Åsikter om skatteutjämningen för kommuner

Permalänk

Åsikter om skatteutjämningen för kommuner

Det nya utjämningsystemet presenterades härom dagen där pengar från kommuner som tjänar mycket överförs till de som tjänar mindre. Till de största förlorarna här min uppväxtkommun Lidingö tillsammans med Lund, Sollentuna, Lomma och Järfälla. Till vinnarna hör: Högsby, Ljusnarsberg, Vilhelmina, Boxholm och Lekeberg.

Detta fick mig att fundera på min inställning till det. Min grunduppfattning är att staten ska vara som ett företag man köper tjänster av. Det blir billigare att samarbeta om vissa saker och risken för parasiter försvinner om alla alltid betalar. Det är trevligt med lag och ordning, vatten, brandkår, renhållning och även om jag tycker att skolan och sjukvården bör privatiriseras kan jag se charmen i att ha den gemensamt. Vad som jag däremot inte känner för att bidra till är andras simbassänger, bidrag och fritidsverksamhet. Det är därför jag är kluven till att dina skattepengar ska gå till tjänster du aldrig kommer att använda till förmån till folk du inte känner. Var är de som säger att vi inte har mer gemensamt med skåningarna än sydeuropéer nu?

Jag gillar inte heller vissa kommuner får möjlighet att leva över sina tillgångar, varför ska de dra ned när det är folk på Lidingö som betalar. Man tappar snabbt uppfattning om pengar när det inte är ens egna. Det finns kommuner med hög andel Vänsterpartiet i styrelsen som till exempel tycker det är HELT FANTASTISKT att ta hit så många invandrare som möjligt, trots att det i snitt tar sju år för dem att etablera sig. Jag har inget problem med invandrare som sådant men jag tänker inte betala för någon annan. Om kommunens invånare vill ta hit fler så är det helt okej för mig så länge inte mina pengar går dit. Till exempel föreslår nu FP att extra pengar ska läggas på problemskolor med högandel utlandsfödda.

Ett annat motargument är att den nya urbaniseringen vi ser gör det icke lönsamt att ha små städer. I dagens samhälle räcker det inte i regel med gymnasieutbildning och göra något halvdant. Man måste samla många ingenjörer på samma ställe och få är beredda att flytta ut i vildmarken. Detta är en process vi inte kan stoppa och vi bör därför så snabbt som möjligt anpassa oss.

Argument för är överbefolkning(växer snabbare än vad staden kan hantera) i storstäderna. Lidingö behöver inte höghus och asfalt utan borde eftersträva att behålla grönområdena, villorna och det låga andel brott som kommer med isolation. I Stockholm är det även många som vill behålla staden som ett museum. Inget får rivas och inga höghus får byggas. Hela regionen tjänar på att vara huvudstaden med arbetstillfällen och världsrepresentation så om andra betalar skatt hit för att bygga upp det borde de också få något tillbaka.

Ett annat bra argument är folk ute på landsbygden utbildar människor som sedan flyttar hit. Kompetens kan förloras om de kommunerna går i konkurs. Man kan också fråga sig om det är mänskligt att låta den bildade minoriteten gå miste om bibliotek och konst. Kanske är det värt att stödja det.

Vad tycker ni? Jag kan inte besluta mig om det är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

Bra. Det är nödvändigt. Men det är väl inget nytt? De har bara ändrat på det lite.

Permalänk
Medlem

Rätt intressanta tankegångar och håller inte helt med dig.

I de attraktiva kommunerna (läs kranskommunerna till Stockholm) så snyltas det otroligt på regionens attraktivitet. Många av kommunerna har ju inte en egen arbetsmarknad utan litar på att Stockholm/Solna kan leverera detta.

Den bostadsbrist som finns är också en logisk följd av dels den plan- och bygglagstiftning vi har samt den negativa attityd som många politiker visar gentemot nya exploateringsområden.

I alla fall den senaste versionen så var det väl 10 kommuner utav 290 som var nettobetalare. Utav dessa 10 så snyltar ju majoriteten som sagt på Stockholms attraktivitet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Vad tycker ni? Jag kan inte besluta mig om det är rätt eller fel.

Jag tycker att man ska begrunna huruvida det är legitimt eller inte för person A att bestämma över person B, bara för att person C och person D tycker att person A ska göra det. Att godtyckligt sitta och försöka poängsätta den absurda mängd variabler som finns i en modern ekonomi med syftet att genom politiska styrmedel optimera slutresultatet är i bästa fall mental onani som gränsar till autistiskt beteende, i värsta fall vansinne.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Jag tycker det är svårt att säga något utan att riktigt sätta sig in i det och veta hur kommuner som nu kommer få mycket mer pengar kommer att satsa dem.
Problemet generellt tycker jag är att det är så otroligt enkelt och slösa bort en massa skattemedel och ännu värre EU-medel. Där jag själv personligen har varit delaktig i mångmiljonsatsningar, där vissa lösningar har varit fullkomligt ekonomisk idiotiska. (ingen sund människa skulle göra dem, men när någon annan betalar så väljer man det bästa av allt som man kan få..)

Så jag kan vara för denna fördelningspolitik om det samtidigt blir hårdare krav på vad våra skattemedel slösas på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det är svårt att säga något utan att riktigt sätta sig in i det och veta hur kommuner som nu kommer få mycket mer pengar kommer att satsa dem.
Problemet generellt tycker jag är att det är så otroligt enkelt och slösa bort en massa skattemedel och ännu värre EU-medel. Där jag själv personligen har varit delaktig i mångmiljonsatsningar, där vissa lösningar har varit fullkomligt ekonomisk idiotiska. (ingen sund människa skulle göra dem, men när någon annan betalar så väljer man det bästa av allt som man kan få..)

Så jag kan vara för denna fördelningspolitik om det samtidigt blir hårdare krav på vad våra skattemedel slösas på.

precis

snöröjningen här där jag bor har senaste åren varit bedrövlig inte undantag i år.

men de som fick droppen att rinna över var att de skrev i lokaltidningen 2 dagar innan snökaoset (ca början-mitten på december) att de var väl förberädda för snön.

men ändå tog det notera. 2! dagar innan de äns börjat plöja bort snön och ungefär 4 att få bort allt i hela stan. och inte förrän nu förra veckan skrapade de vägarna ordentligt så det inte låg 10cm is och snö på vägarna som gjorde dem till tvättbrädor

sen i förra veckan läser man att komunen ska sponsra lokala idrottföreningen med en ny läktare på 5 miljoner... personligen hade jag hellre sett de 5 millena vart lagda på att plöja bort snön lite kvickt och sen i vår laga vägarna som troligen i vanlig ordning kommer se ut som puckelpistar som varje år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Bra. Det är nödvändigt. Men det är väl inget nytt? De har bara ändrat på det lite.

Nej det är inget nytt men artikeln aktualisera det igen.

Varför är det nödvändigt?

Skrivet av Henrik21:

Rätt intressanta tankegångar och håller inte helt med dig.

I de attraktiva kommunerna (läs kranskommunerna till Stockholm) så snyltas det otroligt på regionens attraktivitet. Många av kommunerna har ju inte en egen arbetsmarknad utan litar på att Stockholm/Solna kan leverera detta.

Den bostadsbrist som finns är också en logisk följd av dels den plan- och bygglagstiftning vi har samt den negativa attityd som många politiker visar gentemot nya exploateringsområden.

I alla fall den senaste versionen så var det väl 10 kommuner utav 290 som var nettobetalare. Utav dessa 10 så snyltar ju majoriteten som sagt på Stockholms attraktivitet.

I artikeln finns en länk till Regeringens fullständiga lista. Det är som du säger ungefär 10 (~13)som är nettobetalare, däribland Stockholmskommun. Så jag är inte riktigt med på hur betalning till resten av Sverige kan motiveras med deras geografiska bonus.

Sen är jag inte riktigt säker på var tillskottspengarna kommer ifrån. Det är klart fler som för positiv utjämning än negativ. Är det från resten av statens budget i.e. förmögenhetsskatt och moms? Vilka är det som främst betalar förmögenhetskatten om inte Stockholmskommunerna?

Sen tycker jag att det är viktigt att poängentera att det inte bara är klustereffekten som gör Stockholmsregionen lyckad. Det finns här väldigt många ordentliga människor. Om man till exempel jämför med min nuvarande kommun Göteborg så är det här nästan uteslutande mindre seriösa människor baserat på min universitetsklass(förvisso bestående av en del andra människor än Västra regionen). Från min förra klass är vi nu tre stycken på läkarlinjen på KI och det samma kan inte sägas om dessa människor som tycker 3:or och 4:or är något fint.

Skrivet av Boo:

Jag tycker att man ska begrunna huruvida det är legitimt eller inte för person A att bestämma över person B, bara för att person C och person D tycker att person A ska göra det.

Det är väl lite det jag också var inne på. Rent ideologisk håller jag med dig och när det kommer tillbö bistånd till andra länder är detta min åsikt. I det här fallet tror jag dock att man måste blanda in de sociala konsekvenserna, eller?

Citat:

Att godtyckligt sitta och försöka poängsätta den absurda mängd variabler som finns i en modern ekonomi med syftet att genom politiska styrmedel optimera slutresultatet är i bästa fall mental onani som gränsar till autistiskt beteende, i värsta fall vansinne.

Gäller detta även inkomstfördelning för kommuner eller ingripandet på marknaden generellt? Är liberal en korrekt tolkning av inlägget

Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det är svårt att säga något utan att riktigt sätta sig in i det och veta hur kommuner som nu kommer få mycket mer pengar kommer att satsa dem.
Problemet generellt tycker jag är att det är så otroligt enkelt och slösa bort en massa skattemedel och ännu värre EU-medel. Där jag själv personligen har varit delaktig i mångmiljonsatsningar, där vissa lösningar har varit fullkomligt ekonomisk idiotiska. (ingen sund människa skulle göra dem, men när någon annan betalar så väljer man det bästa av allt som man kan få..)

Så jag kan vara för denna fördelningspolitik om det samtidigt blir hårdare krav på vad våra skattemedel slösas på.

Håller helt med. Men hur skulle denna kontroll ske? Ska det vara en statligenhet med stickprov likt ekobrottsmyndigheten(men de kollar bara företag?) eller ska media bli bättre m.h.a offentlighetsprincipen? Jag blir bitviss less på att höra helt oväsentlig information om Obamas fritidsintresse och få scoop. Uppdrag granskning hör väl till de bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur får ni på Lidingö er el?

Varifrån kommer den mat ni äter?

Permalänk
Medlem

Skulle kommuner få stå helt på egna ben samtidigt som det är fri rörlighet skulle det bara leda till att problemen flyttas från en kommun till en annan. Sedan är det rimligt att omfördelning sker när företag kan skriva sin verksamhet i en annan ort än där själva värdeskapandet sker.

Finns fördelar med ekonomisk sammanhållning genom omfördelning inom nationens gränser. Malmö undantaget. Malmö är fullständigt värdelöst och bör snarast återlämnas till Danmark.

Skrivet av Kilroy:

Hur får ni på Lidingö er el?

Varifrån kommer den mat ni äter?

Rätt säker på att Lindingöborna betalar för sin el och sin man, men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Rätt säker på att Lindingöborna betalar för sin el och sin man, men jag kan ju ha fel.

Det stämmer nog i minst 99% av fallen, men det var inte det jag frågade.

Men ja, poängen är ju att om vi inte använder skatteutjämning så kommer ju dom kommunerna som producerar mat och el t.ex. få öka priserna eller kommunala skatterna på dom områdena istället för att väga upp.
Så mat och el blir mycket dyrare i Lidingö än i andra kommuner t.ex. om man vill ha en mer lokal, marknadsekonomisk styrning av omfördelning istället för en statlig politisk sådan.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det stämmer nog i minst 99% av fallen, men det var inte det jag frågade.

Men ja, poängen är ju att om vi inte använder skatteutjämning så kommer ju dom kommunerna som producerar mat och el t.ex. få öka priserna eller kommunala skatterna på dom områdena istället för att väga upp.
Så mat och el blir mycket dyrare i Lidingö än i andra kommuner t.ex. om man vill ha en mer lokal, marknadsekonomisk styrning av omfördelning istället för en statlig politisk sådan.

Känns det inte smidigare att betala mer för el och mat direkt snarare än via inkomstsfördelning? Hur blir det med kommuner som inte producerar något? Du får gärna ha åsikten att inkomstutjämning är bra men just det argumentet kändes ganska vekt sponant.

Skrivet av Valiumballong:

Skulle kommuner få stå helt på egna ben samtidigt som det är fri rörlighet skulle det bara leda till att problemen flyttas från en kommun till en annan.

Exempel?

Citat:

Finns fördelar med ekonomisk sammanhållning genom omfördelning inom nationens gränser.

Detta är tråden att spotta ut dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Känns det inte smidigare att betala mer för el och mat direkt snarare än via inkomstsfördelning? Hur blir det med kommuner som inte producerar något? Du får gärna ha åsikten att inkomstutjämning är bra men just det argumentet kändes ganska vekt sponant.

Om du frågar mig så tycker jag att nej, det känns inte smidigare.
Men som jag skrev, det kan man tycka.

Jag bara påpekar att det är väldigt mycket som hänger samman, att peka på skatteutjämning för kommuner i sig självt är ingenting, det finns mycket andra saker att ta hänsyn till och blanda in.
Som t.ex. el och mat som var dom första sakerna som jag kom på att Lidingö antagligen inte är självförsörjande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Exempel?
Detta är tråden att spotta ut dem.

Urbaniseringen i sig är väl ett exempel. Kan du, med någon timme eller två i bilen, ta dig från en kommun där resurserna är knappa till en välmående kommun så kommer allt fler att göra just det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Känns det inte smidigare att betala mer för el och mat direkt snarare än via inkomstsfördelning?

Hur har du tänkt dig det ska gå till, att Eon har en separat prislista för tex Lidingö, likaså Maxi och Coop?

Jag personligen ser till Sverige som en helhet och där måste pengar omfördelas för att det ska gå runt. Vi har idag nischade områden som praktiskt taget enbart sysslar med en sak vilket gör att de kan exportera sina produkter eller tjänster till andra delar av landet. Det medför att man inte kan vara helt självgående eller att man nödvändigtvis kommer upp i samma inkomster som de rikaste kommunerna, men inte för att de producerar något som inte är värt mycket, utan helt enkelt för att de inte är lika många som arbetar i området. Det skulle inte krävas många mjölkbönder eller skogsägare för att bruka ett område stort som Stockholm för sina djur/träd, men de hade inte på långa vägar genererat lika mycket inkomster sett till Stockholm idag. Anledningen är inte att mjölk är billigt eller säljer dåligt, utan för att de är få personer.
Omfördelningen är bra, det är det som medför att hela landet har samma möjligheter till det som utmärker Sverige för vad det är; ett jävligt bra landa att bo i... Jag betalar mer än gärna skatt (kanske inte lika jävla hög som jag åker på nu förvisso) för att bekosta allt som jag haft förmånen att ta del av nu (skola, vård etc). Det är inte konstigare än att jag betalar mycket i skatt för saker jag aldrig kommer använda mig av, men den dag det gäller är alla glada över att man betalar ~1800:- i läkemedelskostnader och bara 80:- per natt för sjukhusbesöket (då den riktiga summan kan överstiga flera hundra tusen rätt enkelt om det vill sig).

Dock så ska det inte ske helt planlöst, utan varje krona måste granskas för att se om det är motiverat med omfördelningen eller ej. Där har jag nästan inga kunskaper men ovanstående är min spontana tanke.

Vidare så har inte Lidingö låg brottslighet för att det saknas höghus, utan för att det är en viss del av samhällsskiktet som bor där, något jag inte ser något fel på över huvud taget.

My 2 cents

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är är den grupperingen som finns i många kommuner, ett antal kommuner har endast bostäder för flera miljoner kronor där ingen arbetarklass kan bosätta sig, tycker det borde vara en jämlik fördelning i klasser i kommunen och inte att kommunena endast bestå av medelklass alternativt arbetarklass, tror en mer jämlik fördelning gör så kommunerna får en jämnare vinstmarginal.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Urbaniseringen i sig är väl ett exempel. Kan du, med någon timme eller två i bilen, ta dig från en kommun där resurserna är knappa till en välmående kommun så kommer allt fler att göra just det.

Du menar att det är människorna, inte politiken, som skapar problemet? Ligger nog en del i det där. Jag tänker mig att de kommer till en välmående kommun och röstar rött, för exploatering av grönoråden. Sånt vill man inte ha.

Skrivet av CSM101:

Hur har du tänkt dig det ska gå till, att Eon har en separat prislista för tex Lidingö, likaså Maxi och Coop?

Allas elpriser ökar då och ingen separat prislista behövas där. Matpriserna och utbudet skiljer sig beroende på var butiken ligger redan idag. De tar hänsyn till hyror(en innerstadsbutik är inte billigt) och konkurrens.

Citat:

Jag personligen ser till Sverige som en helhet och där måste pengar omfördelas för att det ska gå runt. Vi har idag nischade områden som praktiskt taget enbart sysslar med en sak vilket gör att de kan exportera sina produkter eller tjänster till andra delar av landet. Det medför att man inte kan vara helt självgående eller att man nödvändigtvis kommer upp i samma inkomster som de rikaste kommunerna, men inte för att de producerar något som inte är värt mycket, utan helt enkelt för att de inte är lika många som arbetar i området. Det skulle inte krävas många mjölkbönder eller skogsägare för att bruka ett område stort som Stockholm för sina djur/träd, men de hade inte på långa vägar genererat lika mycket inkomster sett till Stockholm idag. Anledningen är inte att mjölk är billigt eller säljer dåligt, utan för att de är få personer.

Vore det korrekt att beskriva denna syn som nationalistisk? Självgående är väl inte nödvändigt när man kan köpa tjänster av varandra? Tjänsterna kommer fortfarande att produceras om det är lönsamt.

Citat:

Omfördelningen är bra, det är det som medför att hela landet har samma möjligheter till det som utmärker Sverige för vad det är; ett jävligt bra landa att bo i... Jag betalar mer än gärna skatt (kanske inte lika jävla hög som jag åker på nu förvisso) för att bekosta allt som jag haft förmånen att ta del av nu (skola, vård etc). Det är inte konstigare än att jag betalar mycket i skatt för saker jag aldrig kommer använda mig av, men den dag det gäller är alla glada över att man betalar ~1800:- i läkemedelskostnader och bara 80:- per natt för sjukhusbesöket (då den riktiga summan kan överstiga flera hundra tusen rätt enkelt om det vill sig).

Sverige har inte ens en stad på topp 20 på levnadstandard. Det betyder att det finns 20 bättre ställen att spenders sitt enda liv
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Du menar att det är människorna, inte politiken, som skapar problemet? Ligger nog en del i det där. Jag tänker mig att de kommer till en välmående kommun och röstar rött, för exploatering av grönoråden. Sånt vill man inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär så. Du kan driva igenom vilka politiska förslag som helst, men om de inte tar hänsyn till hur människor reagerar så löser du inga problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Allas elpriser ökar då och ingen separat prislista behövas där. Matpriserna och utbudet skiljer sig beroende på var butiken ligger redan idag. De tar hänsyn till hyror(en innerstadsbutik är inte billigt) och konkurrens. Vore det korrekt att beskriva denna syn som nationalistisk? Självgående är väl inte nödvändigt när man kan köpa tjänster av varandra? Tjänsterna kommer fortfarande att produceras om det är lönsamt.

Sverige har inte ens en stad på topp 20 på levnadstandard. Det betyder att det finns 20 bättre ställen att spenders sitt enda liv
Skickades från m.sweclockers.com

Att hyrorna påverkar priset är en självklarhet, en självklarhet som dock inte hänger ihop med produktionen av varorna. Saker kostar mer i områden där kringkostnaderna är högre. Det betyder dock inte att tex ICA Stop i Täby får betala mer för en specifik produkt i inköpspris än tex ICA i Tingsryd och det är där priserna ska skilja sig hänsyn ska tas till var en produkt är producerad tex.

Vad spelar det för roll att Sverige inte finns med i topp 20 i levnadsstandard?
Har du källa på det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Sverige har inte ens en stad på topp 20 på levnadstandard. Det betyder att det finns 20 bättre ställen att spenders sitt enda liv.

Vad hänvisar du till med det påståenden?
Det intressanta är ju och hur dom definierar "levnadsstandard".
Här är Sverige topp 5 t.ex. http://www.economist.com/news/21566430-where-be-born-2013-lot...

Men ja, det beror ju på vilka aspekter man tittar på och hur man prioriterar och värderar olika saker.

Permalänk
Avstängd

Jag är rätt anti att man ska ta pengar från rika och ge till fattiga, men om nu en kommun ska få pengar från en annan borde det ställas krav och fråga sig varför pengarna inte räcker, samt lägga upp nån plan för att i framtiden få pengarna att räcka. Är skrämmande hur mycket av skattebetalarnas pengar som läggs på massa skit. Slöserimuseet har ett par exempel.

http://www.sloserimuseet.se/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag är rätt anti att man ska ta pengar från rika och ge till fattiga, men om nu en kommun ska få pengar från en annan borde det ställas krav och fråga sig varför pengarna inte räcker, samt lägga upp nån plan för att i framtiden få pengarna att räcka. Är skrämmande hur mycket av skattebetalarnas pengar som läggs på massa skit. Slöserimuseet har ett par exempel.

http://www.sloserimuseet.se/

Om du tycker det är "skrämmande mycket", hur skulle du beskriva dom summor som det skattefuskas med varje år?

Jag skulle inte beskriva dom summorna som slösas på sånt trams som "skrämmande", jag skulle mer prata om absurt, skrattretande och fokusera på hur det saknas vettiga sätt att hålla lokalpolitiker ansvariga och ställa dom till svars för onödigt slöseri.

Även om det är en struntsummor i sammahanget så tycker jag det säger en del om inställningen till skattepengar, jag minns ett fall som jag reagerade mycket på då svaren som den ansvariga gav var så jävla korkade och absurda.
Nu minns jag inte kommentarerna, men fallet handlade om att man beställt in specialgjorda lädersoffor från Italien för att ha i kommunhuset.
Vad i helvete? Det är inte många tusenlappar och i det stora sammanhanget handlar det om summor som kan försvinna i decimalavrundningar, men bara inställningen att ens komma på tanken att ha specialbeställda lädersoffor istället för något mer praktiskt och prisvärt är så jävla fel.

Slöserimuseet tar även upp massa andra och större saker, men jag tycker dom har ett riktigt dåligt perspektiv och dåliga beskrivningar av många saker, jag tänker framförallt på dom där 43 miljarderna med EU som det inte finns mycket information om alls vad det faktiskt handlar om. Och det är ändå en grej jag håller med om!

EDIT: Förövrigt, tack för länken, en del goa skratt, en del ljudlöst gapande och en del headdesk blev det.