Spela STALKER-spelen i någon speciell ordning?

Permalänk

Spela STALKER-spelen i någon speciell ordning?

Hej!
Har precis införskaffat mig STALKER-spelen. Ska man spela dessa i någon speciell ordning för att inte missa något i storyn?
Tack!

Med vänlig hälsning David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir Skybalotte:

Hej!
Har precis införskaffat mig STALKER-spelen. Ska man spela dessa i någon speciell ordning för att inte missa något i storyn?
Tack!

Med vänlig hälsning David

Jag tycker du bör vänta med att spela tills misery 2.0 modden är släppt
Om du inte vill det så kan jag säga att det inte direkt spelar någon större roll, man byter karaktär mellan spelen så på det sättet spelar det ju ingen roll. Men man kommer lättare förstå vad som försiggår i pripyat om man spelat de tidigare spelen

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

den ordning de släpptes i brukar vara en bra rekommendation...

Permalänk
Medlem

Spela det senaste först, speciellt om storyn hänger ihop

Permalänk
Medlem

starta med clear sky och kör med denna moden http://www.moddb.com/mods/clear-sky-complete för att slippa vissa buggar och att npc har ultra aimbot

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

Spelen är relativt fristående storymässigt men t.ex. återkommer vissa karaktärer och områden (alla spel utspelar sig i zonen runt om Tjernobyl). Jag skulle hur som helst spela de i ordningen som de släpptes i: Shadow och Chernobyl, Clear Sky och sedan Call of Pripyat.

Jag rekommenderar dessa mods till respektive spel då de höjer spelupplevelsen mycket:

Shadow of Chernobyl
http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Clear Sky
http://www.moddb.com/mods/clear-sky-complete

Call of Pripyat
http://www.moddb.com/mods/call-of-pripyat-complete

Ta det försiktigt i "The Zone"

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Ja, du måste köra med "Complete" modsen

STALKER: Shadow of Chernobyl Complete Mod (2007)
>
STALKER: Clear Sky Complete Mod (2008)
>
STALKER: Call of Pripyat Complete Mod (2009)

Complete modd förbättrar _alla_ aspekter av spelet, allt från bugg fixar, gameplay, ljud och grafik. Det är ett absolut måste.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Tack för alla svar! Mitt problem är löst!

Skrivet av Saeon:

Spelen är relativt fristående storymässigt men t.ex. återkommer vissa karaktärer och områden (alla spel utspelar sig i zonen runt om Tjernobyl). Jag skulle hur som helst spela de i ordningen som de släpptes i: Shadow och Chernobyl, Clear Sky och sedan Call of Pripyat.

Jag rekommenderar dessa mods till respektive spel då de höjer spelupplevelsen mycket:

Shadow of Chernobyl
http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Clear Sky
http://www.moddb.com/mods/clear-sky-complete

Call of Pripyat
http://www.moddb.com/mods/call-of-pripyat-complete

Ta det försiktigt i "The Zone"

Tack för att du tog din tid att skriva detta! Mycket tacksamt!
Det ska jag!

Skrivet av Cirap:

den ordning de släpptes i brukar vara en bra rekommendation...

Problemet var att jag inte visste vilken ordning de släpptes i.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

hej. kul att du ska lira den basta spelserien som alla andra foresprakar jag complete. forutom till soc dar du bor anvanda oblivion lost 2.x
sen ar den svaraste svarighetsgraden ett maste. detta enkom for att spelmekaniken ar byggd kring detta. pa lattare maste du tex tomma ett magasin i en bandit..

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Så detta ska jag ladda ned? ---> http://www.moddb.com/mods/call-of-pripyat-complete/downloads/...

Och sedan samma fast till respektive spel.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle rekommendera dig att spela Shoc först. Sedan clear sky och sist CoP då. Egentligen kan du dock skippa CS och CoP enligt mig.

Jag tycker också du ska testa antingen Stalker complete eller Oblivion Lost till det första spelet, complete till CS och antingen complete eller Misery till CoP. Missa inte heller Stalker Lost Alpha när det släpps nästa år.

Permalänk

Mycket, mycket, bra spel. Ett av mina favoritspel nånsin.

Med complete får du bra grafik också, och de flesta buggar är fixade. Tvåan, Clear Sky, är det klart vekaste och buggigaste spelet i serien, där kan du nog tyvärr fortfarande förvänta dig att behöva jobba runt buggar. Särskilt under ett större anfall i slutet av spelet finns det stor risk att råka på speldödande buggar om man råkar göra nåt som inte står i skriptet.

Det kommer kanske ett Stalker 2 vad tiden lider också, men spelet har lagts ned och räddats så många gånger att jag är osäker på hur det ligger till. Senaste ryktet jag hörde var förhoppningsvis falskt - det var att Bethesda köpt spelet och skulle skriva om det för sin egen grafikmotor, Gamebryo!

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Shadow Of Chernobyl startar inte med Complete
Någon som vet en lösning på detta?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Sorry kan inte hjälpa dig, det funkade problemfritt för mig. Jag gjorde en snabb-googling, och ser att det finns många trådar om att SoC inte startat med Complete, men det finns nästan lika många lösningar som det finns trådar...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Sorry kan inte hjälpa dig, det funkade problemfritt för mig. Jag gjorde en snabb-googling, och ser att det finns många trådar om att SoC inte startat med Complete, men det finns nästan lika många lösningar som det finns trådar...

Tack ändå!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

JAg har också precis börjat spela det. SHoC, men utan de här complete paketen. Jag har en ganska kass maskin, sitte3r på ett HD3000, 4 gb Ram och ett i5 2460, är det lönt för mig att installera dessa paket? Jag kör på High utan några dynamiska skuggor i 1280x968 tror jag. Och vilket av dem, complete eller? Jag kör på Veteran, mycket roligare men är lite irriterad över att NPC har sån jävla skarpskytte. Men så är det! Det känns också som att det blir många "tasks failed" för att man inte hinner, kartan är ju så förbannat stor och svårläst. Jag spelade det när det först kom ut, och minns att det blev natt, men när jag spelat det nu har det inte blivit natt en enda gång, jag vet inte riktigt varför. Vädret cyklas och det blir skymning och morgon, men aldrig riktig natt.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

JAg har också precis börjat spela det. SHoC, men utan de här complete paketen. Jag har en ganska kass maskin, sitte3r på ett HD3000, 4 gb Ram och ett i5 2460, är det lönt för mig att installera dessa paket? Jag kör på High utan några dynamiska skuggor i 1280x968 tror jag. Och vilket av dem, complete eller? Jag kör på Veteran, mycket roligare men är lite irriterad över att NPC har sån jävla skarpskytte. Men så är det! Det känns också som att det blir många "tasks failed" för att man inte hinner, kartan är ju så förbannat stor och svårläst. Jag spelade det när det först kom ut, och minns att det blev natt, men när jag spelat det nu har det inte blivit natt en enda gång, jag vet inte riktigt varför. Vädret cyklas och det blir skymning och morgon, men aldrig riktig natt.

Då kan det nog bli lite tungt med de där completepaketen. De förbättrar grafiken ganska rejält, speciellt texturerna. I original SHoC så ser de rätt kassa ut vad gäller 3D känslan. Tittar man tex på en tegelvägg så ser det mer ut som en platt vägg där man målat på tegel än att man får en illusion av att det är tegelvägg.
Dessutom är mängder med buggar fixade.
Dock kostar givetvis den bättre grafiken i form av högre systemkrav. Om du skaffade något mediumbudget grafikkort så borde maskinen klara det bra (fast du sitter kanske på en laptop?).
Med HD 3000 vet jag inte riktgt.

Själv köpte jag Shadow of Chernobyl på release och körde en bit in innan jag tröttnade. Förra året installerade jag det där complete 2009 paketet och det blev verkligen som ett helt nytt spel. Med modden är det definitivt ett av de bästa spel jag spelat. Atmosfären och grafiken är verkligen fantastisk.

Som du skriver kan det vara rejält frustrerande. Körde också på veteran och det känns som att fiendens vapen hela tiden är väldigt precisa, medan ens eget är något sort ploj som inte alls siktar där man skjuter (ska iofs vara så, beror på vilken accuracy ens vapen har).
Det där med att det inte blir natt har jag inte råkat ut för. För mig blir det kolmörkt ibland.

Och att man failar massa tasks är väl ganska oundvikligt. Enda sättet att undvika det är väl att ta på sig en enda task i taget, klara den och sedan ta nästa.
Men det blir ju lite tråkigt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Shadow Of Chernobyl startar inte med Complete
Någon som vet en lösning på detta?

Har du patchat spelet ?
Om jag minns rätt var man tvungen att installera patchar i en viss ordning upp till en viss version.
Så om du inte patchat så startar det nog inte.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Då kan det nog bli lite tungt med de där completepaketen. De förbättrar grafiken ganska rejält, speciellt texturerna. I original SHoC så ser de rätt kassa ut vad gäller 3D känslan. Tittar man tex på en tegelvägg så ser det mer ut som en platt vägg där man målat på tegel än att man får en illusion av att det är tegelvägg.
Dessutom är mängder med buggar fixade.
Dock kostar givetvis den bättre grafiken i form av högre systemkrav. Om du skaffade något mediumbudget grafikkort så borde maskinen klara det bra (fast du sitter kanske på en laptop?).
Med HD 3000 vet jag inte riktgt..

Ja, jag har en tablet! Ganska kul att det går att köra bra på den öht

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Har du patchat spelet ?
Om jag minns rätt var man tvungen att installera patchar i en viss ordning upp till en viss version.
Så om du inte patchat så startar det nog inte.

Tack, ska genast testa detta!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Sådärja! Givetvis fick jag käften full, min savegame glev mitt i natten, där var krypskyttar väntar på en i bostadshusen... kan säga att de har verkligen tonat ner NPC alerten, och man kan sneaka på ett helt annat sätt nu. mycket snyggare! Kanske blir att spela om!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Sådärja! Givetvis fick jag käften full, min savegame glev mitt i natten, där var krypskyttar väntar på en i bostadshusen... kan säga att de har verkligen tonat ner NPC alerten, och man kan sneaka på ett helt annat sätt nu. mycket snyggare! Kanske blir att spela om!

Fungerade det klockrent för dig? Mitt startar inte med complete.

Försvann Save-game'n btw?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Funkade klockrent. Det finns install instructions, det står att man ska ha uppdaterat till officiella 1.005 innan man installerar deras, har du gjort det?

Savegames var kvar thank fuck!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna spela Complete modden på relativt höga inställningar med bra fps? Snälla säg inte att det blir low eller något annat tjafs

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Funkade klockrent. Det finns install instructions, det står att man ska ha uppdaterat till officiella 1.005 innan man installerar deras, har du gjort det?

Savegames var kvar thank fuck!

Inte uppdaterat något faktiskt. Är nog det som spökar! Tack för hjälpen

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrevorFranklin:

Kommer jag kunna spela Complete modden på relativt höga inställningar med bra fps? Snälla säg inte att det blir low eller något annat tjafs

Om menar din dator i sign, som verkar helt ny, så är är den tom overkill för maxinställningar på complete modden.
Den modden har ändå några år på nacken.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om menar din dator i sign, som verkar helt ny, så är är den tom overkill för maxinställningar på complete modden.
Den modden har ändå några år på nacken.

Jo det är den jag menar! Skönt att höra! Jo den är faktist jävligt ny, inköpt förra veckan!

Ska köpa hela serien ikväll!

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

finns det några andra bra moddar till clear sky?
Clear sky complete funkar inte för mig.