Permalänk

Köpa vattenkylning. 4000kr.

Hej!

Jag fick vattenkylning i julklapp. Eller Jag fick en lapp där det står "Vi vet inte direkt vad vattenkylning är men det är något till dator, Vi betalar den om du beställer den! den får max kosta 4000kr.osv."

Så nu undrar jag om ni kan sätta ihop en kundvagn på inet som max kostar 4000 kr (det ska vara ett "riktigt" vattensystem inte slutet)
vad som ska hänga med:
- Vattenblock till grafikkortet
- vattenblock till processorn
- Slangar (Som man kan se igenom, för jag ska få en vätska av en kompis och det är en vätska med UV ljus i så jag ska sätta upp lampor och sånt i datorn.. )
- Anslutningar
- Pump (Behållare också spelar ingen roll om de sitter ihop eller inte.)
- Radiator (Hur många behöver jag? jag ska spela spel (MW3, BF3, CS, The hidden, LoL) på dator. Jag vill ha en där fram på datorn alltså en 240 radiator. Behöver jag en till för att kyla datorn?)
- Fläktar till radiatorn/radiatorerna.
- Fläktkontroller (som kan styra alla fläktar.. så typ en http://www.inet.se/produkt/5322195/fractal-design-adjust-108-... ?)

Mina komponenter i datorn:
Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 kärnor), ~3.2GHz
Processor: kylare: Zalman CNPS-8700 NT Slim
Ram minne: 10240MB RAM
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz Ripjaws Gaming och en 2000 MB sticka (kommer inte ihåg namnet.)
Grafikkort: ASUS EAH 6870 DC 2DI2S 1GD5
Hårddisk: SAMSUNG HD502HJ ATA Device
SSD: A-data SSD SX900-Series 128GB
Moderkort: Gigabyte GA-880GM-USB3 Motherboard - Gigabyte GA
Nätaggregat. AXP-p12p
Fläktar: 2 st Fractal Design 120mm (hängde med i chassit)

Fick jag med allt?

/Jakob

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Tycker att du inte vinner mycket med tanke på att du kan uppgradera grafikkortet eller processorn, du har också ett chassi som inte passar värst bra till vattenkylning (jag vet att det lyckas i R3 men det är inte gjort för det).

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, med dina komponenter så hade jag spenderat dom på ett nytt grafikkort, och kanske ett nätaggregat. Är inte AM3 processorer dual-channel ? Borde inte köra med tre minnen då...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Tycker att du inte vinner mycket med tanke på att du kan uppgradera grafikkortet eller processorn, du har också ett chassi som inte passar värst bra till vattenkylning (jag vet att det lyckas i R3 men det är inte gjort för det).

Okej. Men vad ska jag uppgradera då för 4000 kr?

Skrivet av JohanFalk:

Håller med ovan, med dina komponenter så hade jag spenderat dom på ett nytt grafikkort, och kanske ett nätaggregat. Är inte AM3 processorer dual-channel ? Borde inte köra med tre minnen då...

Varför ska den inte ha 3 st ram stickor?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okej. Men vad ska jag uppgradera då för 4000 kr?

Varför ska den inte ha 3 st ram stickor?

För att det blir ostabilt

Klp ett grafikkort eller kanske en ny processor

Permalänk
Medlem

Grafikkortet eller processorn som sagt. Tycker du själv att din prestanda inte räcker i spel eller vad du nu gör? Att spara pengarna tills du tycker att du behöver en uppgradering eller tills du behöver dem till nåt annat är kanske inte helt fel heller.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

För att det blir ostabilt

Klp ett grafikkort eller kanske en ny processor

Skrivet av grafit:

Grafikkortet eller processorn som sagt. Tycker du själv att din prestanda inte räcker i spel eller vad du nu gör? Att spara pengarna tills du tycker att du behöver en uppgradering eller tills du behöver dem till nåt annat är kanske inte helt fel heller.

Grafikkort eller processor? Jag klarar att maxa MW3, BF3 kör jag på high, LoL, CS och the hidden maxar jag med (inte alls konstigt..) Så jag klarar ju mig och känner inget bugg i något av spelen..

Edit: Hur känner man att det är ostabilt? jag har som mest använt 7 GB Ram. och känner inget bugg någon stans bara om jag maxar BF3 känner jag att jag får en FPS drop..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Sen Vad finns det för processorer som är bättre än min gamla Phenom II X6 1090T? Vet att jag måste byta moderkort med då men det är nog värt det..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Grafikkort eller processor? Jag klarar att maxa MW3, BF3 kör jag på high, LoL, CS och the hidden maxar jag med (inte alls konstigt..) Så jag klarar ju mig och känner inget bugg i något av spelen..

Edit: Hur känner man att det är ostabilt? jag har som mest använt 7 GB Ram. och känner inget bugg någon stans bara om jag maxar BF3 känner jag att jag får en FPS drop..

Du "maxar" inte BF3 med den datorn

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du "maxar" inte BF3 med den datorn

Jag sa ju att jag inte maxar. Då får jag ju lagg.. Men kör på High.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du "maxar" inte BF3 med den datorn

Snälla inte denna diskussion igen. Sen skrev han ju "BF3 kör jag på high" ändå.

OnT så vet jag inte hur värt det egentligen är att vattenkyla din dator. Du kanske kan använda presenten till ett nytt grafikkort kanske? Sen en ny processor?

Men när vi ändå snackar kylning så kanske du borde skaffa lite fler fläktar? FDs fläktar är inte kända för att flytta mycket luft, och att endast ha 2 av dem är kanske inte det bästa

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Snälla inte denna diskussion igen. Sen skrev han ju "BF3 kör jag på high" ändå.

OnT så vet jag inte hur värt det egentligen är att vattenkyla din dator. Du kanske kan använda presenten till ett nytt grafikkort kanske? Sen en ny processor?

Men när vi ändå snackar kylning så kanske du borde skaffa lite fler fläktar? FDs fläktar är inte kända för att flytta mycket luft, och att endast ha 2 av dem är kanske inte det bästa

Men om jag ska köpa ny processor måste jag har nytt moderkort och ny processor kylare. Men får väll tigga lite pengar av mamma och pappa och köpa ny dator.. Men vad för processor finns det som är bättre än min Phenom? det är ju ändå en 6 kärnig och sen är det 3.2 GHz så känns ganska bra.. eller det låter bra..

När jag spelar så har jag runt 55 C till 65 grader i min dator.. eller grafikkortet ligger väl på 50 och processorn ligger mellan 55 och 65 grader.. Men kanske får köpa nya delar och fläktar och en fläktkotroller hatar att böja mig ner och krypa för att vrida upp fläktarna.. :/

EDIT: Varför jag vill ha vattenkylning är för att få burken så tyst som möjligt.. för nu låter grafikkortet som as när jag spelar och även när jag surfar.. :/

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men om jag ska köpa ny processor måste jag har nytt moderkort och ny processor kylare. Men får väll tigga lite pengar av mamma och pappa och köpa ny dator.. Men vad för processor finns det som är bättre än min Phenom? det är ju ändå en 6 kärnig och sen är det 3.2 GHz så känns ganska bra.. eller det låter bra..

När jag spelar så har jag runt 55 C till 65 grader i min dator.. eller grafikkortet ligger väl på 50 och processorn ligger mellan 55 och 65 grader.. Men kanske får köpa nya delar och fläktar och en fläktkotroller hatar att böja mig ner och krypa för att vrida upp fläktarna.. :/

EDIT: Varför jag vill ha vattenkylning är för att få burken så tyst som möjligt.. för nu låter grafikkortet som as när jag spelar och även när jag surfar.. :/

Skaffa massa fläktar, H80i, grafikkortskylning och där har du en kylningsuppgradering som passar din dator

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

@jakob:

Behåll din CPU, men köp ett ordentligt moderkort + gärna även ett mer kraftfullt nätaggregat av god kvalite. Då kan du överklocka GPU + CPU ordentligt tillsammans med vattenkylningen utan att behöva oroa dig för att någonting går sönder.

Snåla inte med radiatorytan; Skaffa *minst* 2st 240mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Skaffa massa fläktar, H80i, grafikkortskylning och där har du en kylningsuppgradering som passar din dator

Kanske köper nytt grafikkort. Men vad för fläktar ska jag ha? vad rekommenderar du? Vet inte om jag vill ta bort de sakerna i top för då börjar datorn låta jätte mycket ju.. det är ju inte bra.. :/ så sätter nog bara en ny fläkt fram och en ny bot..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

@jakob:

Behåll din CPU, men köp ett ordentligt moderkort + gärna även ett mer kraftfullt nätaggregat av god kvalite. Då kan du överklocka GPU + CPU ordentligt tillsammans med vattenkylningen utan att behöva oroa dig för att någonting går sönder.

Snåla inte med radiatorytan; Skaffa *minst* 2st 240mm radiatorer.

Okej.. vad för moderkort och vad för nätagg?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

håller inte alls med dom ovan om att köpa nya komponenter, jag har haft så himla mycket roligare med vattenkylning jämnfört lite extra prestanda. och det kommer snart släppas så mycket nya komponenter på processor och grafikfronten, priserna kommer nog sänkas endel tills dess

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

håller inte alls med dom ovan om att köpa nya komponenter, jag har haft så himla mycket roligare med vattenkylning jämnfört lite extra prestanda. och det kommer snart släppas så mycket nya komponenter på processor och grafikfronten, priserna kommer nog sänkas endel tills dess

Okej.. Visst är det roligare med vattenkylning. Men roligare att ha bäst dator bland kompisarna..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. Visst är det roligare med vattenkylning. Men roligare att ha bäst dator bland kompisarna..

haha jo det är det ju, men det är ganska badass att ha en vattenkyld dator oxå! vattenkylning i R3 är dock ganska trångt. bara så du vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. vad för moderkort och vad för nätagg?

Asus Sabertooth 990FX R2.0 samt något nätagg av lite högre kvalitet. Personligen föredrar jag Corsair. Kanske kan du hitta något lämpligt nätagg nu på mellandagsrean.

Ang. vattenkylningen. Lägg lite tid och energi på att tänka ut hur du skulle vilja bygga vattenkylningen. Om du vill montera radiatorerna extern el. ha dem innuti chassit osv, vilken CPU-block du föredrar, hur mycket "bling" du vill osv.

Kontrollera även att det verkligen finns ett vattenblock som passar till exakt din version av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. Visst är det roligare med vattenkylning. Men roligare att ha bäst dator bland kompisarna..

Tycker inte att dina nuvarande dator har några betydliga brister då du kan spela de mest krävande spelen idag på relativt bra grafik och en uppgradering skulle bara vara en moderat förbättring, vattenkylning igen är roligt men tycker inte du kan använda det till fullo om du inte har det bästa som finns till komponenter, jag kan i alla fall inte justifiera vattenkylning om jag skulle kunna uppgradera någon komponent.
Att villa vara bäst bland kompisarna är bara löjligt, blir en tävling om vem som har råd att slänga mest pengar på en dator, skulle själv finna det mycket roligare om jag hade pengar på kontot medan de slösar allt de har.

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

haha jo det är det ju, men det är ganska badass att ha en vattenkyld dator oxå! vattenkylning i R3 är dock ganska trångt. bara så du vet

Men det är ju nice att ha vattenkylning i R3:an..

Skrivet av DrSwizz:

Asus Sabertooth 990FX R2.0 samt något nätagg av lite högre kvalitet. Personligen föredrar jag Corsair. Kanske kan du hitta något lämpligt nätagg nu på mellandagsrean.

Ang. vattenkylningen. Lägg lite tid och energi på att tänka ut hur du skulle vilja bygga vattenkylningen. Om du vill montera radiatorerna extern el. ha dem inuti chassit osv, vilken CPU-block du föredrar, hur mycket "bling" du vill osv.

Kontrollera även att det verkligen finns ett vattenblock som passar till exakt din version av grafikkort.

Jag ska kolla lite inet och så.. de har ju rea snart ju...! Jag har tänkt ut hur jag vill ha det inne i datorn med sakerna men inte hur många radiatorer jag ska ha..

Skrivet av grafit:

Tycker inte att dina nuvarande dator har några betydliga brister då du kan spela de mest krävande spelen idag på relativt bra grafik och en uppgradering skulle bara vara en moderat förbättring, vattenkylning igen är roligt men tycker inte du kan använda det till fullo om du inte har det bästa som finns till komponenter, jag kan i alla fall inte justifiera vattenkylning om jag skulle kunna uppgradera någon komponent.
Att villa vara bäst bland kompisarna är bara löjligt, blir en tävling om vem som har råd att slänga mest pengar på en dator, skulle själv finna det mycket roligare om jag hade pengar på kontot medan de slösar allt de har.

Nja. det va det jag tänkte med när de skrev att den va typ kass innan att jag ska satsa på nya delar och så.. För det kostade ganska mycket när jag byggde den för typ 2 år sedan kanske.

"Att villa vara bäst bland kompisarna är bara löjligt, blir en tävling om vem som har råd att slänga mest pengar på en dator, skulle själv finna det mycket roligare om jag hade pengar på kontot medan de slösar allt de har" Nja. Jag tänker faktiskt så att om jag inte skulle lägga pengar på datorn skulle de gå till typ sprit eller godis.. vad är bäst? ;
)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.