Permalänk
Medlem

vad gick sönder?

Jag överklockade min dator och körde prime 95 kollade tempsen i ca 30 min då datorn plöstligt bara "dog datorn" och nu så startar den inte igen... Det jag gjort är att montera en ny procsesorkylare och överklockat men vad tror ni har gott sönder?

Permalänk
Medlem

Händer ingenting om du trycker på startknappen? Kan vara PSUn som gett upp. Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Specs är
650w corsait tx nätagg
Phenom II 1090t 3.7ghz
6870 sapphire
Behöver ni veta mer?

Permalänk

Vilken "clock" hade du den i när den dog?

Permalänk
Medlem

Cleara CMOS säger jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Vad satte du multipliern till och vilken spänning hade du?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Händer ingenting om du trycker på startknappen? Kan vara PSUn som gett upp. Vad har du för nätagg?

Det finns annars 2-3 lampor som lyser blått när allt funkar men ingen ting hönder när jag trycker på start knappen ingen lampa eller något lyser... Brukar det inte bli serie reaktion när ett nätagg pajar?? Btw fick den här bluescreenen lite innan den crashade. http://oi48.tinypic.com/15ew7j6.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Vad satte du multipliern till och vilken spänning hade du?

När den dog så 3.7ghz med 1.392v tror jag det var men hade 3.8 när jag fick blue screenen jag länkade ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Cleara CMOS säger jag.

Det gör man genom att ta ut den som ser ut som en femma i 10 min ? Isåfall har jag redan testat fast jag får ingen respons alls när jag trycker på on knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Det gör man genom att ta ut den som ser ut som en femma i 10 min ? Isåfall har jag redan testat fast jag får ingen respons alls när jag trycker på on knappen

Vad hade du för temps i prime som max vad du såg?, har du testat att cleara cmos med byggel också eller endast genom att ta ur batteriet?, testa med byggeln kolla i manualen vart den sitter...sen testa med att dra ur störmsladden till nättagget och låt den va ur ett tag.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Vad hade du för temps i prime som max vad du såg?, har du testat att cleara cmos med byggel också eller endast genom att ta ur batteriet?, testa med byggeln kolla i manualen vart den sitter...sen testa med att dra ur störmsladden till nättagget och låt den va ur ett tag.

Det jag såg när den stängde av var 51.5°c och den hade legat 50-51 i 25 min kanske. Och ska försöka hitta en manual sedan testar jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Vad hade du för temps i prime som max vad du såg?, har du testat att cleara cmos med byggel också eller endast genom att ta ur batteriet?, testa med byggeln kolla i manualen vart den sitter...sen testa med att dra ur störmsladden till nättagget och låt den va ur ett tag.

hittade manualen och har testat men forfarande inget respons finns det något sätt man kan utesluta saker men jag antar att det är nätagget eftersom ingenting ger respons eller är det morderkortet?

Permalänk
Medlem

FML Jag köpte nytt nätagg idag och när jag kopplar in skiten så blixtrar det til om moderkortet där man sätter i POWER SW grejen till startknappen men även högre upp på moderkortet så nu är antagligen allt sönder? Eller vad tror ni har klarat sig? Ska fixa nytt moderkort och ett till nätagg imorgon... Men tror ni jag kan använda processorn igen?? Vill helst inte testa så att det nya också pajar för då har jag inga pengar kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

FML Jag köpte nytt nätagg idag och när jag kopplar in skiten så blixtrar det til om moderkortet där man sätter i POWER SW grejen till startknappen men även högre upp på moderkortet så nu är antagligen allt sönder? Eller vad tror ni har klarat sig? Ska fixa nytt moderkort och ett till nätagg imorgon... Men tror ni jag kan använda processorn igen?? Vill helst inte testa så att det nya också pajar för då har jag inga pengar kvar

Jag gissar på att m-b är trasigt men att resten av delarna bör ha klarat sig dvs cpu gfx osv förutom psu om ingen säkring har löst ut på ditt nya psu.
Mitt tips är att när du får hem nya prylarna koppla in dem 1 och 1 så ser du om m-b postar osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag gissar på att m-b är trasigt men att resten av delarna bör ha klarat sig dvs cpu gfx osv förutom psu om ingen säkring har löst ut på ditt nya psu.
Mitt tips är att när du får hem nya prylarna koppla in dem 1 och 1 så ser du om m-b postar osv.

fick tillbaka pengarna för nätagget folket på webhallen är nice så du tror att det endast är moderkortet och nätaggen som pajat? jag vet att båda nätaggen pajat då jag mätt och det kommer ingen ström igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Det gör man genom att ta ut den som ser ut som en femma i 10 min ? Isåfall har jag redan testat fast jag får ingen respons alls när jag trycker på on knappen

Du ska också göra datorm strömlös under åtgärden annars finns det risk att den inte har effekt. Vad har du för moderkort? Det kan vara moderkortet som inte pallade trycker vid överklockningen. Eller nätdelen, vad har du för någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du ska också göra datorm strömlös under åtgärden annars finns det risk att den inte har effekt. Vad har du för moderkort? Det kan vara moderkortet som inte pallade trycker vid överklockningen. Eller nätdelen, vad har du för någon?

Jag har
MB: MSI 870-G54
Nätagg: corsait tx 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Jag har
MB: MSI 870-G54
Nätagg: corsait tx 650w

Nätaggregatet är ju ett med bra kvalité iaf. Moderkortet är nog inte helt perfekt om man ska överklocka en så kraftig cpu, även om de marknadsför det med oc genie. Jag skulle säga att det är strömförsörjningen till cpun som har gått, eftersom du överklockat. Det är de svarta "sockerbitarna" vid cpun. Men då kanske man borde se någon åverkan på dem? Någon med erfarenhet av det borde kunna ge ett säkrare svar.
Länk till moderkortet

Permalänk

Det är mest troligt så att ditt moderkort eller nätagg inte pallade med överklocken.....

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Medlem

Säkert moderkortet som dog. Jag hade ett likadant som inte heller tålde överklock. Men det levde i alla fall ganska länge innan det small.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Säkert moderkortet som dog. Jag hade ett likadant som inte heller tålde överklock. Men det levde i alla fall ganska länge innan det small.

mitt klara sig kanske 2-3 timmar

Permalänk
Medlem

Mitt klarade i alla fall några månader i full belastning(folding@home).

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Mitt klarade i alla fall några månader i full belastning(folding@home).

klarade sig din processor när moderkortet pajjade??

Permalänk

ur gick det minizick? vad var helt / trasigt

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Shit vilken otur du har hade samma processor som dig för ett tag sen som jag körde tsm med ett asrock moderkort för 500 kr och jag klockade min till 4,2 ghz stabilt och den höll sig i 1 år
Utan några problem alls :s kör själv med ett msi z77 gd65 just nu tsm med en i7 3770k som är klockas till 4 ghz och jag är
Supernöjd med mitt moderkort

Permalänk
Skrivet av minizick:

klarade sig din processor när moderkortet pajjade??

Jag undrar också om du löste det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar