Nvidia GerForce 9500 GS som dedikerat physx?

Permalänk

Nvidia GerForce 9500 GS som dedikerat physx?

Hej, jag undrar om det är en bra idé att använda mitt gamla GeForce 9500 GS som dedikerat physx tillsammans med GTX 670?
Sen undrar jag om det räcker med ett nätagg på 700W?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 Mpower | CPU: Intel Core i7 3770K 3.5Ghz | RAM: Team Xtreem 2x8Gb DDR3 1600MHz 1.5V | GPU: Sapphire Radeon HD7970 Ghz Edition Vapor-X 3GB DDR5 | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" | NÄTAGG: Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver | CHASSI: Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX

Permalänk
Medlem

nejnejnej! kommer bli mycket sämre prestanda! släng det!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående så behövs det ett kraftigare kort för PhysX tyvärr

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nejnejnej! kommer bli mycket sämre prestanda! släng det!

Skrivet av Goffen:

Som ovanstående så behövs det ett kraftigare kort för PhysX tyvärr

okej så det är inte ens lönt att prova? kommer jag få sämre FPS på spel som tex Borderlands 2, eller är det bara physx kvalitén som blir kass?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 Mpower | CPU: Intel Core i7 3770K 3.5Ghz | RAM: Team Xtreem 2x8Gb DDR3 1600MHz 1.5V | GPU: Sapphire Radeon HD7970 Ghz Edition Vapor-X 3GB DDR5 | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" | NÄTAGG: Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver | CHASSI: Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorfrans:

okej så det är inte ens lönt att prova? kommer jag få sämre FPS på spel som tex Borderlands 2, eller är det bara physx kvalitén som blir kass?

du kommer få mycket sämre fps, kanske 50% sämre eller värre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

du kommer få mycket sämre fps, kanske 50% sämre eller värre

Skickades från m.sweclockers.com

I beg to differ... Varför skulle FPS försämras av att låta ett annat kort hantera fysiken? Nvidia rekommenderar ju faktiskt att köra PhysX på separat kort.
Notera understrykningarna...
Which NVIDIA GeForce GPUs support PhysX?
The minimum requirement to support GPU-accelerated PhysX is a GeForce 8-series or later GPU with a minimum of 32 cores and a minimum of 256MB dedicated graphics memory. However, each PhysX application has its own GPU and memory recommendations. In general, 512MB of graphics memory is recommended unless you have a GPU that is dedicated to PhysX.

How does PhysX work with SLI and multi-GPU configurations?
When two, three, or four matched GPUs are working in SLI, PhysX runs on one GPU, while graphics rendering runs on all GPUs. The NVIDIA drivers optimize the available resources across all GPUs to balance PhysX computation and graphics rendering. Therefore users can expect much higher frame rates and a better overall experience with SLI.

A new configuration that’s now possible with PhysX is 2 non-matched (heterogeneous) GPUs. In this configuration, one GPU renders graphics (typically the more powerful GPU) while the second GPU is completely dedicated to PhysX. By offloading PhysX to a dedicated GPU, users will experience smoother gaming.

Kör själv med ett 9400gt för PhysX och gtx570 för grafik och har då inga problem med låg FPS.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

I beg to differ... Varför skulle FPS försämras av att låta ett annat kort hantera fysiken? Nvidia rekommenderar ju faktiskt att köra PhysX på separat kort.
Notera understrykningarna...
Which NVIDIA GeForce GPUs support PhysX?
The minimum requirement to support GPU-accelerated PhysX is a GeForce 8-series or later GPU with a minimum of 32 cores and a minimum of 256MB dedicated graphics memory. However, each PhysX application has its own GPU and memory recommendations. In general, 512MB of graphics memory is recommended unless you have a GPU that is dedicated to PhysX.

How does PhysX work with SLI and multi-GPU configurations?
When two, three, or four matched GPUs are working in SLI, PhysX runs on one GPU, while graphics rendering runs on all GPUs. The NVIDIA drivers optimize the available resources across all GPUs to balance PhysX computation and graphics rendering. Therefore users can expect much higher frame rates and a better overall experience with SLI.

A new configuration that’s now possible with PhysX is 2 non-matched (heterogeneous) GPUs. In this configuration, one GPU renders graphics (typically the more powerful GPU) while the second GPU is completely dedicated to PhysX. By offloading PhysX to a dedicated GPU, users will experience smoother gaming.

Kör själv med ett 9400gt för PhysX och gtx570 för grafik och har då inga problem med låg FPS.

Linus från linustechtips testade att använda äldre kort som physx kort ihop med gtx 580 i maffia 2 och för att inte tappa fås fick han använda sig av ett göts 450 och han började med att testa 8600gt och fick katastrofala resultat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du kommer få mycket sämre fps, kanske 50% sämre eller värre

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som du totalt missuppfattat vad TS vill veta. Han vill köra 9500 som dedikerat PhysX-kort utöver sitt 670. Inte byta från 670 till 9500.

Till TS: Go for it. Lär knappast bli sämre, och om det blir det är det ju bara att plocka ut kortet. 700W räcker gott och väl.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

Nej det låter inte som en vidare idé. Ditt 670 kommer hantera båda uppgifterna mycket bättre, ditt 9500 kommer vara alldeles för långsamt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så, om jag tar min 470 SOC, som presterar som ett 480, och tar den som physx kort, till mitt 680.. vad får jag då?^^

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett 9600GT för att hantera PhysX i Hawken, får klart bättre prestanda än utan och 96an ligger på runt 30-40 %. Så jag skulle säga go for it
Om inte annat så skadar det ju inte att prova eller hur?

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Så, om jag tar min 470 SOC, som presterar som ett 480, och tar den som physx kort, till mitt 680.. vad får jag då?^^

Funkar perfekt!

http://m.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=PQu55bciMt4

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Linus från linustechtips testade att använda äldre kort som physx kort ihop med gtx 580 i maffia 2 och för att inte tappa fås fick han använda sig av ett göts 450 och han började med att testa 8600gt och fick katastrofala resultat

Denna testen? http://www.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M

Verkar ha hänt en del sen dess. Provade nämligen själv i Mafia 2 nu och får 25% HÖGRE FPS med 9400GT dedikerat för PhysX jämfört med bara GTX570. Har ju kommit några uppdateringar till spelet plus att drivrutinerna utvecklats så Linus test får sägas vara icke gällande i dagsläget.

Tillägg: Ser att jag flera gånger påstått mig ha GTX570. Nästan rätt, GTX560Ti 448 är det

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Vissa säger att det kommer gå bra, vissa säger att det blir skit. Det verkar som jag får ta reda på det själv
Jag har tänkt på en grej, om det nu inte skulle funka så bra så skulle man kunna minska physX grafiken och få bättre prestanda? jag tror inte jag kommer använda physX på 670 för jag vill helst inte använda physX om jag är under 60 FPS.
Antingen blir de physX på mitt 9500 GS eller inget alls. Men som sagt jag får väll prova, och tack för bra svar

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 Mpower | CPU: Intel Core i7 3770K 3.5Ghz | RAM: Team Xtreem 2x8Gb DDR3 1600MHz 1.5V | GPU: Sapphire Radeon HD7970 Ghz Edition Vapor-X 3GB DDR5 | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" | NÄTAGG: Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver | CHASSI: Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Låter som du totalt missuppfattat vad TS vill veta. Han vill köra 9500 som dedikerat PhysX-kort utöver sitt 670. Inte byta från 670 till 9500.

Till TS: Go for it. Lär knappast bli sämre, och om det blir det är det ju bara att plocka ut kortet. 700W räcker gott och väl.

absolut inte missuppfattat det, när linus från linus tech tips testade ett 8600gt som dedikerat physx kort ihop med gtx 580 fick han 30 fps medans gtx 580 själv fick 46 fps

50% skillnad

men det verkar som nvidia har bättrat på stödet för detta på sistone och det verkar nu fungera som det ska!

så till TS, testa? det gör ingen skada precis och om det blir sämre är det bara att plocka ur det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett GTX 670 klarar av att köra physx utan problem. Ett ensamt 570/580 hade dock haft nytta av ett dedikerat physxkort.

Permalänk

Tjena Viktor, har du testat ännu?
Hur gjorde du ditt test, vilka program / spel

Vad hade du för Fps innan efter (var det testat med physX på slaget och avstänt i några av testerna)

Sitter själv på ett 9500Gs och tänkte testa Hybrid tillsammans med mitt 6970 ikväll, ville se om du testat ännu, jag återkommer med vad jag fick för resultat sedan:)

Edit: Det är förståss Borderlands 2 som jag har som spel i åtanke att köra

Permalänk
Skrivet av Sturenorth:

Tjena Viktor, har du testat ännu?
Hur gjorde du ditt test, vilka program / spel

Vad hade du för Fps innan efter (var det testat med physX på slaget och avstänt i några av testerna)

Sitter själv på ett 9500Gs och tänkte testa Hybrid tillsammans med mitt 6970 ikväll, ville se om du testat ännu, jag återkommer med vad jag fick för resultat sedan:)

Edit: Det är förståss Borderlands 2 som jag har som spel i åtanke att köra

Ledsen men jag testade aldrig.. (eftersom jag inte hade tillgång till det)
Skulle vara intressant att få veta hur det gick gör dig, jag ska snart testa det med 7970 ghz (om det nu går att använda dom tillsammans)

ledsen för sent svar

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 Mpower | CPU: Intel Core i7 3770K 3.5Ghz | RAM: Team Xtreem 2x8Gb DDR3 1600MHz 1.5V | GPU: Sapphire Radeon HD7970 Ghz Edition Vapor-X 3GB DDR5 | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" | NÄTAGG: Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver | CHASSI: Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorfrans:

Ledsen men jag testade aldrig.. (eftersom jag inte hade tillgång till det)
Skulle vara intressant att få veta hur det gick gör dig, jag ska snart testa det med 7970 ghz (om det nu går att använda dom tillsammans)

ledsen för sent svar

Nvidia har gjort så att man inte kan köra PhysX om det finns ett AMD kort i datorn, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Nvidia har gjort så att man inte kan köra PhysX om det finns ett AMD kort i datorn, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det ingen möjlighet att komma runt de?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 Mpower | CPU: Intel Core i7 3770K 3.5Ghz | RAM: Team Xtreem 2x8Gb DDR3 1600MHz 1.5V | GPU: Sapphire Radeon HD7970 Ghz Edition Vapor-X 3GB DDR5 | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" | NÄTAGG: Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver | CHASSI: Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorfrans:

Finns det ingen möjlighet att komma runt de?

Ingen aning, tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |