Permalänk
Medlem

prisvärdast - i7/i5?

nu har jag fastnat i ett litet dilemma, vilket av dom här är mest prisvärda?

det jag tänker göra är att spela bara, inge photoshop eller dyligt (kanske nåt spelmontage ibland).

det skiljer ca 1000kr på dom jag kollar på.

i5 - http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

i7 - http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz...

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

Jag hade valt i5. Eftersom börjar du överklocka så stänger man ofta av hyperthredingen och därmed har man en i5 igen.I praktiken då men har fortfarande funktionen till en i7.

Permalänk
Medlem

kör på i5 och fixa capturecard istället då har du en separat källa som spelar in filmklipp istället för något programm i bakgrunden medans du spelar som tar prestanda...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Jag hade valt i5. Eftersom börjar du överklocka så stänger man ofta av hyperthredingen och därmed har man en i5 igen.I praktiken då men har fortfarande funktionen till en i7.

då kör jag på en i5 isf! blir det mer cash att spendera på ett bättre MOBO. tack

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör på i5 och fixa capturecard istället då har du en separat källa som spelar in filmklipp istället för något programm i bakgrunden medans du spelar som tar prestanda...

har hört talas om capturecard, finns det såna på inet?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Skrivet av Seetela:

har hört talas om capturecard, finns det såna på inet?

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte handlar på inet. Men jag tror det ska finnas

Ska det vara för andra enheter eller för din datorskärm?

Permalänk
Medlem

Avermedia Live Gamer HD är väldigt populär bland livestreamare och de som spelar in sina spel på både PC och Xbox 360/PS3, om du ska börja med sådant och vill ha bra prestanda så kan det vara något att spana in.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/162/externa
Det finns på inet. Vilka som är bra eller ej vet jag dock inte.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte handlar på inet. Men jag tror det ska finnas

Ska det vara för andra enheter eller för din datorskärm?

hur menar du med andra enheter?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.inet.se/kategori/162/externa
Det finns på inet. Vilka som är bra eller ej vet jag dock inte.

ok, tack så mycket!

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Avermedia Live Gamer HD är väldigt populär bland livestreamare och de som spelar in sina spel på både PC och Xbox 360/PS3, om du ska börja med sådant och vill ha bra prestanda så kan det vara något att spana in.

nu när jag ser paketet så kommer jag ihåg att jag kollade in den där för någon dag sen, tack.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Jag hade valt i5. Eftersom börjar du överklocka så stänger man ofta av hyperthredingen och därmed har man en i5 igen.I praktiken då men har fortfarande funktionen till en i7.

Hur tänkte du där? Jag har överklockat och jag har fortfarande HT på min 3770K. I alla fall så syns det 8 kärnor i Windows 7 under hårdvara.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

denna tråden hjälpte mej iaf för suttit i samma tankar. min gamla trotjänare börjar flaska lite nu

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

För det du ska göra så är en i7 knappast prisvärd! Kör på i5:an du

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det jag vet är ju iaf att Ivy i5 går att överklocka jättemycket utan svårigheter, så det är ju alltså mkt billigare med en sådan plus alla överklockningsmöjligheter tycker jag personligen att det är mer värt med en sån. Men å andra sidan går det ju att klocka en i7 ivy också, men det är ju den där frågan om du behöver HT eller ej

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Vad som är prisvärt eller inte är ju upp till var och en, då kan man ju inte göra en "sticky" som säger att den ena är mer prisvärd en den andra, eller hur?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Hur tänkte du där? Jag har överklockat och jag har fortfarande HT på min 3770K. I alla fall så syns det 8 kärnor i Windows 7 under hårdvara.

Jag tänkte som så att många väljer att stänga av HT när de överklockar för att spara in på värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Jag tänkte som så att många väljer att stänga av HT när de överklockar för att spara in på värmen.

Dert håller jag nog inte med om då det inte är speciellt mycket "extra" värme som tillkommer med HT, en helt annan sak om man börjar avaktivera riktiga cores.

Skulle säga att det är en väldigt liten skara som väljer en i7:a för att sedan stänga av HT...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Dert håller jag nog inte med om då det inte är speciellt mycket "extra" värme som tillkommer med HT, en helt annan sak om man börjar avaktivera riktiga cores.

Skulle säga att det är en väldigt liten skara som väljer en i7:a för att sedan stänga av HT...

Det var exakt det jag menade. Men jag är inte jätteinsatt i i7 modellen så vet inte hur mycket värme HT producerar

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Jag tänkte som så att många väljer att stänga av HT när de överklockar för att spara in på värmen.

Man tjänar inte mer än ca 200MHz i ytterligare överklockningspotential om man stängera av HT. Lika bra att ha det påslaget. Det är ju liksom meningen med en I7:a

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Man tjänar inte mer än ca 200MHz i ytterligare överklockningspotential om man stängera av HT. Lika bra att ha det påslaget. Det är ju liksom meningen med en I7:a

Okej det var så pass lite då. Har aldrig själv ägt en i7. Jag har bara erfarenhet av vad jag läst här omkring på forumet.

Permalänk
Medlem

Du behöver knappast något bättre än den i5an, t.o.m min cpu känns lite overkill för spel egentligen.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Du behöver knappast något bättre än den i5an, t.o.m min cpu känns lite overkill för spel egentligen.

knappast overkill. När sweclockers testar grafikkort har de nästan alltid den starkaste cpun (exempelvis Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz). Dvs om du ser ett grafikkort som spottar ut 30-35 fps i med den prollen så kan du räkna att det blir ospelbart med din prolle (såvida du inte klockar din till 4 Ghz eller högre eller alternativt sänker kvalitetsinställningarna).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

knappast overkill. När sweclockers testar grafikkort har de nästan alltid den starkaste cpun (exempelvis Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz). Dvs om du ser ett grafikkort som spottar ut 30-35 fps i med den prollen så kan du räkna att det blir ospelbart med din prolle (såvida du inte klockar din till 4 Ghz eller högre eller alternativt sänker kvalitetsinställningarna).

Nej, då är det grafikkortet som är kasst.
Skillnaden på fps om du jämför min och en i7 3960X kommer inte vara enorm.
Nu snackar vi spel, inte något annat och i t.ex Metro 2033 så får du nästan exakt samma fps med dessa cpu'er.
I andra spel så kanske du får 10fps mer, om du har tur får du 15fps extra.
Det kan låta mycket men hur mycket fps har du inte redan kanske? Jag menar om du redan får 120fps+ vad gör 10 eller ens 20fps för skillnad?

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Nej, då är det grafikkortet som är kasst.
Skillnaden på fps om du jämför min och en i7 3960X kommer inte vara enorm.
Nu snackar vi spel, inte något annat och i t.ex Metro 2033 så får du nästan exakt samma fps med dessa cpu'er.
I andra spel så kanske du får 10fps mer, om du har tur får du 15fps extra.
Det kan låta mycket men hur mycket fps har du inte redan kanske? Jag menar om du redan får 120fps+ vad gör 10 eller ens 20fps för skillnad?

Nej inte enorm men om man läser en grafikkortsrecension och vet att i 9 recensioner av 10 använder de cpu:n som är kraftfullare än ens egna så (gör jag iaf) drar jag av ett antal fps vid testerna. Detta kanske inte hör hit men jag skulle uppskatta om grafikkortstesterna inte baserades på svindyra och kraftfulla processorer och som ofta är överklockade. Det är en minoritet av alla gamers i världen som sitter med 7000kronors cpu:er med överklock. Själv har jag en modest oklockad i5 3570K

Däremot om det är 105 fps vs 115 så är det skitsamma som du skriver.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det här är inte rätt ställe att diskutera / kritisera Sweclockers forum. Har man synpunkter vill vi gärna höra dem, men vi ser helst att de levereras i Feedback-forumet eller via Kontaka Oss.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.