Permalänk
Medlem

HTPC chassi

Hej har idag en HTPC med chassi från silverstone. nu har problemet dykt upp att jag inte får i fler diskar i chassit. har idag 7 diskar + 1 blueray. 1 av diskarna sitter med buntband just nu pga platsbrist men behöver mer plats för diskar. kollade på en origen med display då den matchar min reciever men verkar ha för få diskplatser. vill inte ha någon stor 10" tft skärm som lyser upp rummet.

MVH

Robin

Permalänk
Medlem

Dax för en riktig HTPC/NAS lösning kanske ?
Att du sneglar på Origin antyder att pengar inte är nåt större problem

Permalänk
Skrivet av robzter:

Hej har idag en HTPC med chassi från silverstone. nu har problemet dykt upp att jag inte får i fler diskar i chassit. har idag 7 diskar + 1 blueray. 1 av diskarna sitter med buntband just nu pga platsbrist men behöver mer plats för diskar. kollade på en origen med display då den matchar min reciever men verkar ha för få diskplatser. vill inte ha någon stor 10" tft skärm som lyser upp rummet.

MVH

Robin

Hur löd frågan?

Exakt vilket chassi har du köpt, länka gärna.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Hur löd frågan?

Exakt vilket chassi har du köpt, länka gärna.

Det här chassit har jag idag.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131147-silverstone_la...

Skrivet av Svensktiger:

Dax för en riktig HTPC/NAS lösning kanske ?
Att du sneglar på Origin antyder att pengar inte är nåt större problem

har idag en nas kopplad till nätverket men vill inte köra via nätverket då jag tycker det går segt. samt att det tar lite plats i tv bänken. vill ha det rent och snyggt om man säger så :

kollade på origin för dom såg fina ut men tycker inte riktigt att priset är motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzter:

Det här chassit har jag idag.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131147-silverstone_la...

har idag en nas kopplad till nätverket men vill inte köra via nätverket då jag tycker det går segt. samt att det tar lite plats i tv bänken. vill ha det rent och snyggt om man säger så

Då kommer ju nästa fråga såklart: varför i helsike har du en massa diskar i din HTPC när du redan har en NAS ?
Och om nätverket är långsamt kanske du borde luska ut varför innan du kastar med pengar på en fullösning

Sen kan man ju undra hur en gigantisk kombinerad htpc/NAS låda är snyggare än en pytteliten HTPC kombinerat med en NAS som står i nån garderob (eller liknande).

Inte vad du frågade efter sorry, men jag känner att det finns en bättre lösning för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då kommer ju nästa fråga såklart: varför i helsike har du en massa diskar i din HTPC när du redan har en NAS ?
Och om nätverket är långsamt kanske du borde luska ut varför innan du kastar med pengar på en fullösning

Sen kan man ju undra hur en gigantisk kombinerad htpc/NAS låda är snyggare än en pytteliten HTPC kombinerat med en NAS som står i nån garderob (eller liknande).

Inte vad du frågade efter sorry, men jag känner att det finns en bättre lösning för dig

Har idag plats för 2st diskar i min dlink nas. tänker mer på bläddringen av filer går inte fort nog. öppnar mappar så får man vänta någon sekund innan sakerna dyker upp. skönt att ha allt på ett och samma ställe det här är min första PC sen mac OSX släpptes kör fortfarande mac som primär dator men den här enbart till film. så tänkte att det kan vara skönt att ha allt på samma ställe. sen har jag inga garderober osv att förvara sakerna i direkt.

Permalänk
Medlem

tanken var mest för att slippa bygga en dator till och dra fler kablar i lägenheten om man kan få allt på samma ställe i samma burk. i slutändan blir det nog ändå billigare.

Permalänk
Medlem

Kolla på usbdiskar eller byt ut och köp större diskar.
Finns även hårddiskkassetter om du får plats också tex:
http://www.dustinhome.se/xgroup/24584/hd-kassetter/

Men mitt tips är att köpa en mediaspelare/htpc som är liten sen tar du bara hårdvaran du har och sätter i en låda i skrubben eller liknande som filserver.
Sen att det skulle va segt att bläddra över nätverket är inga problem. Prova använda din mac och bläddra på filer i din htpc nu.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

känns dumt att byta ut 3tb diskar har haft allt i usb lådor till nu och switchat ut till den jag ska ha i min popcorn hour. men nu vill jag slippa ha 15 lådor i tv hyllan. blir lite drygt att hålla på. plus att USB går lite segt om jag ska pilla via nätverk från min primära dator. med kassetter så blir det ju samma sak som att köra usb diskar. min gamla PC rymde 15 diskar totalt och jag hade nästan fyllt allt i den men det var på tiden när 300Gb var stort

Permalänk
Medlem

Att det går segt med nuvarande NAS är för att den bergis är en billig skit version. Många Konsument NAS klarar knappt 100mbit hastigheter ens. Särskilt som de oftast har en på tok för underdimensionerad CPU och nätverkskrets. Min Hemmabyggda NAS är lite halvseg, men beror på att den är gammal nu. Den puttar på filer i runt 40-50mb/s. Ungefär som USB2 gissar jag på.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

hmm ok. lite därför jag tänkte försöka få in dom diskarna i chassit. och ansluta dom via PCI-E kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Bygger du en egen burk så är väl begränsningen bara hårddiskarna om du kan dra fysiska kablar till en garderob. Iaf om du kör gigabit i nätverket. Kollade snabbt nu var jag fick i överföring från min NAS. Låg på runt 55-60mb/s vilket jag tycker är okej.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

jag kör idag gigabit. för över filerna från min laptop till htpc och några filer till NASen när jag har fått ner dom. men tänkte börja tanka direkt till htpc. och få det rent i garderober osv. försöker rensa upp i tv-bänken nämligen och vill inte ha kablar gående överallt.

Permalänk
Medlem

Tja, spelar du inte på din HTPC utan det bara är filmer och så. Kanske du kan skaffa ett ITX moderkort och köra ett kontrollerkort upptill. Så kan du sätta en HD bur där PCI platserna är. Du borde få in några till isf. För orginal finns det sällan HTPC chassin som tar många diskar. De flesta lösninngar idag pekar på mindre och mindre chassin med NAS lagring i hemmen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

spelar ingenting på HTPCn idag. men planen är väl att kanske göra det någon gång i framtiden. tanken var när jag byggde den här var att om vi kör något lan så kan jag ta med den och spela lite småsaker på den iaf inte max grafik kanske men ändå.

men då kanske man ska köra 3st gigabit kort i datorn och köra en filserver med 3st i den med och öka på farten den vägen eller?

Permalänk
Medlem

Gbit skall räcka då dina diskar blir flaskhals innan nätverket om inte något är fel. SSD är förvisso snabbare. Men Gbit skall klara närmare 100-110 Mbyte/s. Oftast stoppar en mekanisk disk innan det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

ok tänkte om man för över till en disk samtidigt som man tittar från en annan. kör SSD som primär disk

Permalänk
Medlem

Att titta fil drar inte alls mycket bandbredd. en BD ligger väl knappast på över 54mbit eller så? Sedan om man kör nerladdat matrial så är bitraten oftast betydligt lägre. Oftast närmare 20-25 eller så

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

försöker köra så hög kvalitet som möjligt på allt.

vill mest effektivisera det jag har istället för att sprida ut allt överallt och ha värsta nätverket i min lilla lägenhet. tänkte mest om det fanns ett chassi som höll ett par diskar extra mot den jag har idag. i värsta fall så får jag nog bygga en server i garderoben men vill inte lägga pengar på det just nu.

Permalänk
Medlem

håller på och sorerar i min NAS just nu och det går sjuuuukt segt. därför jag tänkte köra allt internt via sata direkt.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis för att den nas du har inte fattar vad den skall göra om det är mellan diskarna på nasen (om du kör separata volymer) du flyttar materialet. Isf skickar den det från Nas till minnet på din dator sedan tebax för att skrivas på nasen.
Tror inte detta skall ske i vanliga fall, men lägger inte mycket tillit till billiga konsument NASar.

Skall du skaffa en NAS så se till att den klarar iSCSI så blir det trevligare att hantera data. Bygger man egen NAS går detta fint att köra. Vet dock inte hur det står till på Konsument ditton, är lite si och så med stöd på dessa.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Gissningsvis för att den nas du har inte fattar vad den skall göra om det är mellan diskarna på nasen (om du kör separata volymer) du flyttar materialet. Isf skickar den det från Nas till minnet på din dator sedan tebax för att skrivas på nasen.
Tror inte detta skall ske i vanliga fall, men lägger inte mycket tillit till billiga konsument NASar.

Skall du skaffa en NAS så se till att den klarar iSCSI så blir det trevligare att hantera data. Bygger man egen NAS går detta fint att köra. Vet dock inte hur det står till på Konsument ditton, är lite si och så med stöd på dessa.

ok är en billig konsument nas känner bara att det är lite dumt att bygga en till dator bara för att ha diskar i. speciellt när den här landade på 8k utan diskarna. håller på och flyttar över allt jag har från ena disken i skrot nasen så jag kan formatera om den till vanligt format så jag kan buntbanda upp den i datorn också. sen vill man ju inte direkt kasta bort diskarna man har som är 1,5-2tb heller för det blir dyra tb som man uppgraderar. känns lite ovärt att lägga 800kr för 1tb extra

Permalänk
Skrivet av robzter:

försöker köra så hög kvalitet som möjligt på allt.

vill mest effektivisera det jag har istället för att sprida ut allt överallt och ha värsta nätverket i min lilla lägenhet. tänkte mest om det fanns ett chassi som höll ett par diskar extra mot den jag har idag. i värsta fall så får jag nog bygga en server i garderoben men vill inte lägga pengar på det just nu.

Är inte expert på NAS. Men stremar du bara filmerna från din HDD funkar det nätverket du har utmärkt. Använder du t.ex XBMC så behöver du bara peka innehållet till den och sen så söker den upp allt och sorterar så du lätt sen kan bara trycka och se filmen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar