Snabb fråga om S.T.A.L.K.E.R!

Permalänk

Snabb fråga om S.T.A.L.K.E.R!

Hej!
Har en jätte snabb fråga om Stalker Shadow Of Chernobyl. Under tiden man gör tasks hittar man lite olika saker som Flowerstone, Moonlight och Jellyfish.
Kan man göra något med dessa föremålen eller är det bara att sälja skiten?

Mycket tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

De flesta artifakter tidigt i spelet är värdelösa. Sälj dem eller lämna in om du har quest.

Senare fiinns det bra artifakter som ger mer liv etc som är mycket användbara.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

De flesta artifakter tidigt i spelet är värdelösa. Sälj dem eller lämna in om du har quest.

Senare fiinns det bra artifakter som ger mer liv etc som är mycket användbara.

Men moonlight - http://stalker.wikia.com/wiki/Moonlight , Jellyfish - http://stalker.wikia.com/wiki/Jellyfish och Flower Stone - http://stalker.wikia.com/wiki/Stone_Flower är inget att ha eller?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag körde igenom spelet utan artifacter i princip, det är en "extra" grej bara, jag sålde allt jag hittade och köpte vapen för pengarna

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jellyfish och Stone Flower är värdelösa. Moonlight är ok, gör så du kan springa längre.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Artefakterna kan ge dig mer hälsa, skydd mot strålning och ofta också vissa negativa effekter som bieffekt.
Brukar stå med olika procentsatser vad de gör. Du måste sätta dem i ditt "bälte" för att använda dem.

I första Shadow of Chernobyl dräller det massa halvt värdelösa artefakter överallt och det är en god ide att plocka på sig och sälja.
I Call of Pripyat är det annorlunda. Där är artefakter mycket mer sällsynta och har ofta värdefulla egenskaper.

I Shadow of Chernobyl försökte jag hitta artefakter som skyddade mot strålning. Sådant behövs en hel massa av längre fram i spelet. Riktigt bra skyddsväst mot strålning behövs också.

Skrivet av Xeno88:

Jellyfish och Stone Flower är värdelösa. Moonlight är ok, gör så du kan springa längre.

Ja, underskatta verkligen inte det där med att orka springa långt utan att vila. Det uppskattar man verkligen när man har en hel hord mutanter jagande efter en..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Notera att man måste hitta en bra artefact eller två mot strålning för att kunna använda artefacterna...annars lär man vara strålsjuk mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Moonlight är nice.
Unlimited sprint typ.

Permalänk

Tack för alla svar!
Nu kan jag fortsätta spela det mest episka spelet!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Moonlight är nice.
Unlimited sprint typ.

Så det räcker att jag sätter Moonlight i mitt bälte och sen kan jag springa längre?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Japp.
Brukar bara ha en och har aldrig behövt stanna.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp.
Brukar bara ha en och har aldrig behövt stanna.

Jag kan typ springa i 10 s sen måste jag stanna (med moonlight).
Har dock väldigt mycket i inventory't.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Eh what?
Då lär du ju ha över gränsen i ryggan.

Permalänk
Medlem

nu har jag enbart lirat söndermoddaddat soc, men ska man inte kasta in artefakterna i diverse hemskheter så att de transformeras?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

nu har jag enbart lirat söndermoddaddat soc, men ska man inte kasta in artefakterna i diverse hemskheter så att de transformeras?

Inte i original Shadow of Chernobyl eller med complete-modden iallafall.

Förresten Sir Skybalotte, fick du complete modden att fungera till sist ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Inte i original Shadow of Chernobyl eller med complete-modden iallafall.

Förresten Sir Skybalotte, fick du complete modden att fungera till sist ?

Ja, jag var tvungen att installera 1.0005 patchen så nu fungerar det.
Ända problemet var att alla save games strejkade. Detta hände vid uppdateringen av patchen, så nu kör jag inte med Complete.
Om jag spelar om SoC någon gång kommer jag absolut att lira med det. För övrigt kommer jag att spela resten av serien med Complete-modden!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

När du kommer till garbage och gör klart uppdraget då du ska skydda en soptip, spring där banditerna kom ifån.

Där kan du plocka på dig ett par Meat Chunks som är mycket bra. 400% HP, ja tack :D.

Var försiktig dock.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt säga att det är klart värt att börja om spelet med complete modden. Skillnaden är väldigt stor.
Jag hade kört igenom säkert halva spelet, men började om iallafall när jag installerade modden.
Det går hyfsat snabbt att ta sig igenom de delar man kört tidigare när man vet var man ska och vad man ska göra.

Skrivet av Xeno88:

När du kommer till garbage och gör klart uppdraget då du ska skydda en soptip, spring där banditerna kom ifån.

Där kan du plocka på dig ett par Meat Chunks som är mycket bra. 400% HP, ja tack :D.

Var försiktig dock.

Ja, det är najs.
Dock undrar jag om man verkligen fick/får så mycket mer hälsa. Det kändes inte så.
Någon sorts förbättring lär det ju dock bli iallafall.

Som sagts så kan det vara lite farligt där banditerna kom ifrån.
Dels campar banditer där i hyfsat stora mängder och dels finns där mängder med "virvelstorm"-anomalier.
Så kasta sådana där "bolts" framför dig hela tiden för att se var det är safe att gå.
(Själv dröjde det rätt länge innan jag insåg att jag hade tillgång till sådana där "bolts")

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

När du kommer till garbage och gör klart uppdraget då du ska skydda en soptip, spring där banditerna kom ifån.

Där kan du plocka på dig ett par Meat Chunks som är mycket bra. 400% HP, ja tack :D.

Var försiktig dock.

Fick tag på det någonstans! Jag håller dock med JesperT om att man inte får så där jätte mycket mer hälsa.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4