Permalänk
Medlem

Ny bygd dator. Startar inte

Hej!

Byggde ihop min dator igår som jag fick i julklapp Men när jag skulle starta den så gick fläktarna igång, och allt inuti datorn lyste. Men tex skärmen lystes inte upp och inte heller min Dator mus och Tangentbord. En röd lampa lyste och det pep 1 lång och 2 snabba. Enligt manualen för moderkortet så skulle detta innebära att inga Minnen hittades. Först så testade jag att köra memOk men inget resultat. Så jag tog ut minnena och bytte plats. Tryckte in dom igen kollade så dom satt rätt och startade igen. Men nu går datorn och fläktarna igång alla Led lampor inuti lyser (en röd lyser fortfarande) men inget pipande. Men skärmen startar inte och inte tangentbord eller mus. Och den startar även om sig ibland.

Datorn:
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Grafikkort: Asus Geforce GTX660
Nätag: TX550M
Ram minnen: 4x4 DDR3 Corsair VengeanceLP
Proccesor: Intel i5 3570k
Chassi: Silentium T11
Hårddisk: SSD 120 gb Sata

Om jag har förklarat dåligt så fråga!
Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

hör av dig till respektive affär

Permalänk
Inaktiv

Anslutit CPU strömmen?

Permalänk

Om det är ett ASUS moderkort lär väl den röda LED lampan indikera vad det är som krånglar? Om du kollar på texted vid LED lampan.

Permalänk
Medlem

Är 24 pin i? Samt 4/8 pin? Inget glapp i kablar?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har kollat cpu strömmen och den sitter i rätt. Det står bara om den röda lampan blinkar vad det menar inte om den lyser hela tiden. Funderar på att höra av mig till respektive affär. Skulle vilja veta om man kan gå in på BIOS utan ram minnerna. fast skärmen startar ju inte heller. kollat qvl på mitt moderkort och mina minnen var inte med där men läste på ett annat forum att alla minnen finns inte med i deras lista och det brukar inte spela någon rolll

Permalänk
Medlem

Standardfrågor:

Provat med en minnessticka?
Distanser korrekt placerade?
Ström kopplat till grafikkort?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Jag har kollat cpu strömmen och den sitter i rätt. Det står bara om den röda lampan blinkar vad det menar inte om den lyser hela tiden. Funderar på att höra av mig till respektive affär. Skulle vilja veta om man kan gå in på BIOS utan ram minnerna. fast skärmen startar ju inte heller. kollat qvl på mitt moderkort och mina minnen var inte med där men läste på ett annat forum att alla minnen finns inte med i deras lista och det brukar inte spela någon rolll

Hmmm, har du kollat så att knappen vid strömkabeln är på? Dra ur sladden och byt sladden med den som ger stöm till skärmen...

Får man fråga om du har vägguttag eller en sån hära adapter? där det fin många uttag? kommer inte ihåg vad den heter..

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Hej!

Byggde ihop min dator igår som jag fick i julklapp Men när jag skulle starta den så gick fläktarna igång, och allt inuti datorn lyste. Men tex skärmen lystes inte upp och inte heller min Dator mus och Tangentbord. En röd lampa lyste och det pep 1 lång och 2 snabba. Enligt manualen för moderkortet så skulle detta innebära att inga Minnen hittades. Först så testade jag att köra memOk men inget resultat. Så jag tog ut minnena och bytte plats. Tryckte in dom igen kollade så dom satt rätt och startade igen. Men nu går datorn och fläktarna igång alla Led lampor inuti lyser (en röd lyser fortfarande) men inget pipande. Men skärmen startar inte och inte tangentbord eller mus. Och den startar även om sig ibland.

Datorn:
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Grafikkort: Asus Geforce GTX660
Nätag: TX550M
Ram minnen: 4x4 DDR3 Corsair VengeanceLP
Proccesor: Intel i5 3570k
Chassi: Silentium T11
Hårddisk: SSD 120 gb Sata

Om jag har förklarat dåligt så fråga!
Tack på förhand!!!

testa att ta bort grafikkort disk osv och kör bara med minnet i och på det interna grafikkortet om det fungerar tryck i nästa komponent.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

jag har en sån där klump från ett vägguttag med typ 6 st. men datorn startar ju så ström får den och skärmen lyser ju på power knappen så den får ju ström också. Är inte super mega datakunnig så förklara gärna med enkla ord tack till alla som har försökt!!

Fatherofthree vad menar du med distanser? och vadå provat med minnesticka?
Nån som vet ifall man kan starta bios utan ram minnerna eller om minnerna måste va med på qvl på moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maltec:

Fatherofthree vad menar du med distanser? och vadå provat med minnesticka?
Nån som vet ifall man kan starta bios utan ram minnerna eller om minnerna måste va med på qvl på moderkortet?

Enbart där det finns monteringshål i moderkortet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Låter som att dina RAM stickor inte fungerar. Be återförsäljaren skicka nya.

Permalänk

Som någon annan redan sagt - prova med bara en minnessticka istället för alla på samma gång och se om det funkar. Tryck sen i nästa om den första funkar osv.
Och även prova köra utan grafikkort och extra diskar och tryck i dem en och en allt eftersom ifall det funkar utan dem. Då hittar du kanske vad som krånglar.

Permalänk
Medlem

Provat med bara en minnessticka samma resultat. Funkar inte datorn om inte distanser är i satta? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Provat med bara en minnessticka samma resultat. Funkar inte datorn om inte distanser är i satta? :S

Ursäkta mig men har du någon som helst aning vad du sysslar med? Har du monterat rätt antal distanser eller inte?

Permalänk
Medlem

ursäkta korkade jag, men jag har inte mycket koll på hur man sätter ihop en dator första gången för mig. Förklara hur jag ska göra med distanserna tack! ursäkta igen tack ändå!!

Permalänk

Har du inte monterat distanser så lär det bli kaos..

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ursäkta mig men har du någon som helst aning vad du sysslar med? Har du monterat rätt antal distanser eller inte?

Tagga ner lite va? Han är klart ny

Till TS, JA! Du _måste_ ha distanser för annars kortsluter chassit moderkortet

Permalänk
Medlem

ursäkta mig igen, kollade på dom och självklart har jag distanser på. Några andra tips på hur detta ska lösas?

Permalänk
Medlem

Om jag ha förstått rätt så är distanterna dom gula "pluggarna"på bilden... rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Medlem

ja. dom la jag modekortet på och sedan skruvar man fast modekortet i dom

Permalänk
Medlem

klockren video kolla denna å se va du eventuellt har gjort för fel : http://youtu.be/SsQNIP7cTYA

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Ta bilder och lägg upp här.

Permalänk

Den röda dioden... Om det är den ja tror så betyder den att switchen för cpu-boost är i läge on. Om du tar och byter läge på switchen så ska lampan sluta lysa. Switchen sitter över memOK knappen som i sin tur sitter över 24-pinskontekten. Fast om du har den i läge on så är det inte det som gör att din data inte funkar.
Utom gör som folk säger och prova dina ramminnen var för sig. Kan även vara värt att nämna att det funkar bäst med trådade tangentbord och möss vid första starten. Om ingen annan nämt det före mig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Inte världens bästa bilder visste inte exakt vad jag skulle ta kort på. På bilden är bara ett minne i har 3 till

Använder trådade tangentbord såklart bästa! men ah får la skicka tillbaka Ram-minnerna

Permalänk

Ser på bilden att ditt ramminne inte är itryckt ordentligt. Tryck till i överkant. Man kan behöva ta i lite. Du kan hjälpa till lite genom att trycka lås haken mot minnet samtidigt som du trycker ner minnet.
Lås hakarna ska gå in i jacken på minnene.

Permalänk
Medlem

Hade tatt ut alla innan så satte bara i ett fort så ni kunde se annars trycker jag till ordentligt! Fick länk till video längre upp svin bra video men jag har gjort exakt så! så måste va fel på ram minnena då? :/ nån som kan komma med ett avslutande svar? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Hade tatt ut alla innan så satte bara i ett fort så ni kunde se annars trycker jag till ordentligt! Fick länk till video längre upp svin bra video men jag har gjort exakt så! så måste va fel på ram minnena då? :/ nån som kan komma med ett avslutande svar? Tack!

Låna en minnessticka av nån polare för att utesluta fel med minnena. Inte troligt att alla stickor är dåliga. Om dom nu skulle vara dåliga så bör man iallfall få bild.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Är kanske skumögd för jag ser inte riktigt...

Är extra ström till grafikkortet inkopplat?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Svårt att få tag på en polare i juletid alla är ju hos släkten. Men kollade på moderkortets qvl (qualified vendor list) alltså minnen som asus vet fungerar med moderkortet och mitt minne va ju inte med där men läste nånstans att det brukar inte spela roll :S

Ja extra ström till grafikkortet är i. det lyser en grön lampa på grafikkortet

Nu helt plötsligt fick den för sig att starta, vet inte riktigt vad jag gjorde men Tack för alla som svara!!!