överklockningsvänligt moderkort för i5 3570k

Permalänk

överklockningsvänligt moderkort för i5 3570k

hej, jag letar efter ett moderkort i 1000-1500kr-klassen till min snart införskaffade i5 3570k som är enkelt att överklocka med för någon som har 0 erfarenhet i överklockning? jag har kollat upp ASRock z77 extreme4. Vet inte hur bra det är för att överklocka?
Har ni några andra vettiga förslag? tipsa mig järna!

Permalänk

snackar överklockning med LN2 nu eller bara rent allmänt överklocka lite smått?

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Skrivet av HelixTejp:

snackar överklockning med LN2 nu eller bara rent allmänt överklocka lite smått?

nej med en luftkylare bara (ej stock;)) jag vill liksom bara trycka på en knapp och allt är klart;)

Permalänk
Skrivet av Ludwig Aspegren:

nej med en luftkylare bara (ej stock;)) jag vill liksom bara trycka på en knapp och allt är klart;)

Lat eller, orkar du inte gå in i BIOS som en riktig man eller?
haha nejdå
men Intel vad jag vet ska ha mjukvara för sådant om moderkortet stödjer överklockning från första början

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

hej, jag letar efter ett moderkort i 1000-1500kr-klassen till min snart införskaffade i5 3570k som är enkelt att överklocka med för någon som har 0 erfarenhet i överklockning? jag har kollat upp ASRock z77 extreme4. Vet inte hur bra det är för att överklocka?
Har ni några andra vettiga förslag? tipsa mig järna!

asus p8z77-v pro är ett riktigt bra och prisvärt kort, generellt går det att klocka upp den processorn rätt bra med de flesta moderkort, beror ju på vart du vill lägga dig, duger det med runt 4.5ghz så går det mesta för sig.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

nej med en luftkylare bara (ej stock;)) jag vill liksom bara trycka på en knapp och allt är klart;)

Det blir oftast inte bra när man "bara trycker på en knapp och allt är klart"

Läs guiden här på forumet så kommer det nog att gå bra

Det är inte svårt!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Det blir oftast inte bra när man "bara trycker på en knapp och allt är klart"

Läs guiden här på forumet så kommer det nog att gå bra

Det är inte svårt!

då får jag la ta och läsa på;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

hej, jag letar efter ett moderkort i 1000-1500kr-klassen till min snart införskaffade i5 3570k som är enkelt att överklocka med för någon som har 0 erfarenhet i överklockning? jag har kollat upp ASRock z77 extreme4. Vet inte hur bra det är för att överklocka?
Har ni några andra vettiga förslag? tipsa mig järna!

Asus P8Z77-V Pro. Går att klocka med ett knapptryck! Om du vill göra det själv så blir du heller inte besviken då Asus har suverän BIOS.

Skrivet av Elightz:

asus p8z77-v pro är ett riktigt bra och prisvärt kort, generellt går det att klocka upp den processorn rätt bra med de flesta moderkort, beror ju på vart du vill lägga dig, duger det med runt 4.5ghz så går det mesta för sig.

Håller med! Mycket prisvärt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

maximus v gene mkt prisvärt matx

Permalänk
Medlem

asus har tpu fuktion på deras moderkort du går in i bios och tryck på aouto överklockning så fixar den en ca 30% överklockning stabil säker. inte alls max clockning men av de som sköter sig själv så ska asus ha den bästa va jag såg på nån video på youtube. restreande märken hade liknande funktioner men funkade inte alls lika bra. kanske va en film här ifrån swecklocker åxå om jag inte minns fel.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

asus har tpu fuktion på deras moderkort du går in i bios och tryck på aouto överklockning så fixar den en ca 30% överklockning stabil säker. inte alls max clockning men av de som sköter sig själv så ska asus ha den bästa va jag såg på nån video på youtube. restreande märken hade liknande funktioner men funkade inte alls lika bra. kanske va en film här ifrån swecklocker åxå om jag inte minns fel.

På mitt Asus maximus V gene blev spänningen helt galet hög med tillhöranade hög temperatur trots bra kylning.

Så nej, om man vill överklocka är det att göra det manuellt som gäller om man vill få ett bra resultat.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]