Permalänk

Haswell och nuvarande LGA2011

Hej passar på och hälsar mig själv välkommen.

Jag ska sätta ihop min första dator strax och jag har en fråga angående LGA2011 och 1155.

Kommer någon av dom nuvarande socklarna fungera med haswell som är på ingång nästa år?

Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haswell -> socket 1150.
Men fortfarande ca 10% skillnad från ivy bridge.
Tycker fortfarande att min 2600K håller bra. Och med tanke att jag kan lätt hålla 4.8ghz, kan inte se någon grund att uppgradera till haswell.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

tack för snabbt svar, då är det lika bra att gå på det billigaste och uppgradera när det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galning69:

tack för snabbt svar, då är det lika bra att gå på det billigaste och uppgradera när det släpps.

Det beror lite på, är du i behov av en uppgradering nu så kommer nog inte haswell prestera så pass mycket bättre än IB att det är värt att vänta. Men ja annars är det ju alltid trevligt att uppgradera/köpa nytt vid tock/sockel byte, köper man nära inpå en tock release så brukar man kunna sitta ganska länge innan det känns värt att uppgradera då ticet inte brukar vara lika intressant så då kan man iaf sitta 2-3år innan det ens blir aktuellt att uppgradera igen (om nu nästa tock (skylake?) är väsentligt mycket bättre dvs), sen så är det ju alltid trevligt för en tekniknörd att få ha "det senaste" iaf ett år ist för några månader :). Andrahandsvärdet på cpu och moderkort brukar ju bli lite bättre också om man sitter på en nyare sockel också om man ska sälja det vid nästa bygge.

De flesta säger ju att det nästan aldrig är värt å vänta för det kommer alltid nya grejer, men själv brukar jag vänta om grejerna har varit ute längre än vad det är kvar till nästa generation om inte behovet är akut eller om nästa generation inte ser bättre ut.