Permalänk
Medlem

Lite roliga "Problem".

Halloj, jag satt och kolla igenom ett test som kallas Mensa, jag hittade flera lite roligare problem som jag tänkte posta här och se hur folket tänker/löser dem. Vet inte riktigt om detta är rätt ställe att posta på men jag tror detta kan bli lite kul.

Om vi börjar med en lite lättare:

Här kommer en som man kan behöva grubbla på:

Lite svårare igen:

Ännu svårare:

Här kommer en som jag fick tänka på ett tag innan jag listade ut:

Försök er gärna på dem, de kan vara lite kluriga. Har ni egna "problem" eller bilder som man kan lösa, posta gärna!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

1. A
2. D
3. E
4. E
5. C

Citera om ni vill ha förklaringar till varför^^

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Logiska problem/gåtor kan vara roliga.

När jag sökte till lokförarutbildningen så var ett av delmomenten i urvalstesterna just detta.

Försöker förklara hur jag tänkte... ni kanske inte alls förstår hur jag menar.

1: A - sista figuren motsvarar summan av de två föregående, vars symboler på var sida om strecket adderas.
2: D - en klassisk serieföljd 1 2 3
3: E - denna löser man genom att addera det svarta i de två första figurerna
4: E - lägg de två första figurerna ovanpå varandra, subtrahera linjerna som förkommer i båda figurerna
5: C - även här, lägg figurerna på varandra och subtrahera trianglarna/cirkeln som finns i båda figurerna

Dold text

Du tänker på precis samma sätt som jag tänkte när jag gjorde dem.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Annars kan ni ju bara gå in på mensas hemsida och göra provtestet som jag antar OP fick frågorna ifrån. Om man inte är rädd för resultatet förstås

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Skrivet av vatsug:

Annars kan ni ju bara gå in på mensas hemsida och göra provtestet som jag antar OP fick frågorna ifrån. Om man inte är rädd för resultatet förstås

Jo det vart därifrån jag fick dem, jag tog bara de lite roligare därifrån. De första 15 frågorna är typ här är en kloss, vad är en kloss?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync