analog-tv till digital? (föräldrar undrar / julklapp)

Permalänk
Musikälskare

analog-tv till digital? (föräldrar undrar / julklapp)

Tjena!

Mina föräldrar hade sen innan en 28" analog-tv men nu fick de en 42" led-tv i julklapp

Bilden på den nya är mindre bra när man kör analog signal till den, måste man ha digital-tv för att de ska bli bättre? Hur gör man då? Vilken leverantör är bäst?

Bilden var kristallklar enligt dom på 28"aren så vill gärna få samma upplevelse på den nya

Hjälp uppskattas då jag själv inte har digital-tv utan bara kör tv-out från datorn enbart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har dom tillgång till kabel-tv vilket jag antar att dom har då dom har analog signal.
Så bör det finnas möjlighet för digital-tv via ComHem eller liknande.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Ja digitalt är nog ett måste för att dom ska bli nöjda, kan dom se analogt nu så lär det väl vara kabel och då är det förmodligen Com hem eller Tele 2.

Permalänk
Medlem

Jobbigt med månadskostnad bara för att byta upp sig.

Är alla kanaler skit på nya tv'n? Om det bara är vissa så kanske du kan hitta dem på flera frekvensplatser och välja de som är bäst.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Musikälskare

Tack för alla svar, ska förmedla detta samt att fassan ska kolla med föreningen i huset hur dom andra har gjort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att bilden på 28" teven var/är bättre är för att upplösningen på den antagligen var mycket lägre (576) och pixeltätheten mycket glesare. LCD-en är mycket skarpare och har betydligt högre upplösning/pixeltäthet. Att köra in vanlig analog signal till en LCD ger aldrig några bra resultat om man inte är halvblind eller lider av starr så det blir till att uppgradera till digitaltv som gäller.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Är det Comhem så kan de se SVT1, SVT2, TV4, TV6, Axess TV, Kunskapskanalen, Barnkanalen och SVT24 fritt.

Permalänk
Musikälskare

De har bara uttag för analog signal i lägenheten, inget annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

De har bara uttag för analog signal i lägenheten, inget annat

Det där lät väldigt konstigt, tror nog att alla lägenheter som har vanligt antenutag även har digitala kanaler i det, om det nu är en vanligt antenkontakt du menar med "analogt"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är samma uttag men de behöver en digitalbox för att ta emot digital-tv ?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att ni behöver göra en ny "digitalkanalsökning" för att kunna visa de digitala frikanalerna i dvb c eller dvb t näten, analogbilden hos comhem är iallafall extremt dålig på de ställen jag sett den, men ska man bara ha gratiskanalerna så brukar det vara bäst bild med dvb t och inte via dvb c.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Det är samma uttag men de behöver en digitalbox för att ta emot digital-tv ?

Nja dom flesta tv har inbyggd digitalmotagare, så dom fria kanalerna får man nog in ändå, + svt HD.
Många tv har också inbyggd modul för programkort, så separat digitalbox är inte alltid nödvändigt för betalkanaler, nåja vi vet ju varken vad för tv eller tv nät här så det mesta blir spukulerande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300