Permalänk

Körkorts frågor

Tjena, Håller på att nöta inför skrivningen jag har 7de januari. Vissa saker har jag dock svårt för. Det är dessa punkter parkering och datum parkering med tillägs tavla med tider, sidkraft och i vilka övergångställen/ korsningar man får köra om vad och inte.

T.ex enligt frågorna jag kör på teo2012 får man alltså köra om två hjuliga fordon i skymda kurvor och strax innan eller på backkrön men inte strax innan eller på obevakade övergånggställen.

eller här daturmparkeringszon är det tillåtet att parka mellan 0-6 eller inte ?

kommer säkerligen komma på fler frågor under pluggandes gång..

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Skylten på bilden betyder: parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum klockan 0-6 alla dagar och motsvarande för udda.

Edit; fixat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Skylten på bilden betyder: parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum klockan 0-6 alla dagar.

Det är väl förbjudet under udda datum på sidan med udda också ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

om i en fyrvägs korsnins jag får möte. och jag ska till vänster och han till sitt vänster. Vem har företräde? Vem har företräde om vi ska åt samma håll?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Det är väl förbjudet under udda datum på sidan med udda också ?

Oj ja självklart
Skyller på att jag var trött.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har fan aldrig sett den skylten... Varken på gatan eller körkortsboken. Tog kortet strax över ett år sen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

om i en fyrvägs korsnins jag får möte. och jag ska till vänster och han till sitt vänster. Vem har företräde? Vem har företräde om vi ska åt samma håll?

Om ni båda ska åt vänster kan ni köra samtidigt. Man kan välja att "gena" kurvan/svängen, eller det lite mindre vanliga att "runda varandra". Ska båda åt samma håll har den som kör åt sitt höger företräde. Ska någon av er svänga vänster och den andra rakt fram har den som ska rakt fram företräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

T.ex enligt frågorna jag kör på teo2012 får man alltså köra om två hjuliga fordon i skymda kurvor och strax innan eller på backkrön men inte strax innan eller på obevakade övergånggställen.

Trafikförordning (1998:1276)
40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.

Det spelar alltså ingen roll hur många (eller få) hjul spårvagnen eller övriga fordon har, inga omkörningar strax före eller på obevakade övergångsställen eller cykelöverfarter.

Citat:

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Sen om ett fordon totalhavererat på ett övergångsställe så skulle jag inte stå bakom hela dagen. Är det en moped/motorcykel/personbil kan man kanske hjälpa till att knuffa bort den en bit där den är mindre ivägen. Är det en lastbil/buss/spårvagn så skulle jag försiktigt köra förbi när det har blivit uppenbart att de inte kommer flytta på sig snart (utan reparation/bärgning). Men det är undantagsfall och kommer med största sannolikhet inte på teoriprovet.

Skrivet av ErsdaHL06:

köra om två hjuliga fordon i skymda kurvor och strax innan eller på backkrön

Om du kör på landsväg så kan det vara olämpligt att köra om tvåhjuliga fordon där föraren kommer med knäskrap i kurvorna eller om de kommer på bakhjulet i 150 blås över ett backkrön.
Tvåhjulingar över 500cc är ofta ganska snabba 0-200km/h om föraren är på det humöret.
(Undantag: Finns de som är runt 500cc eller mindre som är snabba också. Samt att det finns tvåhjulingar över 500cc som inte är snabba, främst gynekologstolar).

Men det finns någon väg i Malmö med över 400km/h i hastighetsbegränsning. Fast inga kurvor/backkrön där. Bara raksträcka. Tog en bild på det med mobilen en gång, men tappade den telefonen sen och hade ingen backup på den bilden. :/
Men det är utanför de frågor du kommer få på teorin.