RMA-fråga (Webhallen, utan dator sedan 1a november)
Tjenare.
Den 1a november dog min MSI GT780-236NE, gick ej starta med endast batteri, endast sladd eller både och, helt död. Skickas in för RMA.
Den 15e december då jag varit utan datorn i precis 1.5månader återkommer laptopen, info är att moderkort + mikrofon bytts ut. Datorn startar nu (kalas) men märker redan vid uppstart att datorn är knäpptyst. Observera att datorn i vanlga fall låter som en mindre stridsvagn, anar givetvis oråd. Laddar hem både coretemp + afterburner och märker att cpu + gpu ligger i 75-80c idle. Vid mindre arbete går det upp i 100c och datorn stängs av. Verkar som att kylsystemet eller något annat gått sönder inuti, går ej att öppna pga plombering där garantin bryts. Synd att dom antingen inte kollat detta på verkstaden eller att jag haft oturen att transporten tillbaka till mig orsakat detta....
Begär en ny fraktsedel, skickar tillbaka datorn och ser nu enligt webhallens system att den är vidareskickad till serviceverkstad för andra gången...
Nu till min fråga.
Är det rimligt att vara utan sin dator i 2-3 månader om den går sönder? Vad har man som konsument för rättigheter i såna här fall?
Jobbar själv för en större bredbandsoperatör och är man utan sina tjänster under en viss tid är man dels garanterad kompensation enligt allmänna villkor, men varje medarbetare har såklart tillgång till goodwill i extremfall/specialfall.
Finns det några liknande villkor vad gäller just varor i RMA/garantiärenden eller får man hoppas på goodwill från den person på Webhallen man kontaktar?
Fick ej erbj. om lånedator, kompensation eller något när jag mailade dom vid den senaste RMA'n i mitten av december, dom skrev bara kort och koncist "varor som drabbats av fel efter tidigare reparation har prioritet när de skickas in till serviceverkstad" och en inklistrad mall för fraktsedeln, det kändes jävligt icke service-minded om jag får säga det själv faktiskt.
Jag har hela tiden haft en god ton i mail och telefonsamtal.
Måste såklart vänta tills laptopen återvänder innan jag vet hur lång tid jag faktiskt varit utan den och kontaktar Webhallen i ärendet, men det hade varit uppskattat om någon annan har erfarenhet kring liknande ärenden, kanske t om hos Webhallen.
“More Human Than Human”
kniffswelt