8800GT låter som fan vid spelande?

Permalänk
Avstängd

8800GT låter som fan vid spelande?

Tjenare!

Min dator har ett x antal år på nacken och när jag byggde den så var 8800GT inne, kör med intel core duo E6750, 2gb ram och nvidia sparkle 8800GT. Problemet är att om jag spelar (spelar ingen roll om det är tungt spel eller lätt men t.ex Football manager 2013) så låter fläkten som fan. Det är sjukt irriterande, som en jäkla motor. Har självklart rensat burken med tryckluft och kört lite extra på grafikkortet men det låter ändå, vad har ni för lösning till mitt problem? Är sugen på att lira dead space 2 på datorn men blir ju så jäkla irriterande när familjen sover och datorn låter som en jävla motor på högvarv är tacksam för svar samt tips!

mvh

PS. Är det normalt att grafikkortet är på 80c i idle? Låter högt som fan. Kikade nu i everest ultimae och ser 80c på GPU :/

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

testa byt kylpastan på den om du inte gjort det, den är nog rätt dålig nu efter alla år
men 8800gt har en dålig kylare så den låter alltid om du stressar den
annars är det att skaffa en kylare och byta. ex
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_l2_plus-...
eller
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_twin_tur...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av amanito:

Tjenare!

Min dator har ett x antal år på nacken och när jag byggde den så var 8800GT inne, kör med intel core duo E6750, 2gb ram och nvidia sparkle 8800GT. Problemet är att om jag spelar (spelar ingen roll om det är tungt spel eller lätt men t.ex Football manager 2013) så låter fläkten som fan. Det är sjukt irriterande, som en jäkla motor. Har självklart rensat burken med tryckluft och kört lite extra på grafikkortet men det låter ändå, vad har ni för lösning till mitt problem? Är sugen på att lira dead space 2 på datorn men blir ju så jäkla irriterande när familjen sover och datorn låter som en jävla motor på högvarv är tacksam för svar samt tips!

mvh

PS. Är det normalt att grafikkortet är på 80c i idle? Låter högt som fan. Kikade nu i everest ultimae och ser 80c på GPU :/

Som sagt så har det kortet några år på nacken och fläktmotorn är inte den samma som den var när den var ny.
Du kan prova att ta bort hela kylare (då ryker garatin, om den är kvar) och sensa allt ordentligt och sätta på ny kylpasta på GPU och hoppas att det blir bättre

Permalänk
Medlem

80c låter som väldigt mycket idle. Jag låg på 50 med mitt 8800 GT och 50-60 med GTS250. Kan vara kylpastan men det låter jag någon annan fastställa om så är fallet.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Avstängd

Hmm ja den är ungefär 7 år gammal så ett par år på nacken har den ja Var dock ett tag sen jag mecka med datorer, det är väl inte så svårt att lägga till kylpasta och byta fläkt? finns det några guider som kan hjälpa mig friska upp minnet? Tacksam för svar

God jul

PS. hur många års garanti har man från nvidia? Tror garantin är slut ändå om jag inte har fel!

PPS. Kylpasta, var köper man den billigast?

Edit: Tog ut grafikkortet, tog fram tryckluft och gav den en omgång. Jäklar vad mycket damm det fanns! Rengjorde hela kortet och la tillbaka den. Nu är den 70c vid idle. Ladda ner rivatuner och la fan speed på 40% och nu ligger den på 65% i idle. Vilken hastighet rekommenderas?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle nog inte köpa en ny kylare till ett så gammalt kort.

Om du vill lägga på ny kylpasta är t.ex https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... bra. Det man behöver göra nära man applicerar ny kylpasta är att skruva isär kortet, ta bort den gamla kylpastan m.h.a exempelvis isopropano och något som inte luddar (tops, kaffefilter eller dylikt), applicera den nya kylpastan och därefter skruva ihop kortet igen. Det finns troligtvis bra guider för detta. Det är inte speciellt svårt, men tar lite tid (speciellt första gången).

Du bör se till att kortet inte överstiger ca 90 grader under load, justera fläkthastigheten efter det.

Permalänk
Avstängd

Går det bra med T-röd också? Får fixa det någon gång i veckan när jag har tid. Just nu när jag lagt fläkten på 40% så ligger den på 65% idle

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Går det bra med T-röd också? Får fixa det någon gång i veckan när jag har tid. Just nu när jag lagt fläkten på 40% så ligger den på 65% idle

Jag har för mig det, men vågar inte svära. Någon annan som har koll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Går det bra med T-röd också? Får fixa det någon gång i veckan när jag har tid. Just nu när jag lagt fläkten på 40% så ligger den på 65% idle

Ja, det går utmärkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)