Snack, utgångspunkt - Mass Effect. Gripande Story, Liknande erfarenheter/spel.
Spelade precis i genom Mass Effect (1).
Har varit lite skeptisk mot RPG-Shooters då jag själv har testat liknande spel som inte alls har fallit mig i smaken.
Men för 5€ eller vad det nu kostade för de två första spelen på steam så kände jag att jag skulle testa.
Har en vän som har extremt liknande spel smak som mig som rekommenderade och lättare sagt än gjort.
Kan inte hävda att jag spelar main-story-lines det fortaste jag kan utan snurrade runt lite i spelet och fick göra om några saker.
Ca 20 timmar senare sitter jag här, pustar ut lite lätt emotionellt gripen av spelet och skriver av mig på detta eminenta forum.
Herregud! Vilken gripande story-line.
Bra interaktion även om valen man gör i spelet rent dialogmässigt inte alltid gör jättestor skillnad i spelet så gör det att storyn och dialogerna suger in en i detta universum.
Bra Fluff (bakgrundshistoria för de som inte känner till uttrycket) gör det hela mer levande.
Även om jag inte kanske kunde styra spelets gång till hundra som ett "open-ended" spel kanske ska, så är inte det vad som är viktigast i spelet.
Utan Karaktärsskapandet och vilken syn man får på sin karaktär och team är något av det extraordinära.
Detta spelet påminner mig mycket om hur jag upplevde Freelancer i mina unga dagar (Chris Roberts skapade detta spelet och är även ?Producent/initiativtagare? för det omtalade Star Citizen.
Det är väldigt mycket åt detta hållet jag hoppas att Star Citizen kommer framträda.
Mer story och gripande karaktärer i "singel player"-delen av spelet än rått game-play.
Sedan är det inte helt fel att slutet på spelet gör att en uppföljare känns inte bara logisk utan nödvändig, bra planering där.
Jag ska inte hävda att ME var utan sina brister:
Dåligt portad Konsolspel (och då menar jag dåligt!). Fick sitta i 1280x720p och spela.... PÅ MIN DELL 2412M! Snacka om att det var störande de första 4timmarna.
Kameran är inte jättebalanserad. Gick man över en liten hög av skräp/sten/hundskit så skulle kameran envisas att hoppa upp 20°-35° för att sedan hoppa tillbaka. Gick man inne i en ruin (inte alls något som händer alls i detta spelet) så kunde detta lätt ske 3-20ggr i minuten. Framför allt i dessa förbannade ramper och trappor.
Och sist och inte minst, det extremt störande fordonet "MAKO", det enda fordonet man kunde använda. Extremt benäget att översvänga vid minsta kulle, kanske mer realistiskt men lätt störande för spel upplevelsen.
Vad var meningen med de meningslösa planeterna man skulle köra runt och leta apor med elektriska kretsar eller försvunna forskare med spelet att göra?
(Ja jag vet att det var en del av fluffet och jag uppskattar verkligen att man karaktären man spelar kan få reda på väsentliga bitar av information även från sekundära källor i spelet) Bra gjort, dock hade jag velat se mer av "landa på planeten och leta i barer och skumrask kvarter, (typ noveria).
Har lite svårt att inte ta upp och börja spela ME2 på stört (klockan är mycket och man kanske borde avnjuta spelet som spelet skall).
Nu kanske för att tråden ska ha en någon direkt betydelse för er andra,
Har du känt liknande kring ett spel/story/bok/film/ - fiktivt verk? Om så fall, vilken och varför?
Vad har du för åsikter kring Mass Effect (Håll spoilers borta från andra genom att använda taggen: ["spoiler"]spoiler text så som, DET BLEV INGEN CD!["/spoiler"])(Utan "citattecken" såklart).
Hur långt kan ett spel ha problem/buggar för att vara njutbart? Exempel på spel kanske?
Ursäktar för Wall of Text, håll tillgodo då den är väl perforerad (styckes-indelad).
| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin