Dotter snöat in på IPAD vilka är alternativen??

Permalänk
Medlem

Dotter snöat in på IPAD vilka är alternativen??

Nu har då tiden kommit när min dotter sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en surfplatta. Den hon vill ha är naturligtvis IPAD4 med 32GB minne:
http://www.machuset.se/index.php/produkter/ipad/101-ipad-prod...

Plattan kommer ffa användas till surf, film och spel. Och nej, IPAD 2 är inte ett alternativ, ska vara högupplöst skärm!

Nå, jag ska inte sticka under stol med att jag är och alltid har varit mer eller mindre emot Apple ffa för begränsningarna i deras OS m.m
Min tanke med denna tråden är att få lite info från er surfplatteägare om vilka alternativ ni tycker finns till denna och varför!?
Vill inte lägga mig i dotterns köp mer än nödvändigt men tycker det är vansinnigt att inte kolla upp alternativen!

Mina största invändningar mot IPAD är avsaknaden av stöd för minneskort för att expandera minnet samt avsaknaden av USB samt den begränsade mängden videoformat som stöds. Inte ens .mkv för tusan??.
Nu kan jag nada om surfplattor, men förutsätter att man kan docka/koppla med kabel IPADen till en pc för överföring av t.ex film musik m.m från datorn via iTunes!?

Har läst en del på nätet men det är svårt att hitta info om användarupplevelser/känsla där.

Tacksam för synpunkter, rekommendationer.
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Nu har då tiden kommit när min dotter sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en surfplatta. Den hon vill ha är naturligtvis IPAD4 med 32GB minne:
http://www.machuset.se/index.php/produkter/ipad/101-ipad-prod...

Plattan kommer ffa användas till surf, film och spel. Och nej, IPAD 2 är inte ett alternativ, ska vara högupplöst skärm!

Nå, jag ska inte sticka under stol med att jag är och alltid har varit mer eller mindre emot Apple ffa för begränsningarna i deras OS m.m
Min tanke med denna tråden är att få lite info från er surfplatteägare om vilka alternativ ni tycker finns till denna och varför!?
Vill inte lägga mig i dotterns köp mer än nödvändigt men tycker det är vansinnigt att inte kolla upp alternativen!

Mina största invändningar mot IPAD är avsaknaden av stöd för minneskort för att expandera minnet samt avsaknaden av USB samt den begränsade mängden videoformat som stöds. Inte ens .mkv för tusan??.
Nu kan jag nada om surfplattor, men förutsätter att man kan docka/koppla med kabel IPADen till en pc för överföring av t.ex film musik m.m från datorn via iTunes!?

Har läst en del på nätet men det är svårt att hitta info om användarupplevelser/känsla där.

Tacksam för synpunkter, rekommendationer.
// Henrik

Börjar, Är det du eller dottern som ska använda plattan? är din dotter eller hur?

Det är faktiskt så att Apple ger mer status än något annat märke hos dem okunniga. /och din dotter är mest troligen ute efter Status, Hon vill ha samma Märke som alla andra,etc Vet du väl själv när du var liten din kompis hade köpt ett Playstation? då vill du självklart ha ett Playstation 2.

Människor tycker om att ha bättre saker än andra det är ren fakta Och i dagens värld tycker dem okunniga att Apple är bättre än något annat märke när det kommer till elektronik.

Permalänk

*Bara så du vet så stödjer iPad de flesta videoformat via tredjeparts-appar, inkl mkv.
*Att den inte har plats för minneskort har du helt rätt i - dock ett ickeproblem enligt mig, man har det mesta i molnet ändå och det får plats ett par filmer på den, man behöver inte ha hela sin filmsamling med sig hela tiden.
*Att den inte har USB är också ett icke-problem, snarare en fördel med tanke på stödet för alla mängder med tredjepartstillbehör som finns/är på väg till nya kontakten.

Jag har en iPad och skulle aldrig byta den mot en Android-platta. Jag har även en HTC One X med Android 4.1.1 så jag har erfarenhet av båda. Googles appar är väl okej (även om de är bättre till iPad, något de erkänner själva). Tredjepartsapparna till Android (kvaliteten och designen alltså) är ett skämt enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Ipaden är ett utmärkt verktyg, kör på det. Film orkar man inte kolla på ipaden, tvserier och klipp streamar man. Musik streamas.

Har aldrig haft användning för minneskort, har aldrig kopplat in den i datorn heller. Allt går att synka via dropbox/icloud.

Enda konkurrenten är ju Nexus 10, om man får tag på en.

Permalänk
Medlem

Nexus 10 verkar trevlig, en sån kommer nog jag skaffa, kanske du kan omvända din dotter
Har ju alla saker som gör en surfplatta bra, + inga problem att bara ansluta till datorn och flytta filer hur man vill.

Bara en sån sak att Ipad inte kan använda en standard USB gör den till en dealbreaker, glömmer man laddkabelen sitter man där med en dyr brevpress bara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

- Ja, det är dottern som ska använda den!

- Status, snygg och enkel, ja det är IPAD i ett nötskal.

INFO:
- Det jag glömde i mitt ursprungliga inlägg är följande:
- IPADen kommer vara utan 3G/4G LTE anslutning, dvs endast wlan. Den kommer användas hemma mot vår router som har en DL cap på 100GB/mån därav mitt intresse för att minimera streaming av stora filer och möjligheten att överföra från PC -> Ipad.

I övrigt tackar jag för ovanstående synpunkter. Ska kolla Nexus!
Hade ASUS nånting 700T som alternativ innan, men den verkar lite svajig i recensionerna....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har hon testat andra plattor? För jag har läst massvis med artiklar mm om folk som har använt iPad med retina men sedan lagt den åt sidan för Mini var mycket bättre även utan Retina skärmen. Därför borde hon testa i ev. butik Mini och även andra.
Windows plattorna ska ju vara riktigt bra, även om jag själv inte testat dem ännu så ser de ju inte tokiga ut.
Tror inte iOS kommer vara problem för henne om hon bara gör dessa enkla saker. Argumentet att iOS är stängt
är ganska dumt eftersom dom flesta inte bryr sig om att skaffa mods och sånt

Permalänk

Nexus plattorna är väl de ända jag kan rekommendera då de kör stock Android. Nexus 7 är ju ett bra alternativ då man får en slant över. Med nexus 10 så sparar man också en slant, plus kanonbra skärm (ja bättre än ipad)

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Ett hett tips, se till att ha en bra försäkring på plattan, vet inte hur många kids därute jag ser som klantat till sig med sina surfplattor, spräckta glas, klämda paneler, vätskeskador efter att ha försökt använda dem som stereo i badrummet, använda dem som tallriksunderlägg (alltså, bredvid sig vid matbordet och voila plask) eller också stulna i skolan pga ungarna har dem med sig dit
Säg nu inte att "näe min unge ska aldrig/kommer inte få" etc, barn är barn och har inte samma ansvarskänsla som vi
Så just därför skulle jag nog med tanke på pris etc rekommendera dig att köpa en nexus 7 eller 10 åt dottern, det är väl ändå du som är pappa och håller i pengarna, inte sant?

I övrigt är båda alternativen bra, ipad är enkel, schysst flyt i osv, men android ligger inte långt efter nu, sure, apparna är väl sämre pga de inte har samma krav på sig men jag har båda alternativen här hemma och kan inte säga att den ena är sämre än den andra, har t o m numera en win8 platta och tycker även de är bra om än dyra i inköp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Har hon testat andra plattor? För jag har läst massvis med artiklar mm om folk som har använt iPad med retina men sedan lagt den åt sidan för Mini var mycket bättre även utan Retina skärmen. Därför borde hon testa i ev. butik Mini och även andra.
Windows plattorna ska ju vara riktigt bra, även om jag själv inte testat dem ännu så ser de ju inte tokiga ut.
Tror inte iOS kommer vara problem för henne om hon bara gör dessa enkla saker. Argumentet att iOS är stängt
är ganska dumt eftersom dom flesta inte bryr sig om att skaffa mods och sånt

Håller helt med! Jag har retina iPad men har klämt lite på iPad mini, den är riktigt läcker och smidig! Och billigare! Windowsplattorna verkar intressanta, men är väl något obeprövade än så länge. Håller helt med om argumentet om stängt iOS - jag personligen kan inte göra MER på en androidenhet än på en iOS enhet (förutom automatisk nummerupplysning vid samtal på Android, den enda fördel jag upptäckt ett "olåst" system gett (förutom piratapps, och det är jag inte speciellt intresserad av). Ett olåst system för dock med sig en mängd problem!

För att inte den här tråden ska spåra ur till Android vs iOS håller jag slutligen med dom andra: Nexus är den bästa Androidplattan just nu, låt henne testa den - och låt sen HENNE bestämma vilken platta hon vill ha.

Ang din punkt om streaming - du kan streama film direkt från datorn hemma om du vill när hon är hemma via appar så som "air video", utan att det tar på bandbredden. Ute på stan påverkar det ju ändå inte er bandbredd hemma om hon streamar från något annat håll (te.x dropbox eller annan molntjänst)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag hållermed Crille90.
För barn handlar det inte om vad som är tekniskt det bästa utan gemenskapen till de andra.
Har alla vänner ett Playstation 3, och hon får ett Xbox så kommer hon troligen inte använda sitt Xbox så himla länge hur bra det än är och då bortkastade pengar. (symboliskt jämfört)

Ipad 4 till henne, något annat till dig..

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ett hett tips, se till att ha en bra försäkring på plattan, vet inte hur många kids därute jag ser som klantat till sig med sina surfplattor, spräckta glas, klämda paneler, vätskeskador efter att ha försökt använda dem som stereo i badrummet, använda dem som tallriksunderlägg (alltså, bredvid sig vid matbordet och voila plask) eller också stulna i skolan pga ungarna har dem med sig dit
Säg nu inte att "näe min unge ska aldrig/kommer inte få" etc, barn är barn och har inte samma ansvarskänsla som vi
Så just därför skulle jag nog med tanke på pris etc rekommendera dig att köpa en nexus 7 eller 10 åt dottern, det är väl ändå du som är pappa och håller i pengarna, inte sant?

I övrigt är båda alternativen bra, ipad är enkel, schysst flyt i osv, men android ligger inte långt efter nu, sure, apparna är väl sämre pga de inte har samma krav på sig men jag har båda alternativen här hemma och kan inte säga att den ena är sämre än den andra, har t o m numera en win8 platta och tycker även de är bra om än dyra i inköp

Fast nu var det ju HON som hade sparat ihop till det HON ville ha, då får hon väl köpa vilken hon vill? Hade det varit en present hade jag hållt med helt - köp en Nexus 7!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kolla dessa så kanske det underlättar!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk

Jag vill nog tro att det är dotterns val då hon har:

a) sparat ihop pengarna
b) enkelheten hos iPad är en fördel när man inte är intresserad av teknik
b) hon är nog inte så intresserad av teknik att en avancerad motsvarande dito av annat märke skulle hjälpa henne i någon större utsträckning.

(Är det fadern som köper en sak "åt sin dotter" för att i slutändan själv använda nämnda pryl, då kan man förstå resonemanget och faderns oro över "dotterns val";)).

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem

Bör man verkligen satsa, vad jag förmodar är, alla ens pengar på en enda pryl. Om det inte är så att man motiverades att spara just för denna pryl förstås för då är det ju bra.

Oavsett är det nog bäst att hon köper den Ipad hon vill köpa. Men frågar hon dig självmant efter råd så är det ju bra att sitta på kunskap i ämnet förstås.

Annars kan du ju köpa den åt henne under förutsättningen att hon ansvarar över hennes kvarvarande pengar istället för att använda upp dem helt.
Förlåt att jag lägger mig i med mina filosofier

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Ryska språket:

Jag vill nog tro att det är dotterns val då hon har:

a) sparat ihop pengarna
b) enkelheten hos iPad är en fördel när man inte är intresserad av teknik
b) hon är nog inte så intresserad av teknik att en avancerad motsvarande dito av annat märke skulle hjälpa henne i någon större utsträckning.

(Är det fadern som köper en sak "åt sin dotter" för att i slutändan själv använda nämnda pryl, då kan man förstå resonemanget och faderns oro över "dotterns val";)).

Väldigt sant!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem


Dotterns pengar, hon bestämmer!!

Min filosofi:
- Avsaknad av kunskap inför köp - urkorkat.
Vill bara se alternativen. Kommer INTE neka henne att köpa det hon vill ha för SINA pengar. Vägrar bara köpa grisen i säcken!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

- Ja, det är dottern som ska använda den!

- Status, snygg och enkel, ja det är IPAD i ett nötskal.

INFO:
- Det jag glömde i mitt ursprungliga inlägg är följande:
- IPADen kommer vara utan 3G/4G LTE anslutning, dvs endast wlan. Den kommer användas hemma mot vår router som har en DL cap på 100GB/mån därav mitt intresse för att minimera streaming av stora filer och möjligheten att överföra från PC -> Ipad.

I övrigt tackar jag för ovanstående synpunkter. Ska kolla Nexus!
Hade ASUS nånting 700T som alternativ innan, men den verkar lite svajig i recensionerna....

Finns ju ett program Tror det heter AVplayerHD(kostar <50kr kanske). Där är det bara att gå in i itunes. trycka på appen. sen dra in filmerna/serier till liten ruta man får fram. Sen är det klart

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Fast nu var det ju HON som hade sparat ihop till det HON ville ha, då får hon väl köpa vilken hon vill? Hade det varit en present hade jag hållt med helt - köp en Nexus 7!

-------------------------
Det är jag medveten om, just därför skrev jag om att han är väl ändå pappa, plus, att hon är minderårig antagligen, och för att försäkringarna skall gälla så måste ändå pappa inhandla produkten oftast, lite olika från försäkringsbolag till försälkringsbolag men för att göra det enkelt för sig själv så och slippa bekymren
Sen så att som fler här sa, köpa en enda produkt för alla sina pengar verkar lite knasigt , en nexus 7 eller 10 och sen ha pengar över till roliga göromål, andra saker såsom kanske en ny mobiltelefon eller annat kul, kunna gå på bio etc

Jag avråder inte TS från att rekommendera ipaden, jag menar mer på att det faktiskt finns bra alternativ till denna produkt som är minst lika bra
Sure, inte retina skärm på, vem behöver det på så små skärmar i den åldern, luktar snarare som andra sagt att det skall imponeras snarare än för ett behov

Tycker TS ska ta med sig dottern till ett par ställen såsom mediamarkt och få leka lite med produkterna, eller kanske nån kollega har en nexus eller annan produkt att visa?

Ger bara min åsikt, och andra får tycka emot

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Bör man verkligen satsa, vad jag förmodar är, alla ens pengar på en enda pryl. Om det inte är så att man motiverades att spara just för denna pryl förstås för då är det ju bra.

Oavsett är det nog bäst att hon köper den Ipad hon vill köpa. Men frågar hon dig självmant efter råd så är det ju bra att sitta på kunskap i ämnet förstås.

Annars kan du ju köpa den åt henne under förutsättningen att hon ansvarar över hennes kvarvarande pengar istället för att använda upp dem helt.
Förlåt att jag lägger mig i med mina filosofier

Det är om inte annat en bra grundplåt till en resa (även om jag är medveten om att många hellre sparar till prylar än resor), men det beror i och för sig på vilken ålder dottern har och om intresset för karaktärsdanande utmaningar som resor finnes hos nämnda medborgarinna!:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Skrivet av tooobe:

*Att den inte har plats för minneskort har du helt rätt i - dock ett ickeproblem enligt mig, man har det mesta i molnet ändå och det får plats ett par filmer på den, man behöver inte ha hela sin filmsamling med sig hela tiden.

Och molmnet drar en massa bredband och man får skaffa dyrare Internet abonnemang, samt att det går segare. Förutom det faktum att allt inte går att köra från molmnet såsom appar.
Därför rekommenderar jag ingen att köpa en mindre Ipad variant än 32GB som TS kollade på, även om detta är i det snålaste lagret. Att inte stöda minneskort ser jag som jävelskap från Apples sida, för att få folk köpa deras dyrare Ipads.

Skrivet av tooobe:

*Att den inte har USB är också ett icke-problem, snarare en fördel med tanke på stödet för alla mängder med tredjepartstillbehör som finns/är på väg till nya kontakten.

Att det ska vara onödigt krångligt att flytta data från ett usbminne är ett jättestort problem, t.ex. när man är i skolan och enkelt vill kunna flytta data utan att installera något program på skolans dator. (vilket resulterar i avstängning)

Skrivet av tooobe:

Jag har en iPad och skulle aldrig byta den mot en Android-platta. Jag har även en HTC One X med Android 4.1.1 så jag har erfarenhet av båda. Googles appar är väl okej (även om de är bättre till iPad, något de erkänner själva). Tredjepartsapparna till Android (kvaliteten och designen alltså) är ett skämt enligt mig.

Jag har en Androidtelefon och är inte alls sugen på att skaffa en androidplatta, orsaken är inte att jag tycker android är dåligt, utan jag tycker man förlorar så mycket på att begränsa sig till en "leksaks operativsystem" utan man kan lika väl ha två stycken.
Med leksaks operativsystem så menar jag att operativsystemet främst är gjort för nöjesprogram och man där inte har behov av specifika program.

Så mitt råd till TS är ändå en Ipad, jag tror din dotter kommer få mest ut av denna. (social status, mest nöje etc) Jag tycker dock inte Ipaden på något sätt är felfri utan det är mycket som jag stör mig på, främst de två sakerna ovanför. (usb och ej minneskort)
Att tänka på är att som med allt inom datorteknik så kommer det snart en ny modell, rykterna på Ipad 5 är väl mars/april, där denna vad jag har förstått kommer vara mycket lättare. Och jag som ganska stor person (+90kg), tycker faktisk att dagens surfplattor är för tunga att sitta och läsa/arbeta med några timmar.

Windowsplattor, ja de är t.o.m. börja med väldigt dyra, sedan tycker jag de mer riktar sig åt nördar idag. Alltså inte att oset är bäst för nördar, utan snarare att man bör vara en nörd för att köpa en sådan. Detta lär nog ändrats om ett år eller så.

Skrivet av Crille90:

Det är faktiskt så att Apple ger mer status än något annat märke hos dem okunniga. /och din dotter är mest troligen ute efter Status, Hon vill ha samma Märke som alla andra,etc Vet du väl själv när du var liten din kompis hade köpt ett Playstation? då vill du självklart ha ett Playstation 2.

Människor tycker om att ha bättre saker än andra det är ren fakta Och i dagens värld tycker dem okunniga att Apple är bättre än något annat märke när det kommer till elektronik.

Detta borde inskrivas i bibeln före skapelseberättelsen för det är så sant så det inte är klokt!

Alltså som med precis allt så handlar det inte bara om vad som är bäst, för yngre personer handlar det väldigt mycket om märken samt att kunna göra samma saker. Har TS dotters vänner Ipadspel så vill hon också köra Ipadspel och skaffar hon då en annan enhet så kan hon inte göra det, att denna enhet skulle ha dubbla prestandan eller så hjälper inte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Skaffa en nexus , eller nån med android så slipper du att allt är låst och krångligt med att föra över filer,bilder,filmer etc.

Itunes är ren skit. Och du måste ha det.

Försökte själv föra över lite avi filer till en ipad 3 , gick inge vidare och är ett jäkla problem. Android = enkelt då den beter sig som en bärbar hårdisk.

Så köpt en billigare android nexus som kommer räcka då hon säkert bara är ute efter statusen som folk ovan påpekar.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag ingen anledning att inte ta en iPad, jag har både en tegra2 android platta och en ipad(3).
Har man inte specifika behov av de fördelarna android har så är en ipad betydligt bättre.

Du skriver inte hur gammal hon är, men som flera varit inne på, det är viktigare att ha samma som kompisarna.
En ipad är inte dyrare eller tekniskt sämre än likvärdiga android-plattor, det är som nintendo vs sega etc.

Angående minne, 16GB räcker ganska långt, men vill man lägga in lite spel är det klent.
32GB minst skulle jag säga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1476237
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454515

Båda finns att peta på på MediaMarkt

Eller http://www.microsoftstore.com/store/msuk/en_GB/pdp/productID....

Jag personligen tror att HON kommer bli missnöjd med en Android platta i längden. Enligt mig är Android plattor idag mest surfplattor för dom som vill meka lite själva och är teknikintresserade (säger inte att hon inte är det, men jag vet inte )
Det enda surfplattorna idag enligt mig är antingen iPad eller Windows 8 RT plattor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag personligen tror att HON kommer bli missnöjd med en Android platta i längden. Enligt mig är Android plattor idag mest surfplattor för dom som vill meka lite själva och är teknikintresserade (säger inte att hon inte är det, men jag vet inte )
Det enda surfplattorna idag enligt mig är antingen iPad eller Windows 8 RT plattor.

Va? Vad är det som gör att man måste vara teknikintresserad för Android? Det är inte direkt svårare att sköta en Nexus än en Ipad.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Hmm, ok!

Jo visst är det så att vännerna sitter med IPAD och hon har ju en Iphone 4 sedan tidigare som hon är nöjd med.
Antagligen är dess två faktorer det som gör valet av IPAD till mest sannolikt.

Men rent prestandamässigt hur stor är skillnaden mellan 2an och 3, 4an?
Annan processor och bättre skärm, men nån som själv har en jämförelse där ni ägt/äger båda??

Såg nån som skrev att man var tvungen att zooma för att kunna läsa texten vid browsing i 2.an.

Kommer åka och titta, känna och klämma imorgon. Vill bara vara förberedd!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Hmm, ok!

Jo visst är det så att vännerna sitter med IPAD och hon har ju en Iphone 4 sedan tidigare som hon är nöjd med.
Antagligen är dess två faktorer det som gör valet av IPAD till mest sannolikt.

Men rent prestandamässigt hur stor är skillnaden mellan 2an och 3, 4an?
Annan processor och bättre skärm, men nån som själv har en jämförelse där ni ägt/äger båda??

Såg nån som skrev att man var tvungen att zooma för att kunna läsa texten vid browsing i 2.an.

Kommer åka och titta, känna och klämma imorgon. Vill bara vara förberedd!!

3 och 4 har likadana skärmar.
4 är runt dubbelt så snabb beroende på benchmarks, den har nya lightning kontakten och snabbare wlan.
2'an har inte retina, så den skulle jag absolut inte valt.
Prestanda är ungefär samma som 3'an dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Hmm, ok!

Jo visst är det så att vännerna sitter med IPAD och hon har ju en Iphone 4 sedan tidigare som hon är nöjd med.
Antagligen är dess två faktorer det som gör valet av IPAD till mest sannolikt.

Men rent prestandamässigt hur stor är skillnaden mellan 2an och 3, 4an?
Annan processor och bättre skärm, men nån som själv har en jämförelse där ni ägt/äger båda??

Såg nån som skrev att man var tvungen att zooma för att kunna läsa texten vid browsing i 2.an.

Kommer åka och titta, känna och klämma imorgon. Vill bara vara förberedd!!

Personligen skulle jag kört på 3:an i den situationen, samma kontakt som telefonen och skärmen är betydligt bättre än 2:an. Behöver hon verkligen prestandan från en 4:a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:


Dotterns pengar, hon bestämmer!!

Min filosofi:
- Avsaknad av kunskap inför köp - urkorkat.
Vill bara se alternativen. Kommer INTE neka henne att köpa det hon vill ha för SINA pengar. Vägrar bara köpa grisen i säcken!

Du verkar ju i vara en bra förälder
När det kommer till främst tjejer men även vissa killar (egentligen gäller det alla men detta exemplet passar mer på vissa än andra), så köper dom enbart för status och inget annat. dom kan argumentera hur mycket dom vill men deras argument är som luft för oss kunniga inom teknik/dator. och vi ser igenom dom och ser att det dom snackar om gör dom bara för att vi inte visar dom respekt för att dom har denna saken. dom tänker typ: "va Varför ger han/hon inte mej respekt som alla andra". och en så blir dom arga för att dom ser inte respekten du ger dom och deras val och känner sej lite kränkta (och i vissa fal kanske lurade). och människan har ju en viss förmåga att vilja göra sej av med folk som tycker annorlunda från dom. aja det var inte detta du fråga efter

Tänk på i alla fall att statusen kan vara viktigare för vissa än vad det är som ger status. skulle skit ge status skulle folk ändå köpa det.
du har väl hört denna: 1 million fly's cant be wrong, Shit is good

jag tycker hon ska köpa en om hon nu så gärna vill ha en! BTW ålder? för jag tycker det finns gränser i ålder. Men du gör rätt som informerar henne om altrenativen! vet inte om detta inlägg var till mycket hjälp men... / Simon

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Personligen skulle jag kört på 3:an i den situationen, samma kontakt som telefonen och skärmen är betydligt bättre än 2:an. Behöver hon verkligen prestandan från en 4:a?

Nope! Men hade gärna köpt den på butik i stan. Där finns uppenbarligen bara 2.an och 4.an.
Prisskillnaden är 300:- jmf med CDON´s 3.a med 32GB minne så tycker inte det är värt att snåla på det i sammanhanget!

Prestandamässigt räcker sannolikt 2.an, men det är skärmen det hänger på........

....angående ålder väljer jag att inte skriva ut det. Vi kan väl bara nöja oss med att hon iaf är +12 och lyckats samla ihop +5000:-

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB