Permalänk

Anti-Aliasing

Okej vet inte direkt om det här är rätt plats.

Men som säkert alla vet om, är Anti Aliasing det där hackiga linjerna på ramarna på alla saker som så vackert fladdrar medans man rör sig.

Och hur får man bort det?

Jo som ja förstått det går allt ut på att man ska höja upplösningen på ställerna (eller allt) där Aliasing uppstår och sedan minska det för att få plats på äns skärm.

Den bästa metoden är SSAA som gör det med allt, men om det är optimerat tror ja den skippar HUD och liknande och gör det bara på själva renderade materialet.

MSAA är lite mer polerat och gör bara på vissa ställen mer eller mindre.

Och nu ska jag äntligen komma till saken;P

Hur får man egentligen bort det totalt, går det?

Som ja förstår får man det tack vare att det renderade egentligen är större, och måste pressas in på äns skärm och blir då pixligt, eller nånting sånt.

Och därför blir högre upplösning = mindre Aliasing.

Men har också läst att allt har med PPI att göra, och då är det ju bara en illusion att Aliasing försvinner, eller hur?

Så kan man få bort Aliasing med upplösning, eller är det omöjligt att få bort, och man måste använda uppmjuknings metoder på ett eller annat sätt för att effektivt ta bort det.

Sorry för mycket text.

Permalänk
Medlem

Det går väl aldrig att få bort aliasing hel. Då måste man köra på oändligt hög upplösning. Däremot blir aliasing mindre märkbart ju högre upplösning man har så det finns säkert en gräns där man i praktiken inte längre märker aliasing.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som fantomsmurfen säger lär det nog aldrig gå att få bort AA helt då skärmen är uppbyggd av pixlar så hur man än gör blir en sned linje alltid likt ett trappsteg (svart mot vitt). Däremot kan man kanske lura ögat genom att köra en extrem upplösning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Du får bort aliasing med anti aliasing

Du ska enabla SSAA eller alla sorters anti aliasing så mycket som möjligt för att få bort alla pixliga kanter så att du får en mjukare bild

Anti aliasing =/= Aliasing

EDIT: Kanske förstod problemet fel, hur som helst kan du inte få fler pixlar än skärmen har om du inte är en magiker

Permalänk
Medlem

Använd sweetfx om du ska ha AA aktiverat. Riktigt bra och inte särskilt resurskrävande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

FXAA renderar en större bild som den sedan krymper vilket suddar ut linjerna lite. MSAA använder polygon datan för att sudda ut linjerna.

Ja, jättehög upplösning är idag det enda som minskar aliasing utöver alla "fusk" algoritmer.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta att MSAA käkar väldigt mycket minne, om jag inte är ute och cyklar... satt med urusel fps med mitt gtx680 (Hitman: Absolution), stängde av msaa och fick mer än dubbla fpsen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Har du Nvidia kan du alltid testa downsampling. Det ger dig möjligheten att använda högre upplösning vilket precis som du säger gör att mycket av aliasingen försvinner utan att behöva använda någon AA metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kan vara bra att veta att MSAA käkar väldigt mycket minne, om jag inte är ute och cyklar... satt med urusel fps med mitt gtx680 (Hitman: Absolution), stängde av msaa och fick mer än dubbla fpsen.

De beror på hur mycket VRAM du har.. Har du 2 eller 4 gb VRAM? Anti-aliasing behöver mycket VRAM för att det inte ska lagga.
Sen är det beroende på spel hur optimerade dom är. Att använda Kontrollpanelens AA funkar ibland bättre än spelets inbyggda osv.

Till trådskaparen:

SGSSAA (Sparse Grid Super Sampling Anti Aliasing) är den men resurskrävande, men det är den som nästan helt utrotar Aliasing.

FXAA är den minst krävande AA men suddar ut hela skärmen lite så om du är petig med att ha skarp textur så borde du låta bli det alternativet.

Så mitt svar till trådskaparen är Hög upplösning som andra sagt inklusive SGSSAA!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Har du Nvidia kan du alltid testa downsampling. Det ger dig möjligheten att använda högre upplösning vilket precis som du säger gör att mycket av aliasingen försvinner utan att behöva använda någon AA metod.

Det är ju ganska exakt samma som FXAA.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

De beror på hur mycket VRAM du har.. Har du 2 eller 4 gb VRAM? Anti-aliasing behöver mycket VRAM för att det inte ska lagga.
Sen är det beroende på spel hur optimerade dom är. Att använda Kontrollpanelens AA funkar ibland bättre än spelets inbyggda osv.

Köpte mitt på release så det blev bara 2GB! Men är inte msaa en utav de mer minnes-krävande aa metoderna? Kör med geforce experience och den säger åt mig att jag kan köra på 2x msaa, ska bli kul o testa det, se om det flyter på som det borde. I övrigt så får jag klara mig med lite jaggies, men det blir la att byta till nästa serie ändå så det borde inte bli något större problem, kanske väntar lite dock så man får med sig lite extra VRAM, alltid gött att kunna skruva upp det lite till ;D

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte menar SSAA eller SGSSAA? FXAA är jag ganska säker på inte fungerar på det sättet utan är ett filter som läggs på i efterhand för att vara med resurssnålt. Personligen tycker jag det är helt värdelöst eftersom det oftast smetar ut texturerna.

Permalänk

Okej läste igenom lite, och verkar som det är som ja trodde tyvärr.

Det utgår alltså från PPI i förhålandet till ögat. Med andra ord kan du köra 800x600 på en 30 tummare, och om du är tillräckligt långt i från så att "PPI" världet blir högt nog i jämförelse till avståndet så "försvinner" aliasingen.

Så i slutändan går Allt ut på att Sudda bort linjerna, det går inte effektivt få dom rätt med andra ord.

Och till folk som skrev som downsampling etc.

Downsampling funkar till ATI och Nvidia.

Va den gör är att den fungerar Exakt som SSAA (Super Sampling) fast sämre, och ooptimerat.
Så varför ska man då använda det?
Jo, till spel som inte supportar AA av någon sort, är Downsampling ett framtvingat AA.
Men det har sina nackdelar, den mjukar upp hela bilden, och försämrar UI och HUD.

Detta gäller också texturer, men där kan man tweaka LOD om det supportas, och då kan man slå ut effekten.
HUD och UI kan gå att påverka på vissa spel, men dom flesta tror ja inte det går att motverka effekten bra.

Och till den som skrev om FXAA, ja kanske har fel nu, men är inte FXAA Nvidias version av, MLAA/SMAA ?
Och den har sina fördelar, men för mig mjukar den upp hela bilden, så är inget ja vill använda.
SMAA klår oftast ut den, men den är inte lika aggresiv.
MLAA är dock bara kasst tyvärr:(

Permalänk
Medlem

Aliasing blir väl mindre märkbart genom halvtoning, så en pixel som ser kantig ut mer blir som en mjuk halvnyans av bakgrunden och den ton som den är del av. Jag trodde det var vad AA gjorde så rendrering till en upplösning borde innebära att en pixel först får precis den färg som den ska ha, vilket gör att den antingen blir svart/vit till exempel, men att ett om en behandling av resultatet ger ett mellanting som för ögat ser mer "ok" ut. Jag är helt ute och cyklar då eller?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Är du säker på att du inte menar SSAA eller SGSSAA? FXAA är jag ganska säker på inte fungerar på det sättet utan är ett filter som läggs på i efterhand för att vara med resurssnålt. Personligen tycker jag det är helt värdelöst eftersom det oftast smetar ut texturerna.

Efter att dubbelkollat, inte alls xD

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Med FXAA på och 2 eller 4x MSAA så brukar det räcka för mig. Jag tycker inte att det är värt förlusten från 4 till 8x. Kör på 1920x1080 och skillnaden är inte så stor när jag jämfört i flera olika spel. Metro 2033 är något av ett "problembarn". Kan få ut mycket hög fps men tappa till 25-30 pga bristfällig optimering.

Permalänk
Medlem

Med nvidia kan du leka med enhancer http://www.nhancer.com/ för att ändra profiler lägga till eller ta bort funktioner. som nvidas kontropanel fast mer val.
Känns som jag behöver ett amd kort så jag lär mig det igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vill prata om TXAA? Jag tycker att det ser ganska lovande ut, men jag har aldrig provat det själv så jag vet inte.

Permalänk

TXAA, är inte det som typ, Smaa 2x tx eller va den kallas, där det är någon sorts Temporal Filtering grej som ska minska fladdret som uppstår från Aliasinget?

Från va ja sätt och hört ska det fungera jäkligt bra med TXAA, men tyvärr är det begränsat och måste implementeras i programkoden, och är endast för Nvidia.

SMAA 2x och högre däremot är inte lika begränsat tror ja, kravet är mestadels att det är DX10-11, sen kanske det måste finslippas lite per spel.

Permalänk
Medlem

TXAA går väl inte att påtvinga som FXAA kan utan är exklusivt för de titlar som implementerar det, har jag fel?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

FXAA renderar en större bild som den sedan krymper vilket suddar ut linjerna lite. MSAA använder polygon datan för att sudda ut linjerna.

Ja, jättehög upplösning är idag det enda som minskar aliasing utöver alla "fusk" algoritmer.

FXAA renderar inte alls en större bild utan den tar den kantiga bilden och sedan använder sig av kantutjämningsalgoritmer för att smeta ut allting. Resurssnålt så in i helvete men resultatet kan lämna lite att önska

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

testade fxaa nyss i tf2 med hjälp av radeonpro (med kvaliten på medium det gav bättre fps än vad 4xmsaa gjorde (påtvingat i radeonpro som jämnförelse mellan de två lite snabbt) men gav nästan inga kanter båda två ^^)

för nyare krävande spel som t ex Bf3 eller Metro 2033 eller stora rpg spel som t ex WOW eller de som sitter på lite klenare burkar kan ha nytta av lite extra fps :3 fick runt 120 fps med fxaa på medium kvalite, Msaa på 4x ger lagg på min burk i Tf2 ^^ droppar ner mot 50 fps i intesiva fighter ibland typ tre sentrys o lite annat runt omkring.

ska testa mer imorgon kväll dock med lite fler spel och fxaa på låg kvalite mot msaa på 2x (tf2 är på vissa banor ett ganska snabbt spel så man kikar inte direkt på detaljer )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

jao, man kör väl inte FXAA tillsammans med MSAA/SSAA, det är ju fattige mannens 4x MSAA ungefär, men jag märker ingen större skillnad faktiskt och föredrar nog skaplig fps. Jag fattade det som att FXAA åtminstone är bättre än MLAA i jämförelse.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself