Datorn startar BIOS istället för Windows?

Permalänk
Medlem

Datorn startar BIOS istället för Windows?

Tjena!
Jag byggde ihop min dator i början av året och det har aldrig varit några problem med den, men nu i veckan när jag startat upp den så går BIOS igång? Allt man behöver göra är att gå ur BIOS så bootar den Windows 7 som normalt, men vad kan ha hänt? Har inte vart inne och ruckat på några inställningar eller pillat där jag borde låtit bli, är det någon som vet vad som kan ha hänt, vet hur man fixar det eller haft liknande problem?

Moderkortet är ett asrock z68 extreme3 gen 3

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkinky:

Tjena!
Jag byggde ihop min dator i början av året och det har aldrig varit några problem med den, men nu i veckan när jag startat upp den så går BIOS igång? Allt man behöver göra är att gå ur BIOS så bootar den Windows 7 som normalt, men vad kan ha hänt? Har inte vart inne och ruckat på några inställningar eller pillat där jag borde låtit bli, är det någon som vet vad som kan ha hänt, vet hur man fixar det eller haft liknande problem?

Moderkortet är ett asrock z68 extreme3 gen 3

Tack på förhand!

Den säger ingenting innan den går in i bios? Det har hänt för mig nån gång då jag klockat t.ex.

Mitt råd är att gå ur bios genom att ta "save and exit". Om det inte blir bättre dra gärna ur alla tangentbord så att inget sådant har fastnat med knappen delet intryckt och därmed går in automatiskt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Reseta inställningarna och uppdatera BIOS kanske kan funka?

Permalänk
Medlem

Försök med tipsen från FX9 och Gunmoses först.
Sen kan du försöka med ett nytt batteri för moderkortet (antagligen CR2032)
Finns på Clas Ohlson, art.nr 32-2236 och kostar 25:-

Batteriet behövs för att moderkortet ska kunna spara inställningarna för BIOS.

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Tack för alla svar! Ska pröva dem och återkommer med hur det gick!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag provade att spara inställningarna i BIOS, men då startade den bara om BIOS och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Men sedan provade jag att dra ut mus och tangentbord innan jag startade upp den igen. Och simsallabim så gick det som det skulle!

Tack för hjälpen, hade tagit mig ett bra tag innan jag börjat misstänkta tangentbordet, hade nog kollat ALLT innan jag började där.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkinky:

Jag provade att spara inställningarna i BIOS, men då startade den bara om BIOS och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Men sedan provade jag att dra ut mus och tangentbord innan jag startade upp den igen. Och simsallabim så gick det som det skulle!

Tack för hjälpen, hade tagit mig ett bra tag innan jag börjat misstänkta tangentbordet, hade nog kollat ALLT innan jag började där.

MVH Daniel

Vad bra att det du kom på vad det var, förhoppningsvis kan du lösa problemet också nu

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT