Nytt grafikkort, vad är mest prisvärt just nu?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, vad är mest prisvärt just nu?

Fick lite pengar i jul, och tänkte att det var dags att uppgradera grafikkortet.

Jag har dock varit lite out of the loop ett tag, och har därför ingen jättebra koll på hur läget ligger till just nu. Priset är inte jätteviktigt, men håller mig helst under 4,000kr iaf. Spelar huvudsakligen Dota 2 och CS:GO, vilket inte är alltför krävande spel, men hoppar även in på BF3, Skyrim och lite annat som kräver lite mer. Första tanken var väl ett 480 eller 7970, men efter att ha läst ett antal trådar om problem folk har haft kändes det som att det kanske är mer värt att gå för ett billigare kort, och uppgradera igen om 1½ - 2 år?

Någon som har något förslag på vad som helt enkelt ger mest valuta för pengarna, och helst är så problemfritt som möjligt? Möjlighet att överklocka vore schysst med, men känner mig inte alltför pigg att hålla på att byta kylning, så helst antingen något som redan har vettig kylning, eller som helt enkelt inte behöver klockas.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikort, cpu och nätagg idag?

Den här GTX 680 kort hamnar på ca. 3600kr med Swec rabbaten på CDON.
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_680_oc_2gb_...
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Den här GTX 670 kortet hamnar på ca 2800kr med samma rabatt (den har dock sämre kylare än gtx 680):
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_670_phantom...

DU skulle kunna köpa två st. 7870 och köra crossfire. (vet inte om det är passande kylaranordning för crossfire dock) kostar 3400kr.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745855&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Vad har du för grafikort, cpu och nätagg idag?

Har en Intel 2600K, Corsair 850W och GTX 460 SLI.

GTX680 är ju schysst, men hela poängen med frågan var om det kanske är mer prisvärt att köpa ett GTX660 nu (vilket kostar typ hälften av ett 680), och sedan byta till GTX760 när det nu släpps (1½ år?)

Du la till lite mer medans jag skrev:
Köra 7870 i CF verkar ju faktiskt vara rätt värt (kollar prestanda index här). Har aldrig kört CF själv, men SLI har fungerat utmärkt. Fungerar det lika bra med CF, eller är det några problem med stuttering eller så?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vakz:

Du la till lite mer medans jag skrev:
Köra 7870 i CF verkar ju faktiskt vara rätt värt (kollar prestanda index här). Har aldrig kört CF själv, men SLI har fungerat utmärkt. Fungerar det lika bra med CF, eller är det några problem med stuttering eller så?

Är du känslig för microstuttering så undvik verkligen Crossfire är vad jag har hört.

Jag har aldrig själv provat Crossfire men 90% av alla här på Sweclockers säger att Crossfire är ren skit jämfört med Nvidias SLI, även om man använder ett program som heter "RadeonPro"

Lite längre ner på den här sidan kan du se skillnaden i microstuttering mellan Nvidias nuvarande kort och AMD's nuvarande kort: http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är du känslig för microstuttering så undvik verkligen Crossfire är vad jag har hört.

Jag har aldrig själv provat Crossfire men 90% av alla här på Sweclockers säger att Crossfire är ren skit jämfört med Nvidias SLI, även om man använder ett program som heter "RadeonPro"

Lite längre ner på den här sidan kan du se skillnaden i microstuttering mellan Nvidias nuvarande kort och AMD's nuvarande kort: http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

det är väl ändå tvärtom? Crossfire skalar betydligt bättre än SLI

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

det är väl ändå tvärtom? Crossfire skalar betydligt bättre än SLI

Skalning och Microstuttering två helt skilda ting.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda kortet just nu är helt klart 7970. Finns för allt ifrån 3300 - 5000 kr

Använd prisjakt så hittar du garanterat ett för rätt pris

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

det är väl ändå tvärtom? Crossfire skalar betydligt bättre än SLI

Betydligt högre micro stuttering men om crossfire har 10FPS högre än SLI så känns det ändå som att SLI flyter bättre med lägre fps. Det är skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Skalning och Microstuttering två helt skilda ting.

jojo, men med rätt drivrutin och kunskap inom området så kan man bli av med microstuttering

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Är du känslig för microstuttering så undvik verkligen Crossfire är vad jag har hört.

Jag har aldrig själv provat Crossfire men 90% av alla här på Sweclockers säger att Crossfire är ren skit jämfört med Nvidias SLI, även om man använder ett program som heter "RadeonPro"

Lite längre ner på den här sidan kan du se skillnaden i microstuttering mellan Nvidias nuvarande kort och AMD's nuvarande kort: http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Ren skit?
I laugh at you.

Till TS: jag rekommenderar 7970. Bästa pris/prestanda i dagsläget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ren skit?
I laugh at you.

lugn nu

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Ren skit?
I laugh at you.

Till TS: jag rekommenderar 7970. Bästa pris/prestanda i dagsläget.

Ptja, det är vad jag har hört av er här på forumet

Crossfire verkar helt enkelt som skit i jämförelse med SLI när det kommer till microstuttering, inte skalning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jojo, men med rätt drivrutin och kunskap inom området så kan man bli av med microstuttering

Generellt sätt när det gäller microstuttering och AMD & Nvidia så är det Nvidia som har mindre microstuttering, vilket har påvisats i diverse olika tester. Men du kan inte bli av med microstuttering helt och hållet, men du kan reducera det, men då blir du oftast tvungen att hitta en kompromiss.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad menar du? Jag syftade på att påpeka att CrossFireX är en mycket raffinerad teknik, något som många inte förstår då man faktiskt behöver göra några få nedladdningar och inställningar för att det ska vara på topp.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Generellt sätt när det gäller microstuttering och AMD & Nvidia så är det Nvidia som har mindre microstuttering, vilket har påvisats i diverse olika tester. Men du kan inte bli av med microstuttering helt och hållet, men du kan reducera det, men då blir du oftast tvungen att hitta en kompromiss.

Gissar på att du inte testat RadeonPro?
Får inte mindre FPS med Dynamic Vsync än utan, det flyter bara på bättre. Då har jag ändå bara ett .

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vad menar du? Jag syftade på att påpeka att CrossFireX är en mycket raffinerad teknik, något som många inte förstår då man faktiskt behöver göra några få nedladdningar och inställningar för att det ska vara på topp.

ja menade "I laugh at you"

med andra ord: håll en trevlig nivå i tråden tack

EDIT: även ifall du inte menade något, så kan vissa tolka det som lite otrevligt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

7970 är helt klart det mest prisvärda kortet idag, vinner 680 i pris,prestanda och framtidssäkerhet. 7970 skalar som sagt bättre i CF än 680 i SLI, det är totalt onödigt att nämna 7970:s problem som redan fixats som microstuttering.

Permalänk
Medlem

jag hade kört på 7970ghz, skalar bättre än 680 i bf3, sedan så kostar den 3400.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Om du kör 460 SLI nu så är 660 SLI en väldigt bra uppgradering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Håll er till topic och sluta kivas om vem som vet mest i varje sablarns tråd PUST! så förbaskat urtjatat.

680gtx bra kort 7970 mycket bra kort även det.

Så om jag vore du skulle jag själv välja ett 680gtx, men som sagt är det upp till dig
Mvh Tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Gissar på att du inte testat RadeonPro?
Får inte mindre FPS med Dynamic Vsync än utan, det flyter bara på bättre. Då har jag ändå bara ett .

Det är ju jävligt illa om du måste använda ett program för att det ska flyta på fint med en gpu. Och tänk på att stor massan som köper grafikkort inte är speciellt kunniga. Då tänker dom ju bara att Amd är skit och det blir nvidia nästa gång och det är inte bra för oss konsumenter. Och att ens ta upp RadeonPro, det kom för sent och det är ju inte ens Amd som gjort det. ha dte gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Gissar på att du inte testat RadeonPro?
Får inte mindre FPS med Dynamic Vsync än utan, det flyter bara på bättre. Då har jag ändå bara ett .

Det här är citerat från en användare som heter Zcenicx i en snart 1 månad gammal tråd:

"Nej. Det "tar bort" microstutter genom att strypa grafikkorten med adaptiv VSync. Kör man RadeonPro kan du alltså direkt räkna bort en rejäl skopa prestanda, plus att man får inputlag. SLI har inte problemet, och kräver därför ingen strypning och har inte de sideffekterna.

Att säga att 7970 CF slår 680 SLI blir alltså en direkt lögn så fort man blandar in RadeonPro.

So... antingen tappar man prestanda men får bättre flyt, eller så behåller man "marknadsförd" prestanda men har ospelbart hög stuttering. Det finns inget sätt att kombinera de två med Radeonkort (idag).

TS: För max prestanda är det rakt av 2x680 eller 1x690 som gäller."

Dold text

Nu vet ju inte jag om du har haft jättetur med din hårdvara/mjukvara men detta är vad dom flesta skriver här på Sweclockers.

OnT: HD 7970 skulle nog faktiskt vara det bästa valet idag istället för att köpa ett mellanklasskort och sen uppgradera till nästa generation, HD 7970 är väldigt prisvärt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Det är ju jävligt illa om du måste använda ett program för att det ska flyta på fint med en gpu. Och tänk på att stor massan som köper grafikkort inte är speciellt kunniga. Då tänker dom ju bara att Amd är skit och det blir nvidia nästa gång och det är inte bra för oss konsumenter. Och att ens ta upp RadeonPro, det kom för sent och det är ju inte ens Amd som gjort det. ha dte gött

Jävligt illa? Snarare folk som är lata...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

660 SLI presterar betydligt bättre än både ett 7970 och ett 680 och kostar ungefär lika mycket.

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx-660/10#pagehead

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

660 SLI presterar betydligt bättre än både ett 7970 och ett 680 och kostar ungefär lika mycket.

Crossfire/SLI är ju inte att föredra för TS

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

skulle gått på något under typ gtx 660 ti eller hd 7950
lätt det mest prisvärda just nu ^^
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=769162
hd 7950 för ca 2200 kr är väl bra ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

7950 är det mest prisvärda kortet just nu. sen kan man alltid överclock dem för att få ut mer av dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

7950 är det mest prisvärda kortet just nu. sen kan man alltid överclock dem för att få ut mer av dem.

Man kan överklocka alla kort för att få mer prestanda ur dem. Men just 7950 är grymt bra vid klockning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Detta ser ju absolut ut att vara det mest prisvärda just nu. Lär nog bli ett sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jävligt illa? Snarare folk som är lata...

Va?! Är det inte bättre att göra grafikkort utan ms?? Än att folk måste tanka massa program bara för att använda sitt grafikkort?

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro