Vad är normala temps för en 3770k på vatten?

Permalänk

Vad är normala temps för en 3770k på vatten?

Tjena,

Har precis startat upp mitt nya vattenkylda system och håller på att testa lite och installera allt osv.
Setupen är:
i7 3770k (oklockad)
2x 7970 (oklockade)
Maximus V Gene
De körs på vatten då, med EK-supremacy, EK M5G mosfet, resp EK 7970 acetal CSQ som block samt två HWlabs SR-1 360 radiatorer samt en D5 pump.

Iaf, jag körde en runda Unigine bara för att få se på lite fin grafik. GPU tempsen maxade i HWinfo på 46c, vilket känns helt ok... MEN, CPU gick upp till 64c som mest. Är det normalt att en 3770k stiger så pass mycket, dels i relation till att loopen inte verkar bli så varm (då GPU är mycket kallare), samt att Unigine väl inte direkt belastar CPU till max... Borde jag oroa mig för något eller är det "normala temps" för CPU?

Permalänk
Medlem

64 i Load är inte allt för farligt, men det känns lite varmt för vatten, beroende lite på rummet, loopen och radiatorer. Kolla så inte blocket är satt snett eller det är ojämn kylpasta på.

Vad ligger den på Idle?

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att grafikkorten ligger så svalt håller jag med om att det verkar lite skumt att CPU ligger så pass högt (dock inte i närheten av för högt). Jag gissar också på att CPU-blocket inte har optimal kontakt med IHS:en.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan låna denna tråden lite.

Jag har en H100, min andra då den första gick sönder. Efter ha satt på och av denna en två gånger så har jag fortfarande problem med att en kärna är betydligt varamre än den andra. Inte farligt varm men 15 grader varmare än 2 kärnan. Någon som vet varför den alltid gör så här?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Tjena,

Har precis startat upp mitt nya vattenkylda system och håller på att testa lite och installera allt osv.
Setupen är:
i7 3770k (oklockad)
2x 7970 (oklockade)
Maximus V Gene
De körs på vatten då, med EK-supremacy, EK M5G mosfet, resp EK 7970 acetal CSQ som block samt två HWlabs SR-1 360 radiatorer samt en D5 pump.

Iaf, jag körde en runda Unigine bara för att få se på lite fin grafik. GPU tempsen maxade i HWinfo på 46c, vilket känns helt ok... MEN, CPU gick upp till 64c som mest. Är det normalt att en 3770k stiger så pass mycket, dels i relation till att loopen inte verkar bli så varm (då GPU är mycket kallare), samt att Unigine väl inte direkt belastar CPU till max... Borde jag oroa mig för något eller är det "normala temps" för CPU?

Testa kör en prime 95 liten stund och ser vad den maxar där Men för en vattenkylning på en 3770k och inte belastar CPU till max låter skumt. Själv maxar jag 74 grader celsius på prime 95 När jag har oclockat min prolle. Och den är den första generationens i7

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ingen som lagt märke till att det är en Iyy Bridge? x)

Ivy Bridge processorer är värdelösa på att överföra värme från kärnorna till processorhöljet, därav temperaturen.
Det är alltså själva kärnorna som blir varma, och inte processorhöljet. Hade det varit höljet (IHS) så hade vattnet kunnat kyla det bättre, men nu är det tyvärr så att det är processorn som är "flaskhalsen".

Permalänk
Skrivet av xieliand:

64 i Load är inte allt för farligt, men det känns lite varmt för vatten, beroende lite på rummet, loopen och radiatorer. Kolla så inte blocket är satt snett eller det är ojämn kylpasta på.

Vad ligger den på Idle?

Idle ligger den på typ 34-36c sådär. Sen går fläktarna (har 6st nexus real silent) bara på ~500rpm också, så kylningen är ju inte direkt på max... Så det är klart tempsen kommer säkert stiga till mer än typ 60c om jag belastar systemet en längre tid utan mer kylning på radiatorerna... men jag reagerade som sagt mest på just skillnaden mellan CPU och GPU liksom, sen fattar jag ju att jag måste ställa in hwinfo eller nåt så den höjer fläktarna när tempsen går upp.

Men visst borde ett vattenkylt system har snarlika temps på alla delar liksom (eftersom kylningen sitter ihop)?

Körde iaf pasta i mitten "riskornsmetoden" och skruvade alla sidorna så mycket det gick. Men det är ju såklart mest troligt att något är fel där då kanske, eftersom loopen och andra delar inte stiger så mycket. Jag får kanske helt enkelt testa lite mer och se om den stiger mer, och om så är fallet kanske lossa blocket och se om något är galet. Hoppas jag kan lossa det utan att tömma systemet bara =P Första vattenkylningen, så man är ju inte helt hemma på det...

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Ingen som lagt märke till att det är en Iyy Bridge? x)

Ivy Bridge processorer är värdelösa på att överföra värme från kärnorna till processorhöljet, därav temperaturen.
Det är alltså själva kärnorna som blir varma, och inte processorhöljet. Hade det varit höljet (IHS) så hade vattnet kunnat kyla det bättre, men nu är det tyvärr så att det är processorn som är "flaskhalsen".

Ok, så du tycker detta är "normalt" då? Kände inte till att Ivy Bridge hade problem med IHS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Ok, så du tycker detta är "normalt" då? Kände inte till att Ivy Bridge hade problem med IHS...

Yep det är tyvärr "normalt".

Finns folk som tagit av höljet och satt på ny kylpasta och fått 10-20c KALLARE. Helt sjuk skillnad. Vissa har fått färre grader i skillnaden, men de är bevisat att det är kylpastan mellan kärnorna och höljet som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Yep det är tyvärr "normalt".

Finns folk som tagit av höljet och satt på ny kylpasta och fått 10-20c KALLARE. Helt sjuk skillnad. Vissa har fått färre grader i skillnaden, men de är bevisat att det är kylpastan mellan kärnorna och höljet som är problemet.

Hm, när jag sökte på "3770k IHS" så kommer mycket riktigt många rapporter om det... Då får jag väl acceptera det antar jag. =P
Men visste borde det väl inte innebära att kärnorna alltid lägger sig typ +20c mot kylningsloopen? Alltså borde inte skillnaden minska då systemet belastas hårdare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Men visste borde det väl inte innebära att kärnorna alltid lägger sig typ +20c mot kylningsloopen? Alltså borde inte skillnaden minska då systemet belastas hårdare?

Både ja och nej. Tror inte det är så enkelt.

Jag har en Antec Kuhler 920 som har inbygd sensor för vattentemperatur. Vattnet blir 30c och processorn på runt 60c, så där är ännu en gång bevis på att det är processorn som inte klarar av att överföra värmen. Jag har också en 3770k.

Permalänk

Jag tycker du ska satsa på att plocka av IHS:n så kommer du garanterat tjäna några grader Gäller bara att våga som sagt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Jag tycker du ska satsa på att plocka av IHS:n så kommer du garanterat tjäna några grader Gäller bara att våga som sagt

Hm ok, tar man bara bort den, eller menar du ta bort och byta TIM och sen sätta tillbaka IHS?

Har körde en session Prime95 och Furmark, då steg tempen till 79c som mest. Det är förvissa då med fläktar på 500rpm, men ändå... den stiger mycket mer än GPU, som då låg på 49c. Så jag känner att något kanske man ska försöka göra åt detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Hm ok, tar man bara bort den, eller menar du ta bort och byta TIM och sen sätta tillbaka IHS?

Har körde en session Prime95 och Furmark, då steg tempen till 79c som mest. Det är förvissa då med fläktar på 500rpm, men ändå... den stiger mycket mer än GPU, som då låg på 49c. Så jag känner att något kanske man ska försöka göra åt detta...

79c är mycket... tom för stock kylning

Permalänk

Du har tagit bort klisterlappen på blocket väl? Du skulle inte vara den första som har gjort det misstaget

Prova att montera om blocket som första steg. Om inte det fungerar så börja fippla med fläktar, pump osv. Gör det någon skillnad att dra upp pumpen på max?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Jag tycker du ska satsa på att plocka av IHS:n så kommer du garanterat tjäna några grader Gäller bara att våga som sagt

NJAAA skulle inte hålla med helt här va... tänk på att allt vad som heter garanti kan du glömma och sedan är det inte en helt o farlig operation ifall vi säger så . Det finns en ganska bra anledning till att skalet sitter där, men ja ifall du vill riskera det så är det väl bara att tuta och köra.

Temperaturerna är ju inte bra men de funkar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Hm ok, tar man bara bort den, eller menar du ta bort och byta TIM och sen sätta tillbaka IHS?

Har körde en session Prime95 och Furmark, då steg tempen till 79c som mest. Det är förvissa då med fläktar på 500rpm, men ändå... den stiger mycket mer än GPU, som då låg på 49c. Så jag känner att något kanske man ska försöka göra åt detta...

Titta på vad du har för Vcore? Prova att sänka den lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Hm ok, tar man bara bort den, eller menar du ta bort och byta TIM och sen sätta tillbaka IHS?

Har körde en session Prime95 och Furmark, då steg tempen till 79c som mest. Det är förvissa då med fläktar på 500rpm, men ändå... den stiger mycket mer än GPU, som då låg på 49c. Så jag känner att något kanske man ska försöka göra åt detta...

Galet höga temps med en oklockad 3770K på vatten... kör ju min på 4.8GHz med bara en enkel antek kühler med PnP och får nästan samma temps som dig. :/ idle=40C och i full load= 82-87C

Men men, alla exemplar e ju inte lika :/

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

3770k är en varm cpu och man kan med lite tålamod och tur i kisellotteriet få upp ganska högt. Man måste leka lite med volten och ha en relativt bra kylare så kan man i alla fall klocka den till 4.5 gh utan att den kokar över.

Permalänk

Nu är det temperaturen i GPU respektive CPU som du ser i hwinfo, Inte temperaturen i vattenloopen. Prescis som påpekats så verkar Ivy ha lite problem att växla över sin genererade värme ut i vattnet. Som referens, min 3570k @4.5 idle ~30c. Load runt 65c. 2x 670 SLI idle ~30c och full load 42-44c. Samtidigt gick vattentemperaturen upp från 29c till ~33c. Temperaturen i vattenloopen kommer vara i princip samma oavsett vart du mäter. Om du har bra flöde.

Du kör inlett på Ek blocket i den mittersta anslutningen ? (CPU)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Du har tagit bort klisterlappen på blocket väl? Du skulle inte vara den första som har gjort det misstaget
Prova att montera om blocket som första steg. Om inte det fungerar så börja fippla med fläktar, pump osv. Gör det någon skillnad att dra upp pumpen på max?

lol jo det gjorde jag, men det är bra att fråga för det är ju ingen omöjlighet. Men jag minns det tydligt eftersom jag minns att jag tvättade bort fingeravtryck med isopropyl innan jag tryckte dit blocket. Det lär ju inte va själva vattenkylningen eftersom kylningen på GPU funkar felfritt och allt är en loop. Så om det är kylningsrelaterat måste det va dålig kontakt mot CPU antar jag.

Skrivet av neom96:

NJAAA skulle inte hålla med helt här va... tänk på att allt vad som heter garanti kan du glömma och sedan är det inte en helt o farlig operation ifall vi säger så . Det finns en ganska bra anledning till att skalet sitter där, men ja ifall du vill riskera det så är det väl bara att tuta och köra.
Temperaturerna är ju inte bra men de funkar iaf

Äh, en ny 3770k har man väl råd med...
Nämen besvikelsen av att misslyckas med ett sånt ingrepp skulle nog va det som sved mest faktiskt. Det är klart det skulle va sura pengar att torska, men när man redan lagt lite över 20k på ett nytt system så känns det inte lika surt som att sitta på ett system för 20k som man inte vågar använda fullt ut bara för att processorn går varm =P

Skrivet av WenenOne:

Titta på vad du har för Vcore? Prova att sänka den lite

Nu sitter jag på jobbet, men som jag minns det från igår så låg vcore på 1.037 tror jag.
Jag har iaf inte ändrat några inställningar själv i BOIS eller så, så det ska vara stock.

Skrivet av A.ekstrom:

Nu är det temperaturen i GPU respektive CPU som du ser i hwinfo, Inte temperaturen i vattenloopen. Prescis som påpekats så verkar Ivy ha lite problem att växla över sin genererade värme ut i vattnet. Som referens, min 3570k @4.5 idle ~30c. Load runt 65c. 2x 670 SLI idle ~30c och full load 42-44c. Samtidigt gick vattentemperaturen upp från 29c till ~33c. Temperaturen i vattenloopen kommer vara i princip samma oavsett vart du mäter. Om du har bra flöde.
Du kör inlett på Ek blocket i den mittersta anslutningen ? (CPU)

Yes, blocket är kopplat enl instruktionen, med inlet i mitten.
Alltså det jag menade med CPU/GPU var mer det du är inne på, det måste ha med värmeöverföringen att göra, eftersom vattentempen är näst intill konstant över loopen. Så det jag menade var mer, att eftersom GPU håller sig runt 45c, så måste vattnet vara kallare än så, så det är ju inte vattenloopen som är överbelastad och blir varm, det måste ha med CPU att göra.

En annan undran;
Kan det vara dålig kontakt block->CPU pga att de inte är plana?
Vet inte om man ska behöva lappa ett vattenblock (jag har ingen aning om det va plant). Men jag minns att CPU inte va helt 100% plan när jag satte i den, kollade mot ett rakblad. Men det va verkligen inget extremt liksom. Men om blocket också skulle va lite ojämnt kan det kanske påverka.

Iaf, om jag bestämmer mig för att byta TIM, kollat på en del videor om det nu, så kan jag ju alltid lappa IHS'en när den är avtagen. Som sagt jag är inte så jätterädd för att CPU skulle gå sönder, den är inte extremt dyr (med min ekonomi) så det kan vara värt det om man lyckas få ner tempsen till vettigare nivåer med en risk för att man får krypa till korset och köpa en ny när man klantat till det Känns värre att ha en helt ny svindyr burk som inte fungerar 100% fullt ut.

Kommer dock inte hinna med ett sån projekt innan jul så det får bli efter nyår eller nåt isf.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Så fort jag startar folding eller benchmarking går prolle-tempen upp till 60-65 grader (från 40-45 i idle), momentant. En klar indikation på att det är dålig kontakt mellan kislet och höljet (inte hölje och vattenblock)...vågar jag göra något åt det, tror inte det.

Tempen i vattenloopen är ~25-30grader i idle- (passiv radiator).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Intel fulade verkligen ur sig med kvaliten pa IHS

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Ok, en update (aka. "FUUUUU")

Jag kastade tärningen och försökte få loss IHS'en. Men, tyvärr, sket det sig. Efter att jag gjort det så funkar den inte. Q-code'en på moderkortet (M5G) säger iofs att det är fel på minnet (code 55)...men det känns som att man kan bortse från. Testade att montera om både CPU och minnen men samma fel.

Så, tyvärr drog jag en nitlott och blev av med extra pengar...men det känns ändå som att det var värt ett försök, jag har råd att bli av med det... iaf jag kröp såklart till korset och köpte en ny 3770k, och nu fungerar det som det ska igen. Nu har den gått 30min på prime95 och maxar på 64c på varmaste kärning, 52c på kallaste, det får va ok, den får sitta kvar och vara lite för varm, inget mer lotto nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Ok, en update (aka. "FUUUUU")

Jag kastade tärningen och försökte få loss IHS'en. Men, tyvärr, sket det sig. Efter att jag gjort det så funkar den inte. Q-code'en på moderkortet (M5G) säger iofs att det är fel på minnet (code 55)...men det känns som att man kan bortse från. Testade att montera om både CPU och minnen men samma fel.

Så, tyvärr drog jag en nitlott och blev av med extra pengar...men det känns ändå som att det var värt ett försök, jag har råd att bli av med det... iaf jag kröp såklart till korset och köpte en ny 3770k, och nu fungerar det som det ska igen. Nu har den gått 30min på prime95 och maxar på 64c på varmaste kärning, 52c på kallaste, det får va ok, den får sitta kvar och vara lite för varm, inget mer lotto nu

Dold text

Synd, bra gjort att du försökte. Tycker det är lite lågt av Intel att spara in på en sån bagatell, hur mycket sparar dom ens på det ? Hellre att dom gjort rätt från början och vi fått betala lite extra.

Men men,

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Synd, bra gjort att du försökte. Tycker det är lite lågt av Intel att spara in på en sån bagatell, hur mycket sparar dom ens på det ? Hellre att dom gjort rätt från början och vi fått betala lite extra.

Men men,

Ja det är ju lite trist att dom sparat in på sånt.
Men men, denna går ju faktiskt mycket kallare än den andra. Den gick ju upp nära 80c, men denna verkar ju toppa runt 65c iaf, så det är ju helt klart mycket bättre. Allt va monterat ok på gamla också, blocket är fjädrat så man skruvar ju liksom ner det helt så den sitter ju inte hårdare eller så nu. Och kylpastan var utspressad över hela IHS'en så det såg ju också bra ut liksom. Men men, den nya är ju iaf normalvarm och man kanske få ner den någon grad eller två när kylpastan körts in ordentligt. Nu sk ajag bara lyckas pilla ihop ett litet galleri så är bygget klart

Permalänk
Medlem

Har två Coolermaster elite 120 lådor,en till kylning å en till datorn.
Kör också en 3770k oklockad,1st 7970 till 2st 240 radiotorer med D5 pump.
CPU Core 1 kallaste ca 46 + - 3 grader
CPU Core 3 varmaste ca 50 + - 3 grader
GPU 36 grader
Vatten temp ligger å snurrar mellan 27-28 grader
Testat bara en halvtimme med prime
Normalt surfande ligger CPUn 28-32 grader å GPUn 32 grader
Detta är vid 21-22 grader i rummet
Har nog fått en ganska bra CPU.....
Vid surfande så ligger ju CPUn bara på 1600MHz
Spelar mycket CSS GO å då är temp på ca 40 grader

Permalänk
Medlem

Tycker 64 grader i load för oklockat låter rätt mycket då jag får 60(Max i Prime) med min i5-3570k @ 4.2 och det med en CM Hyper 212 Evo (Budgetkylare)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold