Helgsnack: De mest efterlängtade tekniknyheterna 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

27" @ 1440p under 4000kronor!!!

Blir ju galen på så små skärmar, 40" ska de va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Finns bara fördelar med ökad parallelism, och det är den vägen datorer måste gå i framtiden för att öka sin prestanda, men jag tror folk har svårt att tänka parallelt och föreställer sig framtida parallelism som om den satt i dagens arkitektur. När dual-core kom sa alla att det var onödigt för de "gjorde bara en sak åt gången", och varje review hade som slutkläm att alla program var enkeltrådade och därför gav dualcore bara någon enstaka procents uppsnabbning.

En av de saker jag gärna ser ta över även hos mindre utvecklare är användandet av OpenCL och liknande språk. Kod som kan köras på CPU såväl som GPU och anpassat för parallella uppgifter. Själv experimenterar jag med CL tillsammans med C++, men skulle gärna se ett helt nytt oberoende språk som är gjort från början för parallell exekvering.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
  • Bitfenix Podigy 2

  • Silverstone Sugo 10 (eller 9mk2 med en snygg front)

  • Implementering av HEC (Ethernet over HDMI)

  • Implementering av USB Power Delivery (100W via USB)

  • Ergonomiskt, litet, billigt tangentbord med USB 3.0 power delivery hubb integrerad.

  • mITX med bra ljudkort.

  • En nice 37'' tv med integrerad Bluray, HEC, trevliga och logiska menyer och bra högtalare integrerat och CIplus. Dvs en ström kabel, en antennkabel och en nätverkskabel sen har man allt i media centeret.

  • En tv serie som inte har nagot annat än en riktigt bra bild. Alltsa en större datorskärm. Da kan man sen ansluta AV receiver, boxar, högtalare mm utan att behöva betala för nagon redundant funktionalitet. Och det skulle bli enklare att använda och mindre rörigt.

Permalänk
Medlem

Ser nog mest fram emot Nya grafikkort och intel haswell, fast det blir nog ingen uppgradering för mig 2013.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Kanske inte så mycket tekniknyhet, men en avskaffning av IPRED-lagen skulle jag inte säga nej till

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Haswell och 4K IPS monitorer är väl det jag ser fram emot mest... Hoppas att vi också får se någon utveckling på batterifronten för telefoner/surfplattor och datorer.

Permalänk
Inaktiv
  • Bättre teknik för batterier

  • x86 baserade smartphones

  • Passivt kylda lösningar / ljudlösa (bort med små tjut från passiva lösningar..)

  • Ny teknik som gör Linux till den nya spel-plattformen.. gratis > köpa OS.

Permalänk
Medlem

21:9/4K?

Alla vill ha 4k, och ingen vill ha 21:9? Skulle tro att 4k skulle nog kräva mer crossfire, triple, än vad 3 monitorer gör, 21:9 är perfekt ersättare för eyefinity, det kommer, har visats på mässor, 32" tror jag det var. Lagom vidd jämfört med 3 skärmar, vilket o andra sidan är rätt svårt att driva även med crossfire.

Visa signatur

Intel i7 3770k | Corsair Dominator Platinum 1600mhz 8gb | Asus Maximus Gene V | Asus 6970 - CrossFire | Corsair TX850 | EK
Razer Deathstalker | Razer Deathadder | Razer Nostromo

Permalänk
Inaktiv

Skärmar på 21,5" med minst 1440p-upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Oculus rift kanske? Och en hel drös genomtänka ITX-chassin med tillhörande modulära passiva sfx-nätaggregat med 80+ platinum.

Högupplösta 16:10-skärmar till laptops också tack....

Håller med om det sista... 16:10 samt högupplöst....Men så länge svensson tror de köper ny cool teknik där det står 16:9, tror de att det är det optimala för datorskärmar som det definitivt inte är..Då kommer också tillverkare tillverka efter efterfrågan. Tyvärr är svensson större i antal än vi som vet. Så vi får leva med det...Men tur är finns vissa tillverkare som gör professionella skärmar ännu, och vi får betala mer för det....

Permalänk
Medlem

Vilka tekniknyheter ser SweClockers läsare fram emot allra mest?

ALL teknik/hårvara ser jag gärna på tekniknyheter här på Swec Många verkar hata när det kommer nyheter om plattor/mobiler och framförallt Apple!
Själv älskar jag all teknik, så för mig spelar det inte så stor roll om ni gör en nyhet om det senaste kylskåpet Man behöver ju inte läsa nyheten om man inte vill

Allt är välkommet!!

God Fortsättning alla

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

ssd

fler prisvärda ssd i 256 gb klassen och uppåt!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Haswell & 4K.

Permalänk
Medlem

Hög upplösning på 20-30" skärmar för konsumenter med rimliga priser är v ad jag väntar mig av 2013.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

21:9 och snabbare grafik kort lockar mig mest

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha fiber till Gustav III:s väg på Värmdö och grafen-baserade kretsar. (Eller bara datorer baserade på något annat supraledande material.) 4K är inte så viktigt i/för mina ögon.

Även 3D-printers som kan skriva ut vad som helst (inom vissa storleksramar) skulle vara ballt, så kanske man kan skriva ut middagen och slippa gå till köket för att laga mat… ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EpiComputadora:
ASUS P8Z77-V --- Intel Core i7 3770k @ 4,2 GHz --- Evga Geforce GTX 680 SC --- Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz OCZ Agility 3 90GB OS SSD --- Seagate Barracuda 1TB 7200RPM --- NZXT Phantom Fulltower White --- Corsair GS 700W Antec Kuhler H2O 620 --- QPad MK-80 PRO --- Mionix Saiph 1800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Blir ju galen på så små skärmar, 40" ska de va!

Jamen en 40" med 1080 eller 1440 i upplösning blir för stort. Kanske 4k där då.... Heldre flera pixlar än stor yta. En 40 50 " @ 1080 idsg kostar ju inget ändå.. / josh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Sketbilliga snabba stora SSDer skulle inte skada...snälla?

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Varför hoppas man på att AMD går så dåligt som möjligt? Det är inte bra för någon.

Jo självklart. du måste tänka hehe. Konkar AMD så får Nvidia monopol och kommer splittras; mer konkurrens - bättre för alla.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Avstängd

OLED

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freddyboy:

Jo självklart. du måste tänka hehe. Konkar AMD så får Nvidia monopol och kommer splittras; mer konkurrens - bättre för alla.

Varför skulle Nvidia splittras.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ser fram emot utannonsering av nya konsoler. PS4 ligger i topp.

Sen även Samsungs Galaxy Note 3.

Vad gäller TV-apparater så hoppas jag Samsung och LG pressar fram något som inte bara är marginellt bättre än förra årets modeller.

Sen kunde ju grafikkorten bli lite bättre, så man slapp köpa tre 680 för att maxa allt i 120fps. Intels processorer har ju inte heller rört sig nämnvärt framåt sedan Sandy Bridge. Deras tri-gate som skulle vara så bra?

Sist men inte minst, så vill jag ha ett lasersvärd. Har väntat i 30 år nu...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Varför skulle Nvidia splittras.

Nvidia skulle delas upp om dem får monopolställning, samma sak som skulle hända med Intel om AMD-processorer skulle försvinna.

Det var bl.a därför Microsoft pumpade in pengar i Apple på 90-talet när dem höll på att konka, annars hade Microsoft fått monopol och blivit uppdelat.

För vidare läsning; http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly

Här annars ett ypperligt exempel; http://sv.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Definitivt Google Glass, speciellt då i choklad- och jordgubbssmak.

badum tiss

Permalänk

för mig räcker det att spela mulle meck på min crt skärm!

Permalänk
Medlem

Riktigt roliga spel som på 80 eller tidigt 90 tal!!! Inte som dagens flesta spel som pumpas ut bara för att sälja. Och så klart 4k skärmar med vettig prislapp ^^

Edit: Glömde 21:9 skärmar med en trevlig upplösning.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Jo självklart. du måste tänka hehe. Konkar AMD så får Nvidia monopol och kommer splittras; mer konkurrens - bättre för alla.

....konstigt sagt med tanke på att AMD faktiskt har snabbaste GPUn på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag ser att många vill högre upplösning på sina skärmar. Det skulle jag också vilja ha men jag skulle även vilja högre uppdaterings frekvens, 120 Hz istället för de vanliga 60. Och då är det inte 3D jag tänker på utan det finns spel som skulle må bra utav högre frekvens. Kommer ni inte ihåg CRT skärmarna? Fans det någon som körde under 100 Hz?
Men bägge dessa förbättringar kommer ju att kräva bra mycket mer av grafikkorten än vad de ser ut att lova.

Permalänk
Skrivet av CGD:

Jag ser att många vill högre upplösning på sina skärmar. Det skulle jag också vilja ha men jag skulle även vilja högre uppdaterings frekvens, 120 Hz istället för de vanliga 60. Och då är det inte 3D jag tänker på utan det finns spel som skulle må bra utav högre frekvens. Kommer ni inte ihåg CRT skärmarna? Fans det någon som körde under 100 Hz?
Men bägge dessa förbättringar kommer ju att kräva bra mycket mer av grafikkorten än vad de ser ut att lova.

Är inne på samma spår som dig men skulle vilja se 288Hz skärmar under 2013... hoppas att v_sync går i graven och att problem alla problem med tearing löses. Jag hoppas även få se en massa designers få sparken då 95% av alla skärmar är smaklösa åbäken.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

....konstigt sagt med tanke på att AMD faktiskt har snabbaste GPUn på marknaden.

Fast de har väl bara den snabbaste konsument GPU'n på marknaden... nVidias icke-cripplade version av Kepler är väl snabbast? Eller har jag missförstått något?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~