Permalänk
Avstängd

Värt att byta processor och moderkort?

Min nuvarande dator ser ni nedan i min signatur, dock har jag fått höra att jag kan få upp till 25% mer prestanda om jag byter till en i5 3570k-processor istället. Dock måste jag också köpa nytt moderkort isånafall, sammanlagt skulle det gå på 3400 kronor. Motsvarar ökningen i prestanda det pris jag ger för det eller slänger jag bort pengar på en redan tillräckligt bra dator?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att klocka din nuvarande processor lite? det kommer ge en bra ökning i prestanda.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket spel du kör. Bytte själv från en 1055t@3.4ghz till min nuvarande 2600k och de spel som jag hade flaskhals problem med innan fungerar utan problem nu.

Overall mycket stabilare fps skulle jag säga att man fick

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Min nuvarande dator ser ni nedan i min signatur, dock har jag fått höra att jag kan få upp till 25% mer prestanda om jag byter till en i5 3570k-processor istället. Dock måste jag också köpa nytt moderkort isånafall, sammanlagt skulle det gå på 3400 kronor. Motsvarar ökningen i prestanda det pris jag ger för det eller slänger jag bort pengar på en redan tillräckligt bra dator?

om du spelar så nej, om du sysslar med cpu intensiva grejer kommer du säkerligen känna skillnad.. lägsta fpsen blir ju givetvis bättre och intel's processorer är väl stabilare så att säga, men om du spelar på 1920 x 1080 snackar vi om högst 5 fps högre i vissa intensiva titlar men grafikkortet bromsar betydligt mer än processorn! skulle hellre klockat cpu'n till 3.8ghz eller liknande

skulle hellre satsat på nytt grafikkort för runt 3400kr, 7970 kanske? eller GTX 670?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654&cks=ASS&assoc=B99...
http://www.inet.se/produkt/5405139/asus-geforce-gtx-670-2048m...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte uppgradera processorn förrän du börjat slänga in riktigt snabba grafikkort i burken. En Phenom 2 x6a kommer räcka för i princip alla kort(bortsett från 7990 och GTX690), och det är inte förrän du redan uppgraderat till kanske ett 7970/680 och funderar på att köra SLI/CF som din processor kommer bli någon seriös flaskhals.

Skräm upp den till 4ghz så kommer du klara dig väldigt länge med den Det står inte i din signatur vad du har för kylare, och om det är något som är värt att skaffa är det en riktigt bra sådan. Tillsammans med nätagg och chassi är kylare en av de delar du inte kommer behöva byta inom en _lång_ framtid. Ditt chassi har stöd för en 240mm sluten vattenkylare(Corsair H100/H100i) eller en dubbeltornskylare(Noctua NH-D14, Thermalright Silver Arrow, Phanteks PH-TC14PE). Den absolut bästa är för tillfället Corsair H100i, och om du vill nå höga frekvenser på din Phenom 2 så är H100i "the man for the job".

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Det är just flaskhalsen jag tänker på, för jag kan knappt köra settings på High i BF3 utan att mitt fps droppar.

Jag har provat klocka processorn i MSI Afterburner, men efter några blåskärmar vågade jag inte överklocka längre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Jag skulle inte uppgradera processorn förrän du börjat slänga in riktigt snabba grafikkort i burken. En Phenom 2 x6a kommer räcka för i princip alla kort(bortsett från 7990 och GTX690), och det är inte förrän du redan uppgraderat till kanske ett 7970/680 och funderar på att köra SLI/CF som din processor kommer bli någon seriös flaskhals.

Skräm upp den till 4ghz så kommer du klara dig väldigt länge med den Det står inte i din signatur vad du har för kylare, och om det är något som är värt att skaffa är det en riktigt bra sådan. Tillsammans med nätagg och chassi är kylare en av de delar du inte kommer behöva byta inom en _lång_ framtid. Ditt chassi har stöd för en 240mm sluten vattenkylare(Corsair H100/H100i) eller en dubbeltornskylare(Noctua NH-D14, Thermalright Silver Arrow, Phanteks PH-TC14PE). Den absolut bästa är för tillfället Corsair H100i, och om du vill nå höga frekvenser på din Phenom 2 så är H100i "the man for the job".

Jag har en Corsair H80 i datorn, plus 7 chassifläktar, så temperaturen är inget problem Jag har provat kräma upp datorn i 4ghz men då fick jag bara blåskärm hela tiden, trots lågt volttal, och datorn kändes segare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Det är just flaskhalsen jag tänker på, för jag kan knappt köra settings på High i BF3 utan att mitt fps droppar.

Jag har provat klocka processorn i MSI Afterburner, men efter några blåskärmar vågade jag inte överklocka längre

Kan vara värt att nämna. Av de spelen jag märkte prestanda skillnader så var inte bf3 ett av dem.

Du kan endast klocka grafikkortet via msi afterburner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Det är just flaskhalsen jag tänker på, för jag kan knappt köra settings på High i BF3 utan att mitt fps droppar.

Jag har provat klocka processorn i MSI Afterburner, men efter några blåskärmar vågade jag inte överklocka längre

Jag hade fram tills för 2 timmar sedan en Phenom II X6 1100T, och jag lirade BF3 tillsammans med mitt 7970 i Ultra utan problem.
Bytte till en FX-8320 samt nytt moderkort för att kunna köra CrossFire.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har en Corsair H80 i datorn, plus 7 chassifläktar, så temperaturen är inget problem Jag har provat kräma upp datorn i 4ghz men då fick jag bara blåskärm hela tiden, trots lågt volttal, och datorn kändes segare

klart det blåskärmar om du inte ökar volten, 3.8ghz ska verkligen inte vara några problem om du inte har kasst moderkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har en Corsair H80 i datorn, plus 7 chassifläktar, så temperaturen är inget problem Jag har provat kräma upp datorn i 4ghz men då fick jag bara blåskärm hela tiden, trots lågt volttal, och datorn kändes segare

Trots högt volttal menar du väl?
Såg innan att du försökte skrämma upp processorn i MSI Afterburner, det programmet styr din GPU, inget annat.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Jag hittade denna video, är det såhär lätt att överklocka processorn och få den stabil?

http://m.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=fvwrel#/watc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har en Corsair H80 i datorn, plus 7 chassifläktar, så temperaturen är inget problem Jag har provat kräma upp datorn i 4ghz men då fick jag bara blåskärm hela tiden, trots lågt volttal, och datorn kändes segare

Har du följt någon guide? Med Phenom 2-plattformen behöver man trixa lite med HT-bryggan och öka på spänningen för att få en bra överklock.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Har du följt någon guide? Med Phenom 2-plattformen behöver man trixa lite med HT-bryggan och öka på spänningen för att få en bra överklock.

Som i denna video, är det såhär lätt att överklocka och få datorn stabil?
http://m.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=fvwrel#/watc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Som i denna video, är det såhär lätt att överklocka och få datorn stabil?
http://m.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=fvwrel#/watc...

ja men gör det genom BIOS, använd inga program i windows det blir aldrig bra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

ja men gör det genom BIOS, använd inga program i windows det blir aldrig bra

Jo precis, den här videon visar att man behöver bara ändra några få inställningar i BIOS, kändes nästan för lätt

Permalänk
Avstängd

Det verkar dessutom bli ett GTX 670 istället för ny processor

Permalänk
Avstängd

Har nu klockat datorn i BIOS enligt guiden på http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

Jag fick upp datorn i 3,8Ghz, men vid 4,0Ghz fick jag bara blåskärm vid uppstart och felmeddelandet "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"

Jag läste nåt tidigare i denna tråd att man måste trixa lite med HT-bryggan och öka på spänningen för att få en bra överklock, görs det i BIOS också?