Är grafikkortet i denna datorn dåligt?

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet i denna datorn dåligt?

Hej!

Har beställt http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10682 men märkte nu att grafikkortet som är i denna datorn bara är 915 mhz base medans andra GTX 670 i samma prisklass ligger på över 1000 mhz. Varför är det så, och hur stor skillnad är det? Är det ett dåligt GTX 670 som sitter i den datorn? Blev lite orolig nu när jag såg det.

Tack!

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Sämsta jag skulle säga med den där är att den bär 670-referens design.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Det 670 som sitter i är helt enkelt bara en billigare version än andra (t.ex asus, msi). Kylaren är i huvuddel vad som skiljer de åt. Om det är en klenare kylare stryper det möjligheten för högre klockfrekvenser. Det bör inte skilja så mycket i ren prestanda

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Kan inte förstå varför de kostar samma som andra 670 om den är sämre. Exakt hur stor skillnad märker man? T.ex är denna 670 inte mycket bättre än 660 TI då? ;o

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Sämsta jag skulle säga med den där är att den bär 670-referens design.

Och det innebär?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Och det innebär?

Det innebär att kylaren och strömförsörjningen har inte blivit modifierad från orginal, alltså den design som Nvidia gjort kortet i, detta innebär oftast kylare som kan låta lite högre, kyla lite sämre och att kortet kan vara lite sämre att klocka.

Skrivet av Sowz:

Tack för svar. Kan inte förstå varför de kostar samma som andra 670 om den är sämre. Exakt hur stor skillnad märker man? T.ex är denna 670 inte mycket bättre än 660 TI då? ;o

Skillnaden i skär prestanda mellan ett referens kort och ett fabriksklockat kort är mycket liten, du kan ofta enkelt klocka upp kortet i samma nivå som fabriksklockningen då de korten ofta inte klockas till "max".

Specifikationerna på ett grafikkort säger väldigt lite om hur bra kortet presterar, ända sättet att se hur bra ett kort är, är genom att titta på olika prestanda test.

Här har du sweclockers egna: http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/1

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Man kan tilläga att 670 är nedredekan av om man nu kan kalla det "high end" och 660 Ti är övre delen av "mid end"
Så det är ett prestanda hopp. Sen om priset är värt det eller inte är en smaksak. Men jag skulle valt 670 över 66 ti alla dagar i veckan. Men sen vill jag nog ha ett 680 iofs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Inget att oroa sig över, du kommer hur som hellst bli nöjd med din nya dator.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stenudden:

Inget att oroa sig över, du kommer hur som hellst bli nöjd med din nya dator.

Det beror ju på hur ljudkänslig han är...

Lyssna på detta, TS. : http://www.youtube.com/watch?v=UysDJc_820Y

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det beror ju på hur ljudkänslig han är...

Lyssna på detta, TS. : http://www.youtube.com/watch?v=UysDJc_820Y

Varför ska han lyssna på en snubbe som håller micken 1cm ifrån ett defekt grafikkort? Vore bättre om du länkade en video som filmar minst 10cm ifrån en stängd chassisida.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av berra200:

Varför ska han lyssna på en snubbe som håller micken 1cm ifrån ett defekt grafikkort? Vore bättre om du länkade en video som filmar minst 10cm ifrån en stängd chassisida.

Det säger ändå ganska mycket om hur en referenskylare för GTX 660 Ti/GTX 670 låter=Väldigt förjävligt.
Om det är någon grafikkortsmodell man ska ha eftermarknadsskylare till så är det GTX 660 Ti/GTX 670, om man hör någorlunda bra dvs.

Sen så finns ju alltid Sweclockers recension där kortet ligger på 46.5 decibel under full belastning vilket är på tok för mycket för min smak iaf.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/16...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag är inte så petig när det gäller ljud, bara det inte är en jet motor som fläktar i rummet. Jag såg att datorn bara hade en SSD på 128gb så jag konfiguerade paketet och bytte den mot en Seagate Barracuda 500gb vilket dessutom fick mig att spara 300kr. Jag är inte så intresserad av SSD just nu, det känns inte nödvändigt för mig. Sen valde jag även bort OS och sparade 800kr för det skulle min polare fixa på IT linjen för någon hundralapp.

Fick datorn med en 500gb HDD (ingen ssd) för 8028kr och tycker det låter rimligt för prestandan. Jag hoppas att jag blir nöjd. Har tidigare suttit med en laptop som inte klarar några spel på mer än low med 30 fps.

Som sagt, tack så mycket allihoppa, och jag välkomnar ännu mer svar i denna tråden för att få min oro att lugna sig haha! Är fortfarande lite nervös över mitt köp, har inte lagt ut så mycket pengar på en dator innan

Ha en bra dag!

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det säger ändå ganska mycket om hur en referenskylare för GTX 660 Ti/GTX 670 låter=Väldigt förjävligt.
Om det är någon grafikkortsmodell man ska ha eftermarknadsskylare till så är det GTX 660 Ti/GTX 670, om man hör någorlunda bra dvs.

Sen så finns ju alltid Sweclockers recension där kortet ligger på 46.5 decibel under full belastning vilket är på tok för mycket för min smak iaf.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/16...

Nja, jag skulle vija påstå att det är mer HUR en referenskylare kan låta. För dom som vill ha en ljudlös dator rekommenderar jag vattenkylning på grafikkortet och för dom som tillåter att det kanske surrar lite när man spelar så kan jag rekommendera en bättre eftermarknadskylare. Har man ett ljuddämpat chassi med hyffsad kylning(inte i det här fallet) så tycker jag att ett referenskort kan vara tyst också. Allt beror på hur mycket ström grafikkortet drar.

Angående testet så är även det utan sidopanel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av berra200:

Nja, jag skulle vija påstå att det är mer HUR en referenskylare kan låta. För dom som vill ha en ljudlös dator rekommenderar jag vattenkylning på grafikkortet och för dom som tillåter att det kanske surrar lite när man spelar så kan jag rekommendera en bättre eftermarknadskylare. Har man ett ljuddämpat chassi med hyffsad kylning(inte i det här fallet) så tycker jag att ett referenskort kan vara tyst också. Allt beror på hur mycket ström grafikkortet drar.

Angående testet så är även det utan sidopanel.

Jovars men hur mycket ljuddämpning etc man än har så slinker oftast sådana där små ljud ut genom fläktarna och ut ur chassit.
Jag tror jag har hört att det är ljudet som kortet börjar producera vid 50% fläkthastighet som många inte tål och 50% är inte något vidare högt...

Jag tycker att du ska skita i datorn över huvud taget TS och låta oss plocka ihop en skräddarsydd dator åt dig i en annan tråd, känn dig fri att skapa en tråd när som helst

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

GTX 670 referens är ganska högljudd, dock kan jag säga efter att själv ha använt ett i 6 månader att den definitivt inte låter så mycket som det kortet som Uzanar länkade.
Kör man på den inbyggda fläktkurvan så går fläkten aldrig över 55% heller, jag misstänker att killen i länken körde fläkten i både 80% och 100%.

Prestandamässigt är det ingen stor skillnad på ett referens GTX 670 och ett GTX 670 med eftermarknadskylare, ~5% kanske.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jovars men hur mycket ljuddämpning etc man än har så slinker oftast sådana där små ljud ut genom fläktarna och ut ur chassit.
Jag tror jag har hört att det är ljudet som kortet börjar producera vid 50% fläkthastighet som många inte tål och 50% är inte något vidare högt...

Jag tycker att du ska skita i datorn över huvud taget TS och låta oss plocka ihop en skräddarsydd dator åt dig i en annan tråd, känn dig fri att skapa en tråd när som helst

Hehe, jag har kollat på köpråd här på Sweclockers och tycker folk bygger ihop oerhört dyra datorer, trådar med samma prestanda som den jag beställt brukar bli ca 10k. Så vidare du inte kan bygga ihop en dator med samma specs för en billigare peng så behåller jag mitt köp.

Tycker 8k för denna datorn är billigt

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sowz:

Hehe, jag har kollat på köpråd här på Sweclockers och tycker folk bygger ihop oerhört dyra datorer, trådar med samma prestanda som den jag beställt brukar bli ca 10k. Så vidare du inte kan bygga ihop en dator med samma specs för en billigare peng så behåller jag mitt köp.

Tycker 8k för denna datorn är billigt

Mjo, det var faktiskt ett bra pris för en färdigbyggd dator för en gångs skull men den kostar 9k, inte 8k
Jag tror du kan bli nöjd med den där men jag skulle konfigurerat den själv även om det där är ett bra pris och anledningen till det är att Komplett köper en i7 processor som inte är upplåst (Alltså har "K" efter namnet) och för att det är en i7 som man inte behöver om man bara spelar.

Sen så köper Komplett 16GB RAM istället för 8GB vilket är lite onödigt med tanke på att det förmodligen kommer ta ett långt tag innan spel verkligen drar nytta av så mycket RAM.

Sen så snålar Komplett lite på nätagget också, Corsair CX-serie har jag tyvärr endast hört skit om men det kanske inte är sant, dock så är den serien ganska billig.

Sen så snålar Komplett på moderkortet och sätter i ett moderkort för en femhundring som förmodligen inte överklockar något bra (Dock så är ju processorn inte till för att överklockas i detta fallet så Komplett vet ju vad dom gör)

Det jag menar är att Komplett verkligen har snålat på det mesta eller gjort en overkill för att kunna sätta in ett GTX 670 i datorn och samtidigt locka köpare genom att kunna skriva "Intel Core i7 inside!" och det kan man se på de övriga delarna, för dig kanske det passar utmärkt men jag skulle inte vilja ha medelmåttiga delar utöver grafikkortet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Mjo, det var faktiskt ett bra pris för en färdigbyggd dator för en gångs skull men den kostar 9k, inte 8k
Jag tror du kan bli nöjd med den där men jag skulle konfigurerat den själv även om det där är ett bra pris och anledningen till det är att Komplett köper en i7 processor som inte är upplåst (Alltså har "K" efter namnet) och för att det är en i7 som man inte behöver om man bara spelar.

Sen så köper Komplett 16GB RAM istället för 8GB vilket är lite onödigt med tanke på att det förmodligen kommer ta ett långt tag innan spel verkligen drar nytta av så mycket RAM.

Sen så snålar Komplett lite på nätagget också, Corsair CX-serie har jag tyvärr endast hört skit om men det kanske inte är sant, dock så är den serien ganska billig.

Sen så snålar Komplett på moderkortet och sätter i ett moderkort för en femhundring som förmodligen inte överklockar något bra (Dock så är ju processorn inte till för att överklockas i detta fallet så Komplett vet ju vad dom gör)

Det jag menar är att Komplett verkligen har snålat på det mesta eller gjort en overkill för att kunna sätta in ett GTX 670 i datorn och samtidigt locka köpare genom att kunna skriva "Intel Core i7 inside!" och det kan man se på de övriga delarna, för dig kanske det passar utmärkt men jag skulle inte vilja ha medelmåttiga delar utöver grafikkortet

Jag förstår precis vad du menar och uppskattar alla dina svar, positiva som negativa. Det du säger låter vettigt och jag förstår att du har koll. Anledningen till att det blev 8k för mig var eftersom jag bytte ut SSD'n mot en HDD 500gb och sparade 300kr och dessutom valde bort OS för min polare fixar det. Något jag inte förstår är varför det kostar 500kr att konfiguera grafikkortet till ett Gigabyte Geforce GTX 670 2GB när det endast skiljer 100kr på deras hemsida. Jag har skickat iväg ett mail om detta och frågat, om jag har tur kanske de låter mig lägga till en hundring för det lite tystare grafikkortet, men det är även möjligt att de redan har börjat plocka ihop min dator vid tidpunkten som de ser mitt mail och då är det försent. Oavsett tror och hoppas jag att jag blir nöjd med min dator för priset. Jag är inte så kräsen, är bara trött på att spela med low och lagg. Tack så mycket för alla dina svar, du har varit hjälpsam.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

En till fråga, om grafikkortet i denna datorn är som standard GTX 670, vad har då Gainward gjort för något i rollen? Har de gjort något bättre med kortet?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Good news - fick byta till Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 3X för bara 100kr mer, känns bättre nu

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk

Skulle nog hellre gått på en mindre ssd än en större mekanisk :/ Min åsikt iaf. Datorn blir tusen gånger rappare och trevligare att använda.

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

120gb räcker inte till att lagra någonting, har inte heller råd till att köpa en dyrare.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

det går inte att avgöra köpet med enbart klockfrekvensen, det avgör inte om ett kort är bättre än det andra.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro