Påverkar "bundels" priset på korten?

Permalänk
Medlem

Påverkar "bundels" priset på korten?

Beställde nytt kort här om dagen (NU är jag som ett barn som väntar på Tomten! )

Med detta kort skickas AC3. Det är väl trevligt, för all del, MEN;

...som Donald Trump sa "There´s nothing as a "free" lunch"

Så om jag betalar, säg 1000:- ett kort som är bundlat med spel, som fristående kostar 300:-, borde jag inte logiskt sett betala för detta spel jag egentligen inte vill ha i priset för kortet?! Jag hade ju hellre betalt 700:- för kortet. Kanske inte är hela världen då man ser på det i så enkla termer, men alla som byggt en dator vet att man hela tiden kolla på "steget" över det man just valt. Kanske vill man lägga 300:- för att få en 240G SSD istf en 120G och inte på mjukvara...

Vad tror ni, vart tar företagen igen pengarna för dessa "gratis" spel?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Nej, spelet påverkar inte priset eftersom Nvidia köper in koderna av Ubisoft som i det är fallet Assassin's Creed 3.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej, spelet påverkar inte priset eftersom Nvidia köper in koderna av Ubisoft som i det är fallet Assassin's Creed 3.

Är ju det jag menar. Nvidia köper koderna och mao måste dessa pengar generera vinst till företaget någon stans, så vem betalar? Knappast aktieägarna.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv

Enklast är väl om du kollar vad ditt kort kostar utan och med bundle för att se om det är någon skillnad?

Givetvis är det du som kund som betalar i vilket fall som helst, men kan ju vara som så att det finns ett intresse av både Nvidia och Ubisoft att få så mycket sålt som möjligt. En såld kopia är bättre än ingen, o fastnar man för Ass Creed kanske man köper lite DLC eller äldre versioner.

Korten är ju redan tillverkade och finns i lager, och kostar pengar, kan man då få dom sålda snabbare med hjälp av en kampanj eller extra tillbehör så är nog det bara välkommet. Och en nöjd kund kanske köper samma märke nästa gång.

Jag tror att dom tar igen det på ökad försäljning helt enkelt. Mer kort som säljs gör att man får mer pengar i kassan o då har man råd med att ge bort lite spel samtidigt. Vore dock riktigt intressant o veta vad dom betalar per kod.

Min uppfattning är, utan att ha kollat, att en bundle generellt inte är dyrare än en utan, och dom flesta av oss kan säkert dra till en hundralapp mer för att få ett spel som kostar, säg 400SEK.
Och så finns det ju dom som bara köper för att dom får extra grejer, mervärde eller vad det nu kallas.

Permalänk
Medlem

Se det som att Nvidia och liknande sponsrar spelföretag/publishers. Och oftasts har dom ju sammarbeten så jag kan ju säga att nvidia knappast betalar 300spänn för spelet snarare typ 50kr lr liknande.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Klart det påverkar priset men det rör sig knappast om 300:- utan snarare om kanske typ 30:-
Och eftersom att spel bundlade med kort gör att de blir populärare och säljs mer kan återförsäljarna pressa priset på så sätt så att när allt kommer omkring så är det nog inte mkt att bry sig i. Du kan ju dessutom alltid sälja koderna om du inte vill ha spelet.

Permalänk
Medlem

Korten du köper är "utdaterande" inom en snar framtid. Så tänker jag iallafall. De vill vara "schyssta" för att lura dig på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Beställde nytt kort här om dagen (NU är jag som ett barn som väntar på Tomten! )

Med detta kort skickas AC3. Det är väl trevligt, för all del, MEN;

...som Donald Trump sa "There´s nothing as a "free" lunch"

Så om jag betalar, säg 1000:- ett kort som är bundlat med spel, som fristående kostar 300:-, borde jag inte logiskt sett betala för detta spel jag egentligen inte vill ha i priset för kortet?! Jag hade ju hellre betalt 700:- för kortet. Kanske inte är hela världen då man ser på det i så enkla termer, men alla som byggt en dator vet att man hela tiden kolla på "steget" över det man just valt. Kanske vill man lägga 300:- för att få en 240G SSD istf en 120G och inte på mjukvara...

Vad tror ni, vart tar företagen igen pengarna för dessa "gratis" spel?

I ett större sammanhang så finns det ju en kostnad som tas igen på något vis, men om det är hårdvarutillverkaren som ordnat detta bundle så skulle jag gissa att kostnaden snarare utsmetad över allt, inte just korten där det följer med spel... Samt att det nog är lättare för dem att förhandla fram något med spelutgivarna, de har ju rimligen oftantligt mycket bättre marginaler, särskilt på nedladdningar. (Antar att det är typ en steam-kod, eller motsvarande, man får. Det är vad jag varit med om iaf.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Är ju det jag menar. Nvidia köper koderna och mao måste dessa pengar generera vinst till företaget någon stans, så vem betalar? Knappast aktieägarna.

Jag tror att det de lägger ut på detta reklamjippo (knappast fullpris!) är något de kallt räknar med att ta igen på att sälja lite fler kort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Väldigt förenklat så funkar det lite så här:

Säg att garafikkortet kostar 1000:- i handeln. För Nvidea/AMD är totala varukostnaden för kortet säg 400:-, dvs 600:- "vinst".
När de köper in och bundlar med spel etc. så ökar varukostnaden men priset ligger (oftast) kvar. Varukostnaden blir istället 550:-, "vinsten" blir bara 450:-.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840