Datorbygge något konstigt med ram minnena.

Permalänk

Datorbygge något konstigt med ram minnena.

Hej, jag fick nya delar och pengar till nya i julklapp. köpte ett ASUS P8Z77-V LK - ATX / Z77 / länk http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152254-asus_p8z77-v_l.... när vi monterade moderkortet så såg vi att vi hade köpt fel moderkort för min processor så den fick vi fixa ny också. nu när vi har kopplat in allt och startar datorn så lysser alla lampor grönt förutom den under ram minnena. den startar och fläktarna går igång sen 15 sec senare så stängs de av och så håller den på ett tag. jag har kollat i manualen och det står att mina ram minnen passar till det här moderkortet. har 2 st nya kingston 4g. och 2 gamla kingston 2g. alla är på 1333 mhz. har ingen aning vad som är fel och skulle vilja ha lite hjälp. tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du några andra minnen du kan prova med? Så du är säker på att det verkligen är minnerna som inte fungerar.

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Plocka ur de 2 "gamla" minnesstickorna och det lär fungera. Sällan man kan blanda minnen sådär utan att det uppstår problem.

Permalänk

har testat utan dem gamla och det funkar fortfarande inte.

Permalänk

jag tror att det är minnena som inte fungerar för lampan under dem lyser rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxen96888:

jag tror att det är minnena som inte fungerar för lampan under dem lyser rött.

Provat med bara ett minne i olika slots? Du lär inte ha sån otur att alla 4 minnena är dåliga. Prova med olika och flytta runt dom som sagt så kommer du säkerligen hitta en felande minnessticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxen96888:

Hej, jag fick nya delar och pengar till nya i julklapp. köpte ett ASUS P8Z77-V LK - ATX / Z77 / länk http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152254-asus_p8z77-v_l.... när vi monterade moderkortet så såg vi att vi hade köpt fel moderkort för min processor så den fick vi fixa ny också. nu när vi har kopplat in allt och startar datorn så lysser alla lampor grönt förutom den under ram minnena. den startar och fläktarna går igång sen 15 sec senare så stängs de av och så håller den på ett tag. jag har kollat i manualen och det står att mina ram minnen passar till det här moderkortet. har 2 st nya kingston 4g. och 2 gamla kingston 2g. alla är på 1333 mhz. har ingen aning vad som är fel och skulle vilja ha lite hjälp. tack på förhand.

För mej funkade det inte med dual channel arkitektur och fyra minnesstickor med olika storlek. Kan ju va nåt åt det hållet för dej med eller så kanske du har satt dom fel, du kan inte blanda t.ex en två och fyra. Dual, trippel och quad arkitektur kräver matchade minnen.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

jag tror jag testade med bara en 4g ny och med båda nya utan dem gamla.

här är en bild på moderkortet med vilken lampa som lyser rött.
http://imgur.com/MHpcE

Permalänk

Är inte knappen som sitter där en Memok knapp isf tryck in den när du startar datorn och se ifall den vill funka då!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

jag tror pappa testade det men vi får kolla mer imorn. han orkar inte nu ;D. skriv gärna om någon kommer på något annat som kan vara fel.

Permalänk

vi testade att trycka på knappen först sen starta datorn men inget hände. vi glömde testa med bara ett minne men ska göra det imorn.

Permalänk
Medlem

Vill den starta utan minnen då?

Permalänk

går den äns att starta utan minnen? jag får ingen bild till skärmen så jag kan inte ändra några inställningar.

Permalänk
Medlem

har du kollat att minnena finns med i QVL listan eller vart i din manual står det att dom minnena funkar? om lampan för minnen lyser så vet du vart problemet sitter.

proccesorn sitter på som den ska ni har inte råkat böja några pins ?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Testa med ett minne är alltid en bra idé, förslagsvis testar du med en sticka i A2 sloten som rekommenderat, försäkra dig om att processorn, strömkablar och grafikkort är rätt monterat också.

Manualen säger detta
"Press and hold the MemOk! switch until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic memory compatibility tuning for sucessful boot"

Sen får du såklart testa med att rensa CMOS. Blinkar inte DRAM_LED så kör den inte MemOk! grejen hur som helst. Bör väl räcka med detta för att ladda bios defaults också så att rensa CMOS kan vara överflödigt. Förmodligen fungerar det inte att köra med dina omatchade två par olika storlekar på DDR3-minnena för den vill bråka med det. Det är dock något som den har stöd för, så fel inställningar är troligast där. Låter hur som helst inte som du testat att köra MemOk! funktionen.

Permalänk

vi testade att trycka på memok knappen men den började blinka rött sen vart det samma skit. ska kolla processeorn sen testa med bara ett minne idag. hur ändrar jag i CMOS om jag inte äns kommer in i processorn?

Permalänk

kommer in i BIOS menade jag ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxen96888:

vi testade att trycka på memok knappen men den började blinka rött sen vart det samma skit. ska kolla processeorn sen testa med bara ett minne idag. hur ändrar jag i CMOS om jag inte äns kommer in i processorn?

När den blinkar rött så låt den stå, det tar tid. har gjort det själv.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

lät den stå i ungefär 4 timmar inget hände. fortfarande ingen bild å¨skärmen.

Permalänk
Medlem

Finns en bygel för att rensa CMOS, vilket bara är lagringen av inställningarna till BIOS. Det är något du gör när det är avstängt och utan ström. Då laddas säkra inställningar in när du startar så att du kan komma in i BIOS förhoppningsvis och ställa in lämpliga inställningar. Men du måste utesluta minnena också, den startar säkert med en/två matchade minnen. MemOk! tar lite tid för övrigt, men den ska inte stå och blinka i 4 timmar och blinkar den inte längre så har du ingen anledning att vänta på något heller. Då har den redan testat allt den kan.

Hur har du satt minnena, alltså vilket minne sitter i vilken dimm-slot?

Permalänk
Medlem

Även om det är lampan under minnena, har du fått dit distanserna ordentligt? klassiskt fel, sen låter det som att du kan ha gjort nåt som jag gjorde första gången jag byggde dator: Kolla så inget i backplaten petar in i några kontakter, då det kortsluter hela systemet.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

ja distanserna sitter rätt.

Permalänk

Äntligen!!!!!! Vi satte de 2 4g i dem 2 sista få funkade det