Permalänk
Medlem

Att bygga en helt tyst dator

Tjenare!

Jag har tröttnat på min dators konstanta brummande och har beslutat mig för att bygga om den/bygga en ny med målsättningen att göra den så nära ljudlös som möjligt idle. Jag måste säga att jag är riktigt dålig på kylning så förbered er på ett flertal säkerligen dumma frågor.

För chassi drar jag mig mot Fractal Design Define R4 alternativt Corsair Obsidian 550D. Jag har fått intrycket av att båda är "top notch" vad gäller ljuddämpning x luftflöde, men att R4an ska vara snäppet vassare.

Hur är orginalfläktarna i R4an? Kan jag få nämnvärt tystare fläktar med ungefär lika bra luftflöde (eller fläktar på samma ljudnivå med bättre luftflöde) än de som sitter förmonterade? Är det fördelaktigt (läs: "tystare") att köra flera fläktar på låg RPM över att köra färre på lite högre RPM?

Jag förutsätter att luftflödet i datorn har stor inverkan på hur effektiv CPU- och GPU-fläktarna sedan kan vara, finns det någon tumregel för att balansera effektiv kylning mot total ljudnivå?

En parantes också: 140mm vs 120mm; är större alltid bättre, eller finns det 120mm-modeller som presterar bättre än 140mm?

Slutligen, kan någon rekommendera några riktigt bra chassifläktar?

Stort tack på förhand (och god jul!)!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du ha en helt ljudlös dator behöver du använda dig av endast passiv kylning samt ssd diskar. Definitionen ljudlös är tolkningsbat, jag anser att min dator är i princip ljudlös, sen är jag halvdöv också.

Leta runt på forumet finns många trådar om kylning och fläktar, Scythe, Noctua och Cougar gör alla bra fläktar, själv föredrar jag noctua:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En H100i att ha i toppen och några Corsair fläktar är det enda jag har kommit i kontakt med via en vän, det vart ett väldigt tyst resultat. Genom att köra alla chassifläcktar med motstånden som följer med (små kabelsnuttar med hane-hona kontakter) så vart det väldigt tyst. Men grafikkort vet ja inte hur du ska göra... Jag har ett 7950 med windforcekylare och det låter väääldigt lite på idle. Hade ett 6850 passivt innan och jag märker inte av skillnaden förns jag belastar gpun. Men vad jag kan urläsa så vill du ha idle tyst?

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Fractal lådan är så när ljudlös du kan komma gällande chassi.
Titta även på vattenkylning till cpu så blir den inte högljud vid belastning heller.

Permalänk
Medlem

Skall det vara tyst så skall det vara riktig vattenkylning med cpu och gpu + ssd's samt passiva / halv-passiva nätagregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Vill du ha en helt ljudlös dator behöver du använda dig av endast passiv kylning samt ssd diskar. Definitionen ljudlös är tolkningsbat, jag anser att min dator är i princip ljudlös, sen är jag halvdöv också.

Leta runt på forumet finns många trådar om kylning och fläktar, Scythe, Noctua och Cougar gör alla bra fläktar, själv föredrar jag noctua:)

Bostavligt talat "ljudlös" räknar jag inte med, men så lågt som möjligt helt enkelt. Hur menar du med passiv kylning? Inga fläktar ö.h.t.? Det är nog inget alternativ.

SSD-diskar kommer att användas, ja.

Skrivet av pars:

En H100i att ha i toppen och några Corsair fläktar är det enda jag har kommit i kontakt med via en vän, det vart ett väldigt tyst resultat. Genom att köra alla chassifläcktar med motstånden som följer med (små kabelsnuttar med hane-hona kontakter) så vart det väldigt tyst. Men grafikkort vet ja inte hur du ska göra... Jag har ett 7950 med windforcekylare och det låter väääldigt lite på idle. Hade ett 6850 passivt innan och jag märker inte av skillnaden förns jag belastar gpun. Men vad jag kan urläsa så vill du ha idle tyst?

Skrivet av MacAllan:

Jag har för mig att Fractal lådan är så när ljudlös du kan komma gällande chassi.
Titta även på vattenkylning till cpu så blir den inte högljud vid belastning heller.

Jag är inte så förtjust i tanken om vattenkylning, jag skulle aldrig orka/komma ihåg att underhålla det ordentligt och det är ändå idle tyst som väger mest för mig.

Att det låter när jag belastar GPUn kan jag leva med, då är man nog ändå så inne i något annat att man inte märker det. CPUn ska däremot få en rejäl fläkt, men är inte det här rätt underforum för ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NZXT H2 med Noctua fläktar utöver dom som medföljer, Samt en tornkylare till cpu.

Min dator är iaf knäpptyst. Men kan likväl få den att låta som en orkan om det krävs vid spel

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Egengyggd vattenkylning utan några fläktar kan ge väldigt goda resultat, dock kommer det krävas både utrymme och radiatorer för det, för o inte tala om att man måste hitta en nästan knäptyst pump för att det skall bli bra. Grafikkorten gäller samma sak, antingen in med dem i loopen eller låt de vara passivt kylda av stor fläns. Sedan så är det aldrig fel att ha några fläktar(Noctua givetvis) och en fläktkontroller utifall temperaturen stiger under sommarmånaderna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tänk på att skaffa ett tyst nätagg. Oftast det som låter mest i datorn.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shamzin:

Jag anser att min dator är i princip ljudlös, sen är jag halvdöv också.

Episkt

Permalänk
Medlem

Om det räcker med att den är tyst närmare idle så är luftkylning att föredra, ska man ha en hyffsat stark burk samt att den ska vara tyst i load så är high-end vattenkylning enda alternativet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av liknande bygge och har lärt mig några saker när man vill ha en tyst idle dator men även kraften när man vill spela eller annat.

1- Ljuddämpat chassi med så få öppna fläktplatser som möjligt.

2- Fläktkontroller alternativt moderkort med inbyggd fläktstyrningsfunktion är ett måste (Asus z77-PRO är det jag har erfarenhet av).

3- Erkänt tysta fläktar utan kända problem vid lägre hastigheter (Helst PWM enligt mig då man får möjlighet till lägre varvtal än vissa andra icke PWM-styrda fläktar). Visst 140mm kanske är att föredra men finns även väldigt bra 120mm alternativ.

4- Undvik slutna vattekylningssystem på GPU och CPU, rätt logiskt egentligen fläkt plus pump låter mer än bara en fläkt på t.ex en towerkylare. Eftermarknadskylare på GPU är ett måste, kan rekommendera Asus DC2 kylare och sen egentligen valfri större towerkylare om man behöver deras prestanda (typ NH-D14, Silver Arrow eller Phanteks flaggskepp)

5- Kanske den viktigaste punkten, passivt eller semi-passivt nätagg. En väldigt dyr investering men absolut värt det. Corsairs nya Ax760 (om man behöver ett så kraftigt) som är passiva upp till ~70% verkningsgrad är ett exempel på bra nätagg även Seasonic gör bra kvalitetsagg enligt mig.

6- SSD, om du kan undvik att stoppa in en mekanisk HDD helt.

Tror det sammanfattar mina erfarenheter vid bygge av tyst luftkyld gamingdator. Bara att hojta till om du har några frågor.

Permalänk
Medlem

Chassi kommer bara dämpa så pass mycket ljud. Vill du verkligen att den ska vara så tyst som möjligt men ände ha bra kylningskapacitet så kanske bli lite små dyrt.

Beroende på vad för kylningslösning du har på grafikkort kan du vara tvungen att byta det till och med. Angående ett tyst val av fläktar så är det väl Noiseblocker och Noctua som är det tystaste på marknaden. Om du verkligen är lat så är väl PWM-fläktar eller en USB styrd fläktkontroll att föredra. Inom processorkylning så är luftkylning det bättre valet och eftersom R4 har mycket plats kan du tämja gränserna inom storlek, alltså typ Noctua D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Själv har jag en gtx 560 gpu med Asus dcii kylare. Skiten låter som en hårtork vid belastning. Men den är tyst på idle.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Kör på ett tyst chassi, byt ut de inkluderade fläktarna mot tystgående och effektiva fläktar. Köp helst till fläktkontroller alternativt stryp strömmen (ofta inkluderat). Köp eftermarknadskylare till både GPU och CPU med större mellanrum på "finsen" än vanligt för att de ska nyttja den lägre luftgenomströmningen. Använd ett tyst nätagg. Det finns gott om tysta nätaggregat, tycker inte alls det är lönt med en passiv lösning. Finito.

Jag tycker att mitt system är så gott som ljudlöst (dvs låter mindre än bakgrundsljudet). Jag använder ett P182 som jag fyllt varje hörn med ljudabsorberande mattor, och har tre Nexus Real Silent-fläktar till det, som jag kopplat till fläktstyrning. Kan verkligen rekommendera fläktarna. Kör fläktarna i 600-800 rpm.
Mitt Corsair HX520w är 80 plus certifierad och man måste verkigen stoppa in huvudet i fläkten för att den ska höras. Då antar jag att 80 plus gold certifierade nätagg är desto tystare. Alltså känns ett passivt nätagg överflödigt.

Permalänk
Medlem

Fractal Designs R3/XL/R4 är i min mening de bästa burkarna för tysta byggen i den prisklassen. Sitter du på mycket pengar kan du gå upp en nivå till Lian Li - eller Silverstonechassin.

Själv köpte jag ett Fractal Designs Define XL för drygt 1½ år sedan. Tänkte mig en tyst gamingdator med prio på så lite ljud som möjligt under idle. Ska du ha graffe så köp då ett ASUS-kort med DirectCU-kylare. köp SSD-disk. Till processorn kan du daska på en Noctua DH14 (se till att montera på motstånden så att fläktarna går på så lågt varvtal som möjligt). Köp ett halv/helpassivt nätaggregat såsom Corsairs AX-serie. AX850 går på bra pris just nu. Köp till extrafläktar för insug/utsug, finns en uppsjö olika modeller. Tog själv Noctuafläktar.

Permalänk
Avstängd

Riktig vattenkylning med en tyst och ljuddämpad pump, scythe gt fläktar snurrandes i 500 rpm och ssd diskar anser jag som en tyst dator.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

tänk på nätagget. oftast det som låter tusan

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Alla hopbyggda datorer är tysta så länge du inte sätter igång strömmen. Skämt åsido kommer jag att följa denna tråd med intresse. Jag har en r4 själv och är kräsen med fläktljud. De två medföljande Fractal design-fläktarna på 140mm låter ingenting på 5v.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

tänk på nätagget. oftast det som låter tusan

Va ? Av alla grejer i datorn så är det oftast inte nätaggregatet som låter ? Så länge man inte köper något billigt skrot, och då borde man inte förvänta sig mycket.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Oj, överväldigande respons. Det blir svårt att kommentera på allt nu, men tack alla!

Skrivet av X-oiL:

Har erfarenhet av liknande bygge och har lärt mig några saker när man vill ha en tyst idle dator men även kraften när man vill spela eller annat.

1- Ljuddämpat chassi med så få öppna fläktplatser som möjligt.

2- Fläktkontroller alternativt moderkort med inbyggd fläktstyrningsfunktion är ett måste (Asus z77-PRO är det jag har erfarenhet av).

3- Erkänt tysta fläktar utan kända problem vid lägre hastigheter (Helst PWM enligt mig då man får möjlighet till lägre varvtal än vissa andra icke PWM-styrda fläktar). Visst 140mm kanske är att föredra men finns även väldigt bra 120mm alternativ.

4- Undvik slutna vattekylningssystem på GPU och CPU, rätt logiskt egentligen fläkt plus pump låter mer än bara en fläkt på t.ex en towerkylare. Eftermarknadskylare på GPU är ett måste, kan rekommendera Asus DC2 kylare och sen egentligen valfri större towerkylare om man behöver deras prestanda (typ NH-D14, Silver Arrow eller Phanteks flaggskepp)

5- Kanske den viktigaste punkten, passivt eller semi-passivt nätagg. En väldigt dyr investering men absolut värt det. Corsairs nya Ax760 (om man behöver ett så kraftigt) som är passiva upp till ~70% verkningsgrad är ett exempel på bra nätagg även Seasonic gör bra kvalitetsagg enligt mig.

6- SSD, om du kan undvik att stoppa in en mekanisk HDD helt.

Tror det sammanfattar mina erfarenheter vid bygge av tyst luftkyld gamingdator. Bara att hojta till om du har några frågor.

Extra stort tack för detta! Jag vill ställa några motfrågor på dina punkter.

Till att börja med, jag antar att du är nöjd med ditt bygge, men finns det någon komponent i din dator som utsöndrar ljud nu (både idle och stress)? Om du sitter och lyssnar på datorn, hör du endast chassifläktar? Denna fråga leder mig lite in på:

1.) Få öppna fläktplatser släpper ut mindre ljud men ger också ett sämre luftflöde. Om processor/gpu låter (när de går upp i varv), borde man då inte kunna tysta ner dem genom att ha ytterligare fläktar? Svalare chassi = mindre arbete för CPU/GPU-fläktar = tystare dator, eller tänker jag fel?

2 samt 3.) Chassit (R4) jag valt har kontroll på frontpanelen med 3 steg för 3 (?) fläktar. Det har också plats för två fläktar vid fronten. Är det bättre att köra två fläktar på låg RPM än en på högre? Jag funderar på att ha 2x av den här fläkten för intake på fronten: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612143 De ska lämpa sig väldigt bra för just intake och skapa en riktad luftström och utsöndra minimalt ljud.

Är det någon skillnad på fläktar för intake/exhaust i övrigt, eller är det bara att vända på dem vid montering?

4.) Tack för rekommendationen, ska se på GPU-kylning i ett senare skede.

5.) Min nuvarande PSU är väldigt tyst. Det finns tystare, men just nu hörs den inte över övriga komponenter i datorn.

Visa signatur
Permalänk

Jag byggde för några år sen en dator med antecs p182 chassi. Hade ett av corsairs tystare nätagg, stor cpu kylare som jag körde passivt, bytte ut alla fläktar och slängde på en fläktkontroller. Datorn gick knappt att höra i idle och det är väl det man kan vänta sig. I spel så gör det inte så mycket för min del att grafikkortet börjar låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Va ? Av alla grejer i datorn så är det oftast inte nätaggregatet som låter ? Så länge man inte köper något billigt skrot, och då borde man inte förvänta sig mycket.

jag har ett tx850w corsair agg och för mig så är det det som låter mest, fast än det inte låter mycket, så är det de för mig som låter mest

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Chassina du länkar i första inlägget är stora, designade för relativt högt luftflöde. Kör på en mindre låda och du vill kunna kyla med mindre luftflöde, det är mycket lättare att styra genomströmning i och täta till ett mATX-chassi.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Chassina du länkar i första inlägget är stora, designade för relativt högt luftflöde. Kör på en mindre låda och du vill kunna kyla med mindre luftflöde, det är mycket lättare att styra genomströmning i och täta till ett mATX-chassi.

Begränsar inte ett mindre chassi mig mycket i val av moderkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min R4 i sign, med140mm Noctuafläktar och Newton R3 1000W Platinum är tyst.
Har en H50 bak med två noctua120mm i p/p.
Styr allt med en Zalman fläktkontroll, den inbyggda är inte bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Begränsar inte ett mindre chassi mig mycket i val av moderkort?

Visst gör ett mindre chassi att man får ett mer begränsat utbud av moderkort, men vad behöver du egentligen?
Skall du göra ett tyst system så använde man inte gärna mer än ett grafikkort och sen kanske man har ett ljudkort också, så egentligen behöver du ju bara 2 kortplatser, vilket i min mening gör att ett ATX kort är meningslöst stort, och som sagt var så är ett mindre chassi enklare att få ett bra luftflöde i. Har till exempel fått min Ace Ecco 250 riktigt tyst tack vare att man har letat upp rätt delar.

Skulle jag bygga en ny tyst dator så skulle jag börja med:
Silverstone PS07: http://silverstonetek.com/product.php?pid=314&area=en
eller
Silverstone TJ08: http://silverstonetek.com/product.php?pid=303&area=en
Ljuddämpa mera samt skaffa bättre/tystare fläktar.

Kyla processorn med en Thermalright HR-2/Macho: http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/macho_re...
Alternativt en Scythe Ninja av större modell, helt enkelt en stor kylare med glest mellan flänsarna så att man inte behöver en kraftig fläkt/högt luftflöde för att kyla effektivt.
Samt hitta någon vettigt grafikkort med bra tyst kylare/byta kylaren till en tystare modell.
Passivt/halvpassivt nätagg är ju givet, även så SSD och om man skall ha en HDD så är det dämpningschassi som gäller för den.

Sen är det bara att tweaka in en bra fläktprofil på moderkortet (att använda manuell fläktkontroll är idiotiskt egentligen då de flesta moderkorten kan göra det själv) som är välavvägd mellan temperatur och ljudnivå. Så kan man få en riktigt tyst dator.

Titta runt här på forumet efter tysta datorer, alternativt leta omkring på www.silentpcreview.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Tjenare!

Jag har tröttnat på min dators konstanta brummande och har beslutat mig för att bygga om den/bygga en ny med målsättningen att göra den så nära ljudlös som möjligt idle. Jag måste säga att jag är riktigt dålig på kylning så förbered er på ett flertal säkerligen dumma frågor.

För chassi drar jag mig mot Fractal Design Define R4 alternativt Corsair Obsidian 550D. Jag har fått intrycket av att båda är "top notch" vad gäller ljuddämpning x luftflöde, men att R4an ska vara snäppet vassare.

Hur är orginalfläktarna i R4an? Kan jag få nämnvärt tystare fläktar med ungefär lika bra luftflöde (eller fläktar på samma ljudnivå med bättre luftflöde) än de som sitter förmonterade? Är det fördelaktigt (läs: "tystare") att köra flera fläktar på låg RPM över att köra färre på lite högre RPM?

Jag förutsätter att luftflödet i datorn har stor inverkan på hur effektiv CPU- och GPU-fläktarna sedan kan vara, finns det någon tumregel för att balansera effektiv kylning mot total ljudnivå?

En parantes också: 140mm vs 120mm; är större alltid bättre, eller finns det 120mm-modeller som presterar bättre än 140mm?

Slutligen, kan någon rekommendera några riktigt bra chassifläktar?

Stort tack på förhand (och god jul!)!

Tyst fläkt 140mm:
3-pin
http://www.coolingstuff.se/p/369/enermax--tb-silence
PWM styrd
http://www.coolingstuff.se/p/499/phobya-nano-g14-pwm-black

Tyst fläkt 120mm:
3-pin
http://www.coolingstuff.se/p/142/scythe-gentle-typhoon-120mm-1150
PWM styrd
http://www.coolingstuff.se/p/711/nb-blacksilentpro-pl-ps
Strunta i tillverkarens specifikationer ang. statiskt tryck/CFM/dB utan kolla istället användarrecesioner/betyg. Normalt sätt är en tyst fläkt en som snurrar långsamt men det kan dock skilja ganska mycket beroende på vad fläkten har för lager, fluid, magnetic, ball, sleeve osv. En fläkt med "fluid bearing" är inte automatiskt tystare än en fläkt med "ball bearing" vid samma varvtal då det finns sämre och bättre balanserade fläktar. Oftast så är det den dyrare fläkten som också är den bästa vilket kanske inte är så överraskande.

Ang. ljuddämpat chassi;
Jag har själv ett "ljuddämpat chassi" och måste bara säga att själva ljuddämpningen inte är speciellt effektiv utan fungerar snarare som vibrationsdämpning.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Visst gör ett mindre chassi att man får ett mer begränsat utbud av moderkort, men vad behöver du egentligen?
Skall du göra ett tyst system så använde man inte gärna mer än ett grafikkort och sen kanske man har ett ljudkort också, så egentligen behöver du ju bara 2 kortplatser, vilket i min mening gör att ett ATX kort är meningslöst stort, och som sagt var så är ett mindre chassi enklare att få ett bra luftflöde i. Har till exempel fått min Ace Ecco 250 riktigt tyst tack vare att man har letat upp rätt delar.

Det chassi jag valt ut finns som mini tower och verkar ha samma funktioner, men frågan är då moderkortet.

Om jag skulle göra köpet idag skulle det förmodligen bli detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746635
Det finns en m-ATX motsvarighet på det kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746643

m-ATX saknar visserligen WiFi men specsen ser ut att vara samma. De presterar alltså lika bra, eller missar jag något? Behöver jag tänka på någon annan komponent när jag väljer ett mini-tower?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sånhär byggde jag åt mej själv för ungefär 2 år sen, snurrar på rätt bra ännu för bildbehandling etc men är nog inget för nyare spel. Med en Ivy Bridge CPU och nåt vassare grafikkort än Radeon 5750 som man säkert får med lägre värmeproduktion som bonus idag så skulle den nog duga till det mesta.

Chassit är ett Antec Mini P-180, i större laget utvändigt men som synes rätt litet inuti. Kör toppfläkten på lägsta hastighet och Noctuan med blåa adaptern vad det nu sen ger för varvtal minns jag inte men den är någotsånär tyst. Med 3 hårdskivor igång hörs den just och just i ett tyst rum. Toppfläkten suger lite mer än Noctuan kan mata, fläktplatsen framför diskarna är öppen så det dras in lite luft där men alla andra hål är igentejpade ordentligt med ventilationstejp. Dammlagret på "golvet" är 1 års ansamling.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3