Säkring gick - Nya delar - Får den inte att starta

Permalänk

Säkring gick - Nya delar - Får den inte att starta

En säkring gick hemma och då startade inte längre min dator. Enda lampan som lyste inuti datorn var GPU lampan som lyste grönt (Vilket kändes skönt) Så jag drog först iväg och krängde ett nytt nätagg av samma typ jag hade innan. Men ledde ingenstans. Gick då och köpte ett nytt moderkort istället. Nu sitter jag här med allt ikopplat men kan inte komma fram till varför den inte startar:

Scenariot vid start AKA problemet:
PSU fläkten går igång i 2-3 sekunder. Sedan drar CPU fläkten samt inkopplade chassi fläktar kopplat till moderkortet igång. Sedan dör hela av i 10sekunder. Sedan upprepas det.

Specc lista innan:

i5 2500k
Corsair TX 650
Asrock Z68 Extreme gen 3

Nya:
i5 2500k (samma)
Corsiar TX 650 (Nytt)
MSI Z77A-G43 (Nytt)

Att gamla nätagget var trasigt, vet jag då den inte ens gör omstarterna med det (Dock lyste lampan på GPU:n, vilke tyder på att den fortfarande skickar ström)
Gamla Moderkortet även det trasigt, men skumt att den fortfarande ledde strömmen till GPU:n?

Anymore tips? Testat det mesta jag kan tänka mig? Är prollen bränd?

Edit 1: Testade grejer
Koppla ur GPU
Byta PSU
Byta MOBO
Med/utan HDD/SSD

EDIT 2:
Köpt ny CPU

Samma problem.

Har nu bytt ut allting....

Permalänk
Medlem

Tror inte prollen, men kolla så att alla RAM funkar, dom kan ha gått. Eller något av dom kan ha gått.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Brukar ju säga att man ska köra med ett minne i taget sedan en komponent i taget för att se när den slutar starta liksom.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Tror inte prollen, men kolla så att alla RAM funkar, dom kan ha gått. Eller något av dom kan ha gått.

Men då borde jag ju iallafall få bild?

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Brukar ju säga att man ska köra med ett minne i taget sedan en komponent i taget för att se när den slutar starta liksom.

Ska testa utan RAM nu eller med en sticka itaget.
Men den startar, tänkte om någon kanske vet om det är något generellt problem när den restartar som den gör. Allt jag kan googla fram är att CPU, PSU, MOBO / något är fel inkopplat. Alltså det självklara svaren. Men inte hittat något som passar direkt in på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Men då borde jag ju iallafall få bild?

När mina RAM gick ett tag sen fick jag ingen bild och systemet startade om och om.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Även om moderkortet lyser grönt på ngn diod så betyder det inte att alla strömsladdar på nätagget ger ström. Byt det först, eftersom det brukar vara det som lägger av först när proppen går

finns nätaggstestare att köpa på tex kjell o company. köp det, testa ditt nätagg och lämna sedan tillbaka d...done deal

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

När mina RAM gick ett tag sen fick jag ingen bild och systemet startade om och om.

Skrivet av NisseG91:

Brukar ju säga att man ska köra med ett minne i taget sedan en komponent i taget för att se när den slutar starta liksom.

Nu har jag testat med ett i taget vilket inte gav något annorlunda resultat. Sen när jag tog ut båda så skrek speakerna till 3 ggr, så det fungerar som det ska iaf.

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Även om moderkortet lyser grönt på ngn diod så betyder det inte att alla strömsladdar på nätagget ger ström. Byt det först, eftersom det brukar vara det som lägger av först när proppen går

finns nätaggstestare att köpa på tex kjell o company. köp det, testa ditt nätagg och lämna sedan tillbaka d...done deal

Om du läser ordentligt finner du att jag köpt ett nytt nätagg, ett splitternytt av samma modell. När jag körde med nätagget innan så gick ingenting. Med det nya får jag detta resultat.

Permalänk
Medlem

har du tillgång till en annan dator med samma prollsocket? Isf testa prollen där och om det funkar är prollen inte problemet.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Så du har alltså testat nytt PSU, nyss Mobo, utan HDD/SDD, utan GPU, och testat minnena ett och ett?

Det enda som återstår då är väl, om jag nite är helt ute och cyklar, din CPU?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Så du har alltså testat nytt PSU, nyss Mobo, utan HDD/SDD, utan GPU, och testat minnena ett och ett?

Det enda som återstår då är väl, om jag nite är helt ute och cyklar, din CPU?

Precis, men det är det enda problemet jag inte kan beivsa. Då jag vet att den andra 1155 mobon är trasig och inte har tillgång till någon annan komplett dator med 1155.

Desutom vill jag ju inte att det ska vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Om du läser ordentligt finner du att jag köpt ett nytt nätagg, ett splitternytt av samma modell. När jag körde med nätagget innan så gick ingenting. Med det nya får jag detta resultat.

Nä ja såg d, men d spelar ju mindre roll egentligen...iofs tror ja d e CPUn som d e fel på, men ett nytt nätagg behöver inte fungera till 100% "bara" för att det e nytt liksom

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McAwesomeville:

Precis, men det är det enda problemet jag inte kan beivsa. Då jag vet att den andra 1155 mobon är trasig och inte har tillgång till någon annan komplett dator med 1155.

Desutom vill jag ju inte att det ska vara problemet.

Borde få felkod om det är CPU väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Nä ja såg d, men d spelar ju mindre roll egentligen...iofs tror ja d e CPUn som d e fel på, men ett nytt nätagg behöver inte fungera till 100% "bara" för att det e nytt liksom

Skrivet av Skuggan74:

Borde få felkod om det är CPU väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Ny CPU, samma problem...

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Borde få felkod om det är CPU väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ralle_81:

Nä ja såg d, men d spelar ju mindre roll egentligen...iofs tror ja d e CPUn som d e fel på, men ett nytt nätagg behöver inte fungera till 100% "bara" för att det e nytt liksom

Skrivet av NisseG91:

Så du har alltså testat nytt PSU, nyss Mobo, utan HDD/SDD, utan GPU, och testat minnena ett och ett?

Det enda som återstår då är väl, om jag nite är helt ute och cyklar, din CPU?

Skrivet av Zizoor:

har du tillgång till en annan dator med samma prollsocket? Isf testa prollen där och om det funkar är prollen inte problemet.

Allting är nu bytt, vad kan problemet vara?

Permalänk

Nollställ CMOS

Kollat så det inte är något med skärmen?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Nollställ CMOS

Kollat så det inte är något med skärmen?

Nollstält CMOS nu igen

Kopplat till olika skärmar. Olika sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Nollstält CMOS nu igen

Kopplat till olika skärmar. Olika sladdar.

Har du kopplat allt rätt? Verkar som du bytt allt utom ram. Testa 1 sak i taget.. börja bara med cpu sen

lägger du till grejer. Kolla att du får dina pip du ska ha..

Ditt nya mobo per default stödjer din nya cpu..? Behöver inte nån update menar jag?

Annars kolla om du kan låna något minne från nån polare.. om du inte ska köpa det oxo.. snart uppe på helt ny dator.. borde upgraderat dig lite när du endå var i farten.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Har du kopplat allt rätt? Verkar som du bytt allt utom ram. Testa 1 sak i taget.. börja bara med cpu sen

lägger du till grejer. Kolla att du får dina pip du ska ha..

Ditt nya mobo per default stödjer din nya cpu..? Behöver inte nån update menar jag?

Annars kolla om du kan låna något minne från nån polare.. om du inte ska köpa det oxo.. snart uppe på helt ny dator.. borde upgraderat dig lite när du endå var i farten.

Kopplat om allting, i och utanför chassit.
Testat allting 1 sak i taget, får mina 3 pip på RAM
Lånat minne av polare (Polaren som skriver)
Z77 kort med Ivy Bridge 3570K, så ingen update behövs. Innan körde jag 2500k på Z77 kortet men det ska inte behövas någon update där heller.
Är nu uppe i en helt ny dator, utom RAM, HDDs och Chassi.

Permalänk
Medlem

... hmm... testat med en annan hdd? om det är så enkelt då... fast förstår inte hur det kan vara det...

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

Sjuka nyheter, testade att dra ihop alla de gamla delarna igen. Exakt orginal som det var från början. Så gick det igång. Sedan när jag satta det i chassit så startade det återigen inte. Drog jag ut kabel fö kabel för att kolla vad felet kunde vara.
Det var en av de interna USB koppligarna som gjorde att datorn inte kunde starta.
Av de nya delarna jag köpt så var både moderkortet och CPU:n trasig...
Helt sjukt, men nu går den igång igen.
Tackar för all hjälp jag fått. Hoppas alla har ett trevligt nyår

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Sjuka nyheter, testade att dra ihop alla de gamla delarna igen. Exakt orginal som det var från början. Så gick det igång. Sedan när jag satta det i chassit så startade det återigen inte. Drog jag ut kabel fö kabel för att kolla vad felet kunde vara.
Det var en av de interna USB koppligarna som gjorde att datorn inte kunde starta.
Av de nya delarna jag köpt så var både moderkortet och CPU:n trasig...
Helt sjukt, men nu går den igång igen.
Tackar för all hjälp jag fått. Hoppas alla har ett trevligt nyår

Haha! Kul, men hur mycket gick inte de nya grejerna på?
Synd att du fick slösa pengar på ett så enkelt problem!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.