Studerar jag deltid eller heltid?

Permalänk
Medlem

Studerar jag deltid eller heltid?

Jag ska börja plugga igen och ska söka studiemedel från CSN. Kursen börjar 10:e januari till den 15:e mars. Vad studerar jag på egentligen? Det är en fråga som kommer upp CSNs hemsida.

Heltid 100%
Deltid 75%
Deltid 50%

Permalänk

På min tid så brydde csn bara om antalet poäng och hade inte ens susning om vilken exakt dag som första och sista föreläsningen började/slutade. Och jag är nästan 100% säker på att detsamma gäller idag.

Så det du ska kolla efter är hur många poäng du får, är det en högskolekurs så är det 1,5 poäng per vecka för heltidsstudier. Läser du långsammare så läser du ej heltid och det är bäst att prata med de på skolan. Det var förut inte ovanligt att man läste två halvtidskurser (50% vardera) som resulterade i att man läste på heltid.

*edit*
Jag vill minnas att man förr skrev terminstart, inte den dagen kursen började vilket kunde vara en vecka efter eller så.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Det beror på hur många poäng din kurs är på. Ofta så står det när du söker. Om det är universtets/högskolestudier så brukar skolan skicka informationen automatiskt till CSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag ska börja plugga igen och ska söka studiemedel från CSN. Kursen börjar 10:e januari till den 15:e mars. Vad studerar jag på egentligen? Det är en fråga som kommer upp CSNs hemsida.

Heltid 100%
Deltid 75%
Deltid 50%

På vilken nivå studerar du? GrundVux, KomVux eller universitet/högskola?
Vilken/vilka kurser studerar du? (Länka gärna)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack alla! Man skulle antagligen göra såhär: 250p (kurspoäng) delat antalet veckorna 250/9 så får vi fram 27,7x. Man studerar alltså på heltid 100%.
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-...

Permalänk

Extremt intressant det här med hur man värderar poäng egentligen.

Läser till läkare och lägger i perioder väldigt mycket tid (men inte särskilt mycket kraft) på min utbildning. Andra gånger läggs det inte så mycket tid alls, beror helt på vad man har för kurs för tillfället. Men jag har flertalet kompisar som precis som jag läser på heltid och har det så slappt så det finns inte. Har även andra änden med kompisar jag i princip inte träffat så mycket sen dom började, dom verkar ha det både svårt och mycket.

Vi har ibland korta, 5-6p kurser som är helt absurda. Karolinska Intitutet bestämmer vad en kurs ska innehålla. Sen att den blev 4 veckor spelar ingen roll, då bara kör man på vilket genererar absurda mängder information att lära sig och väldigt kort om tid att sätta sig in i materialet innan man skriver tentan för att sedan glömma allt. I detta fallet är alltså 1p=mycket information.
Självklart har vi även motsatsen där KI bestämt att kursen ska vara 5-6p. Att dom relevanta koncepten går att lära sig på halva tiden resulterar i att man fyller ut med massa överkurs som ingen kommer ihåg. Bara det basala examineras och alla blir godkända. Succe.

Vad är 1p egentligen? Så vitt jag vet så är tanken att 1,5p ska motsvara en arbetsvecka, dvs 8hx5. Men nog finns det många som lägger mer än detta. Och mindre, precis som jag skrev tidigare. Ska man kanske se det som att inhämtad kunskap = p? Vissa linjer är kunskapen som ska inhämtas så mycket enklare att ta till sig att det går åt mindre tid? Eller ska man se det som godtyckliga tårtbitar av sin examen, och när man samlat tillräckligt många förtjänar man den?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått det som krävs det att man läser 1,5 poäng per vecka för att det skall räknas som heltid, dessutom under tillräckligt många veckor. Det finns även ett visst utrymme att sprida ut det på kortare eller längre tid, vill minnas att 15 poäng på 12 veckor ger rätt till heltidslån men kommer man upp i 13 veckor förlorar man det.
Går man åt motsatta hållet, det vill säga "för många" poäng på kort tid förlorar man också heltidsersättningen. Detta är samtliga ingenjörsstudenter rätt upprörda över då man tidigare läst in 30 poäng på 16 veckor, nu ser kraven ut som så att man måste läsa det under 20 veckor för att få fullt studiestöd.

Kort sagt, tid och poäng måste matcha varandra

Permalänk
Medlem

Sen har ju regeringen/CSN/Riksdagen bestämt sig för att fucka alla teknologer, då vi iaf på LTH läser färre än 20 veckor per termin (men vi läser fortfarande 30p/termin, dvs full studietakt) men det räknas inte längre som att vi läser 100% och skolan har därför blivit tvungen att ändra ett mycket bra upplägg...

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se