Windows Blue till sommaren, utan Start...

Permalänk
Medlem

Windows Blue till sommaren, utan Start...

Citat:

For those upset about the lack of a start button in Windows 8, prepare yourself for another disappointment -- "Windows Blue", an upcoming short-cycle successor to Windows 8, is not expected to bring the feature back.

Citat:

a summer launch of Windows Blue is expected. And its contacts close to Microsoft hint that the name will be some sort of riff on Windows 8, not Windows 9, as some suspected

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=29511

Ok. Microsoft gör som de vill...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ska dom börja släppa ett nytt OS varje år nu med? Som folk ändå inte vill ha? Aja..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Ska dom börja släppa ett nytt OS varje år nu med? Som folk ändå inte vill ha? Aja..

Hur påverkar det dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hur påverkar det dig?

Inte alls. Får jag inte säga vad jag tycker nu heller? Fanboy much?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Inte alls. Får jag inte säga vad jag tycker nu heller? Fanboy much?

Nej, men varför klaga på saker som inte påverkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Nej, men varför klaga på saker som inte påverkar?

Freedom of speech.. Nä, men.. Man måste få klaga, så är det bara. Får jag inte klaga på att extremister i arabländerna spränger oskyldiga, bara för att det inte påverkar mig?
Något bättre har jag inte att komma med..

Permalänk
Medlem

De kanske borde göra en analys av Win 8s uteblivna framgångar först.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar Win8 faktiskt och Startmenyn har jag inga som helst problem med. Fungerar snarare utmärkt enligt mej. Snabbt, smidigt och enkelt att confa.

Off-topic borttaget
Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Jag gillar Win8 faktiskt och Startmenyn har jag inga som helst problem med. Fungerar snarare utmärkt enligt mej. Snabbt, smidigt och enkelt att confa.

Jag har inte provat Windows 8 själv, men jag vet att många inte gillar det. Det är ju "gjort" för en touchskärm, så det blir säkert bättre med en touchskärm också.
Var inne på Elgiganten igår, bara för att kolla runt lite, men jag provade inte någon Windows 8-dator, för att jag helt enkelt inte bryr mig. Jag sitter på Windows 7 atm, och det kommer jag fortsätta med ett tag till.

Off-topic borttaget
Permalänk
Medlem

Härligt med utveckling! Är nog en av få dock som gillar Win 8, många som inte gillar det har säkert inte provat.
Körde Win 7 innan och kör idag Win 8 mest i klassiskt läge. När jag sitter i soffan med projektorn växlar jag över till "Metro" helt underbart!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

I och med att det här verkar vara någon form av uppgradering som enligt artikeln fortfarande ska ses som "Windows 8", verkar det rimligt att använda Windows 8-forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

*tråd flyttad*

I och med att det här verkar vara någon form av uppgradering som enligt artikeln fortfarande ska ses som "Windows 8", verkar det rimligt att använda Windows 8-forumet.

Ja det är den nya versionen av Windows. Windows kommer att släppas i ny version en gång varje år från och med nu enligt rykten från olika källor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är den nya versionen av Windows. Windows kommer att släppas i ny version en gång varje år från och med nu enligt rykten från olika källor.

Så det var därför Windows 8 var så billigt? De förväntar sig att man ska köpa ett nytt OS/uppgradering varje år istället? Kanske sen ett abonnemang där man får tillgång till x antal appar och fler funktioner... Du får använda ctrl+c/ctrl+v för bara 10 sek!

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storman:

Så det var därför Windows 8 var så billigt? De förväntar sig att man ska köpa ett nytt OS/uppgradering varje år istället? Kanske sen ett abonnemang där man får tillgång till x antal appar och fler funktioner... Du får använda ctrl+c/ctrl+v för bara 10 sek!

Skulle vara intressant, betala för antalet gånger man tar upp taskmanager eller varje gång man tar upp Store.

Btw, när skulle reklam börja komma upp i Windows eller har gratisapplikationer redan det från Store?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skulle vara intressant, betala för antalet gånger man tar upp taskmanager eller varje gång man tar upp Store.

Btw, när skulle reklam börja komma upp i Windows eller har gratisapplikationer redan det från Store?

Gratis appar har redan det, dock finns det ingen som gör reklam så det är bara en blå ruta med en skip knapp.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

installerade win 8 på tjejens laptop som hon ändå inte använder satt med det i några dagar och tog bort det direkt jag hoppas att win 9 eller vad som helst kommer snart som liknar Windows 7 eller XP men med nytt utseende och snabbare. . visserligen får alla tycka vad dom vill men detta bör ej vara till en desktop laptops skulle dock funka bra lika med mobiler men inte att ha på en spel burk tycker jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storman:

Så det var därför Windows 8 var så billigt? De förväntar sig att man ska köpa ett nytt OS/uppgradering varje år istället? Kanske sen ett abonnemang där man får tillgång till x antal appar och fler funktioner... Du får använda ctrl+c/ctrl+v för bara 10 sek!

Ja det har nog med det att göra. Även att de hoppas på att man ska köpa appar där MS får en del av kakan. Synd att du ska vara så löjlig angående det, Microsoft närmar sig Apples modell och jag tycker att det är smart (från MS synvinkel) eftersom att fler uppgraderar till det senast där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8 hade 1.45% marknadsandel i december, vilket är sämre än vad vista hade samma tid efter lansering. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a... Men de tycker alltså att det nuvarande konceptet är lyckat och kommer FORTSÄTTA PÅ DET SPÅRET?? Bra där, Microsoft. Som kuriosa kan även nämnas att Windows 7 ökade sin marknadsandel med 1% under samma period http://www.idg.se/2.1085/1.484716/windows-8-gar-samre-an-vist...

Det börjar nästan bli lite Nordkorea över Microsoft nu... De kör på på sin inslagna väg trotts att skeppet sakta men säkert sjunker.

Mycket tråkigt måste jag säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det har nog med det att göra. Även att de hoppas på att man ska köpa appar där MS får en del av kakan. Synd att du ska vara så löjlig angående det, Microsoft närmar sig Apples modell och jag tycker att det är smart (från MS synvinkel) eftersom att fler uppgraderar till det senast där.

Löjligt säger du? Har spelat en hel del mmorpgs i mina dagar och där finns det något som kallas för free to play. Vilket innebär att man kan ladda ner spelet och spela det gratis. Det man kan göra i spelen är dock extremt begränsat och allt är upplagt så att man ska känna sig tvingad att köpa "funktioner" från deras cash shops. En hel del grejer i cash shops kan se väldigt billigt ut men när man väl ser hur mycket allt kostar tillsammans så blir det oftast mer än om man betalat för "hela" spelet från början. Då känns det väldigt löjligt.

Läser i de andra Windows 8 trådarna om hur många utav apparnas funktioner lika väl kunde samlats i ett och samma program. Nu är säkert många utav de här apparna gratis och det finns säkert massor utav apps som man aldrig skulle ha någon direkt nytta av. Men vad händer när de börjar dela upp Windows i små appar med helt nödvändiga funktioner som man måste betala för om man vill arbeta effektivt?

Nu var det exemplet jag använde mig utav extremt, men har man spelat free to play mmorpgs så blir man aldrig förvånad över vad de försöker ta betalt för.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 hade 1.45% marknadsandel i december, vilket är sämre än vad vista hade samma tid efter lansering. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a... Men de tycker alltså att det nuvarande konceptet är lyckat och kommer FORTSÄTTA PÅ DET SPÅRET?? Bra där, Microsoft. Som kuriosa kan även nämnas att Windows 7 ökade sin marknadsandel med 1% under samma period http://www.idg.se/2.1085/1.484716/windows-8-gar-samre-an-vist...

Det börjar nästan bli lite Nordkorea över Microsoft nu... De kör på på sin inslagna väg trotts att skeppet sakta men säkert sjunker.

Mycket tråkigt måste jag säga.

Som sagt, det verkar ju sälja bra bland gamers iaf. Tänk om Windows Blue får DX12 också..

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fast om MS kör för hårt på inlåsning kan spelutvecklarna fly till linux. Vilket t.ex. Valve börjat pula med. Tror inte de är de enda utan de flesta företagen byter nog spår om det ger mer cash. Isf blir ju DirectX värdelöst. OpenGl är idag lika kraftfullt och många spel kör idag redan många öppna standarder som OpenAL, OpenCL och dylikt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det värsta är att man säkert kommer behöva den nyaste Windows hela tiden också om man vill få tillgång till t.ex. nyaste DirectX osv. Väldigt dålig gjort av Microsoft enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som sagt, det verkar ju sälja bra bland gamers iaf. Tänk om Windows Blue får DX12 också..

Det gör det väl förmodligen, för så brukar ju Microsoft göra.. Ny Windowsversion = ny DX-version. Frågan är ju om det spelar någon roll när de flesta spel som släpps inte ens utnyttjar allt godis i DX10 till fullo. Ironiskt nog ligger ju mycket i konsolerna, där MS är en storspelare nu för tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är sunt med en kortare utvecklingstid, 3 år är för länge mellan releaserna. Det jag tycker är roligt är att både Apple och Google släpper 'stora' releaser varje år men nu när Microsoft vill göra samma sak så är de onda och dumma i huvet.
Windows 8 kanske inte är helt perfekt men det är i mitt tycke ett väldigt bra koncept när man kan ta sin platta och plugga in i dockan hemma och på så sätt få ett 'riktigt' os.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul för MS I guess, kommer aldrig lämna windows7 fören man måste.
Provat windows 8 2 gånger nu och blivit förbannad på skiten varje gång.

Fast man tweakat det och tagit bort allt mög som är så sjukt idiotiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det gör det väl förmodligen, för så brukar ju Microsoft göra.. Ny Windowsversion = ny DX-version. Frågan är ju om det spelar någon roll när de flesta spel som släpps inte ens utnyttjar allt godis i DX10 till fullo. Ironiskt nog ligger ju mycket i konsolerna, där MS är en storspelare nu för tiden.

Ja och både MS och Sony lär visa nästa konsolgeneration på E3-mässan i år. Där DX12 säkert är en del i MS variant.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

skönt att det handlar om startknappen i windows och nåra lyckas diskutera hejbaberiba

själv har jag inte provat win 8 ännu men jag tyckte den där länken var intressant. fattar jag den fel om den säger att andelen mac os och därmed appledatorer? endast utgör 4% av marknaden, av alla datorer? kan det verkligen vara rätt, känns som att det är för få datorer?

Permalänk
Inaktiv

Mindre valmöjligheter, plattare UI, bakåtsträvande. Det går utför nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja och både MS och Sony lär visa nästa konsolgeneration på E3-mässan i år. Där DX12 säkert är en del i MS variant.

Det hoppas jag. Jag spelar inte konsolspel själv men det påverkar ju PC-spelare också i och med att vi får nöja oss med portningar i de flesta fall, så jag har inget alls emot om nästa generations konsoler tar i rejält vad gäller prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hur påverkar det dig?

För att förr eller senare kommer programvara som släpps inte stödja ett fem generationers gammalt OS. Hur många nutida program kan du köra i Windows 3.11, eller Windows 95? eller Windows 98 för den delen??