Permalänk

Varmare CPU sedan jag roterade kylaren?

Så här hade jag min CPU-kylare vänd tidigare. Men för några dagar sedan roterade jag den 90 grader, så att den istället skulle blåsa luften uppåt emot mina två 140 mm-fläktar. Jag tänkte att det kanske skulle sänka mina temperaturer lite, i och med att då blåses varmluften från CPU:n mer direkt emot mina 140 mm-fläktar, samt att varmluft naturligtvis stiger så då är det ändå uppåt den vill ta vägen.

Men sedan jag roterade CPU-kylaren, och applicerade ny kylpasta såklart, så har mina processortemperaturer stigit med ungefär fem grader.

Har det att göra med att den nu suger varm luft, i princip direkt, som kommer från mitt grafikkort, eller tar det helt enkelt ett bra tag innan den nya kylpastan uppnår sin fulla potential? Jag la på kylpasta i form av två riskorn ungefär, i mitten på processorns yta och jag rengjorde naturligtvis både kylaren och processorn grundligt innan jag applicerade ny kylpasta.

Någon som har upplevt någonting liknande när de har roterat sin CPU-kylare? Är någon viss "rotation" att föredra?

Permalänk
Medlem

Troligen är det en kombination av både vridningen och för mycket kylpasta som är orsaken till den högre temperaturen, Din iakttagelse om ditt grafikkort är nog riktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://anony.ws/i/2012/12/30/kFagu.jpg

Så här hade jag min CPU-kylare vänd tidigare. Men för några dagar sedan roterade jag den 90 grader, så att den istället skulle blåsa luften uppåt emot mina två 140 mm-fläktar. Jag tänkte att det kanske skulle sänka mina temperaturer lite, i och med att då blåses varmluften från CPU:n mer direkt emot mina 140 mm-fläktar, samt att varmluft naturligtvis stiger så då är det ändå uppåt den vill ta vägen.

Men sedan jag roterade CPU-kylaren, och applicerade ny kylpasta såklart, så har mina processortemperaturer stigit med ungefär fem grader.

Har det att göra med att den nu suger varm luft, i princip direkt, som kommer från mitt grafikkort, eller tar det helt enkelt ett bra tag innan den nya kylpastan uppnår sin fulla potential? Jag la på kylpasta i form av två riskorn ungefär, i mitten på processorns yta och jag rengjorde naturligtvis både kylaren och processorn grundligt innan jag applicerade ny kylpasta.

Någon som har upplevt någonting liknande när de har roterat sin CPU-kylare? Är någon viss "rotation" att föredra?

Det beror nog på att du tar varmluften från grafikkortet som du säger. Jag antar att du hade kylaren med utblås mot baksidan av chassit innan du ändrade och det är också den bästa då du tar den "minst varma" luften i chassit till inblåset.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Detta är en anledning till att man skall välja ett chassi från Silverstone där moderkortet är vridet 90 grader, då får man aldrig problem med temperaturen, vare sig på gpu eller cpu.

Permalänk
Medlem

Du får även marginellt högre temperatur av att du har helt ny kylpasta. Kylpastan kan behövas "brännas in" något innan de får optimal effekt vilket i början höjjer temperaturen någon grad.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Kan det inte helt enkelt vara så att det inte blir lika bra flöde? För mig ser det ut som om fläkten borde sitta väldigt nära grafikkortet efter sin vändning? Detta gör att fläkten suger in mindre luft?

EDIT: Dessutom så sitter det en fläkt till vänster om bilden som gav cpu-fläkten "ren" luft direkt utanför chassit?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Detta är en anledning till att man skall välja ett chassi från Silverstone där moderkortet är vridet 90 grader, då får man aldrig problem med temperaturen, vare sig på gpu eller cpu.

Bara halv sanning, har man en GPU kylare med heatpipe lösning som gtx 580 matrix har, så får man sämre temps. Eftersom att heatpipsen måste jobba emot gravitationen = sämre kylning. Finns en ganska fet tråd där allt om detta står.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av terrakowski:

Kan det inte helt enkelt vara så att det inte blir lika bra flöde? För mig ser det ut som om fläkten borde sitta väldigt nära grafikkortet efter sin vändning? Detta gör att fläkten suger in mindre luft?

Nej, det är hugget som stucket. I princip ingen skillnad alls där.

Skrivet av terrakowski:

Dessutom så sitter det en fläkt till vänster om bilden som gav cpu-fläkten "ren" luft direkt utanför chassit?

Nej, den fläkten blåser ut luft.

Permalänk
Medlem

En fläkt behöver en viss mängd fritt utrymme på sugsidan för att fungera optimalt. Så om du bara har en spalt på några centimeter mellan grafikkort och nedre fläkt på cpu-kylaren kommer den inte kunna dra in lika mycket luft som förut. Lägg till det faktum att grafikkortet också värmer luften lite, och du får lägre temperaturer.

"Varm luft stiger" är ett väldigt populärt mantra, men det är egentligen bara sant när du inte har några fläktar alls. Jag skulle inte bli förvånad om du får flera grader lägre cpu-temp om du vänder flödet i chassit och tar in luft runt cpu-kylaren och blåser ut den fram/nertill. Min tumregel är att en blåsande fläkt kyler mycket mer effektivt än en sugande fläkt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

så bakre fläkt och dina top fläktar suger ut luft?

personligen hade jag vridit tillbaks kylaren så den blåser mot bakre fläkten och haft toppfläktarna som insug och den bakre fläkten för utsug..

men du skrev inte hur stor tempskillnad du fick?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av terrakowski:

Kan det inte helt enkelt vara så att det inte blir lika bra flöde? För mig ser det ut som om fläkten borde sitta väldigt nära grafikkortet efter sin vändning? Detta gör att fläkten suger in mindre luft?

Tog i dag en bild för att visa att CPU-kylaren inte hamnar nära grafikkortet.

Men processorns temperatur påverkas definitivt av att det suger in luft i princip direkt från där GPU:n sitter på grafikkortet. Att vända tillbaka CPU-kylaren tänker jag göra inom en snar framtid. Synd dock, för jag tycker att det ser mycket finare ut när kylaren är vänd som den är nu, och så hamnar Noctua-loggan på rätt håll nu också.

Permalänk
Skrivet av Ekner:

En fläkt behöver en viss mängd fritt utrymme på sugsidan för att fungera optimalt. Så om du bara har en spalt på några centimeter mellan grafikkort och nedre fläkt på cpu-kylaren kommer den inte kunna dra in lika mycket luft som förut. Lägg till det faktum att grafikkortet också värmer luften lite, och du får lägre temperaturer.

Du menar högre temperaturer..?

Men jo, jag förstår din poäng och det låter rimligt.

Skrivet av Ekner:

Jag skulle inte bli förvånad om du får flera grader lägre cpu-temp om du vänder flödet i chassit och tar in luft runt cpu-kylaren och blåser ut den fram/nertill. Min tumregel är att en blåsande fläkt kyler mycket mer effektivt än en sugande fläkt.

Om jag skulle ta in luft genom den bakre fläkten och de i toppen så skulle processorn antagligen bli lite svalare, ja, men resten av datorn hade nog inte blivit så glad av det då jag skulle ha massa insåg men bara två utblås.

Dessutom suger jag då in luft genom fläktar som inte har några fläktfilter, och blåser ut luft genom de två frontfläktarna som har fläktfilter – då kommer dammet att samlas på insidan av fläktfiltrena. Hela idén känns ganska mycket pannkaka...

Skrivet av Akarr:

så bakre fläkt och dina top fläktar suger ut luft?

Ja, precis. Både toppfläktarna och den bakre fläkten är utblås.

Skrivet av Akarr:

personligen hade jag vridit tillbaks kylaren så den blåser mot bakre fläkten och haft toppfläktarna som insug och den bakre fläkten för utsug..

Då skulle jag blåsa in luft genom två fläktar som inte har några fläktfilter. Dessutom skulle jag då ha två stycken 120 mm-fläktar- och två stycken 140 mm-fläktar som insug och endast en 120 mm-fläkt som utblås. Känns lite oproportionerligt.

Skrivet av Akarr:

men du skrev inte hur stor tempskillnad du fick?

Ungefär 5-8 grader varmare är processorn generellt sett nu efter jag bytte kylpasta och roterade CPU-kylaren 90 grader.

Permalänk
Skrivet av Akarr:

men du skrev inte hur stor tempskillnad du fick?

Jag glömde att nämna att det endast är idle-temperaturen som har förändrats med 5-8 grader ungefär, i load är den 50~ grader precis som förut.

Permalänk
Medlem

På den första bilden så kunde CPU-kylaren suga in kall luft från sidan och blåsa ut den. Däremot på den andra så suger den in varm luft istället och blåser ut den.

Permalänk

Du vet att när fläktarna i toppen får dra ut luft så hjälper de till mer med kylningen av processorn än när de drar ut luften som flyttas av processorfläkten?
Detta iom att den bakre fläkten mer än nog klarar av att ta ut den luft som CPU-kylarens fläkt drar iväg, och toppfläktarna då suger igenom flänsarna. Så rotera tillbaka den för bättre temps !

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har du samma temperaturer på grafikkortet också? Med din nuvarande lösning så bör du även ha fått lägre temps då kylaren suger in varma luften från grafikkortet. Men det beror på vad man prioriterar.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Du vet att när fläktarna i toppen får dra ut luft så hjälper de till mer med kylningen av processorn än när de drar ut luften som flyttas av processorfläkten?
Detta iom att den bakre fläkten mer än nog klarar av att ta ut den luft som CPU-kylarens fläkt drar iväg, och toppfläktarna då suger igenom flänsarna. Så rotera tillbaka den för bättre temps !

Fläktar blåser i regel inte alls särskilt rakt, därför ville jag testa att ha det på det här viset då dessa två 140 mm-fläktar är mycket bättre på att få ut varmluften än vad en ensam centrerad 120 mm-fläkt är. Men då CPU-kylaren nu suger in varmluft från grafikkortet visade det här sig inte vara en så bra lösning i mitt fall.

Skrivet av Superlight:

Har du samma temperaturer på grafikkortet också? Med din nuvarande lösning så bör du även ha fått lägre temps då kylaren suger in varma luften från grafikkortet. Men det beror på vad man prioriterar.

Ja, grafikkortet ligger på samma temperaturer som innan.

Permalänk

Jag har nu roterat tillbaka processorkylaren, och nu blev processortemperaturen lite bättre. Men den är fortfarande inte riktigt lika bra som den var förut.

Antigen har "inbränningen" av kylpastan jättemycket inverkan på temperaturerna, men det tvivlar jag starkt på, eller så är helt enkelt "riskornsmetoden", vid applicering av kylpasta, inte så jävla bra som vissa personer försöker få den att framstå som...

Mitt moderkort ligger just nu på 26 grader, vilket är ungefär 2-3 grader över rumstemperatur. Processorn däremot ligger på 35~ grader. Förut kunde jag, vid idle, pendla kring 29-30 grader CPU-temperatur med en rumstemperatur på ungefär 22 grader.

Permalänk
Avstängd

Du kan inte sätta en fläkt i sidodörren som blåser mot grafikkortet och CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Du kan inte sätta en fläkt i sidodörren som blåser mot grafikkortet och CPU?

Nej, mitt grafikkort är för högt för det. :>