intel 3570k och asus maiximus iv , startar ej

Permalänk
Medlem

intel 3570k och asus maiximus iv , startar ej

hej

Samtliga fläktar startar och även cpu fläkten , dock startar datorn om hela tiden utan att ge någon signal till skärmen,
ej heller går det att komma ni i bios.

Jag trycker på start knappen och den startar upp men rebootar genast och fortsätter så av sig "själv",
jag har kopplat ur samtliga diskar och grafik kort och samma beteende.
Inget post ljud , men error kod 10 och sedan 19 .
moderbord , ram, cpu och nät agg är nya.
Kör kinston minne och seasonic s2 agg.

Moderkortet eller cpu,n som felar någon som vet?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Det var en liknande tråd om nästan samma problem här uppe tidigare. Ska se om jag hittar den så kanske du hittar svaret där.

Men det låter som att det skulle vara moderkortet. Ifall det hade varit processorn så hade datorn totaldött då detta är en komponent som styrs av moderkortet och inte tvärtom. Så felet ligger nog i moderkortet

EDIT:
Hittade tråden men det står inte hur han fixade problemet eller ifall han gjorde det. Men här är tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem

Troligaste borde väl vara att moderkortets bios inte har support för en 3570k, dvs behöver en biosuppdatering

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Prova andra minnen innan du byter moderkortet.

Permalänk
Inaktiv

Eller prova utan minnen om du inte har andra.

Permalänk
Medlem

Datorn botar inte ens till "bios skärmen",
har testat med att byta plats på minnena och med ett fungerande grafikkort,
även kopplat urs usb, ljud mm och samma resultat.

Jag har e-postat Dustin om reklamation på kortet då jag nu är säker på att kortet felar, då det inte en bootar till bios skärm och inga post ljud hörs.

Jag tackar för eran hjälp,

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

jag hade exakt samma fel som du beskriver, köpte ett nytt moderkort men hade fortfarande samma fel, bytte minnena då fungerade den, dvs hjälper inte att byta plats på dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fernux:

hej

Samtliga fläktar startar och även cpu fläkten , dock startar datorn om hela tiden utan att ge någon signal till skärmen,
ej heller går det att komma ni i bios.

Jag trycker på start knappen och den startar upp men rebootar genast och fortsätter så av sig "själv",
jag har kopplat ur samtliga diskar och grafik kort och samma beteende.
Inget post ljud , men error kod 10 och sedan 19 .
moderbord , ram, cpu och nät agg är nya.
Kör kinston minne och seasonic s2 agg.

Moderkortet eller cpu,n som felar någon som vet?

Skrivet av ggustavsson:

Troligaste borde väl vara att moderkortets bios inte har support för en 3570k, dvs behöver en biosuppdatering

Som ggustavsson skriver så har inte moderkortet (oavsett om det är ett P67 eller Z68) stöd för Ivy Bridge utan en biosuppdatering som endast kan göras tillsammans med en processor ur Sandy Bridge-familjen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Ursäkta att jag lånar tråden men köpte exakt samma moderkort och processor, har samma problem med att jag inte kommer in till biosen men får felkod i ordning 10, 19 och så stannar den på 55. När jag kollade vad felkod 55 betyder stod det att "Memory not installed", när jag kollade på listan av kvalificerade minnen fanns inte dem som jag har på listan.

Är det minnena det är fel på eller är det som uberklass beskriver att moderkortet behöver en bios uppdatering? Sjukt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

vad har du för minnen ?

har själv kinstone 2*4 gb , 1600 cl9

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Omöjligt att uppdatera bios om man inte kommer i bios,
men trotts detta borde väl moderkortet boota till bios skärmen oavsett om cpu' inte stöds?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Avstängd

En del moderkort kan boota in i bios fast den inte har riktigt stöd för cpun men en hel del andra moderkort har inte den funktionen.

Så en lånad sandy bridge prolle och en bios update är nog det som behövs.

Permalänk
Skrivet av fernux:

vad har du för minnen ?

har själv kinstone 2*4 gb , 1600 cl9

tror vi har likadana, har kingston hyper x genesis 4x4GB 1600MHz Cl9

På torsdagen skall jag ta en tur till lokala datorbutiken och köpa ett par nya ram stickor och så test kör vi dem i butiken. Ifall inte det fungerar får vi testa på det att köra med en sandy bridge och hoppas på det bästa.

Meddelar hit på torsdagen hur det går ifall du inte löser problemet före det.

Permalänk
Medlem

jadå, samma minnen Genesis grey.
Lite roligt ändå samma moderbord och processor
Agget då? har ett seasonic S12 II 520 w brons.

Hör gärna av dig om nya minnen funkar

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Behöver inte ens gå in i bios för at flasha det korte. Kan göras med en usb sticka och ett knapptryck på baksidan av kortet.
"No need to enter the BIOS or the operating system, just plug the thumb drive into the ROG Connect port & push the ROG Connect button for 2 seconds, BIOS would be automatically flashed under standby power."

Permalänk
Medlem

Det är bara på ATX versionen Extreme som bios uppdatering kan ske direkt via usb porten.
på m-atx maximus måste det gå via bios trots att det har en rog kontakt.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Skrivet av fernux:

Det är bara på ATX versionen Extreme som bios uppdatering kan ske direkt via usb porten.
på m-atx maximus måste det gå via bios trots att det har en rog kontakt.

Svårt att veta när du inte skriver vilket kort det är från början.

Permalänk
Medlem

nä inte lätt , men det borde vara samma på båda versionerna tycker man.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Maximus IV är ju ett gammalt P67 eller Z68 moderkort så BIOS måste uppdateras för att en Ivy Bridge processor ska fungera på det moderkortet. Skulle du haft ett Maximus V så skulle det inte vara några problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

bordet stöder mycket riktikt inte 3570k , utan nyare bios.
Men att det inte går att boota till bios-skärm , förstår jag inte,
Det är ju samma sockel och borde vara samma signaler/ström.
Bioset torde bara göra att rätt cpu namn ges i bios , i stort.
Inga nya funktioner mellan sandy och ivy förutom krypt tillverkningsteknik ocu ny typ av transitorer,
de nya transitorerna är efektivare men gör ju samma sak som tidigare.

Förutom usb 3 stöd borde de vara samma?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

prövade idag att uppgradera via rog knappen men hur vet man ifall den gör något eller inte? Och menas det med standby power att man har strömkabeln kopplad men datorn avstängd?

Och fernux har ett corsair ax 650W