Telefaktura från Tele2 - ska ha ringt Daotec 08-5052285

Permalänk
Avstängd

Telefaktura från Tele2 - ska ha ringt Daotec 08-5052285

Fakturan gäller ett fast teleabonnemang och enligt Tele2 ska jag ha ringt upp dom tre gånger

Är Daotec samma skitföretag som Daotec ltd som bildades 2001?

Någon mer som har strul med detta?

(numret som jag ska ha ring ifrån är avslutat sedan flera år tillbaka)

Tele2s kundtänst ringer jag naturligtvis när dom öppnar, men det e nu jag e irriterad.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du fått en räkning på ett nummer som inte varit aktivt på år ? När ska du ha ringt då?
Preskriptionstiden är 3 år enligt lag på såna fordringar
Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du fått en räkning på ett nummer som inte varit aktivt på år ? När ska du ha ringt då?
Preskriptionstiden är 3 år enligt lag på såna fordringar
Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Tyvärr vet jag ej när jag har ringt (står ej på fakturan)

Fakturan som jag fick är från 2012-10-27, sen har den gått till ett inkassoföretag (öppnade den inte då jag antog att det var reklam - har inget från Tele2)
2000-08-28 är mitt fasta abonnemang uppsagt (har papper från Telia Nära AB på det)

/tackar

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belsebub(1):

Tyvärr vet jag ej (står ej på fakturan)

Fakturan som jag fick är från 2012-10-27, sen har den gått till ett inkassoföretag (öppnade den inte då jag antog att det var reklam - har inget från Tele2)
2000-08-28 är mitt fasta abonnemang uppsagt (har papper från Telia Nära AB på det)

/tackar

Du menar alltså att de försöker få betalt för en över 12år gammal fordran från en annan operatör som tidigare inte har hållits vid liv genom att skicka räkningar eller påminnelser?
Och hur har den hamnat hos tele 2 om det var telia du hade som operatör ?
Nått verkar mycket skumt i hanteringen och efter 12år så är fordran preskriberad om den inte har hållits vid liv, men om de skickar fakturan nu så lär det inte gå att kräva pengar och hade den varit levande så hade inkassobolag och kronofogden haft fallet för länge sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du menar alltså att de försöker få betalt för en över 12år gammal fordran från en annan operatör som tidigare inte har hållits vid liv genom att skicka räkningar eller påminnelser?
Och hur har den hamnat hos tele 2 om det var telia du hade som operatör ?
Nått verkar mycket skumt i hanteringen och efter 12år så är fordran preskriberad om den inte har hållits vid liv, men om de skickar fakturan nu så lär det inte gå att kräva pengar och hade den varit levande så hade inkassobolag och kronofogden haft fallet för länge sedan.

Japp, fakturan e 12 år gammal, hade mitt fasta abonnemang hos telia, sen ringde jag KANSKE med tele2 som operatör (fick ringa med prefix har jag för mig), minns inte så noga vila operatörer jag hade på den tiden, då jag bytade några gånger, Utfors, Rix Telecom mm

Fick en påminnelse i november (2012), sen har den nu gått till inkasso, det var först idag jag kollade va det va för något (alla mina räkningar betalas sedan länge med autogiro)

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kontakta inkassobolaget och bestrida fakturan skriftligt och kontakta tele 2 och fråga dem om underlaget och vad det är som hänt om de fakturerar 12år efteråt, det är ju absurt lång tid efteråt, det är därför lagen har tidsgränser när fordran förfaller om man inte håller den levande genom att aktivt försöka driva in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kontakta inkassobolaget och bestrida fakturan skriftligt och kontakta tele 2 och fråga dem om underlaget och vad det är som hänt om de fakturerar 12år efteråt, det är ju absurt lång tid efteråt, det är därför lagen har tidsgränser när fordran förfaller om man inte håller den levande genom att aktivt försöka driva in den.

Har redan skickat mail till Tele2, skulle logga in hos inkassoföretaget (Gothiagroup.com) o skicka mail till dom också, men får felaktig inloggning hela tiden, suck
Ska naturligtvis ringa till bägge två men får vänta tills på onsdag, vill ju ha det fixat så snabbt som möjligt!

/tack för hjälpen

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Hela låter väldigt märkligt. Tyvärr har jag inget vettigt att komma med men om man läst nyheter de senaste veckan så verkar bluff-faktura-tomtarna vara i farten. Kan det vara en bluffaktura?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 925a:

Hela låter väldigt märkligt. Tyvärr har jag inget vettigt att komma med men om man läst nyheter de senaste veckan så verkar bluff-faktura-tomtarna vara i farten. Kan det vara en bluffaktura?

Trodde jag också, men kollade upp fakturan(den första) plusgirokontot gick till Tele2.
Vet ioförsig inte hur blufffakturor fungerar.

Står på den fakturan att faktureringsperioden för samtalstrafik är 1999-04-08 till och med 2012-10-07
På fakturaspecifikationen så ska jag betala för en prisplan från 2012-03-05
Ska det vara rätt så ska jag väl betala för en prisplan ifrån när jag eventuellt nu ringde upp numret dvs innan 2000-08-28
(tvivlar på att jag har ringt det numret överhuvudtaget)
Googlar man på 08-5052285 får man fram att det är ett företag som ringer upp personer och tar betalt för samtalet

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Rekordmedlem

En fakturaperiod på 13½ år på en telefonräkning ? Det där verkar inte seriöst på nått sätt, du bör kontakta konsumentrådgivaren på kommunen också om det är en äkta faktura så är det en fruktansvärt dålig affärsetik att fakturera 13½år.
Det här verkar som sagt mycket besynnerligt och inget seriöst företag skull vänta så extremt länge med att fakturera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt kan de ej kräva in skulder som är mer än 3 år gamla om de ej påmint dig om att skulden finns eller att du visat att du fortfarande vet om skulden (t.ex frågar om den eller betalar del av den). Så kallat preskriptionsbrott.

Tänk också på att det är upp till inkassoföretaget att bevisa att de påmint dig om skulden, något som ofta är svårt med vanliga brev.

Du borde fråga dem om varför de kontaktar dig om en så gammal skuld och om de på något sett påmint dig om skulden sedan dess så att du kan vara säker på att du har rätten på din sida. Om det är så att skulden är för gammal (preskriberad) så måste du inte längre betala den. Men du kan inte få tillbaka pengarna om du skulle betala i alla fall.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig också. Tydligen är det så att en del inkassobolag(Lindorff inkasso i mitt fall) Letar upp gamla skulder och försöker få betalt för dom igen. De lägger på en massa avgifter och hotar med det ena och det andra. Tele2 har inget med detta att göra, jag pratade med dom och de var helt ovetande i mitt fall.

Du behöver inte göra något men om du inte vill att dessa brev dyker upp då och då så kontakta dom via mail och förklara att skulden är preskriberad. De kommer svara några gånger att den inte allsl är det och peka till lagtexter som inte är relevanta. Hota med polisanmälan och till slut ger de upp.

Det enda du behöver tänka på är att de kommer ALDRIG gå vidare med detta till fogde eller tingsrätt då de vet att de förlorar så du kan bara be dem dra åt helvete om du vill.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Detta har hänt mig också. Tydligen är det så att en del inkassobolag(Lindorff inkasso i mitt fall) Letar upp gamla skulder och försöker få betalt för dom igen. De lägger på en massa avgifter och hotar med det ena och det andra. Tele2 har inget med detta att göra, jag pratade med dom och de var helt ovetande i mitt fall.

Du behöver inte göra något men om du inte vill att dessa brev dyker upp då och då så kontakta dom via mail och förklara att skulden är preskriberad. De kommer svara några gånger att den inte allsl är det och peka till lagtexter som inte är relevanta. Hota med polisanmälan och till slut ger de upp.

Det enda du behöver tänka på är att de kommer ALDRIG gå vidare med detta till fogde eller tingsrätt då de vet att de förlorar så du kan bara be dem dra åt helvete om du vill.

Satt precis o funderade om jag överhuvudtaget har haft Tele2, tror faktiskt inte det, då dom bara var lite billigare än Telia på den tiden.
Vad menar du med att Tele2 inte har med detta att göra? Första fakturan + påminnelsen var från Tele2 och skulle betalas till deras plusgirokonto nummer.
Vad tjänar Daotec på att jag sätter in pengar på Tele2s konto? Jag antog att Tele2 redan hade betalat Daotec och nu försöker Tele2 få pengarna av mig.

Visar det sig att det bara e en bluff, så blir det en polisanmälan

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

När de försökta blåsa mig så var fakturan utställd till inkassobolaget men tele2 sverige stod som grund för skulden. Hur som helst så är en så gammal skuld preskriberad och det verkar väldigt konstigt att man skulle försöka driva in den nu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Ringde precis Tele2, hade blivit fel hos dom, så han rev fakturorna + skulle återkalla inkassofakturan.

Förstår inte riktigt vad som hade blivit fel, fick bara till svar att det var en "teknalitet i deras system" - han som jag pratade med visste nog inte själv.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Är relativt vanligt att det blir "fel" i just Tele2s "system" och dylika konstiga avgifter efterfaktureras.
Det är nästan så man anar ugglor i mossen, känns ju långsökt att ett system ställer ut fakturor av sig själv 13år i efterskott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Är relativt vanligt att det blir "fel" i just Tele2s "system" och dylika konstiga avgifter efterfaktureras.
Det är nästan så man anar ugglor i mossen, känns ju långsökt att ett system ställer ut fakturor av sig själv 13år i efterskott.

Det är klart det är fel, är knappast ekonomiskt försvarbart eller på något sätt rimligt för ett företag som Tele2 och gå genom flera miljoner kunder och leta småpengar.

Permalänk

Comviq Fastpris kontant...

Skrivet av henkiii:

Är relativt vanligt att det blir "fel" i just Tele2s "system" och dylika konstiga avgifter efterfaktureras.
Det är nästan så man anar ugglor i mossen, känns ju långsökt att ett system ställer ut fakturor av sig själv 13år i efterskott.

Jag förstår inte att folk tecknar abonnemang när riskfria alternativ finns:

https://www.comviq.se/kontantkort/fastpris

https://www.comviq.se/Files/F12887_Fastpris_K2.pdf (Specifikation).

Abonnemang blir det lätt strul med (när t.o.m. bolagen "fifflar" aka "misstag") så är det dags att dra öronen åt sig.

En Historia att ta lärdom av:

Det är inte jag som har gjort denna "dokumentär"...:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Avstängd

Du hittar kunder som har blivit felbehandlade av alla operatörer, men jag e lite nyfiken på vilka operatörer som du anser vara riskfria?

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Skrivet av Belsebub(1):

Du hittar kunder som har blivit felbehandlade av alla operatörer, men jag e lite nyfiken på vilka operatörer som du anser vara riskfria?

Svaret är: Inga!

Fördelen med kontantkort (ingen bindnigs eller uppsägningstid) är att dom inte har dig i sina klor på samma sätt om du har abonnemang. Allt jag har saknar uppsägnings eller bindningstid.

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!