RMA-fråga (Webhallen, utan dator sedan 1a november)

Permalänk
Medlem

RMA-fråga (Webhallen, utan dator sedan 1a november)

Tjenare.

Den 1a november dog min MSI GT780-236NE, gick ej starta med endast batteri, endast sladd eller både och, helt död. Skickas in för RMA.

Den 15e december då jag varit utan datorn i precis 1.5månader återkommer laptopen, info är att moderkort + mikrofon bytts ut. Datorn startar nu (kalas) men märker redan vid uppstart att datorn är knäpptyst. Observera att datorn i vanlga fall låter som en mindre stridsvagn, anar givetvis oråd. Laddar hem både coretemp + afterburner och märker att cpu + gpu ligger i 75-80c idle. Vid mindre arbete går det upp i 100c och datorn stängs av. Verkar som att kylsystemet eller något annat gått sönder inuti, går ej att öppna pga plombering där garantin bryts. Synd att dom antingen inte kollat detta på verkstaden eller att jag haft oturen att transporten tillbaka till mig orsakat detta....

Begär en ny fraktsedel, skickar tillbaka datorn och ser nu enligt webhallens system att den är vidareskickad till serviceverkstad för andra gången...

Nu till min fråga.

Är det rimligt att vara utan sin dator i 2-3 månader om den går sönder? Vad har man som konsument för rättigheter i såna här fall?

Jobbar själv för en större bredbandsoperatör och är man utan sina tjänster under en viss tid är man dels garanterad kompensation enligt allmänna villkor, men varje medarbetare har såklart tillgång till goodwill i extremfall/specialfall.

Finns det några liknande villkor vad gäller just varor i RMA/garantiärenden eller får man hoppas på goodwill från den person på Webhallen man kontaktar?

Fick ej erbj. om lånedator, kompensation eller något när jag mailade dom vid den senaste RMA'n i mitten av december, dom skrev bara kort och koncist "varor som drabbats av fel efter tidigare reparation har prioritet när de skickas in till serviceverkstad" och en inklistrad mall för fraktsedeln, det kändes jävligt icke service-minded om jag får säga det själv faktiskt.

Jag har hela tiden haft en god ton i mail och telefonsamtal.

Måste såklart vänta tills laptopen återvänder innan jag vet hur lång tid jag faktiskt varit utan den och kontaktar Webhallen i ärendet, men det hade varit uppskattat om någon annan har erfarenhet kring liknande ärenden, kanske t om hos Webhallen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tror personligen inte att problemet ligger hos Webhallen, utan snarare hos serviceverkstaden..
Bara att ta kontakt med Webhallen och kolla med dom om dom har några nyheter ang ärendet, och kanske kan ge dig uppgifter på vilken verkstad som reparerar datorn.
Och sen ta kontakt med dom för mer info kanske

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tjenare.

Den 1a november dog min MSI GT780-236NE, gick ej starta med endast batteri, endast sladd eller både och, helt död. Skickas in för RMA.

Den 15e december då jag varit utan datorn i precis 1.5månader återkommer laptopen, info är att moderkort + mikrofon bytts ut. Datorn startar nu (kalas) men märker redan vid uppstart att datorn är knäpptyst. Observera att datorn i vanlga fall låter som en mindre stridsvagn, anar givetvis oråd. Laddar hem både coretemp + afterburner och märker att cpu + gpu ligger i 75-80c idle. Vid mindre arbete går det upp i 100c och datorn stängs av. Verkar som att kylsystemet eller något annat gått sönder inuti, går ej att öppna pga plombering där garantin bryts. Synd att dom antingen inte kollat detta på verkstaden eller att jag haft oturen att transporten tillbaka till mig orsakat detta....

Begär en ny fraktsedel, skickar tillbaka datorn och ser nu enligt webhallens system att den är vidareskickad till serviceverkstad för andra gången...

Nu till min fråga.

Är det rimligt att vara utan sin dator i 2-3 månader om den går sönder? Vad har man som konsument för rättigheter i såna här fall?

Jobbar själv för en större bredbandsoperatör och är man utan sina tjänster under en viss tid är man dels garanterad kompensation enligt allmänna villkor, men varje medarbetare har såklart tillgång till goodwill i extremfall/specialfall.

Finns det några liknande villkor vad gäller just varor i RMA/garantiärenden eller får man hoppas på goodwill från den person på Webhallen man kontaktar?

Fick ej erbj. om lånedator, kompensation eller något när jag mailade dom vid den senaste RMA'n i mitten av december, dom skrev bara kort och koncist "varor som drabbats av fel efter tidigare reparation har prioritet när de skickas in till serviceverkstad" och en inklistrad mall för fraktsedeln, det kändes jävligt icke service-minded om jag får säga det själv faktiskt.

Jag har hela tiden haft en god ton i mail och telefonsamtal.

Måste såklart vänta tills laptopen återvänder innan jag vet hur lång tid jag faktiskt varit utan den och kontaktar Webhallen i ärendet, men det hade varit uppskattat om någon annan har erfarenhet kring liknande ärenden, kanske t om hos Webhallen.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentko... är en sammanfattning av vad konsumentköplagen säger. Det hela landar ju dock i bedömningar som vad som är "skälig tid" för en reparation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Tror personligen inte att problemet ligger hos Webhallen, utan snarare hos serviceverkstaden..
Bara att ta kontakt med Webhallen och kolla med dom om dom har några nyheter ang ärendet, och kanske kan ge dig uppgifter på vilken verkstad som reparerar datorn.
Och sen ta kontakt med dom för mer info kanske

Nu har dom ju bara hunnit ha den i en vecka sedan jag skickade in den sist så det är nog en bit kvar innan dom hinner med reparation (har ju varit jul m,m) men om Webhallen hänvisar till att serviceverkstaden tar lång tid på sig om jag åberopar kompensation kommer jag att balla ur. Det är ju knappast jag som valt serviceverkstaden.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Tror personligen inte att problemet ligger hos Webhallen, utan snarare hos serviceverkstaden..
Bara att ta kontakt med Webhallen och kolla med dom om dom har några nyheter ang ärendet, och kanske kan ge dig uppgifter på vilken verkstad som reparerar datorn.
Och sen ta kontakt med dom för mer info kanske

Absolut, men det är säljaren som har ansvaret att lösa kundens problem inom "skälig tid".

Jag föreslår att man håller sig till att driva frågan hos säljaren och låta dem lösa det hur de vill, så slipper man ha att göra med flera parter som pekar på varandra. (Dina lagliga rättigheter förutsätter ju dessutom att du vänder dig till säljaren, om du hittar på egna lösningar så kan det faktiskt ställa till det för dig om det blir strul.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Absolut, men det är säljaren som har ansvaret att lösa kundens problem inom "skälig tid".

Jag föreslår att man håller sig till att driva frågan hos säljaren och låta dem lösa det hur de vill, så slipper man ha att göra med flera parter som pekar på varandra. (Dina lagliga rättigheter förutsätter ju dessutom att du vänder dig till säljaren, om du hittar på egna lösningar så kan det faktiskt ställa till det för dig om det blir strul.)

Precis min tanke, jag förstår att serviceverkstaden ej hunnit laga den sedan senaste RMA'n då det gått såpass kort tid när man exkluderar helger etc så det finns ingen anledning att kontakta dom, eller Webhallen heller (ännu) utan mer intresserad kring hur det fungerar med ev. kompensation t ex.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Skälig tid för reparation av en laptop anses vara tre veckor (inklusive frakttid), eller fyra veckor om det finns goda skäl för dröjsmålet. Längre tid än så är inte acceptabelt.
Hpjtar du till när en service tagit sex veckor kommer de flesta svenska återfärsöljare agera snabbt, däremot tror jag ingen av dem självmant uppmärksammar förseningen om du inte har tur och någon anställd råkar ha tid över och går igenom liggande serviceärenden.
Flera tillverkare har också rutiner för att snabbt kreditera serviceärenden som tagit oskäligt lång tid och återförsäljaren kan då inom loppet av någon eller några dagar låta kunden häva köpet. Detta förutsätter dock att a) någon uppmärksammar förseningen och b) den hos återförsäljaren som blir uppmärksammad på förseningen känner ill rutinen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720