Ofarligt att överklocka i5 3570 (ej K) ?

Permalänk
Medlem

Ofarligt att överklocka i5 3570 (ej K) ?

Så jag köpte ny processor, moderkort och ram.
Har kört nu i nästan en månad. Idag när jag skulle klocka högre än 42 multi så gick inte det.
Gick in och kollade order historik och såg att jag hade tagit i5'an utan K!

Vilken jävla blunder..

Är det ofarligt att höja Mhz från default 100?

Är det några andra nackdelar med att inte ha K?

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig påverkan fsb även ram-minnen hastigheter osv, så läs på ordentligt innan du gör ngt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lecont:

Så jag köpte ny processor, moderkort och ram.
Har kört nu i nästan en månad. Idag när jag skulle klocka högre än 42 multi så gick inte det.
Gick in och kollade order historik och såg att jag hade tagit i5'an utan K!

Vilken jävla blunder..

Är det ofarligt att höja Mhz från default 100?

Är det några andra nackdelar med att inte ha K?

skillnaden på K versionen och inte är att K versionen är för att klocka, den utan K vet jag inte om den är klockbar.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

skillnaden på K versionen och inte är att K versionen är för att klocka, den utan K vet jag inte om den är klockbar.

Går att höja multipliern till 42 som sagt. Därför jag inte har märkt nåt förrän nu. Trodde utan K var låst helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lecont:

Går att höja multipliern till 42 som sagt. Därför jag inte har märkt nåt förrän nu. Trodde utan K var låst helt och hållet.

som vanligt så skriver man som en kossa, ber om ursäkt. (har ej sovit)

men alltså K är klockbar och den utan K är EJ. om jag har uppfattat det rätt.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

som vanligt så skriver man som en kossa, ber om ursäkt. (har ej sovit)

men alltså K är klockbar och den utan K är EJ. om jag har uppfattat det rätt.

Rättar lite, K versionen har upplåst multipel, ngt som grovt förenklar klockning. Sen kan man fortfarande klocka via fsb bussen, men det är mkt svårare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Rättar lite, K versionen har upplåst multipel, ngt som grovt förenklar klockning. Sen kan man fortfarande klocka via fsb bussen, men det är mkt svårare

Skickades från m.sweclockers.com

jaha ok, får tacka jag också. (visste inte riktigt)

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

ett problem från och med sandybrigdge vad gäller klockande av fsb är att väldigt mycket påverkas nuförtiden.
dvs det är inte bara minnena som påverkas.
så det går sällan att öka fsbn särskillt mycket.
100mhz till 104 kan ibland funka. finns säkert de som lyckats med mer.
om jag förstår det rätt beror det på att allt mer integreras i cpun.
risk för t.ex korrupt filsystem med mera.

(läs fsb = bclk)

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Jag läste på lite, så här ligger det till för den som är intresserad:

3570 med låst multi:
Stock: 34x100 = 3400Mhz
Med turbo: 38x100 = 3800Mhz

Intel tillåter Turbo +4x
Så om jag sätter den till 42x100 så får jag 4200Mhz på en kärna.
Om den däremot använder alla kärnor så kommer den ligga på 40x100 = 4000Mhz

Antar att jag får leva med det, orkar ej mecka med fsb.

Permalänk
Medlem

Beroende på din kylning och tur/skicklighet så går du bara miste om 500 Mhz (mellan tummen och pekfingret). Det är i mitt tycke ganska lite.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

105 på fsb'n ska inte vara nån fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Rättar lite, K versionen har upplåst multipel, ngt som grovt förenklar klockning. Sen kan man fortfarande klocka via fsb bussen, men det är mkt svårare

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, men att klocka upp via base clock är ytterst begränsat i sandy bridge och framåt (möjligt undantag x79), för det kommer påverka så många komponenters bussfrekvens. Det är inte som i tidigare plattformar. Vill du klocka högt så kommer du behöva röra multipeln.

Optimistisk kan base clock kanske höjas till 105, vilket blir lite över 4.4Ghz tillsammans med en multipel på 42.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Njae, men att klocka upp via base clock är ytterst begränsat i sandy bridge och framåt (möjligt undantag x79), för det kommer påverka så många komponenters bussfrekvens. Det är inte som i tidigare plattformar. Vill du klocka högt så kommer du behöva röra multipeln.

Optimistisk kan base clock kanske höjas till 105, vilket blir lite över 4.4Ghz tillsammans med en multipel på 42.

Påverkar det sydbryggan också?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Njae, men att klocka upp via base clock är ytterst begränsat i sandy bridge och framåt (möjligt undantag x79), för det kommer påverka så många komponenters bussfrekvens. Det är inte som i tidigare plattformar. Vill du klocka högt så kommer du behöva röra multipeln.

Optimistisk kan base clock kanske höjas till 105, vilket blir lite över 4.4Ghz tillsammans med en multipel på 42.

Är inte så insatt själv, men du verkar ha koll:)

Skickades från m.sweclockers.com