Permalänk

Uppgradering / USA

Tänkte uppgradera från min gamla Q6600 till en ny fresh i5 3570k, undrade vad för moderkort man ska välja om det är värt att lägga mycket pengar på ett dyrare moderkort.
Har även tittat på att beställa från USA, sparar 500 spänn på processorn alone någon som vet om det kommer bli några problem med det ?

Permalänk
Medlem

sparar du 500 kr med skatt och tull inräknat?

Permalänk
Medlem

Ett z77 om du ska överklocka, annars duger ett h77 moderkort. Tänk på att kasta bort original embalage för att slippa eventuell tull/moms.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Oj, hade inte tänkt på skatt/tull har aldrig åkt på det när jag köpt saker från utlandet tidigare. Kanske inte är värt det när risken finns

Permalänk
Medlem

Blir lite jobbigare med tillbakafrakt och garantier osv också.

Permalänk

Inom EU slipper du sånt, men från t.ex. USA eller Hong Kong finns risken.

Vill du veta hur mycket det kostar finns det en kalkylator på tullens hemsida. Det som tillkommer är tull och moms.

Tullens avgiftskalkylator

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Moderkort beror på vad du vill ha för funktioner. Vill du överklocka? Tänker du köra flera grafikkort eller många instickskort (ljudkort, RAID-kort etc)? Spontant skulle jag säga ett Z77-moderkort, bland de billigare ATX-korten finns till exempel Gigabyte GA-Z77X-D3H som har rätt många trevliga saker för pengarna.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvtusen:

Oj, hade inte tänkt på skatt/tull har aldrig åkt på det när jag köpt saker från utlandet tidigare. Kanske inte är värt det när risken finns

Kolla i tyska butiker annars, du kommer ev. spara några lappar där men vill du inte ha strul med garanti osv är ju Sverige bäst..

Permalänk

Det värkar finnas alldeles för mycket negativa sidor med att köpa från utlandet, Tror jag bara kommer köpa "Webhallen Upgrade Kit - (Z77 / i5 3570K / 8GB)" det värkar vara en ganska bra deal för 2999 :- man sparar inte mycket på att hålla på att köpa dom olika komponenterna från olika sidor