Nytt Grafikkort 7970 vs 680

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort 7970 vs 680

Hej, Det har blivit dags för nytt grafikkort till burken nu. Som Titeln lyder så står det mellan 7970 och 680, Dessa 2 kort är dom ja kollat in extra http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654&CKS=PCW#info & https://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048m... vet inte riktigt vilket jag borde välja. Så skulle villja ha hjälp med valet (motivera gärna varför)

Kommer mestadels spela Battlefield 3 och kommer köra tillsammans med en Intel 3770K.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Om du framförallt ska lira bf så skulle jag rekomendera det gröna laget.. Helt enkelt för att bf är ett grönt spel där även lillebror 670 verkar få ett par fps mer än 7970 (rätta mig gärna om jag har fel). I övrigt så presterar väl de båda korten bättre eller sämre än rivalen i olika speltitlar.

Sen lider ju tydligen det röda laget av microstuttering även då man bara rockar ett kort. Inget jag vågar säga att jag har märkt men sweclockers skrev ju om det ett litet tag sedan och att det förmodligen beror på att drivrutinerna är hårt optimerade för att ge mer fps.

Nej, skulle jag fått välja mellan 7970 och 680 när jag köpte hade jag valt ett grönt kort.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

7970 enkelt av den anledningen att det är 1110kr billigare och bättre än gtx680.

Permalänk
Medlem

jag köpte ett gtx 680 till min i7 2600k aldrig haft några problem graffikkortet och allt har flytigt på i högsta inställningarna på de spelen jag har spelat till ex BF3. jag vet inte vilket graffikkort som e bäst för nivida och ati släpper nya drivrutiner hela tiden men jag skulle gissa på att 680 e någon procent bättre. i alla fall så är det mindre folk som har problem/haft problem med gtx 680 är på sweclockers. tänkte faktiskt köpa ett 7970 med blev rädd för att trådar som folk skapade om sina problem med drivrutiner till ex, tror det har löst sig nu men jag har inget 7970 så det får någon annan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hej, Det har blivit dags för nytt grafikkort till burken nu. Som Titeln lyder så står det mellan 7970 och 680, Dessa 2 kort är dom ja kollat in extra http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654&CKS=PCW#info & https://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048m... vet inte riktigt vilket jag borde välja. Så skulle villja ha hjälp med valet (motivera gärna varför)

Kommer mestadels spela Battlefield 3 och kommer köra tillsammans med en Intel 3770K.

Tack i förhand!

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

När folk så småningom börjar vakna så kommer säkert din tråd att bli ett slagfält Nvidia vs AMD
Jag gillar mitt GTX 680 och ångrar mig inte en sekund men efter vad jag har förstått så är AMD´s överklockade 7970 GHz minst lika bra och med den prisskillnaden så skulle jag inte tveka om jag skulle köpa ett nytt idag.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Om du framförallt ska lira bf så skulle jag rekomendera det gröna laget.. Helt enkelt för att bf är ett grönt spel där även lillebror 670 verkar få ett par fps mer än 7970 (rätta mig gärna om jag har fel). I övrigt så presterar väl de båda korten bättre eller sämre än rivalen i olika speltitlar.

Sen lider ju tydligen det röda laget av microstuttering även då man bara rockar ett kort. Inget jag vågar säga att jag har märkt men sweclockers skrev ju om det ett litet tag sedan och att det förmodligen beror på att drivrutinerna är hårt optimerade för att ge mer fps.

Nej, skulle jag fått välja mellan 7970 och 680 när jag köpte hade jag valt ett grönt kort.

Du förstorar upp saker. Om du hade kollat in ordentligt så hade du sett att även nvidia har ojämna renderingstider på bildrutor även om det är något mindre än amd. Detta är dock inget som lär märkas. Har du läst mycket om att folk ser att det laggar med 1 grafikkort? Det är löjligt att det ens tas upp då det förstoras upp löjligt mycket. 7970 presterar bättre än gtx680 i bf3, du får inte glömma att 7970 kostar ca 1000kr mindre!

Permalänk
Medlem

NordicHardware gjorde ett grafikkortstest för inte så längesen med dom nya drivrutinerna. Finns en liknande tråd i forumet (7970 vs. 680) som du kan läsa igenom, finns en del svar där.

Samtidigt är HD 7970-kortet 1.100 kr billigare än GTX 680. Kan inte säga så mycket om kylarna, vet att MSIs är riktigt bra iaf.
Å andra sidan får du AC3 med GTX 680... om det nu är intressant.

AMD Catalyst 12.11 Performance Analysis
The Best Graphics Cards: Nvidia vs. AMD Current-Gen Comparison

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Gtx 680 presterar sämre än en gameboy och radeon 7970 har microstuttering och dåliga drivrutiner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Du förstorar upp saker. Om du hade kollat in ordentligt så hade du sett att även nvidia har ojämna renderingstider på bildrutor även om det är något mindre än amd. Detta är dock inget som lär märkas. Har du läst mycket om att folk ser att det laggar med 1 grafikkort? Det är löjligt att det ens tas upp då det förstoras upp löjligt mycket. 7970 presterar bättre än gtx680 i bf3, du får inte glömma att 7970 kostar ca 1000kr mindre!

Okej, Mr. Fanboi. Om du läser igen så kanske du inser att problemet absolut inte höjs till skyarna. Står också precis efter att det är nått jag inte har märkt. Så tagga ned ordentligt. Tycker helt klart att det är nämnvärt eftersom att sånt inte ska få förekomma med ett kort för flera tusen kronor och som ska vara det bästa.

Förövrigt så är pengar inte alltid ett problem.. Speciellt inte när det handlar om att ha det bästa bästa.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Gtx 680 presterar sämre än en gameboy och radeon 7970 har microstuttering och dåliga drivrutiner.

Vad rekommenderar du för grafikkort med tanke på att du tycker att både 680 och 7970 har (allvarliga?) problem?

min erfarenhet är visserligen från en äldre generation där 6950CF fungerade riktigt dåligt, GTX570 aningen bättre och jag blev nöjd med ett 7950

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Går du på prestanda för pengarna så är det ett 7970 som gäller. Det finns inget snabbare singelgpu.
MEN
Båda korten presterar väldigt bra så det spelar egentligen inte så jättestor roll, om du nu inte ska jaga enstaka fps.
Värdesätter du låg ljudnivå så är det ju en bra eftermarknadskylare som gäller.

Åter igen, det går inte argumentera mot att 7970 är det snabbare kortet och är generellt betydligt billigare också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

Vad rekommenderar du för grafikkort med tanke på att du tycker att både 680 och 7970 har (allvarliga?) problem?

min erfarenhet är visserligen från en äldre generation där 6950CF fungerade riktigt dåligt, GTX570 aningen bättre och jag blev nöjd med ett 7950

Spelar ingen större roll. Kör med Gtx 680 nu. Hade inga problem med radeon 6970 i cf.

Kan man hantera en dator kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har i princip ingen MS alls nu med Radeon PRO, funkar perfekt i t ex BF3.
Kör 2x 7970.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Om du framförallt ska lira bf så skulle jag rekomendera det gröna laget.. Helt enkelt för att bf är ett grönt spel där även lillebror 670 verkar få ett par fps mer än 7970 (rätta mig gärna om jag har fel). I övrigt så presterar väl de båda korten bättre eller sämre än rivalen i olika speltitlar.

Sen lider ju tydligen det röda laget av microstuttering även då man bara rockar ett kort. Inget jag vågar säga att jag har märkt men sweclockers skrev ju om det ett litet tag sedan och att det förmodligen beror på att drivrutinerna är hårt optimerade för att ge mer fps.

Nej, skulle jag fått välja mellan 7970 och 680 när jag köpte hade jag valt ett grönt kort.

Kan du förklara för mig vad du meanar med: det gröna laget.. Helt enkelt för att bf är ett grönt spel. Detta sen när?
Här hittar du mer fakta om amd vs nvidia bf3: http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

Kan du förklara för mig vad du meanar med: det gröna laget.. Helt enkelt för att bf är ett grönt spel. Detta sen när?
Här hittar du mer fakta om amd vs nvidia bf3: http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

Poängen noterad. De använder dock 12.11 som är sinnesjukt optimerad för just bf3 och det i sin tur skulle medföra microstuttering även i i system med bara ett grafikkort. Stämmer detta är ju FPS en trasig måttstock.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Poängen noterad. De använder dock 12.11 som är sinnesjukt optimerad för just bf3 och det i sin tur skulle medföra microstuttering även i i system med bara ett grafikkort. Stämmer detta är ju FPS en trasig måttstock.

Vart står det att det uppstår en massa MS med dessa drivare? Hittar du på eller har du några källor?

Hur det än ligger till så är 7970 ett snabbare kort till ett billigare pris för att ta just BF3 som exempel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vart står det att det uppstår en massa MS med dessa drivare? Hittar du på eller har du några källor?

Hur det än ligger till så är 7970 ett snabbare kort till ett billigare pris för att ta just BF3 som exempel.

Källa

Jag vet som sagt inte om detta stämmer.. Men OM det gör det så är ju en fps inte en bra måttenhet längre. Vill ju inte ligga på 200 fps och känna smålagg? =p

Jag vet inte vad det rätta alternativet i denna tråd är. Personligen skulle jag gå på gröna laget..

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vart står det att det uppstår en massa MS med dessa drivare? Hittar du på eller har du några källor?

Hur det än ligger till så är 7970 ett snabbare kort till ett billigare pris för att ta just BF3 som exempel.

Det är vanligare med ms på radeon. Varit så sedan 4000 serien.
Men det har man alltid kunnat fixa med framelimiters vsync och radeon pro.

Ms är inget du märker av i alla spel. Men när du gör det måste du börja fixa dina profiler för spelet.
Men så länge som du siktar på ha omkring 60 fps så är stuttering inget större problem för det fixar adaptive vsync.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

vill inte vara otrevlig.. men det finns lätt 20 posts som denna.. kolla gärna lite i forumen innan ni skiver posts.

Permalänk
Skrivet av Zitoc:

vill inte vara otrevlig.. men det finns lätt 20 posts som denna.. kolla gärna lite i forumen innan ni skiver posts.

Sedan har TS inte svarat en enda gång heller, kanske vill starta flamewars?

EDIT: Rekommenderar ändå 7970.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Gtx 680 presterar sämre än en gameboy och radeon 7970 har microstuttering och dåliga drivrutiner.

fel fel fel, Nvidia har mer mircostuttering i BF3, allt beror på vilket spel eller aplikation man använder.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

hmm dom presterar ju lika nuförtiden ,tänka sig vad drivrutiner kan göra spelar dock ingen roll för mig då jag tröttnat på bf3 men kul endå

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga 7970 med tanke på prisskillnaden och att dom presterar i princip likadant med senaste drivrutinerna

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Eftersom 7970 är det bästa du kan köpa idag säger jag 7970, men 680 är inte dåligt någonstans.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Röstar för det röda laget, betydligt billigare och klockar fint.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

GTX 680 för enklast användande, bäst upplevelse, bäst drivrutiner, bäst flytande spel, minst risk för problem och strul, markant bättre flyt och enklare vid användning av flera kort osv. Dessutom funktioner som TXAA, adaptive vsync och GPU boost som mervärden. Det är mer en premium-produkt än 7970, men en befogad sådan.

7970 om du har prispress och bara vill få ut maximalt med "rå FPS" för lägsta pris, men på bekostnad av lite (men märkbar) micro-stuttering vid ett kort och mer vid två kort om du uppgraderar i framtiden. Går att pilla bort med lite trixande i vissa spel, men det är inte lika enkelt och "plug and play" som 680 och man vet inte om det blir bättre eller sämre i framtiden gällande M-S.

Jag utgår efter personliga erfarenheter av korten och inte efter tester där en testsli ga körs, där folk läser resultatet och tror de vet vad som är bäst.

För mig är valet enkelt: GTX 680 6 dagar i veckan. Den sjunde dagen 7970 om jag verkligen inte hade råd med 680 och visste till 100% att jag aldrig skulle köra 2 kort i CFX.

Har skrivit detta i säkert 5 olika trådar senaste dagarna, fårspara det så man sslipper skriva samma sak om och om igen ^^.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag köpte 680 för att det inte skulle bli strul med drivrutinerna. Har inte haft problem ännu iallafall. Men även för att det presterar bra i BF3 där jag kan köra 1080p Ultra presets på 60 fps i princip konstant med v-sync aktiverat. Sen körde jag lite Farcry 3, där fick jag med 1080p 8msaa ultra presets avg. 76fps vilket jag också tyckte var bra

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av aMp:

7970 om du har prispress och bara vill få ut maximalt med "rå FPS" för lägsta pris, men på bekostnad av lite (men märkbar) micro-stuttering vid ett kort och mer vid två kort om du uppgraderar i framtiden

Testat ett 7970 ingående, med RadeonPro?

Jag har ingen MS, inte enligt MSIAB iaf.

Visa signatur

Insert funny joke here