installera om windows

Permalänk
Medlem

installera om windows

Hejsan morsan upgraderade från windows 7 till windows 8 på sin dator. Det dära windows funkar ju inte som det borde göra det, men hon valde att överföra allting också. Vi tänkte nu testa installera om windows 7 och sen testa en gång till med windows 8. Nu till min stora fråga vart kan man ladda ner windows 7? Behöver enbart versionen nyckeln är ju under hennes dator och till windows 8 i mejlet hon fick.

Så har microsoft en sida där man kan ladda ner windows på nytt eller är det piratebay som gäller bara så att man mata in sin egna kod ist?

Permalänk

Varför inte bara installera om windows 8 ?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 3570K | Moderkort : Asrock Extreme4 Z77 | GPU: Asus GTX 760 Striker Platinum | RAM: 16 GB Corsair Vengeance | HDD: 1 TB Seagate Barracuda | Chassi: NZXT Lexa S | HDD: Kingston HyperX 3K 240GB
PSU: Corsair HX650 650W | Kylare: Antec Kühler H2O 620

Permalänk
Medlem

Installera om bara windows 8 går väl inte??? måste ju vara en originalversion på innan man installera ett uppgraderingsversion?

Permalänk
Medlem

finns det också nån sida där man kan ladda ner en svensk home premium version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torre05:

finns det också nån sida där man kan ladda ner en svensk home premium version?

Ladda ner Pro versionen och plocka bort ei.cfg från Sources mappen så kan du installera home premium med samma iso.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla på det skulle ju helst vilja ladda ner bara en svensk home premium version så att jag vet att det sen verkligen funkar. Men tack så mycket för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av torre05:

Okej, ska kolla på det skulle ju helst vilja ladda ner bara en svensk home premium version så att jag vet att det sen verkligen funkar. Men tack så mycket för tipset

Alla versioner av Windows finns på varje skiva, det är bara ei.cfg filen som begränsar vilken som installeras som default.
Plockar man bort den får man välja vilken version man vill ha (givetvis måste man ha nyckel till den man ska installera).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

okej ska testa det hela då nån gång, hur gör man sen med instalationsfilen? ska man bränna den på skiva? då kan man nog troligen inte ta bort den filen, har hört att man kan installera ifrån ett usbminne. Är det då bara ladda ner detta tillägsprogram och sen lägga det tillsammans med isofilen på ett usbminne?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Windows 8-forumet blir bättre.

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Här har du alla win 7 versioner som iso, detta är en officiell och godkänd nerladdning och får endast användas med genuina nycklar.
http://www.w7forums.com/official-windows-7-sp1-iso-image-down...

Permalänk
Medlem

okej tack en misstänker att samma sak gäller här plockar bort den dära filen och sen välja home premium och sen mata in koden som finns på datorns baksida men undrade hur man mounta filen, men ska kolla på det hela detta program man kunde ladda ner från microsoft vart ju själv som en instalationsfil eller nåt sånt men tänkte testa nu allt kanske i helgen, förresten en följdfråga om jag sen byta upp mig till windows 8 är det bara att köra uppgraderingassistenen igen, men så att man ange sin kod då eller måste man fixa den skivan också nånstans ifrån?

Permalänk
Medlem

På denna sida finns helt lagliga Windows 7 ISO som du kan ladda hem och lägga på ett USB minne med hjälp av Windows 7 USB/DVD Download Tool, då kan du gå in i USB minnet och öppna mappen sources och manuellt ta bort ei.cfg filen http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

okej ladda ner professional versionen just nu och sen se om jag hinner med det hela imon bara en sista fråga när ska jag ta bort denna filen så att jag kan välja home premium? Är det mounta isofilen gå in på "skivan" och sen trycka på ta bort? Är det så enkelt?

Permalänk
Medlem

Om du använder ett USB minne (4GB eller större) för att installera Windows 7 så behöver du inte mounta iso filen, då kan du radera ei.cfg genom att öppna mappen sources efter överföringen av W7 Pro Svenska ISOn med hjälp av Windows 7 USB/DVD Download Tool till USB minnet.

I inlägg nr 88 ser du hur man gör för att ta bort ei.cfg filen #12506016

Om du vill bränna ISO filen direkt till en DVD skiva så kan du testa om verktyget Ei.cfg Removal Utility fungerar bra för dig http://code.kliu.org/misc/winisoutils/ men jag har läst att många misslyckades att ta bort ei.cfg filen med detta verktyg.

Man kan även använda PowerISO för att ta bort ei.cfg filen men detta har jag inte testat http://www.poweriso.com/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket låter som en mycket bra grej då ska jag använda denna tool och sen kan jag gå in på usbminnet och där kan jag radera filen

Permalänk
Medlem

har installerat windows 7 nu och det är verkligen tomt men ska fortsätta med windows 8 nu, trodde det gick att köra via uppgraderingsassitenten bara, men inte så lätt skulle det vara det. Är ju microsoft så nån som ha en ide för det också? tack för era svar

Permalänk
Medlem

Min fråga är varför "uppgraderade" hon från win 7 till win 8 till att börja med?

Permalänk
Medlem

för hon ville ha det nya operativsystemet, kanske därför nu söker jag bara vart man kan få tag på en uppgraderingsverion till windows 8 för jag tänkte inte betala om för detta. Det till var och en om man vill ha det eller inte så min fråga är ju bara vart man kan få tag på det igen. Har man inget svar på det så...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torre05:

för hon ville ha det nya operativsystemet, kanske därför nu söker jag bara vart man kan få tag på en uppgraderingsverion till windows 8 för jag tänkte inte betala om för detta. Det till var och en om man vill ha det eller inte så min fråga är ju bara vart man kan få tag på det igen. Har man inget svar på det så...

När du köpte det första gången hade du möjlighet att skriva ner nyckel och spara ett installationen till USB/DVD.

Har du inte gjort det ska du kunna kolla mailet du fick och sen ladda ner det på Microsofts hemsida, har inte länk just nu men jag har sett den här på Sweclockers.

Här är den vanliga länken: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret, tro inte jag fick möjligheten att lägga det ner på en skiva jag kunde beställa en men inte bränna ner filerna eller lägga dom på ett usb minne, kanske jag som inte tänkte på det. Koden till det hela har jag och nu är det bara instalationsfilen som saknas men ska höra med microsoft tack så mycket för svaret

Permalänk
Medlem

Här är en sida som kanske kan hjälpa dig att ladda hem en Windows 8 ISO med hjälp av licens nyckeln som du redan har http://www.intowindows.com/download-windows-8-iso-from-micros...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

har hittat länken i mailet för att ladda ner windows 8. Få väl säga stor tack till alla som hjälpte mig det hära nu