Permalänk

Knastrande ljud från min i7:a

Jag har en Intel i7 2600-processor, som inte är överklockad, och jag märkte alldeles nyss att det "knastrar" från den. Jag öppnade upp den bakre sidopanelen, lyssnade med örat emot CPU-kylarens backplate och det här var vad jag hörde:

Är det här normalt? Vad är det som låter? Går det att motverka?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en eftermarknadskylare som t.ex. Antec Kühler eller så?

Permalänk
Medlem

låter som strömfaserna faktiskt när de laddar ur sig och har sig lite fick det i början på min burk du ser i sign men det sliter in sig och nu låter det bara ifrån strömadaptern till min skärm ibland (hög fps så blir det coilwhine ifrån den ^^).

hur gammalt är nätagget du har i din burk just nu?
kan vara kondensatorer som låter så med och börjar bli slitna ifall du haft nätagget i typ 4 år och har legat på ganska strömtörstiga komponenter en längre tid typ gtx 260 sli och tidigare I7 920 till det du har nu på ett corsair 500W nätagg.

är delarna relativt nya (ett år gamla kanske) så är det lugnt och fortfarande inslitning på en del komponenter på moderkortet ^^
har du någon förstärkare inkopplad till datorn ?
testa och dra ur den och se om det låter då (strömfaserna går ju även till ljudkortet så de kan ju belastas lite när förstärkaren trycker på)
det kan även vara fysiska vibrationer ifrån strömen som passerar genom cpun som du hör (du måste ha spänt moderkortets skruvar ganska hårt heh.)
skulle dock gissa på strömfaserna på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Vargie:

Kan det vara så att du har en eftermarknadskylare som t.ex. Antec Kühler eller så?

Jag har en eftermarknadskylare, ja. Men det är en Noctua NH-U12P SE2. Så det är inget knaster från någon pump till ett vattenkylningssystem.

Skrivet av mini-z1994:

hur gammalt är nätagget du har i din burk just nu?
kan vara kondensatorer som låter så med och börjar bli slitna ifall du haft nätagget i typ 4 år och har legat på ganska strömtörstiga komponenter en längre tid typ gtx 260 sli och tidigare I7 920 till det du har nu på ett corsair 500W nätagg.

Nätaggregatet är ungefär ett halvår gammalt, det är ett Corsair HX 650 W.

Skrivet av mini-z1994:

är delarna relativt nya (ett år gamla kanske) så är det lugnt och fortfarande inslitning på en del komponenter på moderkortet ^^

Mina komponenter är ungefär två år gamla, bortsett från mitt grafikkort som är ungefär ett halvår gammalt och detsamma med nätaggregatet som sagt.

Skrivet av mini-z1994:

har du någon förstärkare inkopplad till datorn ?
testa och dra ur den och se om det låter då (strömfaserna går ju även till ljudkortet så de kan ju belastas lite när förstärkaren trycker på)

Ja, jag har en förstärkare inkopplad till datorn. Den var dock avstängd när jag gjorde ljudinspelningen.

Skrivet av mini-z1994:

det kan även vara fysiska vibrationer ifrån strömen som passerar genom cpun som du hör (du måste ha spänt moderkortets skruvar ganska hårt heh.)

Det här är väl vääääääldigt osannolikt?

Permalänk

Låter som min P8400 (eller vad det är) i min Macbook när den inte har något att göra.

(a la 2009, så det är alltså helt ofarligt)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?