Permalänk

Fläktar till dator

Hallå,

Jo min lillebror har en hemmabyggd dator med följande spec: Intel Core i7 2700K stock kylare, Sparkle GTX 580 1,5gb referensmodel, corsair silencio 550 med medföljande fläktar med 800RPM, 8GB RAM Vengeance, 650 watt PSU.

Problemet är att grafikkortet ligger med en temp på 80 grader när han spelar minecraft och 75 grader i load. Något säger mig att det är lite för högt.

Så jag hade då tänkt byta ut de 2 fläktarna som kom med chassit till 3st Cooler master

Men denna fläkt snurrar ju i 2000RPM vilket är ganska mycket. Men jag vill bara höra om de som har fläkten verkligen tycker att den låter så lite som 19dBa?
Annars kan ni rekommendera någon annan fläkt i samma prisklass som flyttar mycket luft men inte låter som ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Hallå,

Jo min lillebror har en hemmabyggd dator med följande spec: Intel Core i7 2700K stock kylare, Sparkle GTX 580 1,5gb referensmodel, corsair silencio 550 med medföljande fläktar med 800RPM, 8GB RAM Vengeance, 650 watt PSU.

Problemet är att grafikkortet ligger med en temp på 80 grader när han spelar minecraft och 75 grader i load. Något säger mig att det är lite för högt.

Så jag hade då tänkt byta ut de 2 fläktarna som kom med chassit till 3st Cooler master

Men denna fläkt snurrar ju i 2000RPM vilket är ganska mycket. Men jag vill bara höra om de som har fläkten verkligen tycker att den låter så lite som 19dBa?
Annars kan ni rekommendera någon annan fläkt i samma prisklass som flyttar mycket luft men inte låter som ett flygplan.

Jag antar att du menar Cooler Master Silencio 550.
Jag tror inte att du kommer att sänka loadtempen så mycket med nya chassifläktar och dessutom så finns det tyvärr inga "tysta" fläktar som snurrar i 2000 varv men Scythe Gentle Typhoon 1850 som jag har framtill i min låda är nog något tystare än de som din lillebror har.
Vad du/lillebrorsan behöver är en bättre CPU kylare, t ex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

Det du menade var tempen på grafikkortet såg jag nu, sorry. Då är plötsligt problemet fortfarande inte löst.

Såg i efterhand att det var temp på grafikkortet det gällde.
Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Mycket damm i grafikkortet? Testa att blåsa rent. Har kanske suttit ett tag iom att de är förra generationen? Annars finns de ju eftermarknadskylare att sätta på istället för referensfläkten som är ganska dålig i de flesta fall.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Hallå,

Jo min lillebror har en hemmabyggd dator med följande spec: Intel Core i7 2700K stock kylare, Sparkle GTX 580 1,5gb referensmodel, corsair silencio 550 med medföljande fläktar med 800RPM, 8GB RAM Vengeance, 650 watt PSU.

Problemet är att grafikkortet ligger med en temp på 80 grader när han spelar minecraft och 75 grader i load. Något säger mig att det är lite för högt.

Så jag hade då tänkt byta ut de 2 fläktarna som kom med chassit till 3st Cooler master

Men denna fläkt snurrar ju i 2000RPM vilket är ganska mycket. Men jag vill bara höra om de som har fläkten verkligen tycker att den låter så lite som 19dBa?
Annars kan ni rekommendera någon annan fläkt i samma prisklass som flyttar mycket luft men inte låter som ett flygplan.

Skrivet av slobodan87:

Mycket damm i grafikkortet? Testa att blåsa rent. Har kanske suttit ett tag iom att de är förra generationen? Annars finns de ju eftermarknadskylare att sätta på istället för referensfläkten som är ganska dålig i de flesta fall.

Här är en eftermarknadskylare:

http://cdon.se/hemelektronik/zalman_vf3000f_dual_fan_vga_cooler_-_gtx580%2F570-17803338

och en guide:

http://extreme.idg.se/2.1030/1.385943/sa-byter-du-kylning-pa-ditt-nvidia-grafikkort---zalman-vf3000f

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Jag antar att du menar Cooler Master Silencio 550.
Jag tror inte att du kommer att sänka loadtempen så mycket med nya chassifläktar och dessutom så finns det tyvärr inga "tysta" fläktar som snurrar i 2000 varv men Scythe Gentle Typhoon 1850 som jag har framtill i min låda är nog något tystare än de som din lillebror har.
Vad du/lillebrorsan behöver är en bättre CPU kylare, t ex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

Det du menade var tempen på grafikkortet såg jag nu, sorry. Då är plötsligt problemet fortfarande inte löst.

Jaa självklart är det Cooler Master. Jag vet inte vilken värld jag lever i. Jag såg att enligt Inet så låter Scythe Gentle Typhoon 1850 runt 28,5dBA det är 10dBa högre vilket är väldigt mycket. Vad jag menar är att för den fläkten jag tidigare pratade om måste ljudnivån vara fel på något sätt. Annars är den överlägset den bästa fläkten för de priset.

Skrivet av slobodan87:

Mycket damm i grafikkortet? Testa att blåsa rent. Har kanske suttit ett tag iom att de är förra generationen? Annars finns de ju eftermarknadskylare att sätta på istället för referensfläkten som är ganska dålig i de flesta fall.

Nej det var det första jag kollade. Men nix det var inget damm. Grafikkortet är bara ett halv år. Jag fick det för 75% rabatt så det var ett lätt val.

Jag tror stor del av problemet ligger i att grafikkortet "kyls" med varm luft för att luftflödet inne i chassit är för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Jaa självklart är det Cooler Master. Jag vet inte vilken värld jag lever i. Jag såg att enligt Inet så låter Scythe Gentle Typhoon 1850 runt 28,5dBA det är 10dBa högre vilket är väldigt mycket. Vad jag menar är att för den fläkten jag tidigare pratade om måste ljudnivån vara fel på något sätt. Annars är den överlägset den bästa fläkten för de priset.

Nej det var det första jag kollade. Men nix det var inget damm. Grafikkortet är bara ett halv år. Jag fick det för 75% rabatt så det var ett lätt val.

Jag tror stor del av problemet ligger i att grafikkortet "kyls" med varm luft för att luftflödet inne i chassit är för varmt.

Du ska inte lita på tillverkarnas siffror när det gäller fläktar. 19dB vid 2000 varv är omöjligt.

Vad gäller fläktarna så ska du ha bra statiskt tryck i dem där fram då det är ganska mycket "farthinder", GT fläktarna som jag nämnde har bra statiskt tryck så dom kan jag rekommendera.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Du måste nog sätta dit en ny kylare om du vill ha ner temps märkbart. Sedan är väl 580 ett varmt kort, så lite bör det ju klara.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ja dom är så tysta som det står, ungefärligt iallafall, flyttar mycket luft samtidigt som de knappt låtee något. Är väldigt bra prissatta

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Du ska inte lita på tillverkarnas siffror när det gäller fläktar. 19dB vid 2000 varv är omöjligt.

Vad gäller fläktarna så ska du ha bra statiskt tryck i dem där fram då det är ganska mycket "farthinder", GT fläktarna som jag nämnde har bra statiskt tryck så dom kan jag rekommendera.

Nej det låter för bra för att vara sant. Men å andra sidan så har den ändå helt ok omdöme på Inet.

Jag kan inte påstå att det rör sig särskilt mycket luft när jag satte ner handen mellan CPUn och GPUn.

Skrivet av Slaktardej:

Du måste nog sätta dit en ny kylare om du vill ha ner temps märkbart. Sedan är väl 580 ett varmt kort, så lite bör det ju klara.

Så jag tror att om jag köper en eftermarknadskylare så måste jag ändå köpa nya fläktar för att få bort den varma luften. Annars får grafikkortet bara varmare och varmare luft.

Skrivet av daikai1:

Ja dom är så tysta som det står, ungefärligt iallafall, flyttar mycket luft samtidigt som de knappt låtee något. Är väldigt bra prissatta

Har du någon sån fläkt?

Permalänk
Medlem

Testa att ha öppet chassi. Då ser du huruvida det är luften i chassit som är varmt,

Permalänk
Skrivet av AdamskiB:

Testa att ha öppet chassi. Då ser du huruvida det är luften i chassit som är varmt,

Luften är varm. När jag provade med öppet chassi så sjönk temperaturen på GPUn till 75 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

Ja dom är så tysta som det står, ungefärligt iallafall, flyttar mycket luft samtidigt som de knappt låtee något. Är väldigt bra prissatta

Menar du att den är tystare än denna; http://www.coolingstuff.se/p/710/noiseblocker-nb-eloop-b12-ps

Nja, jag har väldigt svårt att tro det du säger men att den är "relativt" tyst kan jag mycket väl tänka mig. Menar du att du upplever fläkten så tyst eller har du testat den?

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

2såna fläktar faktiskt.

Kollade nu, lät betydligt mer än vad jag tänkt på innan, har dock dammfilter framför.

Dessutom så har den ena fläkten börjat knarra
Sen beror det på vad man jämför med, med min hrpc så dånar dom, med en av mina gamla fläktar är dom ljudlösa.

Kör man 50% på dom så låter der inte alls lika mycket somm 100

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk

Att ingen har nämnt

Har du kollat fläktprofilen i ett program så som MSI afterburner? Du kan ställa in en egen kurva där!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av PekkaJukkasson:

Att ingen har nämnt

Har du kollat fläktprofilen i ett program så som MSI afterburner? Du kan ställa in en egen kurva där!

Nej det har jag inte. Jag får ta och prova i morgon nu orkar jag inte.

Permalänk
Medlem

Har ett likadant chassi, luftflödet är väl rätt kasst om jag får säga det själv, har precis köpt ett nytt moderkort och ett till grafikkort (6870) och ska köra crossfire när jag kommer hem från julsemestern, är lite spänd att tempen kommer fara komplett åt helvete... Testa göra det jag kommer göra: ta och borra ut (gettomodda) ett par hål i sidoplåten och täck sedan hålen med fint tyg så det inte blir för dammigt. Alt försök skapa undertryck i burken. Alt köp ett nytt chassi, vilket jag kanske också kommer göra... någon gång.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

Jag har installerat MSI Afterburner och provade att ändra fläkt kurvan men nu vet/kan jag inte ändra den igen??

Jag provade också att göra 2 profiler och på den ena så hade jag stock spec: Core=772Mhz, memory=2004Mhz
den andra profilen så höjde jag allt en aning till: Core=813Mhz, memory=2044Mhz.

men med första profilen så fick jag 780 poäng högre med profil 1 varför?

Obs! Har aldrig överklockat en dator tidigare.

Permalänk

de här kommer se till att din låda blir is kall men låter en del http://www.inet.se/kategori/419/120mm/228/scythe

Permalänk

Byt chassi till ett med bättre luftflöde.
T,ex FD Arc.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.