Surfplatta som verktyg i arbetslivet?

Permalänk

Surfplatta som verktyg i arbetslivet?

Hej,
jag har lite problem i mitt arbete med att ha information som jag behöver tillgänglig när jag behöver den! Jag har funderat om en surfplatta kan underlätta i min "vardag", valet står mellan en importerad surface eller en ipad 4. Vilken bör jag välja? Andra funktioner som en väl fungerad integrering mot gmail (med mer än ett konto) samt bästa möjliga kalenderapp (som uppdaterar direkt mot gmail, utan problem).

Exempelvis; jag har ett worddokument på min PC (win 7) där jag skriver viktiga uppgifter som jag vill kunna få tag i även när jag är på språng. En lösning med molnet vore därför trevligt, men det viktiga är det "just works" och inte någon fullösning ala android Jag ska kunna öppna excel eller worddokumentet från denna mapp i molnet och kunna snabbt och smidigt redigera. Gärna även att det går problemfritt att redigera dokument på gmail drive.

Jag kommer dock aldrig skriva noveller på min surfplatta (max en mening eller två, och då funkar touchinput mer än tillräckligt).

Tankar, förslag? (ni som inte har någon erfarenhet av detta, snälla skriv inte! (no offense))

Permalänk
Medlem

Med Skydrive på Win7 datorn kan du enkelt arbeta med Office filer från en Surface. Med Skydrive kommer du även åt hela din dator om du så vill.Google drive vet jag inget om. Du kan ha flera gmail konton synkade, både mail och kalender. Om kalender appen duger för dig kan jag tyvärr inte svara på... 😊

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Google Drive har inte släppts som en Windows Store App än, så vill du att detta ska funka riktigt smidigt så är väl en platta med Windows 8 säkrast. För att använda office och windows store apps så duger Atom-plattorna fint, då kan du installera Google Drives x86-app och köra den och skydrive, och fulla Office. Ipad kommer alltid bli trixigare om du ska jobba från den.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Om du använder Pages och Numbers i iPaden och sparar dina dokument i Dropbox kommer du få till det du efterlyser. Kräver dock att du använder tjänsten dropdav.com (5 dollar/månaden), för att kunna spara direkt från iPaden till dropbox. På gränsen till fullösning, men funkar problemfritt när det väl är riggat. Ett annat alternativ är tydligen box.net som cloudtjänst. De har webdav som du behöver för att kunna spara från Pages. Har dock inte testat det själv, men hört att det ska fungera bra.

Kalendern i iPad funkar utmärkt att köra ett antal gmail-kalendrar på (logga in via webben och skapa prenumerationer på kalendrarna, sen lägger du bara till kontot i iPaden) och mail-appen klarar ett antal gmail-konton.
Google Drive finns det en app som hanterar - funkar likadant som på Android, vad jag kan se.

Alternativet är en Win 8 platta (ej Win 8RT), men det får nån annan berätta hur det fungerar, för jag har bara en RT-platta och där finns det ingen lösning för google drive idag, mer än webbinterface, förstås.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Om du använder Pages och Numbers i iPaden och sparar dina dokument i Dropbox kommer du få till det du efterlyser. Kräver dock att du använder tjänsten dropdav.com (5 dollar/månaden), för att kunna spara direkt från iPaden till dropbox. På gränsen till fullösning, men funkar problemfritt när det väl är riggat. Ett annat alternativ är tydligen box.net som cloudtjänst. De har webdav som du behöver för att kunna spara från Pages. Har dock inte testat det själv, men hört att det ska fungera bra.

Funkar även att använda sig av iCloud och bara köra drag and drop till iCloud.com när man har pages och numbers.

Skulle hursom rekommendera en smidigare platta än iPaden då den kan kännas rätt otymplig för jobb (pga storlek). Nexus 7 kanske är av intresse eller som tidigare sagt, någon W8 baserad platta.

Permalänk

Tillägg: Testade tjänsten box.net och den fungerar ypperligt. Just nu får man 10 GB gratis (vanligtvis 5 GB). Testade att skapa ett dokument i Word på Macen, skickade det till box, loggade in på box på iPaden, redigerade dokumentet, sparade på box igen, öppnade igen på min asus (win8RT)-platta, ändrade, sparade och laddade upp. Funkade hur bra som helst. Sparas dock inte automatiskt, utan man behöver dra ocjh släppa, men har man lite koll så funkar det utmärkt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Maango:

Funkar även att använda sig av iCloud och bara köra drag and drop till iCloud.com när man har pages och numbers.

Fast inte till Win7 och officedokument, väl?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Teval:

Google Drive har inte släppts som en Windows Store App än, så vill du att detta ska funka riktigt smidigt så är väl en platta med Windows 8 säkrast. För att använda office och windows store apps så duger Atom-plattorna fint, då kan du installera Google Drives x86-app och köra den och skydrive, och fulla Office. Ipad kommer alltid bli trixigare om du ska jobba från den.

Såå det gå rinte att använda internet explorer och logga in på gmail för att nå drive, samt jobba med dess filer?

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Såå det gå rinte att använda internet explorer och logga in på gmail för att nå drive, samt jobba med dess filer?

Jodå, fungerar alldeles utmärkt, men det är ju oftast bökigare att göra det via en webbläsare istället för en dedicerad app.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Jodå, fungerar alldeles utmärkt, men det är ju oftast bökigare att göra det via en webbläsare istället för en dedicerad app.

Okej, så IE på RT fungerar precis som IE med datorn? Har stöd för allt? Flash, HTML5 och allt vad det heter? Har du erfarenhet av att använda google docs genom IE på surface RT?

Permalänk
Medlem

Om det nu bara är anteckningar på språng så känns ju word/excel som ganska konstiga val enligt mig. Du har inte testat onenote? Körde det själv på ett jobb där jag hade onenote kopplat till såväl datorn som min ipad och kunde anteckna lite snabbt när jag ville och ha det på alla ställen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Om det nu bara är anteckningar på språng så känns ju word/excel som ganska konstiga val enligt mig. Du har inte testat onenote? Körde det själv på ett jobb där jag hade onenote kopplat till såväl datorn som min ipad och kunde anteckna lite snabbt när jag ville och ha det på alla ställen.

Ja jag får fundera på det hela, om vi säger "officepaketet" istället då?

Fungerar SVT-play samt kan man läsa DN-tidningen i sin surface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Fast inte till Win7 och officedokument, väl?

Jorå, formulerade mig lite dåligt kanske.

När du har Pages (Word) samt Numbers (Excel) installerat på din iPad (knutet till ditt Apple ID) så får du möjligheten att använda dig av drag and drop i din webläsare till iCloud.com och bara släppa de filer du vill ha tillgång till.
Jag tror dock inte det är den bästa lösningen för dig och jag personligen tycker inte att iPaden är en särskilt intressant platta. Men möjligheterna finns även under iOS att göra det du är ute efter.
http://www.apple.com/se/support/icloud/documents/

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Okej, så IE på RT fungerar precis som IE med datorn? Har stöd för allt? Flash, HTML5 och allt vad det heter? Har du erfarenhet av att använda google docs genom IE på surface RT?

Flash och HTML5 fungerar, ja. Google Docs fungerar lika bra/dåligt som från alla andra webbläsare - ingen större skillnad (jag är inget fan av google docs).

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Maango:

Jorå, formulerade mig lite dåligt kanske.

När du har Pages (Word) samt Numbers (Excel) installerat på din iPad (knutet till ditt Apple ID) så får du möjligheten att använda dig av drag and drop i din webläsare till iCloud.com och bara släppa de filer du vill ha tillgång till.
Jag tror dock inte det är den bästa lösningen för dig och jag personligen tycker inte att iPaden är en särskilt intressant platta. Men möjligheterna finns även under iOS att göra det du är ute efter.
http://www.apple.com/se/support/icloud/documents/

Se där, då har jag lärt mig något nytt idag också, bra. Fast det lät ju som sagt inte helt smidigt. När det gäller molntjänster så känns det som både Apple, Microsoft och Google har en del att jobba med. I synnerhet Apple borde väl kunna få till något riktigt bra som bara funkar på iOS och OS X, tycker jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!