Permalänk
Medlem

Raspberry Pi Hallonlåda

Fick en Raspberry Pi i julklapp, och ville ha en låda till den, så varför inte bygga en? Materialet är en spillbit akryl och bockningen är gjord över ett vanligt stearinljus, simpelt men det fungerade bra.

Total tidsåtgång var nog runt 6 h, men hade jag haft allt på ett och samma ställe så att jag inte hade behövt springa runt hela gården hela tiden hade det nog tagit runt en tredjedel av tiden.

Ytan är blank så den får ganska lätt fingeravtryck och repor syns tydligt, så jag funderar på att sandpappra den eller liknande, så att ytan ser borstad ut. Det får dock bli en annan gång i så fall.

Raspberry Pi Hallonlåda

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Coolt. Själv går jag & väntar på min. Ska bli kul att pröva den.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, verkar inte särskilt svårt att göra hemma heller...

Måste dock fråga vad du använder för nätaggregat? Hittar inga ~1000mA nätaggregat hemma, det närmsta jag har är 1500mA.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Riktigt snyggt, verkar inte särskilt svårt att göra hemma heller...

Måste dock fråga vad du använder för nätaggregat? Hittar inga ~1000mA nätaggregat hemma, det närmsta jag har är 1500mA.

skulle inte kalla en mobilladdare för nätaggregat

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle inte kalla en mobilladdare för nätaggregat

Mobilladdare = Power Supply Unit = Nätaggregat

Meh, vad hade du kallat det?

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Mobilladdare = Power Supply Unit = Nätaggregat

Meh, vad hade du kallat det?

ja, tekniskt sett så är det ju ett nätaggregat. men jag menar bara att man inte brukar kalla det för ett nätaggregat.
jag kallar det en mobilladdare

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Coolt. Själv går jag & väntar på min. Ska bli kul att pröva den.

Skrivet av Gulbanan:

sexigt!!! ;D

Tack tack. Dock måste jag tyvärr säga att det ser aningen bättre ut på bilderna än irl.

Skrivet av muffyn:

Riktigt snyggt, verkar inte särskilt svårt att göra hemma heller...

Måste dock fråga vad du använder för nätaggregat? Hittar inga ~1000mA nätaggregat hemma, det närmsta jag har är 1500mA.

Jag använder min mobilladdare, som råkar ha just 1000 mA. Men 1500 mA borde nog fungera lika bra det också, om inte bättre. Ju mer ström desto bättre vad jag hört, du borde till och med kunna överklocka lite med det.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag gillar speciellt din bockningsmetod.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Ser ut som nåt som skulle kunna kosta lika mycket som själva Raspberryn från nån designshop. Full pott.

Permalänk
Avstängd

riktigt snyggt får själv en Pi till veckan haft egna tankar att göra något eget åt den så nu har ja fått liten synvinkel

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Tack tack. Dock måste jag tyvärr säga att det ser aningen bättre ut på bilderna än irl.

Jag använder min mobilladdare, som råkar ha just 1000 mA. Men 1500 mA borde nog fungera lika bra det också, om inte bättre. Ju mer ström desto bättre vad jag hört, du borde till och med kunna överklocka lite med det.

det brukar man inte säga
sen så man lär sej av sina fel och fint bockat^^ coolt att du lyckades bocka den med stearinljus ^^ jag använder en svetspenna(går på butan) för att bocka plexi XD

ja ju mer mA ju kraftigare adapter(nätagg), din mobilladdare ger (5V x 1A=5W) 5W som max medan hans ger (5V x 1,5A=7,5W) 7,5W, de vanliga usb från datorn ger 2,5w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

/.../
sen så man lär sej av sina fel och fint bockat^^ coolt att du lyckades bocka den med stearinljus ^^ jag använder en svetspenna(går på butan) för att bocka plexi XD
/.../

En svetspenna? Du menar inte lödpenna eller något annat?
Jo, jag testade faktiskt pappas varmluftspistol på en spillbit senare, men det fungerade inte alls bra. Den värmde upp en mycket större yta och inte bara där jag ville ha, tog en jäkla tid och blev inte fullt så varmt som jag ville heller. Men det var väl någon billig variant kan jag tänka mig, går nog bättre med en proffsmaskin. Men de kostar ju därefter också...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

En svetspenna? Du menar inte lödpenna eller något annat?
Jo, jag testade faktiskt pappas varmluftspistol på en spillbit senare, men det fungerade inte alls bra. Den värmde upp en mycket större yta och inte bara där jag ville ha, tog en jäkla tid och blev inte fullt så varmt som jag ville heller. Men det var väl någon billig variant kan jag tänka mig, går nog bättre med en proffsmaskin. Men de kostar ju därefter också...

ja en svetspenna, pen torch på engelska, den heter också gaslödpenna,köpte min från haraldnyborg, men dock så har de en ny variant som verkar vara sämre, du måste ha lågan och inte spetsen, finns på ebay också för något 50 lapp, men du måste ha gas också, butangas. den är perfekt när man kan använda den, tar bara några sekunder för att värma upp det man vill och eftersom det är en liten låga så har man mer kontroll över vad man ska värma up, som tex bocka osv

kollar du i mitt galleri så ser du hur lång plexibit jag ha lyckats bocka utan att ta sönder eller förstöra, och få fin resultat.

hmm ja värmepistoler är inte så bra, men skaffar du dej en munstycke som kontrollerar luftflödet så lär det går bättre, tror inte att det finns skillnad mellan en billig och dyr värmepistol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja en svetspenna, pen torch på engelska, den heter också gaslödpenna,köpte min från haraldnyborg, men dock så har de en ny variant som verkar vara sämre, du måste ha lågan och inte spetsen, finns på ebay också för något 50 lapp, men du måste ha gas också, butangas. den är perfekt när man kan använda den, tar bara några sekunder för att värma upp det man vill och eftersom det är en liten låga så har man mer kontroll över vad man ska värma up, som tex bocka osv

kollar du i mitt galleri så ser du hur lång plexibit jag ha lyckats bocka utan att ta sönder eller förstöra, och få fin resultat.

hmm ja värmepistoler är inte så bra, men skaffar du dej en munstycke som kontrollerar luftflödet så lär det går bättre, tror inte att det finns skillnad mellan en billig och dyr värmepistol

Oj, imponerande! Ser ut att vara en något effektivare bockningsmetod än mitt stearinljus. xD Får fundera på att skaffa mig en sådan också om jag får för mig att göra större bockningsprojekt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Oj, imponerande! Ser ut att vara en något effektivare bockningsmetod än mitt stearinljus. xD Får fundera på att skaffa mig en sådan också om jag får för mig att göra större bockningsprojekt.

tacktack, ja det är det säkert allt går mycket snabbare och enklare och det blir mycket finare
den är perfekt till allt har du glabb i något kretskort så är det att bara värma upp det och bang det är löst
fixade båda laptop med glabb i strömkontakten och usb ljudkort som inte ens funkade^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Riktigt snyggt, verkar inte särskilt svårt att göra hemma heller...

Måste dock fråga vad du använder för nätaggregat? Hittar inga ~1000mA nätaggregat hemma, det närmsta jag har är 1500mA.

innan jag sålde min körde jag på en helt vanlig iphone laddare men bytte bara ut kabeln vart perfekt

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av muffyn:

Riktigt snyggt, verkar inte särskilt svårt att göra hemma heller...

Måste dock fråga vad du använder för nätaggregat? Hittar inga ~1000mA nätaggregat hemma, det närmsta jag har är 1500mA.

jaha ? desto bättre 1.5A 5volt antar ja använd den då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Åh, finns det monteringshål nuförtiden? Känns som en bra feature som saknades på första batchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Åh, finns det monteringshål nuförtiden? Känns som en bra feature som saknades på första batchen

Ja, tänk vilka nymodigheter de hittar på.
En vanlig skruv att sätta fast moderkort med passade precis, skrapade i lite i kanterna när man skruvade i den och sitter så pass hårt att den inte ramlar ur om man vänder på Pin och skakar, men tillräckligt löst för att jag skulle tycka att det var ofarligt att skruva i den

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

om man nu skaffar sig en sån där hur lägger man in ett oprativsystem på den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes.m:

om man nu skaffar sig en sån där hur lägger man in ett oprativsystem på den ?

Operativsystemet lägger man på Sd-kortet, vilket fungerar som en vanlig dators hårddisk. Har man aldrig gjort något liknande / har absolut inga kunskaper av linux är det inte det lättaste, jag försökte några gånger efter att ha krachat mitt första os och det slutade med att jag beställde ett nytt kort med förinstallerat debian.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.