Permalänk
Medlem

WIFI och en ipad 4

Hej!

Är lite fundersam då det gäller säkerheten med en ipad 4.
Har en trådlös router hemma. I dagsläget är det 2 laptopar anslutna till den trådlöst.
Är noga med säkerheten. Har WPA2-AES kryptering och 60 oilka tecken i krypteringsnyckeln i routern.
Laptoparna har F-secure virus/brandvägg, är noga med att uppdatera windows.
Min fråga är hur det är med en surfplatta. Den har inte samma skydd som en dator förmodar jag.
Finns det WPA2 valbart i en ipad 4? Är det risk att någon tar sig in i ipad:en och på så sätt kommer över krypteringsnyckeln?
Och sedan komma in i routern?
Har i nuläget WIFI avslaget på routern, inte måste man ha WIFI när man skall anlsuta en ipad?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Alla moderna plattor i dagsläget stödjer alla former av wifi kryptering, så ja, om protokollet på din router är wpa2-psk / wpa2-aes så stödjer plattan garanterat det.

IOS är ett genomarbetat OS, det är nog varken lättare eller svårare att extrahera en lagrad nyckel där än vad det skulle vara på en windowsburk, så det är nog jämt skägg säkerhetsmässigt.

Inte riktigt säker på hur du ska ansluta din padda utan att slå på wifi? Den har ju ingen nätverksport direkt?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

devhdc

Skrivet av devhdc:

Alla moderna plattor i dagsläget stödjer alla former av wifi kryptering, så ja, om protokollet på din router är wpa2-psk / wpa2-aes så stödjer plattan garanterat det.

IOS är ett genomarbetat OS, det är nog varken lättare eller svårare att extrahera en lagrad nyckel där än vad det skulle vara på en windowsburk, så det är nog jämt skägg säkerhetsmässigt.

Inte riktigt säker på hur du ska ansluta din padda utan att slå på wifi? Den har ju ingen nätverksport direkt?

Hej!

Tack för ditt svar.
Kanske är som du säger att man måste ansluta via WIFI.
Har WIFI avslagat pga säkerhetsrisken. Går ganska lätta att knäcka pinkoden. Har för mig att det behövs 11.000 kombinationer att knäcka den. Går som sagt ganska fort med rätt verktyg. Sedan är det bara att få routerns uppgifter serverat.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

???
Vänta nu!

Om du har en 60 tecken lång krypteringsnyckel med WPA2-AES kryptering på ditt WLAN, var snäll och förklara för mig hur i helsike nån ska knäcka den med 11000 kombinationer???
Enda chansen är väl om nån får tag i en av dina laptops/plattor och knäcker inlogget till din router, men hallå!
Då räcker det ju att nån tar sig in i din kåk och kopplar sin egen laptop med kabel till din router för att göra just det!

Dessutom vore det intressant att veta hur du kan använda dina laptops på nätet med WIFI/WLAN avslaget?? Om du nu inte drar en kabel varje gång vill säga!?

Om jag inte helt missförstått ovan skrivet så tycker jag att det är dags att ta av foliehatten kanske?? För jag tvivlar på att du har NSA som granne?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för ditt svar.
Kanske är som du säger att man måste ansluta via WIFI.
Har WIFI avslagat pga säkerhetsrisken. Går ganska lätta att knäcka pinkoden. Har för mig att det behövs 11.000 kombinationer att knäcka den. Går som sagt ganska fort med rätt verktyg. Sedan är det bara att få routerns uppgifter serverat.

Med vänlig hälsning

Putte333

11.000 kombinationer gäller bara med Reaver om WPS är påslaget i routern.
Är WPS av i routern så finns inte sårbarheten alls längre.

Permalänk

Det här får mig alltid att tänka på den här: http://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

nilhe1

Hej!

Har som sagt WIFI avslagen i routern.
Fungerar bra att surfa utan WIFI (WPS).
Ansluter med routerns krypteringsnyckel.

http://www.idg.se/2.1085/1.461407

Att knäcka WPA2 med en lång krypteringsnyckel (60 tecken som jag har) tar säker betydligt längre tid.
Vet ej om det i dagsläget finns någon som knäckt WPA2.
WEP och WPA är inga problem.
Har man som sagt en lång krypteringsnyckel så kan man vara lite lugn.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Putte333:

Hej!

Har som sagt WIFI avslagen i routern.
Fungerar bra att surfa utan WIFI (WPS).
Ansluter med routerns krypteringsnyckel.

http://www.idg.se/2.1085/1.461407

Att knäcka WPA2 med en lång krypteringsnyckel (60 tecken som jag har) tar säker betydligt längre tid.
Vet ej om det i dagsläget finns någon som knäckt WPA2.
WEP och WPA är inga problem.
Har man som sagt en lång krypteringsnyckel så kan man vara lite lugn.

Med vänlig hälsning

Putte333

Ansluter du med sladd? Då behövs väl inga krypteringsnycklar?
För du skriver ju att du har stängt av wifi.

Permalänk
Medlem

WiFi och WPS är inte samma sak. WPS är ju ett protokoll för att förenkla inkopplandet/Parandet med enheter. Skulle inte heller ha på WPS. Men däremot WiFi med en bra nyckel känns tillräckligt säkert. Framförallt då räckvidden på WiFi är så begränad, är man några meter utanför lägenheten så kan man inte ens connecta längre(vi bor i hus med mycket armeringsjärn och tjock betong).

Sen brukar jag logga in i routern då o då och kolla listan med klienter som är påloggade.

Putte33, om du inte har extremt känsligt/olagligt material som du skickar över nätet, så tror jag du kan komma in i 2000-talet och surfa trådlöst

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Wifi

Hej!

Har kanske inte varit så tydlig.
Jag har har 2 laptopar anslutna mot min router, trådlöst via WIFI.
Har WPS avslaget.
Blandat ihop WPS med Wifi.
Den långa krypteringsnyckeln sätter man bara 1 gång när man ansluter en laptop t.ex
Personligen känns det bra med en svårknäckt nyckel.
Speciellt när man bor i ett höghus.
Har en kompis som har ABBA1974 i nyckel...
Alla är vi olika.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Skrivet av Putte333:

Hej!

Har kanske inte varit så tydlig.
Jag har har 2 laptopar anslutna mot min router, trådlöst via WIFI.
Har WPS avslaget.
Blandat ihop WPS med Wifi.
Den långa krypteringsnyckeln sätter man bara 1 gång när man ansluter en laptop t.ex
Personligen känns det bra med en svårknäckt nyckel.
Speciellt när man bor i ett höghus.
Har en kompis som har ABBA1974 i nyckel...
Alla är vi olika.

Med vänlig hälsning

Putte333

Har aldrig sett något nojjigare i mitt liv.

Även ABBA1974 skulle ingen knäcka om det var i WPA 2.

Tror inte ens om du skulle skriva ditt lösen här skulle vara någon fara om du inte är en ägare av H&M eller IKEA då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Avslöjad

Skrivet av cokeman 1337:

Har aldrig sett något nojjigare i mitt liv.

Även ABBA1974 skulle ingen knäcka om det var i WPA 2.

Tror inte ens om du skulle skriva ditt lösen här skulle vara någon fara om du inte är en ägare av H&M eller IKEA då.

Med vänlig hälsning

SP