Permalänk
Medlem

Zalman ZM-TM270VA 27" LED VA-panel

Hej!

Såg att Alina säljer Zalman ZM-TM270VA 27" LED VA-panel för 1700:- till helgen: http://www.alina.se/Produkt.aspx?Specialpriser=nl202&T2=ZM-TM...
Är väl inte på jakt efter en ny skärm själv egentligen men av intresse för det låga priset försökte jag hitta lite information om den.

Men det verkar inte finnas så mycket som en recension av den, inga omnämningar i forum etc.

Vad är detta för skärm egentligen? Den ligger ju lägre i pris än många 27" skärmar med vanlig TN-panel.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Undrar samma!

Permalänk
Medlem

Hmm beställde det just nu får väl hoppas de är nått o ha

Permalänk
Avstängd

Verkar inte finnas någon recension att hitta, men det är ju VA-panel och bra pris, kanske man borde dra iväg en beställning. Går ju alltid att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

1920 x 1080 på en 27-tum, är inte det i minsta laget?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Hmm beställde det just nu får väl hoppas de är nått o ha

Du får väldigt gärna återkomma i tråden här sen med hur den är, ta gärna lite bilder och sånt också om du har tid!

Skrivet av RetarDeD:

1920 x 1080 på en 27-tum, är inte det i minsta laget?

Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att dom hade skärmar i sitt sortiment, eller rättare sagt...jag har aldrig sett nån

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Beställde en jag med.

Permalänk
Medlem

blev själv sugen på en, men har sedan tidigare en 27".

Men 27" och full HD funkar prima för mig, men det är personligt hur många pixlar man vill ha

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en jag med under rean
Ser dock ändå fram emot synpunkter då de här som köpt en, får sin.

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem

Ser inte så illa ut. Fast 2 ms är väl lite lite för en VA?

Rapportera era resultat köpare!

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Har just hämtat min och testar den för fullt.

Första intryck: Väldigt lite/ingen backlight bleeding. Bilden känns riktigt blek och svärtan dålig, iaf direkt ur kartong utan dynamisk kontrast. Står på kartongen att statisk kontrast är 5000:1, vilket ska vara bra, eller?

Någon mer än jag som hämtat sin? Vad tycker ni? Hittat någon inställnings-meny som jag inte hittat?

Hittade fler inställningar
Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem

Efter att ha fipplat lite med inställningarna måste jag ändå säga att jag är väldigt nöjd! Speciellt för priset! Enormt prisvärd Svärtan blev enormt mycket bättre efter en amatör-kalibrering. Ljudet är dock helt värdelöst, vilket inte kom som någon överraskning och jag har ändå ingen användning av den funktionen. Vill ni veta något är det bara att fråga!

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anigma:

Har just hämtat min och testar den för fullt.

Första intryck: Väldigt lite/ingen backlight bleeding. Bilden känns riktigt blek och svärtan dålig, iaf direkt ur kartong utan dynamisk kontrast. Står på kartongen att statisk kontrast är 5000:1, vilket ska vara bra, eller?

Någon mer än jag som hämtat sin? Vad tycker ni? Hittat någon inställnings-meny som jag inte hittat?

Du kanske hittat det redan men kör du Nvidia och HDMI-kabel så behöver du göra inställningar i Nvidia-programmen för att få bättre kontrast. Har inte Nvidia själv just nu så jag kan inte säga exakt vad inställningen heter men det har med färgmode och HDMI att göra. Alltså default via HDMI på NVIDIA är 16-235 det du vill ha är 0-255.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomat:

Du kanske hittat det redan men kör du Nvidia och HDMI-kabel så behöver du göra inställningar i Nvidia-programmen för att få bättre kontrast. Har inte Nvidia själv just nu så jag kan inte säga exakt vad inställningen heter men det har med färgmode och HDMI att göra. Alltså default via HDMI på NVIDIA är 16-235 det du vill ha är 0-255.

Tack för tipset! Har bara testat med min laptop som använder Intels HD3000. Hittade inga inställningar där och vet inte vad den använder för läge via HDMI som standard. Men ska snart använda den med mitt 560Ti, ska leta inställningar då

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert det går med HD3000 från vad jag kan se på nätet. Man vill ju köra HDMI men du kan testa med VGA kabel. Där funkar det alltid korrekt och du har något att jämföra med.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomat:

Du kanske hittat det redan men kör du Nvidia och HDMI-kabel så behöver du göra inställningar i Nvidia-programmen för att få bättre kontrast. Har inte Nvidia själv just nu så jag kan inte säga exakt vad inställningen heter men det har med färgmode och HDMI att göra. Alltså default via HDMI på NVIDIA är 16-235 det du vill ha är 0-255.

Man går in på "adjust desktop color settings" och ändrar där från RGB till YCbCr444.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Avstängd

Svärtan på denna ska väl va bättre än IPS och till och med TN, en perfekt film monitor måntro ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag vill veta om den har 6 eller 8 bitars färg djup ??
Samt vad har dom sparat på för det priset, vad exakt är budget delarna ?
Alla ?

Permalänk
Medlem

8-bitars. Så billig är den väl inte jämfört med GW2750HM som antagligen har samma panel? Men att det inte finns DVI är väl en budget-grej. Dock funkar HDMI utmärkt men som det skrivs om tidigare i tråden så kan det vara lite konfig-trassel för att få till det. ATI/AMD har ett annat problem som gör att bilden skalas ner några procent. Men det går också att fixa med inställningar.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Hur äre å spela på denna skärm?

Permalänk

Snabb fråga. Är skärmytan högblank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Hur äre å spela på denna skärm?

Skrivet av twebbas:

Snabb fråga. Är skärmytan högblank?

Är ingen hardcore-gamer, men tycker personligen att den är kanon.

Nej, den har anti-glare

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk

Typ semi då eller? Ytan alltså. Inte Dell anti-glare utan halvblank?
1490kr nu nämligen.

Permalänk
Medlem

någon som har testat skärmen, och kan lämna ett litet omdöme?
ÄR själv sugen

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Typ semi då eller? Ytan alltså. Inte Dell anti-glare utan halvblank?
1490kr nu nämligen.

Ja, jag skulle tro det har personligen inte sett Dell-skärmarna med den kritiserade anti-glaren, men tycker inte den är för kraftig på denna. Med tanke på priset så skulle jag inte fundera mer iaf

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk

Tack för svaret. Är på snudd att trycka på köp-knappen nu.
Hur är det att läsa text osv på skärmen (surfa)?
Har precis gjort av med en Philips monitor som var urusel på det här med text osv.
Också 27a och 1920x1080 och suddigt as hell.
Testade en Samsung 27A950D och där var allt klart och fint. Text och annat.
Känns lite overkill med en sådan skärm dock då jag inte nyttjar 3dn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subtractive:

Du får väldigt gärna återkomma i tråden här sen med hur den är, ta gärna lite bilder och sånt också om du har tid!

Fungerar hur bra som helst.

Skrivet av SA3L:

Beställde en jag med.

Skrivet av Anigma:

Jag köpte en jag med under rean
Ser dock ändå fram emot synpunkter då de här som köpt en, får sin.

Skrivet av Anigma:

Har just hämtat min och testar den för fullt.

Första intryck: Väldigt lite/ingen backlight bleeding. Bilden känns riktigt blek och svärtan dålig, iaf direkt ur kartong utan dynamisk kontrast. Står på kartongen att statisk kontrast är 5000:1, vilket ska vara bra, eller?

Någon mer än jag som hämtat sin? Vad tycker ni? Hittat någon inställnings-meny som jag inte hittat?

Nu har det gått ett tag och undrar hur det känns att sitta och kolla på skärmen? Är det behagligt? hur är svärtan? kan ni ta en bild eller klipp så man kan se, skulle vara riktigt snällt då jag funderar byta ut min dell 2209wa till denna, då tycker att 4,5k allt över är överdrivet mycket begärt av en bättre skärm.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Nu har det gått ett tag och undrar hur det känns att sitta och kolla på skärmen? Är det behagligt? hur är svärtan? kan ni ta en bild eller klipp så man kan se, skulle vara riktigt snällt då jag funderar byta ut min dell 2209wa till denna, då tycker att 4,5k allt över är överdrivet mycket begärt av en bättre skärm.

Hade också gärna velat ha en bild eller två och lite input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nu har det gått ett tag och undrar hur det känns att sitta och kolla på skärmen? Är det behagligt? hur är svärtan? kan ni ta en bild eller klipp så man kan se, skulle vara riktigt snällt då jag funderar byta ut min dell 2209wa till denna, då tycker att 4,5k allt över är överdrivet mycket begärt av en bättre skärm.

Skrivet av twebbas:

Hade också gärna velat ha en bild eller två och lite input.

Hej! Jag kan fixa bild/film då jag kommer hem. Så under onsdag kan ni förvänta er lite input, om det finns tid. Tveksam dock hur väl det representeras av att fota/filma. Det beror så mycket på filmutrustning och display hur det återgivs i verkligheten. Men visst, jag kan ju försöka iaf

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm