Datorn startar inte efter uppgradering av hårdvara - ström verkar finnas till MB..

Permalänk

Datorn startar inte efter uppgradering av hårdvara - ström verkar finnas till MB..

OBS! Grundproblemet löst! OBS!

Då min gamla dator säckade ihop beställde jag lite nya grejer från Komplett.
Har inte byggt själv förut och har "normalkunskaper" på hårdvarufronten men tänkte det kunde vara lärorikt (och lite kul) att sätta ihop det nya själv. Har förberett mig genom att läsa manualer samt ha diverse "datorbyggarskolor" uppe på denna min "reservdator" som stöd.

När jag äntligen var klar med installationen av den nya hårdvaran och skulle starta upp för att installera OS hände.......ingenting.
Det verkar finnas ström i moderkortet då den interna powerknappen lyser (denna är dock det enda som indikerar ström men det borde ju räcka..).

När jag försöker starta upp datorn händer som sagt ingenting - inga ljud, inga fläktar - nada helt enkelt.

Har kollat över alla kontakter och dessa verkar sitta OK. Har även kollat så jag inte råkat missa nån liten kabel men det verkar inte som det heller.
(Det enda från frontpanelen som jag "förändrade" (behöll mina hårddiskar samt chassit - allt annat = nytt) var att inte koppla in HDD Led då jag inte vill ha massa blinkande skit som irriterar. Detta torde ju dock inte ha någon inverkan på datorns funktion i övrigt..

Vet inte vad jag ska skriva mer gällande problemet - kan nog inte bli tydligare..

Den hårdvara jag har är följande:

Antec P182
MSI Z77A-GD65
Intel Core i5 3570K
1 Intel SSD 330
1 WD Raptor
2 WD "vanliga"
4*4 Gb Kingston 1600 Mhz RAM-minnen
XFX Pro 850 Nätagg
1 Asus HD 6970 Grafikkort

Något mer som behövs beskrivas?

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig lite.

Det primärt beskrivna problemet löst.
Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Sorry för världens sämsta "problembeskrivning" i rubriken men..

Då min gamla dator säckade ihop beställde jag lite nya grejer från Komplett.
Har inte byggt själv förut och har "normalkunskaper" på hårdvarufronten men tänkte det kunde vara lärorikt (och lite kul) att sätta ihop det nya själv. Har förberett mig genom att läsa manualer samt ha diverse "datorbyggarskolor" uppe på denna min "reservdator" som stöd.

När jag äntligen var klar med installationen av den nya hårdvaran och skulle starta upp för att installera OS hände.......ingenting.
Det verkar finnas ström i moderkortet då den interna powerknappen lyser (denna är dock det enda som indikerar ström men det borde ju räcka..).

När jag försöker starta upp datorn händer som sagt ingenting - inga ljud, inga fläktar - nada helt enkelt.

Har kollat över alla kontakter och dessa verkar sitta OK. Har även kollat så jag inte råkat missa nån liten kabel men det verkar inte som det heller.
(Det enda från frontpanelen som jag "förändrade" (behöll mina hårddiskar samt chassit - allt annat = nytt) var att inte koppla in HDD Led då jag inte vill ha massa blinkande skit som irriterar. Detta torde ju dock inte ha någon inverkan på datorns funktion i övrigt..

Vet inte vad jag ska skriva mer gällande problemet - kan nog inte bli tydligare..

Den hårdvara jag har är följande:

Antec P182
MSI Z77A-GD65
Intel Core i5 3570K
1 Intel SSD 330
1 WD Raptor
2 WD "vanliga"
4*4 Gb Kingston 1600 Mhz RAM-minnen
XFX Pro 850 Nätagg
1 Asus HD 6970 Grafikkort

Något mer som behövs beskrivas?

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig lite.

Har du kollat så du verkligen har satt "power-switch-sladden" rätt? Även om du tror det, kolla en extra gång^^

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Börja om bit för bit.
Moderkortet ska ha 2 elsladdar.
Nätagg påslaget? Grendosor påslagna? En lampa ska lysa på moderkortet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet, ta en bild på moderkortet med de vitala delarna (cpu, cpu-kylning, RAM, grafikkort, nätagg) inkopplade, lägg upp den på nätet, och länka till den i denna tråd. Det kan vara till stor hjälp för de som vill hjälpa dig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du kollat över modermodemet ? själva hjärtat i hårddisken ? skämt å sido

Men kolla som ellmore sa så du satt powerkabel rätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk

UPPDATERING:

Har nu testat att plocka ur samtliga kablar utom strömkabeln till moderkortet.

Då händer följande: Allt snurrar igång men tjuter så in i h-vete nonstop.

Har testat att koppla in allt utom grafikkortet och detta sker även då.

Kommer dock aldrig upp något på skärmen som skulle indikera att moderkortet hittar BIOS eller nånting (har testat att koppla skärmen till moderkortets grafikport då det ju inte är nån mening att koppla den till grafikkortet som är urkopplat i nuläget..)

What to do? :S

(Detta innebär alltså att Powerknappar och dylikt kan nog kan sägas vara korrekt inkopplade. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

UPPDATERING:

Har nu testat att plocka ur samtliga kablar utom strömkabeln till moderkortet.

Då händer följande: Allt snurrar igång men tjuter så in i h-vete nonstop.

Har testat att koppla in allt utom grafikkortet och detta sker även då.

Kommer dock aldrig upp något på skärmen som skulle indikera att moderkortet hittar BIOS eller nånting (har testat att koppla skärmen till moderkortets grafikport då det ju inte är nån mening att koppla den till grafikkortet som är urkopplat i nuläget..)

What to do? :S

(Detta innebär alltså att Powerknappar och dylikt kan nog kan sägas vara korrekt inkopplade. )

Du har satt i båda strömkablarna i moderkortet väl?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

UPPDATERING:

Har nu testat att plocka ur samtliga kablar utom strömkabeln till moderkortet.

Då händer följande: Allt snurrar igång men tjuter så in i h-vete nonstop.

Har testat att koppla in allt utom grafikkortet och detta sker även då.

Kommer dock aldrig upp något på skärmen som skulle indikera att moderkortet hittar BIOS eller nånting (har testat att koppla skärmen till moderkortets grafikport då det ju inte är nån mening att koppla den till grafikkortet som är urkopplat i nuläget..)

What to do? :S

(Detta innebär alltså att Powerknappar och dylikt kan nog kan sägas vara korrekt inkopplade. )

Ganska säker på att det har nån med ram minnerna att göra pröva med ett minne. Nåt av dem kan vara defekta detta hända mig för en vecka sedan med nya minnen. Då fick jag ett sånt tjutande ljud

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

UPPDATERING:

Har nu testat att plocka ur samtliga kablar utom strömkabeln till moderkortet.

Då händer följande: Allt snurrar igång men tjuter så in i h-vete nonstop.

Har testat att koppla in allt utom grafikkortet och detta sker även då.

Kommer dock aldrig upp något på skärmen som skulle indikera att moderkortet hittar BIOS eller nånting (har testat att koppla skärmen till moderkortets grafikport då det ju inte är nån mening att koppla den till grafikkortet som är urkopplat i nuläget..)

What to do? :S

(Detta innebär alltså att Powerknappar och dylikt kan nog kan sägas vara korrekt inkopplade. )

Skillnaden nu mot vad du skrev i första posten är ju att fläktar mm går igång, eller?

Normalt sätt brukar det vara en av tre saker som orsakar detta problem.
1. Man har glömt strömkabel vid cpun (4 el 8 pin), sitter ovan till vänster på ditt kort och är svart.
2. Bios behöver uppdateras.
3. Minnena stöds inte.

Är det inget av ovan saker så kan det även vara ett hårdvarufel.

Permalänk

Båda strömkablarna sitter i.
Minnena kollade Kompletts support att de skulle passa till moderkortet ifråga så jag förutsätter att de inte "lurat" mig på den fronten..
Har även testat att köra ett enda minne (har testat samtliga 4 minnen i samtliga 4 minnesportar för att säkerställa att det inte är ett separat minne eller en separat minnesport som bråkar).
Enda skillnaden är att tidigare hoppade alla möjliga siffror omkring på den 2-delade mini-skärmen på moderkortet - när jag bara kör ett enda minne står det först b2 ett par sekunder för att sedan hoppa till d7 och sen händer inget mer på den heller..

Om BIOS skulle behöva uppdateras - hur gör jag det när datorn inte slänger upp någonting alls på skärmen?? :S

Permalänk

Testat att köra med ett minne också - samma höga pip och ingenting mer (förutom fläktarnas brum.)
(Tom. testat att köra samtliga 4 minnen separat i samtliga 4 minnesplatser - samma problem oavsett vilket minne/vilken port.)

Enda skillnaden är att tidigare hoppade alla möjliga siffror omkring på den 2-delade mini-skärmen på moderkortet - när jag bara kör ett enda minne står det först b2 ett par sekunder för att sedan hoppa till d7 och sen händer inget mer på den heller..

Permalänk
Hedersmedlem

Det gamla vanliga: Används moderkortsdistanser och sitter de på rätt ställen, enbart där det finns skruvhål i moderkortet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nu har jag iallafall lyckats få igång allt och installerat operativsystemet.
(Problemet att datorn vägrade starta har alltså med grafikkortet att göra. Det höga tjutet indikerade bara att kortet satt i moderkortet men saknade ström..)

Grafikkortet fortsätter dock att bråka med mig. Så fort jag kopplar in det så vägrar datorn att starta.
Funderar på om det är något med strömkablarna kanske.. Valde bara 2 passande på måfå ur den stora hög av PCIe-kablar jag hade - minns tyvärr inte vilken/vilka kablar jag hade när kortet satt i den gamla riggen..

Skillnaden är dock att mellan den gamla PSU:n och grafikkortet fick jag själv koppla 2 st strömkablar. I det nya som jag har nu finns en fast kabel från PSU:n så jag kan bara koppla in en kabel själv..
Ändå lyckas jag misslyckas..

Permalänk

OBS! Grundproblemet löst iom. att grafikkortet orsakar att datorn vägrar starta. Funkar finfint när grafikkortet är helt borta från lådan och skärmen körs kopplad till den interna grafikkretsen. Vad grafikkortsproblemet orsakas av vet jag dock ej.
OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

OBS! Grundproblemet löst iom. att grafikkortet orsakar att datorn vägrar starta. Funkar finfint när grafikkortet är helt borta från lådan och skärmen körs kopplad till den interna grafikkretsen. Vad grafikkortsproblemet orsakas av vet jag dock ej.
OBS!

Många (alla?) grafikkort/moderkort ger ifrån sig en felkod vid start, 3 led eller något sådant. Jag hade ett sådant fel för länge sedan på grafikkortet, och det var inte helt lätt att hitta en förklaring. Mitt hade 3 röda led som blinkade i en viss sekvens vid uppstart.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Nu har jag iallafall lyckats få igång allt och installerat operativsystemet.
(Problemet att datorn vägrade starta har alltså med grafikkortet att göra. Det höga tjutet indikerade bara att kortet satt i moderkortet men saknade ström..)

Grafikkortet fortsätter dock att bråka med mig. Så fort jag kopplar in det så vägrar datorn att starta.
Funderar på om det är något med strömkablarna kanske.. Valde bara 2 passande på måfå ur den stora hög av PCIe-kablar jag hade - minns tyvärr inte vilken/vilka kablar jag hade när kortet satt i den gamla riggen..

Skillnaden är dock att mellan den gamla PSU:n och grafikkortet fick jag själv koppla 2 st strömkablar. I det nya som jag har nu finns en fast kabel från PSU:n så jag kan bara koppla in en kabel själv..
Ändå lyckas jag misslyckas..

Bra att du hittat grund problemet, men jag förstår inte riktigt vad du menar med det jag markerat.

Hur många kontakter har kortet?
Om mer än 1, har du kopplat in alla?
Spelar ingen roll om du använder 2 kontakter på samma kabel från PSU.
Saknar du kontakter från PSU får du koppla in en konverter sladd från annan kabel.

Sist men inte minst kan det ju vara så att kortet gått sönder medan du hållt på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Bra att du hittat grund problemet, men jag förstår inte riktigt vad du menar med det jag markerat.

Hur många kontakter har kortet?
Om mer än 1, har du kopplat in alla?
Spelar ingen roll om du använder 2 kontakter på samma kabel från PSU.
Saknar du kontakter från PSU får du koppla in en konverter sladd från annan kabel.

Sist men inte minst kan det ju vara så att kortet gått sönder medan du hållt på.

Vad menar du med det? Det har stor betydelse eftersom pci-e består av 3st 12V matningskablar. Om du då med en adapter bara använder en enda 12V genom att använda två molex på samma kabel kommer du få spänningsfall och instabil drift. Det kan gå ändå, men då beror det enbart på att grafikkortet inte råkar dra tillräckligt för att överlasta en enda 12V-kabel. Hursomhelst är det inte rätt sätt att koppla.

Jag ber om ursäkt om jag missförstått det du skrev, men tyckte det var viktigt att klargöra.

Till trådskaparen: Jag fick inget svar om moderkortsdistanserna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad menar du med det? Det har stor betydelse eftersom pci-e består av 3st 12V matningskablar. Om du då med en adapter bara använder en enda 12V genom att använda två molex på samma kabel kommer du få spänningsfall och instabil drift. Det kan gå ändå, men då beror det enbart på att grafikkortet inte råkar dra tillräckligt för att överlasta en enda 12V-kabel. Hursomhelst är det inte rätt sätt att koppla.

Jag ber om ursäkt om jag missförstått det du skrev, men tyckte det var viktigt att klargöra.

Till trådskaparen: Jag fick inget svar om moderkortsdistanserna.

Vad jag menar är följande ex.
Mitt grafikkort vill ha 2 st 6 pinnars pcie kontakter inkopplade, dessa två kontakter kommer från psu som en kabelstock och då går det bra att använda båda kontakterna in i kortet.

Nu kan det vara att jag missförstått detta och att man helst inte skall använda båda kontakterna, men jag har svårt att se logiken om så inte är fallet.
Skall vara ärlig och säga att jag kan inte alla kontakters namn och spänningsstyrka, jag vet bara var jag skall ha dom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag menar är följande ex.
Mitt grafikkort vill ha 2 st 6 pinnars pcie kontakter inkopplade, dessa två kontakter kommer från psu som en kabelstock och då går det bra att använda båda kontakterna in i kortet.

Nu kan det vara att jag missförstått detta och att man helst inte skall använda båda kontakterna, men jag har svårt att se logiken om så inte är fallet.
Skall vara ärlig och säga att jag kan inte alla kontakters namn och spänningsstyrka, jag vet bara var jag skall ha dom

Aha, kommer det från fabrik är det givetvis ok, då används antingen dubbel uppsättning kablar eller grövre varianter. Jag trodde du menade olika adaptrar som finns, t ex då pci-e till 4-pin molex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro