Permalänk
Medlem

Få 3g till ipad wifi

Nu har jag googlat runt lite och hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar om det finns nåt "modem" som man kan stoppa in ett 3g simkort i och modemet skickar ut ett wifi signal till ipaden?

Jag fick ett extra "surf" sim när jag beställde iphone 5 och tänkte om man kunde få lite användning av det.
Typ något sådant : http://www.aliexpress.com/item/Buy-Cheapest-Portable-3G-WiFi-...

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Avstängd

Så du länkar till saken du söker och funderar om det finns ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Använd Iphonen och dela ut 3G från den bara.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Lego Master
Skrivet av p0xis:

Nu har jag googlat runt lite och hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar om det finns nåt "modem" som man kan stoppa in ett 3g simkort i och modemet skickar ut ett wifi signal till ipaden?

Jag fick ett extra "surf" sim när jag beställde iphone 5 och tänkte om man kunde få lite användning av det.
Typ något sådant : http://www.aliexpress.com/item/Buy-Cheapest-Portable-3G-WiFi-...

Det enkla svaret är "ja". Det finns massor med portabla wifi-hotspots som det kallas. De flesta större elektronikshopparna på nätet bör ha, definitivt Dustin.
Här är ett exempel.

Normalt kan du även använda din mobiltelefon om den är av nyare smartphone-snitt. iPhones och Android stöder det båda två, i fallet iPhone kan du dessutom köra via Bluetooth som blir lite mindre strömkrävande och säkrare eftersom det inte går på lika stora avstånd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Använd Iphonen och dela ut 3G från den bara.

Jag förstår inte riktigt om det är en sådan. och sen vill jag handla från svenska marknaden så man vet vad man får. det bästa hade varit om någon har en något liknande i sin ägo och kan länka till.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Hm... ipads utan 3g har ingen gps heller, så det är i min mening epic-fail att köpa allt som inte har gps i sig. Men struntsamma.

comviq.se har modem för wifi osv. har du nån annan operatör så köp av dom..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av p0xis:

Jag förstår inte riktigt om det är en sådan. och sen vill jag handla från svenska marknaden så man vet vad man får. det bästa hade varit om någon har en något liknande i sin ägo och kan länka till.

Det han menar är att du behöver ingen extra mojäng. Ditt extra surf-SIM är kopplat till samma abonnemang som din iPhones SIM, så du kan lika gärna dela ut internet på din mobil till paddan. Kommer funka lika bra, och du slipper köpa nåt extra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Jag förstår inte riktigt om det är en sådan. och sen vill jag handla från svenska marknaden så man vet vad man får. det bästa hade varit om någon har en något liknande i sin ägo och kan länka till.

Under inställningar på din iphone finns det redan så att den kan dela ut sitt internet via wifi. Bör heta något i stil med "internetdelning" och ligga bland de översta knapparna.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Nu har jag googlat runt lite och hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar om det finns nåt "modem" som man kan stoppa in ett 3g simkort i och modemet skickar ut ett wifi signal till ipaden?

Jag fick ett extra "surf" sim när jag beställde iphone 5 och tänkte om man kunde få lite användning av det.
Typ något sådant : http://www.aliexpress.com/item/Buy-Cheapest-Portable-3G-WiFi-...

Här har du en massa att välja på.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=v1306#prodlista

Skrivet av pekkasteele:

Använd Iphonen och dela ut 3G från den bara.

Eller detta

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p0xis:

Nu har jag googlat runt lite och hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar om det finns nåt "modem" som man kan stoppa in ett 3g simkort i och modemet skickar ut ett wifi signal till ipaden?

Jag fick ett extra "surf" sim när jag beställde iphone 5 och tänkte om man kunde få lite användning av det.
Typ något sådant : http://www.aliexpress.com/item/Buy-Cheapest-Portable-3G-WiFi-...

Bara så du vet, så är det där modemet bland de sämsta 3G-modemen som finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rmd:

Hm... ipads utan 3g har ingen gps heller, så det är i min mening epic-fail att köpa allt som inte har gps i sig. Men struntsamma.

comviq.se har modem för wifi osv. har du nån annan operatör så köp av dom..

Klart de har Kanske inte 3G-assisted dock, men visst har de GPS-funktion i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p0xis:

Nu har jag googlat runt lite och hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar om det finns nåt "modem" som man kan stoppa in ett 3g simkort i och modemet skickar ut ett wifi signal till ipaden?

Jag fick ett extra "surf" sim när jag beställde iphone 5 och tänkte om man kunde få lite användning av det.
Typ något sådant : http://www.aliexpress.com/item/Buy-Cheapest-Portable-3G-WiFi-...

iPhone 5 fungerar utmärkt som wifi-hotspot till din iPad. Så kör jag själv och tycker det är en bra lösning för att slippa ha dubbla abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Under inställningar på din iphone finns det redan så att den kan dela ut sitt internet via wifi. Bör heta något i stil med "internetdelning" och ligga bland de översta knapparna.

Skrivet av Shudnawz:

Det enkla svaret är "ja". Det finns massor med portabla wifi-hotspots som det kallas. De flesta större elektronikshopparna på nätet bör ha, definitivt Dustin.
Här är ett exempel.

Normalt kan du även använda din mobiltelefon om den är av nyare smartphone-snitt. iPhones och Android stöder det båda två, i fallet iPhone kan du dessutom köra via Bluetooth som blir lite mindre strömkrävande och säkrare eftersom det inte går på lika stora avstånd.

Skrivet av pekkasteele:

Använd Iphonen och dela ut 3G från den bara.

Skrivet av Shudnawz:

Det han menar är att du behöver ingen extra mojäng. Ditt extra surf-SIM är kopplat till samma abonnemang som din iPhones SIM, så du kan lika gärna dela ut internet på din mobil till paddan. Kommer funka lika bra, och du slipper köpa nåt extra.

Jag delar i nuläget internet från min iphone 5 men enda nackdelen med det är att varje gång jag lägger ner ipaden och ska ta upp den igen, måste jag ta upp iphonen, gå in på internet delning, stänga av och sätta på den igen för att ipaden ska hitta den.

Det hela kunde ha löst med att min iphone och padda alltid är kopplade mot varandra. samt att jag slapp stänga av och sätta på internetdelning för att ipadens wifi ska hitta.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Jag delar i nuläget internet från min iphone 5 men enda nackdelen med det är att varje gång jag lägger ner ipaden och ska ta upp den igen, måste jag ta upp iphonen, gå in på internet delning, stänga av och sätta på den igen för att ipaden ska hitta den.

Det hela kunde ha löst med att min iphone och padda alltid är kopplade mot varandra. samt att jag slapp stänga av och sätta på internetdelning för att ipadens wifi ska hitta.

Det löser du enkelt genom att dela med blåtand i stället för wifi. Drar mindre batteri också.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av anon200213:

Klart de har Kanske inte 3G-assisted dock, men visst har de GPS-funktion i alla fall.

Nej, wifi-only iPad har ingen GPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalvsylta:

Nej, wifi-only iPad har ingen GPS.

Konstigt att jag använder min till det då

EDIT: Kom just på att det kanske är så att det fungerar för att jag har den länkad till min iPhone5.

Permalänk
Medlem

iPad utan 3G kan få positionsinfo via wifi. Någon GPS-mottagare finns inte.

Sen kan det ju hända att ipaden på något vis kan få koordinater från telefonens gps-mottagare då du tetherar. Jag har för mig att nån sån funktion finns.