Far Cry 3 lustiga problem

Permalänk
Medlem

Far Cry 3 lustiga problem

Hej!

Kikat runt lite på nätet och visst är det många som har problem med prestandan i Far Cry 3 trots bra hårdvara.

Mitt problem skiljer sig dock lite grann, jag får ut 55-80 FPS men ibland så hoppar den ner på 30-40. Jag har GPU-Z på andra skärmen och jag har lagt märke till att mina grafikkort(GTX 560 Ti SLI) hoppar från 94% load till ca 60% load vid dessa tillfällen, processorn(2500k@4.4Ghz) ligger inte över 60%.

Flaskhalsen i mina ögon är alltså att grafikkorten slutar kämpa lite när de känner för det vilket är underligt. Någon som har varit med om samma sak eller har någon bra lösning på problemet?

Permalänk

gissar på ej optimerat för sli, Har inte själv några FPS drop dock kör singel kort,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

När du kollade CPU-load, kollade du individuella kärnor?
Även om din CPU säger 60% så kan den vara 100% på en eller
två av kärnorna och därigenom agera flaskhals. Du kan prova
begränsa farcrys .exe till två kärnor i aktivitetshanteraren.
Med största sannolikhet så kommer du se samma FPS och tapp i
GPU-aktivitet; men du kommer även få se att de två kärnorna som
spelet nu körs på, flaskar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att GPU aktiviteten sjunker till exakt 64% när den bör vara som högst, dvs när jag går in i strid.

70 FPS, möter EN fiende, drop till 40 FPS och massor stuttering.

Visserligen kan det vara ett SLI problem men att det sker enbart när jag stöter på en fiende finner jag något lustigt.

Har faktiskt svårt att tro att 2500K överklockad till 4.4 GHz skulle vara flaskhalsen i något av dagens spel..

Permalänk
Avstängd

Kan vara att du tittar mot startbyn. Många på oc.net får FPS drops när de tittar mot den byn, även om de är på andra sidan ön.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har kommit fram till att GPU aktiviteten sjunker till exakt 64% när den bör vara som högst, dvs när jag går in i strid.

70 FPS, möter EN fiende, drop till 40 FPS och massor stuttering.

Visserligen kan det vara ett SLI problem men att det sker enbart när jag stöter på en fiende finner jag något lustigt.

Har faktiskt svårt att tro att 2500K överklockad till 4.4 GHz skulle vara flaskhalsen i något av dagens spel..

Jag tror inte heller att den prollen skulle flaska, men det förutsätter att spelet fungerar som det ska. Även om det är en random bugg som orsakar extra CPU-belastning så har du hittat den delen av ditt system som flaskar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Pillade runt lite på inställningarna i Nvidia kontrollpanelen och vipps några enstaka helt random drops till 40 istället för drops som alltid sker i combat, skumt..