Permalänk
Medlem

Logitech G110

Jag köpte ett Logitech G110 till pojken i julklapp. Hans dator har ett ASUS P5K-E Wi/Fi moderkort. Det gamla tangentbordet var ett enkelt Logitech USB utan specialkontakter mm. Datorn startar upp normalt med gamla tangentbordet, men om han istället har det nya G110 inkopplat fastnar dator vid uppstarten och skärmen blir svart och stannar där.

Startas datorn utan tangentbordet inkopplat går det förbi in normalt i Windows Vista och sedan kan det kopplas in och går att använda. Jag har även testat att använda det till denna dator (Windows 8) och här fungerar allt som det ska.

Frågan är då om det är nån brist i USB-portarna (testat flera olika på P5K-E kortet) eller om det finns andra möjligheter som nån här känner till som kan lösa problemet?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Lego Master
Skrivet av laudanum:

Jag köpte ett Logitech G110 till pojken i julklapp. Hans dator har ett ASUS P5K-E Wi/Fi moderkort. Det gamla tangentbordet var ett enkelt Logitech USB utan specialkontakter mm. Datorn startar upp normalt med gamla tangentbordet, men om han istället har det nya G110 inkopplat fastnar dator vid uppstarten och skärmen blir svart och stannar där.

Startas datorn utan tangentbordet inkopplat går det förbi in normalt i Windows Vista och sedan kan det kopplas in och går att använda. Jag har även testat att använda det till denna dator (Windows 8) och här fungerar allt som det ska.

Frågan är då om det är nån brist i USB-portarna (testat flera olika på P5K-E kortet) eller om det finns andra möjligheter som nån här känner till som kan lösa problemet?

Bör finnas en inställning i BIOS som låter dig stänga av "halt on keyboard error". Testa stänga av den och prova starta igen, med tangentbordet anslutet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ska testa det när pojken är klar. Tack för tipset, återkommer med besked.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Fungerade icke. Stannar på "initializing USB controllers". Någon mer möjlig felorsak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Lego Master
Skrivet av laudanum:

Fungerade icke. Stannar på "initializing USB controllers". Någon mer möjlig felorsak?

Skickades från m.sweclockers.com

Hurp. Då får citera så man hittar tillbaka lättare.
Prova tangentbordet vid uppstart i en annan dator. Finns en risk att tangentbordet är paj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hurp. Då får citera så man hittar tillbaka lättare.
Prova tangentbordet vid uppstart i en annan dator. Finns en risk att tangentbordet är paj.

Testat det på min win8 dator som sagt och här fungerar det bra. Har nu även testat det på Vistadatorn med en USB-hub med strömförsörjning. Med strömmen inkopplad fungerar datorn och tangentbordet nästan fullt ut, 3.5mm-uttaget i G110 lägger av efter en liten stund men det är av mindre vikt.

Slutsatsen jag drar av detta är att USB-kontrollen levererar för lite ström på ASUS P5K-E Wi/Fi för att driva G110 från start.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Lego Master
Skrivet av laudanum:

Testat det på min win8 dator som sagt och här fungerar det bra. Har nu även testat det på Vistadatorn med en USB-hub med strömförsörjning. Med strömmen inkopplad fungerar datorn och tangentbordet nästan fullt ut, 3.5mm-uttaget i G110 lägger av efter en liten stund men det är av mindre vikt.

Slutsatsen jag drar av detta är att USB-kontrollen levererar för lite ström på ASUS P5K-E Wi/Fi för att driva G110 från start.

Det låter märkligt. Den ska inte halta även om en USB-enhet drar mer ström än den får, det är mjukvarukontrollerat. Du säger själv att 3,5mm-uttaget lägger av efter en stund. Det låter mer och mer som att tgbt helt enkelt är sönder. Byt det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag har inga problem med mitt G110 till W7 dock. Plugg in and play!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Poiken har nu även testat G110 på en annan dator som är ny. Även där fungerar det felfritt. Endast på den äldre datorn strular det. Jag har svårt att se något direkt fel med tangentbordet då om det fungerar på 2 nyare men brister på en äldre dator. Jag kan tycka att det är trist att G110 kräver mer än vad en 4-5 år gammal dator kan leverera i detta fall, men "utvecklingen" går ju framåt.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Lego Master
Skrivet av laudanum:

Poiken har nu även testat G110 på en annan dator som är ny. Även där fungerar det felfritt. Endast på den äldre datorn strular det. Jag har svårt att se något direkt fel med tangentbordet då om det fungerar på 2 nyare men brister på en äldre dator. Jag kan tycka att det är trist att G110 kräver mer än vad en 4-5 år gammal dator kan leverera i detta fall, men "utvecklingen" går ju framåt.

Tvivlar stort och brett på att datorn inte skulle klara det enligt spec. Ditt moderkort har ett gäng USB 2.0-anslutningar, som ska kunna leverera 500mA direkt från start. Om tangentbordet drar mer än så, måste det levereras med extern strömförsörjning. Om nu tangentbordet fungerar felfritt på andra datorer, så är det kanske istället moderkortet det är fel på. Jag ser inga problem med att det ska kunna leverera den ström som tangentbordet behöver, och alla USB 2.0-kompatibla moderkort sedan standarden sattes ska kunna leverera precis vad tangentbordet behöver för att drivas. Det är även bakåtkompatibelt med USB 1.1 om det kniper, men då kan jag förstå om det inbyggda ljudkortet blir lidande.

Men, återigen, enligt specifikationerna på båda produkterna så ska det inte föreligga några som helst kompatibilitetsproblem mellan dem, speciellt inte under uppstart. Något är uppenbart fel. Har du provat att uppdatera BIOS på moderkortet? Du hittar det senaste här.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag skulle också ge mig på att uppdatera BIOS:en i denna situation.

Måhända kan du dock först prova att återställa CMOS. Plocka ut batteriet och se om det gör någon skillnad.