Har mobilreparatören lurat mig?

Permalänk
Medlem

Har mobilreparatören lurat mig?

Jag hade en ny HTC One X som jag av misstag råkade ha ner i vatten när dom låg i en ficka på badbyxorna. Den var bara under vattnet i ca 10 sekunder innan jag kom på det och när jag kom upp ur vattnet kollade jag direkt om den hade dött men den var precis som vanligt, jag kunde att gå runt i menyerna och den fungerade lika bra som innan. Självklart stängde jag av den direkt efter för jag ville såklart inte att den skulle vara påslagen om det hade kommit in vatten.
Jag torkade av den med en handduk och la den på ett varmt element under natten för att försäkra mig om att den skulle bli helt torr.
Dagen efter när jag provar att starta upp den igen händer inget förutom att meddelandelampan lyser rött i 5 sekunder. Försöker igen senare men samma sak händer om och om igen. Till slut ger jag upp och förstår att den inte kommer starta.

Så jag ringer hemförsäkringsbolaget och de säger åt mig att ta kontakt med en mobilreparatör så de kan försöka reparera den eller intyga på att den är sönder. Lämnar då in den hos en mobilreparatör i stan och en vecka senare när jag kommer tillbaka säger han att han inte fick den att fungera. Jag blir förvånad eftersom det inte verkade så illa när jag lämnade in den. Visst, den startade inte, men att lampan började lysa tänkte jag borde indikerat på något sorts felmeddelande och att elektroniken fungerade. Men att den hade blivit helt sabbad att den inte ens gick att reparera tyckte jag var konstigt. Men jag ifrågasatte inget, han var väl ändå någon sorts expert tänkte jag. Hur som helst gav han mig sedan intyget att den var sönder och när jag bad om att få tillbaka mobilen också så sa han att det inte gick. Då berättade han någonting om att han hade pratat med någon från typ ett försäkringsbolag eller likande och kommit överens om att kunderna inte skulle få tillbaka sina mobiltelefoner för att undvika bedrägerier eller nått sånt. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, det var ganska luddigt. I stunden kändes han ändå rätt pålitlig så jag ifrågasatte inget.

Men nu i efterhand har jag funderat mer på det hela, och det känns konstigt bara. Jag har ju mina misstankar om vad det kan röra sig om. Mobilen var ju bara några veckor gammal och hade inte en enda repa, den kostar ju ändå 5600kr. Chansen att han fick den att fungera igen känns större än att det hade varit helt omöjligt att reparera den. Och att jag inte fick tillbaka mobilen sedan heller var också konstigt. Jag menar, lämnar man in en bil på reparation och dom inte kan laga den, självklart får man ju tillbaka den.

Nu har det gått 1 månad sedan och jag har redan fått pengarna från försäkringsbolaget, men jag kan inte sluta tänka på det. Tror ni han lurade mig? Vad tycker ni jag ska göra? Tacksam för svar!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nej, han lurade dig troligen inte. En vattenskadad mobil reparerar man inte och det han säger om att försäkringsbolaget inte vill att telefonen skall lämnas tillbaka är antagligen helt rätt. Du får ju pengar för din telefon. Varför ska du ha både och? Att lampan lyser behöver inte betyda något. Vatten på fel ställe kan få elektronik att bete sig väldigt skojigt.

Du får inte heller tillbaka en bil som du krockar om försäkringsbolaget och verkstaden dömer ut den helt. Då blir det antagligen försäkringsbolaget som äger bilen, du får ju betalt för den.

Försäkringsbolaget kan säkert höra av sig till honom och begära att få telefonen eller att den skall skickas till en annan firma för bedömning. Sen hade du knappast fått ersättning från ditt försäkringsbolag om det var något fuffens.

När försäkringsbolaget bad dig att kontakta en reparatör, fick du då veta vilken du skulle kontakta eller valde du någon helt random själv?

Permalänk
Medlem

Om du inte hade satt reparatören i direktkontakt med ditt försäkringsbolag så låter det väldigt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nej, han lurade dig troligen inte. En vattenskadad mobil reparerar man inte och det han säger om att försäkringsbolaget inte vill att telefonen skall lämnas tillbaka är antagligen helt rätt. Du får ju pengar för din telefon. Varför ska du ha både och?

Du får inte heller tillbaka en bil som du krockar om försäkringsbolaget och verkstaden dömer ut den helt. Då blir det försäkringsbolaget som äger bilen, du får ju betalt för den.

Mobilen är ju ändå sönder, varför skulle dom då inte vilja att jag skulle få ha den? Och det är ju jag som har köpt den, jag skrev aldrig på något avtal när jag lämnade in den att jag gav upp mitt ägande av den, även den är sönder eller ej.

En bil kan jag förstå att dom inte kan lämna ut om något har gått sönder och inte står upp till dom krav som en bil kräver att ha för att köras på gator.

Skrivet av Perb:

Om du inte hade satt reparatören i direktkontakt med ditt försäkringsbolag så låter det väldigt skumt.

Dom gav ut reparatören till mig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Mobilen är ju ändå sönder, varför skulle dom då inte vilja att jag skulle få ha den? Och det är ju jag som har köpt den, jag skrev aldrig på något avtal när jag lämnade in den att jag gav upp mitt ägande av den, även den är sönder eller ej.

En bil kan jag förstå att dom inte kan lämna ut om något har gått sönder och inte står upp till dom krav som en bil kräver att ha för att köras på gator.

Jag kontaktade reparatören själv.

Vilken reparatör? Valde du själv? Betalade du undersökningskostnaden?
Vad har du för försäkringsbolag? Skulle vara skojigt att läsa deras avtal.
Jag ser inget konstigt i att du inte får tillbaka mobilen.

Mitt bolag, Folksam:
"20. Vi har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant eller repareras samt reparationsmetod eller ersättas med närmast motsvarande
egendom. Vi har också rätt att avgöra var egendomen ska inköpas eller repareras. Vi övertar
äganderätten till all egendom som vi ersatt."

Du gav upp troligen upp ägandet så fort du begärde ersättning för telefonen. Läs villkoren.

Edit:

If:
"If övertar äganderätten till föremål som ersatts, om inte
annat överenskommits."

Trygg-Hansa:
"Äganderätt till ersatt egendom
Trygg-Hansa övertar äganderätten till ersatt egendom om inget annat avtalats"

Gjensidige:
"Gjensidige övertar äganderätten till föremål som ersatts."

Nu orkar jag inte kolla fler.

Du kan säkert få tillbaka mobilen om du betalar tillbaka allt inkl. kostnader.

Jag förstår mycket väl varför det är så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Vilken reparatör? Valde du själv? Betalade du undersökningskostnaden?
Vad har du för försäkringsbolag? Skulle vara skojigt att läsa deras avtal.
Jag ser inget konstigt i att du inte får tillbaka mobilen.

Mitt bolag, Folksam:
"20. Vi har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant eller repareras samt reparationsmetod eller ersättas med närmast motsvarande
egendom. Vi har också rätt att avgöra var egendomen ska inköpas eller repareras. Vi övertar
äganderätten till all egendom som vi ersatt."

Du gav upp troligen upp ägandet så fort du begärde ersättning för telefonen. Läs villkoren.

If:
If övertar äganderätten till föremål som ersatts, om inte
annat överenskommits.

Trygg-Hansa:
Äganderätt till ersatt egendom
Trygg-Hansa övertar äganderätten till ersatt egendom om inget annat avtalats

Du kan säkert få tillbaka mobilen om du betalar tillbaka allt inkl. kostnader.

Jag har länsförsäkringar som bolag. Och dom valde reparatör åt mig. Ja jag betalade undersökningskostnaden.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag har länsförsäkringar som bolag. Och dom valde reparatör åt mig. Ja jag betalade undersökningskostnaden.

Ja, men då ser jag absolut inget konstigt i det hela förutom att du var tvungen att lägga ut för kostnaden först men det fick du antagligen tillbaka?

Hos länsförsäkringar är det dock luddigare:
"E.1.3 Om ersatt egendom kommer tillrätta
Vi övertar äganderätten till förlorad egendom som vi har ersatt. Om egendom som vi har ersatt kommer till rätta ska du genast
lämna den till oss. Vill du behålla egendomen får du göra det om du lämnar tillbaka den ersättning du fått."

Man kan säker tolka det där lite som man vill. Du har inte egendomen nu. Den är utdömd. Får du tillbaka den så får du behålla den om du lämnar tillbaka stålarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Hos länsförsäkringar är det dock luddigare:
"E.1.3 Om ersatt egendom kommer tillrätta
Vi övertar äganderätten till förlorad egendom som vi har ersatt. Om egendom som vi har ersatt kommer till rätta ska du genast
lämna den till oss. Vill du behålla egendomen får du göra det om du lämnar tillbaka den ersättning du fått."

Man kan säker tolka det där lite som man vill.

Tolkningen av de raderna är väl solklar?
"Din försvunna grej blir vår. Kommer den borttappade/stulna grejen tillrätta skall vi ha den, annars måste du betala tillbaka slantarna eller lämnta tillbaka den ersättningsgrej du fick av oss."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Ja, men då ser jag absolut inget konstigt i det hela förutom att du var tvungen att lägga ut för kostnaden först men det fick du antagligen tillbaka?

Jag fick inte tillbaka hela beloppet för mobilen, men det sa dom var självrisken.

Men okej, är det som du säger sant att man inte ska få tillbaka mobilen så kan jag sluta tänka på det. Det var väl i kombination med att jag trodde mobilen kunde ha reparerats och att jag sedan inte fick tillbaka den som skapade misstankarna hos mig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Om en telefon döms ut är det väll självklart att du inte får behålla den trasiga telefonen.
Allt annat är ju befängt

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tolkningen av de raderna är väl solklar?
"Din försvunna grej blir vår. Kommer den borttappade/stulna grejen tillrätta skall vi ha den, annars måste du betala tillbaka slantarna eller lämnta tillbaka den ersättningsgrej du fick av oss."

Jo, absolut. Alla tycker antagligen inte det eftersom att denna telefon inte har kommit bort/blivit stulen, den har skadats.
Jag redigerade mitt inlägg innan du svarade. Hos andra bolag så är det tydligare att allt som ersätts blir deras egendom. Det enda om äganderätten hos Länsförsäkringar är den där punkten.

Skrivet av vikham:

Jag fick inte tillbaka hela beloppet för mobilen, men det sa dom var självrisken.

Men okej, är det som du säger sant att man inte ska få tillbaka mobilen så kan jag sluta tänka på det. Det var väl i kombination med att jag trodde mobilen kunde ha reparerats och att jag sedan inte fick tillbaka den som skapade misstankarna hos mig.

Ja, man drar ju självrisken och ev. värdeminskning. Det är vanligt att man inte får fullvärdet för just mobiltelefoner.
Vad jag vet så släpper servicefirmorna telefonerna direkt om man kan visa på en fuktskada.

Permalänk
Medlem

Har du kvar EMEI-nummret så kan du åtminstonde spärra mobilen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag har länsförsäkringar som bolag. Och dom valde reparatör åt mig. Ja jag betalade undersökningskostnaden.

Då är det inget att snacka om, du kan släppa det i och med att försäkringsbolaget köper ut din trasiga telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Har du kvar EMEI-nummret så kan du åtminstonde spärra mobilen...

Varför skulle han göra det, det är inte hans telefon längre...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Varför skulle han göra det, det är inte hans telefon längre...?

Så att reparatören inte säljer den till någon stackare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Så att reparatören inte säljer den till någon stackare...

Om det var försäkringsbolagets reparatör (deras samarbetspartner) så tror jag det finns rutiner för hur skrotade telefoner ska tas om hand. Jag gissar att försäkringsbolaget antingen ser till att telefonen skrotas eller att den skickas in till deras skadeavdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Om det var försäkringsbolagets reparatör (deras samarbetspartner) så tror jag det finns rutiner för hur skrotade telefoner ska tas om hand. Jag gissar att försäkringsbolaget antingen ser till att telefonen skrotas eller att den skickas in till deras skadeavdelning.

Det måste också vara en riktigt korkad reparatör som riskerar sitt avtal med ett eller flera försäkringsbolag om hen skulle göra så.

Sen är det ju knappast lagligt att göra så heller.

Permalänk
Medlem

Ditt fall verkar faktiskt typiskt för vattenskadade mobiler. Många, om inte en majoritet, lever när de kommer upp ur vattnet. Dock så kan vattnet sakta krypa in i de extremt små sprickor och utrymmen som finns i mobilen. Väl där försvinner det inte på en mycket lång tid (dagar/veckor) av normal torkning. Det är därför den sedan dör inom några minuter till timmar. Själva kortslutningen skadar dock sällan elektroniken och mobilen kan till och med börja leva igen efter att den verkligen torkat. Men efter/under detta börjar metallerna i mobilen att korrogera (rosta), även om mobilen till slut torkar helt fortsätter detta. Har den väl börjat korrogera gör korrosionen att mobilen drar åt sig mer fukt. Till slut dör mobilen helt och blir omöjlig att reparera.

Permalänk
Medlem

Om du inte sa något om att din telefon blev vattenskadad så skickas ju telefonen tillbaka av operatören (om det var hos tex telia, tele2, telenor etc. du lämnade telefonen hos) till HTC så de kan få tillbaka pengarna för den. Det förutsätter att de inte hittat vattenskadan. Och så är det som någon tidigare sa: Om du krockar din bil och den inte går att laga så "KÖPER" försäkringsbolaget den av dig för en viss summa pengar. Det betyder alltså inte att du kan rycka ut stolar etc som du vill sälja separat sen och även få pengar för hela bilen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem
Skrivet av tayfox:

Om du inte sa något om att din telefon blev vattenskadad så skickas ju telefonen tillbaka av operatören (om det var hos tex telia, tele2, telenor etc. du lämnade telefonen hos) till HTC så de kan få tillbaka pengarna för den. Det förutsätter att de inte hittat vattenskadan. Och så är det som någon tidigare sa: Om du krockar din bil och den inte går att laga så "KÖPER" försäkringsbolaget den av dig för en viss summa pengar. Det betyder alltså inte att du kan rycka ut stolar etc som du vill sälja separat sen och även få pengar för hela bilen.

Man måste vara en komplett idiot för att missa vattenskada på en mobil, finns ju minst 3 indikatorer för det på insidan av i princip 99% av alla telefoner

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer